Gjest Adobyen Skrevet 4. juni 2022 #41 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er fra Tyskland og der er feriepenger nettopp det, penger for ferie. Dvs man får en viss prosentsats av lønna for ferie - ekstra. Samme med jul. Istedet for å betale halv skatt får man (opptil) en ekstra månedslønn. Så tenk deg hvor skuffa jeg ble da jeg oppdaget at man IKKE får ekstra penger til ferie eller jul, bare at staten trekker mer de andre måneder slik at folk i Norge har råd til tur og julegaver. Nå har jeg bodd her i Norge mange år og ser at folk flest MÅ ha det slik. Anonymkode: c9417...635 Hm.. jeg tror ikke at tyske arbeidsgivere «gir ved dørene» heller. Jeg vet ikke noe om hvordan andre land gjør alt. Noe er sikkert bedre der enn her - og motsatt. Landenes befolkning er også variert, og ingen av oss vet hva alle andre tyskere og nordmenn mener.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #42 Skrevet 4. juni 2022 Faen så deilig da. Noen sparer penger for deg. En mindre ting å tenke på😃 Anonymkode: ab5d8...3be
A-hunter Skrevet 4. juni 2022 #43 Skrevet 4. juni 2022 Vet ikke om du har lage merke til det, men hvert fjerde år går altså norske borgere til stemmelokalet for å trygle om å bli enda mer behandlet som små barn. Noen frihet vil vi ihvertfall ikke ha!
Gjest Adobyen Skrevet 4. juni 2022 #45 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen politikere/ partier som ønsker og fjerne feriepenger? Altså hvem skal ts og andre som har dette som hjertesak stemme på for og få Norge demokratisk 🤔 denne saken gikk meg hus forbi under valgkampen, mulig ts bør starte eget parti. Anonymkode: f5029...1a8 Personen hadde blitt pepet ut.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #46 Skrevet 4. juni 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Folk ass, noen klarer å klage på alt. Nå også på feriepenger... Anonymkode: 46ed9...730 Dagens metaklage. Israel har klagemuren, men kvinneguiden i Norge duger også. Anonymkode: e8494...98c 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #47 Skrevet 4. juni 2022 Rart med det, Norge er vel et av de aller mest velfungerende landene i verden og så klager folk på feriepengeordningen, av alle ting. Man må vel leve godt før man har overskudd til å klage på noe sånt. Anonymkode: 2e8b2...f28 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #48 Skrevet 4. juni 2022 Adobyen skrev (10 minutter siden): Personen hadde blitt pepet ut. I et demokrati? 🤣 Nei, jeg synes ts skal bruke ferien og feriepengene på og samle meningsfeller og starte opp. Blir sikkert minst like populært som sukkeravgiftspartiet. Anonymkode: f5029...1a8
Maleficenta Skrevet 4. juni 2022 #49 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Feriepenger er nedverdigende. Holdningen som ligger bak er at folk ikke klarer å holde av penger til ferie selv så staten/arbeidsgivere må gjøre det for oss. Det er diktaturer som behandler folk som barn, trodde liksom vi skulle prøve demokrati her. Anonymkode: e8494...98c ehhh. syns det er kjekt å få feriepenger jeg 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #50 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har jo også betydning for en bedrifts likviditet. Jeg jobber med lønn, og ansetter vi noen som ikke har full feriepengeopptjening fra oss fra fjoråret -men har jobbet et annet sted som betalte ut feriepenger da de sluttet - så er det ofte et jammer for at junilønna er så liten og feriepengene fra forrige arbeidsgiver er selvsagt oppbrukt. (at noen går fra studier og til jobb og har det trangt med kun bittelitt feriepenger i juni er noe annet) Anonymkode: 36be7...459 På hvilken måte går det ut over bedriftens likviditet? Driver dere og betaler ut forskudd på lønn til de som jamrer pga. slikt? Anonymkode: 32f4c...887
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #51 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her tror jeg du undervurderer folks evne til å tenke. Tviler på at det er mange som tror de MÅ bruke feriepengene som ikke går til faste utgifter, bare grunnet navnet. Anonymkode: 39046...a12 Jeg har en eks eller to som gjorde det.... det finnes faktisk folk som er økonomiske analfabeter og ikke skjønner sitt eget beste, ikke evner å spare og alltid er tom før neste lønning kommer. For meg er det en gåte hvordan folk ikke får det til. Det er simpel pluss og minus for å regne ut. Anonymkode: 2fbea...951
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #52 Skrevet 4. juni 2022 5 minutter siden, Maleficenta said: ehhh. syns det er kjekt å få feriepenger jeg Ja det føles jo kjekt når noen holder opp med tortur også. Anonymkode: e8494...98c
Maleficenta Skrevet 4. juni 2022 #53 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det føles jo kjekt når noen holder opp med tortur også. Anonymkode: e8494...98c eh hæ? 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #54 Skrevet 4. juni 2022 Just now, Maleficenta said: eh hæ? Er en gruppering her inne som holder veldig på for tiden. De er ikke de skarpeste skjeene i vaskemaskinen, akkurat. Anonymkode: 39046...a12 2
TBergh Skrevet 4. juni 2022 #55 Skrevet 4. juni 2022 Hei. Det er blitt påstått, slik jeg har hørt, at forklaringen og årsaken til at arbeidsgiver skal spare feriepengene for arbeidstakere, var at arbeidere tidligere fikk feriepengene utbetalt hver mnd. og selv skulle spare. Imidlertid ble lønningen i sin helhet brukt og ingen sparing skjedde, for veldig mange. Mange arbeidstakere fikk da ikke feire, da arbeidstakeren ikke hadde penger. De måtte da på "forsorgen". Da ble det bestemt at arbeidsgiveren skulle stå for "sparingen". Aldrig sjekket om dette er korrekt eller ikke. Basert på folks pengebruk og forståelse av økonomi i dag, så tror jeg at feriepengeordningen er en meget god løsning for mange, ellers hadde de gått sultne i mange dager og dagens "forsorg" hadde blitt overbelastet. Dagens økonomi er gjort mer vanskelig enn strengt tatt nødvendig, og utdannelse i grunnskolen er enten meget begrenset eller ikke eksisterende, når det gjelder grunnleggende økonomi. Meget få folk skjønner vanlig husholdningsøkonomi. Dette ser jeg mer eller mindre i absolutt alle gjeldsordningssaker jeg arbeider med, siden 1991, og det er det samme i dag Folk blir fristet av "Kjøp nå betal om 9 mnd". Ikke spar kr 1 500,00 pr mnd, men kjøp nå og betal kr 1 500, i avdrag og nyt din nye store 4K HDTV med turbo I DAG. Smartphone, bil, båt,. Lån deg ut av et gjeldsproblem. "Vi tilbyr gunstig refinansiering til kun 20% rente" Det er da nominell og ikke effektiv rente. Folk bruker forbrukslån, til 20 - 35% rente som egenkapital, til kjøp av bolig. De krever å få kjøpt egen bolig når de er 23 - 29 år, eller rett etter at de er ferdige med studiene. De blir helt oppgitt over banker som nekter dem lån, Hvorfor sier banken "Nei" til å låne meg kr 5 000 000,00. når jeg tjener kr 20 - 30 000,00 pr mnd. Så det med feriepenger er en klok løsning og en nødvendig løsning, for veldig mange. Noen trenger virkelig noen til å holde styr på penger da mange lider av dyskalkuli. Alle dere andre som er så himmla gode i økonomi, len dere tilbake og nyt livet. Ikke nødvendig å rakke ned på alle som ikke skjønner økonomi. Kan hende disse kan noe dere ikke kan, og de økonomiske "kjøtthuene" rister oppgitt på hodet over at dere ikke kan det de kan. Med vennlig hilsen TBergh 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #56 Skrevet 4. juni 2022 I Storbritannia opparbeider du deg feriedager for hver måned du jobber. Så 25/12. da vil du få samme lønn i juni som ellers av året. Mye enklere men du får da lik lønn hver måned og samme skatt. Men starter du F.eks akkurat midt i året vil du kun ha krav på 12,5 betalte feriedager fra ny arbeidsgiver. Anonymkode: ab8b1...08c
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #57 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en eks eller to som gjorde det.... det finnes faktisk folk som er økonomiske analfabeter og ikke skjønner sitt eget beste, ikke evner å spare og alltid er tom før neste lønning kommer. For meg er det en gåte hvordan folk ikke får det til. Det er simpel pluss og minus for å regne ut. Anonymkode: 2fbea...951 Så spørs det jo på inntekt bosted osv.. Mye høres så enkelt ut for enkelte blir helt oppgitt. Anonymkode: 5e690...dfd
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #58 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Feriepenger er nedverdigende. Holdningen som ligger bak er at folk ikke klarer å holde av penger til ferie selv så staten/arbeidsgivere må gjøre det for oss. Det er diktaturer som behandler folk som barn, trodde liksom vi skulle prøve demokrati her. Anonymkode: e8494...98c Helt enig. Det viser hvilken forkastelig holdning myndighetene har til befolkningen. Vi ser jo det samme komme til uttrykk over alt egentlig. Politikere som vet bedre enn oss, skal ta vare på oss. Underforstått at vi ikke klarer å ta vare på oss selv, fordi vi er barn alle sammen. Faktisk virker det mot sin hensikt. Vi venner oss til at staten skal sørge for oss. Stakkarslig. Vi stemmer på politikerne for at de skal utføre offentlige oppgaver, men i realiteten setter de i gang med en 4-årig oppdragelse av landets innbyggere. Anonymkode: fcf84...161
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #59 Skrevet 4. juni 2022 Druid skrev (5 timer siden): Vi er på 22. sesong av luksusfellen, folk lever fra lønn til lønn, og for resten påvirker det ingenting. Av alle reguleringer vi er tjent med å se på, er dette ikke engang på kartet. Spesielt ikke med den begrunnelsen. Vi går i luksusfeller nettopp fordi staten har gjort oss uselvstendige gjennom alskens støtteordninger. Vi trenger ikke tenke selv. Anonymkode: fcf84...161
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #60 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I Storbritannia opparbeider du deg feriedager for hver måned du jobber. Så 25/12. da vil du få samme lønn i juni som ellers av året. Mye enklere men du får da lik lønn hver måned og samme skatt. Men starter du F.eks akkurat midt i året vil du kun ha krav på 12,5 betalte feriedager fra ny arbeidsgiver. Anonymkode: ab8b1...08c Hva skjer da med de feriedagene du har opparbeidet hos forrige arbeidsgiver? Anonymkode: 28b36...584
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå