AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #21 Skrevet 4. juni 2022 6 minutter siden, ekkoet said: For å utvide tankerekken er det jo samme med skatt (og som noen nevnte, pensjon). Vi kan jo bare betale brutto ut og la folk betale skatteseddelen sin av pengene de har lagt til side neste år - det bør man jo greie Burde det, men det ville gitt unødvendig ekstraarbeid og være upraktisk siden alle ansatte betaler skatt. Feriepenger får det til å virke som om alle må dra på ferie og bruke så mye som feriepengene sier man skal bruke på den. Anonymkode: e8494...98c
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #22 Skrevet 4. juni 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vi kan utvide tankerekken enda litt mer. I eksempelet pensjon, hva skulle vi gjort med de som av ulike grunner får surret det til, og går inn i pensjontilværelsen uten penger? Tror TS glatt hopper over å tenke på de som faller utenfor, men slik Norge fungerer, så hadde vi måtte ta ansvaret for dem likevel. Anonymkode: 39046...a12 Man tar vare på dem på et nivå som ikke er luksus. Feks tak over hodet, mat i magan, klær så de ikke fryser og helsesystem ca som i dag. Alt som de ikke får av luksus har de seg selv å takke for. Anonymkode: e8494...98c
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #23 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Feriepenger er nedverdigende. Holdningen som ligger bak er at folk ikke klarer å holde av penger til ferie selv så staten/arbeidsgivere må gjøre det for oss. Det er diktaturer som behandler folk som barn, trodde liksom vi skulle prøve demokrati her. Anonymkode: e8494...98c Og enda godt er det, ellers hadde vel finn måtte ha en «sommerhjelp» seksjon i tillegg til «julehjelp». Jula kommer samme tid hvert år, likevel er det folk som ikke har penger til mat engang. Skremmende hvor mange som ikke evner å forstå økonomi. Anonymkode: d4ed6...d9d 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #24 Skrevet 4. juni 2022 Vanskelig å ta folk som kaller Norge for et diktatur seriøst. Du har ikke fulgt med i timen, Norge er et demokrati, og feriepengeordningen hadde blitt avviklet om vi hadde stemt frem partier som ville avvikle den. I tillegg til at du ikke kan noe om politikk, så kan du heller ikke noe om samfunn. Ikke alle får til å spare. Så kan man jo si at det er synd for dem. Men at folk er blakke og mangler kjøpekraft har ringvirkninger langt utenfor dem selv. Superkapitalistiske samfunn hvor den "sterkeste" vinner og staten ikke tar vare på idiotene, går i dundrende minus. Uten feriepengeordning så kunne vi heller ikke hatt ferie, du kan ikke tvinge folk til å gå uten lønn i fem uker. Da må det også avvikles. I praksis blir det vel da sånn at fattige aldri kan ta ferie, bare de som er rike nok kan det. Anonymkode: 964fb...bc0 10
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #25 Skrevet 4. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Man tar vare på dem på et nivå som ikke er luksus. Feks tak over hodet, mat i magan, klær så de ikke fryser og helsesystem ca som i dag. Alt som de ikke får av luksus har de seg selv å takke for. Anonymkode: e8494...98c Du misforsto muligens. Poenget mitt er at ved dagens ordning, så risikerer de ikke å bli pensjonister med 0 inntekt. Hvis vi hadde latt de styre selv, ville en del brukt opp pengene, og kostnaden for staten hadde blitt vesentlig høyere. Anonymkode: 39046...a12 2
ekkoet Skrevet 4. juni 2022 #26 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Burde det, men det ville gitt unødvendig ekstraarbeid og være upraktisk siden alle ansatte betaler skatt. Feriepenger får det til å virke som om alle må dra på ferie og bruke så mye som feriepengene sier man skal bruke på den. Anonymkode: e8494...98c Vel, man må jo ta ferie - og man bør jo helst ha penger å leve for i denne perioden. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #27 Skrevet 4. juni 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Feriepenger får det til å virke som om alle må dra på ferie og bruke så mye som feriepengene sier man skal bruke på den. Her tror jeg du undervurderer folks evne til å tenke. Tviler på at det er mange som tror de MÅ bruke feriepengene som ikke går til faste utgifter, bare grunnet navnet. Anonymkode: 39046...a12 5
Hedda-78 Skrevet 4. juni 2022 #28 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Feriepenger er nedverdigende. Holdningen som ligger bak er at folk ikke klarer å holde av penger til ferie selv så staten/arbeidsgivere må gjøre det for oss. Det er diktaturer som behandler folk som barn, trodde liksom vi skulle prøve demokrati her. Anonymkode: e8494...98c Du kan sikkert takke nei til å ta dem imot. Du har jo selvsagt spart opp til ferien din selv, så da trenger du dem ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #29 Skrevet 4. juni 2022 Er det noen politikere/ partier som ønsker og fjerne feriepenger? Altså hvem skal ts og andre som har dette som hjertesak stemme på for og få Norge demokratisk 🤔 denne saken gikk meg hus forbi under valgkampen, mulig ts bør starte eget parti. Anonymkode: f5029...1a8 2
AllahBallah Skrevet 4. juni 2022 #30 Skrevet 4. juni 2022 Prinsipielt enig, tenker feriepenger burde være frivillig. Noe arbeidsgiver er pålagt å tilby, men at arbeidstaker heller kan få tilsvarende ekstra utbetalt pr. måned dersom vedkommende ønsker det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #31 Skrevet 4. juni 2022 2 minutter siden, Hedda-78 said: Du kan sikkert takke nei til å ta dem imot. Du har jo selvsagt spart opp til ferien din selv, så da trenger du dem ikke. Nerdrums sønn: - Jeg lærte tidlig at ferier er for underklassen. https://www.dagbladet.no/kultur/nerdrums-sonn---jeg-laerte-tidlig-at-ferier-er-for-underklassen/69644235 Jeg tar heller ulønnet permisjon i to måneder ca annethvert år og den gang sjefen ikke tillot meg det så byttet jeg jobb. Anonymkode: e8494...98c
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #32 Skrevet 4. juni 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Er det noen politikere/ partier som ønsker og fjerne feriepenger? Altså hvem skal ts og andre som har dette som hjertesak stemme på for og få Norge demokratisk 🤔 denne saken gikk meg hus forbi under valgkampen, mulig ts bør starte eget parti. Anonymkode: f5029...1a8 De voksnes parti - DVP. Anonymkode: e8494...98c
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #33 Skrevet 4. juni 2022 Ville ikke gå så langt som å si nedverdigende, men en dårlig ordning er det. De som ikke har råd til ferie tvinges også til denne sparingen hvor pengene kommer en gang i året. Og hvis hensikten er at pengene skal brukes på ferie, er juni feil tidspunkt. Veldig dyrt å bestille og sent å planlegge noe da. Pengene burde i det minste kommet i januar, men aller helst burde hele ordningen avvikles mot generelt høyere lønn. Anonymkode: 7ddb9...e18 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #34 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Feriepenger får det til å virke som om alle må dra på ferie og bruke så mye som feriepengene sier man skal bruke på den. Anonymkode: e8494...98c Eh nei. Anonymkode: f5a25...e56 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #35 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Her tror jeg du undervurderer folks evne til å tenke. Tviler på at det er mange som tror de MÅ bruke feriepengene som ikke går til faste utgifter, bare grunnet navnet. Anonymkode: 39046...a12 Min kjæreste tenkte slik før vi møttes. Det var det han hadde blitt «lært» opp til i barndommen. Resten av året klagde foreldrene på dårlig råd, han og søsknene kunne ikke gå på fritidsaktiviteter for eksempel. Det finnes faktisk mange der ute som er helt ELENDIG på økonomi. Anonymkode: 80e4f...9d5 2
Hedda-78 Skrevet 4. juni 2022 #36 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ville ikke gå så langt som å si nedverdigende, men en dårlig ordning er det. De som ikke har råd til ferie tvinges også til denne sparingen hvor pengene kommer en gang i året. Og hvis hensikten er at pengene skal brukes på ferie, er juni feil tidspunkt. Veldig dyrt å bestille og sent å planlegge noe da. Pengene burde i det minste kommet i januar, men aller helst burde hele ordningen avvikles mot generelt høyere lønn. Anonymkode: 7ddb9...e18 Men det er ikke menimgen at man skal bruke feriepengene på feriereiser. Feriepenger får man fordi man tar ut feriefri, altså ikke får lønn. Det handler ikke om feriereiser i det hele tatt. De som ikke har råd til å dra på feriereiser, er jo uansett pliktig til å ta ut ferie. Jeg har aldri brukt feriepengene på ferie. Feriereise har jeg jo spart opp til gjennom året, og bestilt og betalt i januar eller noe. Har man ikke råd til å spare opp penger gjennom året, har man ikke råd til å kjøpe feriereiser. Men siden man får feriepenger den perioden man må ta ut ferie og ikke får lønn, får man i allefall betalt sine faste utgifter. 7 2
Gjest Adobyen Skrevet 4. juni 2022 #37 Skrevet 4. juni 2022 (endret) Det har vel vært gjort på den måten så lenge ferieloven har eksistert? Jeg har aldri hørt om en eneste politiker eller interessegruppe som har ønsket å endre på dette. Endret 4. juni 2022 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #38 Skrevet 4. juni 2022 Jeg er fra Tyskland og der er feriepenger nettopp det, penger for ferie. Dvs man får en viss prosentsats av lønna for ferie - ekstra. Samme med jul. Istedet for å betale halv skatt får man (opptil) en ekstra månedslønn. Så tenk deg hvor skuffa jeg ble da jeg oppdaget at man IKKE får ekstra penger til ferie eller jul, bare at staten trekker mer de andre måneder slik at folk i Norge har råd til tur og julegaver. Nå har jeg bodd her i Norge mange år og ser at folk flest MÅ ha det slik. Anonymkode: c9417...635
Heydayotheinterweb Skrevet 4. juni 2022 #39 Skrevet 4. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Feriepenger er nedverdigende. Holdningen som ligger bak er at folk ikke klarer å holde av penger til ferie selv så staten/arbeidsgivere må gjøre det for oss. Det er diktaturer som behandler folk som barn, trodde liksom vi skulle prøve demokrati her. Anonymkode: e8494...98c Demokrati ER diktatur. Massetyranni. Flertallet bestemmer. Noensinne merket at flertallet er manipulerte sauer gjennom media og regjering? Det stemmer! Ikke en eneste tanke selv. Hele tiden foret hva de skal tenke, gjøre, føle og hva som er "the next thing". Sannheten er at vi har aldri hatt frihet. Det har bestandig vært et føydalsamfunn. De liker å pakke det inn i forskjellige ord. Kapitalisme, demokrati, kommunisme, nazisme, diktatur, anarkokapitalisme, libertarianisme etc etc Men det kommer bestandig tilbake til samme poenget: noen styrer hele dritten mens de andre jobber og blir fortalt ikke bare hva de skal gjøre men også mene og tenke. Ta vårt samfunn for eksempel: Du MÅ støtte ditt og datt ellers...! It's all BULLSHIT! Det har vært et føydalsamfunn siden tidenes morgen. Alt annet er illusjonen av frihet.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #40 Skrevet 4. juni 2022 Folk ass, noen klarer å klage på alt. Nå også på feriepenger... Anonymkode: 46ed9...730 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå