AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #61 Skrevet 4. juni 2022 Det er et stort problem at bedrifter ikke må fysisk sette av feriepengene folk har tjent opp. Hvis bedriften har så svak økonomi at de ikke kan betale ut feriepenger, fordi de har brukt pengene på andre ting, så må du begjære konkurs for å få penger fra lønnsgarantifondet. Er det mitt problem som arbeidstaker, at bedriften ikke har råd til å dekke utgiftene sine på annen måte? Er det greit at mine opptjente penger skal brukes til andre utgifter? Ville du vært villig til å betale 10,5 prosent av lønna di inn på en bufferkonto til bedriften i stedet? Anonymkode: a4aa5...e96
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #62 Skrevet 4. juni 2022 5 hours ago, Hedda-78 said: Men det er ikke menimgen at man skal bruke feriepengene på feriereiser. Feriepenger får man fordi man tar ut feriefri, altså ikke får lønn. Det handler ikke om feriereiser i det hele tatt. De som ikke har råd til å dra på feriereiser, er jo uansett pliktig til å ta ut ferie. Jeg har aldri brukt feriepengene på ferie. Feriereise har jeg jo spart opp til gjennom året, og bestilt og betalt i januar eller noe. Har man ikke råd til å spare opp penger gjennom året, har man ikke råd til å kjøpe feriereiser. Men siden man får feriepenger den perioden man må ta ut ferie og ikke får lønn, får man i allefall betalt sine faste utgifter. Man burde fått 12 litt høyere månedslønner utbetalt isteden. Ingen grunn til at alle norske arbeidstagere skal spare helt på likt i halvannet år. La folk styre pengene selv. Og for de som ikke klarer å styre dem, er det uansett bedre å få litt av gangen enn alt på en gang. Se bare på de mange fortvilede som sitter og venter desperat på sine egne skattepenger. 4 hours ago, AnonymBruker said: Folk ass, noen klarer å klage på alt. Nå også på feriepenger... Anonymkode: 46ed9...730 Ikke på pengene i seg selv, men at de blir holdt tilbake så lenge. Det er jo snakk om våre egne penger. 4 hours ago, AnonymBruker said: Faen så deilig da. Noen sparer penger for deg. En mindre ting å tenke på😃 Anonymkode: ab5d8...3be Noen liker både å tenke selv, og få avkastning på sparepengene sine 😅 4 hours ago, AnonymBruker said: Rart med det, Norge er vel et av de aller mest velfungerende landene i verden og så klager folk på feriepengeordningen, av alle ting. Man må vel leve godt før man har overskudd til å klage på noe sånt. Anonymkode: 2e8b2...f28 Det er jo de som sliter med økonomien hele året som har mest grunn til å klage at alle pengene kommer på en gang. Siden mange ikke har råd til ferie og hadde trengt pengene mer jevnt fordelt gjennom året. 2 hours ago, AnonymBruker said: I Storbritannia opparbeider du deg feriedager for hver måned du jobber. Så 25/12. da vil du få samme lønn i juni som ellers av året. Mye enklere men du får da lik lønn hver måned og samme skatt. Men starter du F.eks akkurat midt i året vil du kun ha krav på 12,5 betalte feriedager fra ny arbeidsgiver. Anonymkode: ab8b1...08c Nøyaktig sånn burde vi også gjort det. Anonymkode: 7ddb9...e18 1
Hedda-78 Skrevet 4. juni 2022 #63 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man burde fått 12 litt høyere månedslønner utbetalt isteden. Ingen grunn til at alle norske arbeidstagere skal spare helt på likt i halvannet år. La folk styre pengene selv. Og for de som ikke klarer å styre dem, er det uansett bedre å få litt av gangen enn alt på en gang. Se bare på de mange fortvilede som sitter og venter desperat på sine egne skattepenger. Anonymkode: 7ddb9...e18 Alt på en gang? Nå vet ikke jeg hvor mye feriepenger du får, men jeg får nesten det samme i juli som i alle de andre månedene. Det er nettopp poenget med feriepenger: å fordele 11 måneders lønn på 12 utbetalinger, slik at man får det samme jevnt over hele året. Det er det motsatte av å få "alt på en gang" Skatt tilgode er en helt annen mekanisme, og derfor ikke relevant i denne samnenheng.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #64 Skrevet 4. juni 2022 AllahBallah skrev (6 timer siden): Prinsipielt enig, tenker feriepenger burde være frivillig. Noe arbeidsgiver er pålagt å tilby, men at arbeidstaker heller kan få tilsvarende ekstra utbetalt pr. måned dersom vedkommende ønsker det. Hadde vært et mareritt å administrere for oss som sitter på lønningskontoret. Så nei takk! Anonymkode: fae60...9e6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #65 Skrevet 4. juni 2022 Jaha, er feriepenger et problem å nå da? Seriøst, jeg finner ingenting negativt med feriepenger. Diktatorisk? Du vet vel hvordan man kommer frem til løsninger her i landet? Demokratiske avstemninger Anonymkode: ebc5a...202
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #66 Skrevet 5. juni 2022 Jeg er helt enig med deg, men hvis du leser tråden med de som venter på å få tilbake på skatten så skjønner du hvorfor mange trenger staten til å passe på feriepengene for seg. Det er mange som nekter å innse at de kan spare opp mye av skatten selv og betale det inn én gang i året også. Utrolig mange ønsker heller å betale inn ekstra til staten i løpet av året slik at de kan juble når de "får" skattepengene. Anonymkode: 27751...803 2
Druid Skrevet 5. juni 2022 #67 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi går i luksusfeller nettopp fordi staten har gjort oss uselvstendige gjennom alskens støtteordninger. Vi trenger ikke tenke selv. Anonymkode: fcf84...161 Sånne reguleringer er ikke kommet av seg selv uten en forhistorie. Det har utviklet seg politisk over tid basert på faktiske hverdagsproblemer, som har fått politisk støtte til konkrete vedtak. Så disse reguleringene reflekterer vår grunnleggende uselvstendighet, ikke skaper den. I gamle dager kunne bedrifter velge om de ønsket gi lønnet ferie, eller om de ville gi feriepenger. Overgangen til feriepenger er egentlig kun en regulering for å fjerne arbeidsgivers ansvar for avlønning av ansatte. Det er endring av en viktig del av konseptet arbeidstaker/arbeidsgiver
Gjest Tøffenbøffen Skrevet 5. juni 2022 #68 Skrevet 5. juni 2022 (endret) .. Endret 27. mai 2023 av Tøffenbøffen
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #69 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jaha, er feriepenger et problem å nå da? Seriøst, jeg finner ingenting negativt med feriepenger. Diktatorisk? Du vet vel hvordan man kommer frem til løsninger her i landet? Demokratiske avstemninger Anonymkode: ebc5a...202 Utsatt lønn er negativt for oss som liker å spare/investere. Anonymkode: 96aa2...447
Unn9 Skrevet 5. juni 2022 #70 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 17.15): Feriepenger er nedverdigende. Holdningen som ligger bak er at folk ikke klarer å holde av penger til ferie selv så staten/arbeidsgivere må gjøre det for oss. Det er diktaturer som behandler folk som barn, trodde liksom vi skulle prøve demokrati her. Anonymkode: e8494...98c Jeg syns det er deilig med feriepenger jeg, men det er ikke fordi jeg ikke kan spare. Jeg sparer også jeg. Vi har jo alltid betalt ferien før feriepengene kommer, så vi bruker ikke feriepengene på ferie, men da har vi litt ekstra penger allikevel i ferien. Ellers sparer jeg endel av feriepengene. Er det noe ekstraordinært vi trenger er det greit å kjøpe det, når feriepengene kommer. Har aldri tenkt at det er diktatur.
Unn9 Skrevet 5. juni 2022 #71 Skrevet 5. juni 2022 Tøffenbøffen skrev (25 minutter siden): Jeg tenker det er en ganske balansert lov. ASå fremt arbeidstakerne skal ha ferie, så bør heller ikke arbeidsgiver betale lønn i denne tiden. Opptjening av feriepenger er da en fin løsning. De som ikke vil underkaste seg dette kan vel bare starte ENK? Noen arbeidsgivere aksepterer også å gi forskudd/lån mot feriepenger. Men de med ENK sparer vel opp til ferie de også. Det sa ihvertfall en jeg kjenner med ENK at hun gjør.
Gjest Tøffenbøffen Skrevet 6. juni 2022 #72 Skrevet 6. juni 2022 (endret) Unn9 skrev (På 5.6.2022 den 21.48): Men de med ENK sparer vel opp til ferie de også. Det sa ihvertfall en jeg kjenner med ENK at hun gjør. .. Endret 27. mai 2023 av Tøffenbøffen
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #73 Skrevet 12. juni 2022 On 6/5/2022 at 12:07 AM, Hedda-78 said: Alt på en gang? Nå vet ikke jeg hvor mye feriepenger du får, men jeg får nesten det samme i juli som i alle de andre månedene. Det er nettopp poenget med feriepenger: å fordele 11 måneders lønn på 12 utbetalinger, slik at man får det samme jevnt over hele året. Det er det motsatte av å få "alt på en gang" Det er da vel vanlig å få vesentlig mer i feriepengemåneden enn en vanlig måned? Jeg fikk i hvert fall over 42 000, mot 22 00 i en vanlig måned. Anonymkode: 7ddb9...e18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå