AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #41 Del Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nope. Anonymkode: 1f074...5c2 Jo Anonymkode: a415c...45f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #42 Del Skrevet 6. juni 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Jo. Nei, det er da sa vitterlig ikke. Og du føler deg tydeligvis truet av Darwins teorier siden du føler behov for å ærekrenke ham - det betyr jo at du ikke kan argumentere mot selve teorien. Anonymkode: 1f074...5c2 Ikke mat trollet. Anonymkode: 3390e...f1f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #43 Del Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ikke mat trollet. Anonymkode: 3390e...f1f Er ikke trolling å forholde seg til enkle vitenskaplige fakta. Trollingen driver ateistene med når de ikke evner/vil forstå. Anonymkode: a415c...45f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #44 Del Skrevet 6. juni 2022 52 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke trolling å forholde seg til enkle vitenskaplige fakta. Trollingen driver ateistene med når de ikke evner/vil forstå. Anonymkode: a415c...45f Takk for at du bekrefter du er et troll. Anonymkode: 3390e...f1f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 6. juni 2022 #45 Del Skrevet 6. juni 2022 Hvis du ikke har noen mening om emnet, slik veldig mange har, spesielt her i Norden, så ville jeg brukt ordet sekulær. Er du ateist, sa adresserer det kun gudespørsmålet og en ateist ser ikke at det er bevis for påstanden om at Gud eller guder finnes. Personlig så er jeg ateist, men også antiteist, jeg mener at religion holder oss tilbake og kompliserer/forkvakler moralske spørsmål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #46 Del Skrevet 6. juni 2022 – Det har hendt at de har vært aleine hjemme. Men inni hjerterota mi har det alltid vært feil. Altså, dette virker ikke helt friskt. Anonymkode: 3390e...f1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #47 Del Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 6.6.2022 den 12.37): Jo Anonymkode: a415c...45f AnonymBruker skrev (På 6.6.2022 den 13.36): Er ikke trolling å forholde seg til enkle vitenskaplige fakta. Trollingen driver ateistene med når de ikke evner/vil forstå. Anonymkode: a415c...45f Det finnes ingen vitenskapelige fakta som backer din påstand😅 Anonymkode: 1f074...5c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #48 Del Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det finnes ingen vitenskapelige fakta som backer din påstand😅 Jo Anonymkode: a415c...45f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #49 Del Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jo Anonymkode: a415c...45f Kilder? Anonymkode: 1f074...5c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #50 Del Skrevet 8. juni 2022 Troll Anonymkode: b85b0...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #51 Del Skrevet 10. juni 2022 proghodet skrev (På 5.6.2022 den 10.16): Takk! Skulle til å skrive det samme. I dikotomien teist vs ateist finnes ikke agnostiker. Enten tror man at en (eller flere) gud(er) finnes (teist), eller så tror man ikke det (ateist). I dikotomien gnostisk vs agnostisk vil gnostisk bety "jeg vet helt sikkert at", mens agnostisk betyr "jeg vet ikke sikkert at". Man kan derfor være alle fire kombinasjoner av dette: Gnostisk teist, agnostisk teist. Agnostisk ateist og gnostisk ateist. I og med at ingen kan bevise at noen av de 3000+ gudene i verden verken finnes eller ikke finnes, er det strengt tatt ikke mulig å være gnostisk. Men vi bruker ordet likevel, for å beskrive hvor sikker man er i troen på en gud eller på at det ikke finnes en gud. Anonymkode: 41e77...a92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 10. juni 2022 #52 Del Skrevet 10. juni 2022 Hedda-78 skrev (På 4.6.2022 den 17.51): Det er litt forenklet å si at en agnostiker ikke vet. Da sier man underforstått at agnostikeren til en viss grad er på leting etter et svar enten ene eller andre veien. Men en agnostiker mener at det ikke går an å vite, og at det ikke er mulig å vite noe om det som er oversanselig. Vi mennesker er så bitte små i den store sammenhengen, at vi ikke har mulighet til å fatte noe om det som er evig. Jeg er agnostiker, og er fast i min tro på agnostisismen. Jeg er like lite villig til å skifte livssyn som en som er fast i troen på Jesus. Men jeg vil aldri, aldri hevde at Gud ikke finnes, for det vet jeg jo ikke noe om. På den annen side vil jeg heller aldri påstå at Gud finnes. Så jeg mener at både ateister ("Gudsfornektere") og troende tar feil. Grei beskrivelse av agnostisisme, men siste del rimer ikke. En troende og en ateist kan ikke begge ta feil. En av dem har rett, og den andre tar feil. Enten er det en gud, eller ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 10. juni 2022 #53 Del Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 6.6.2022 den 7.11): Dere tar begge feil. Agnostisk teist = vet ikke, men tror på en gud. Agnostisk ateist = vet ikke, men tror ikke på en gud. Gnostisk teist = bombesikker på at en eller flere guder finnes. Gnostisk ateist = bombesikker på at ingen guder finnes. Anonymkode: 086e6...a6b Jepp dette er det korrekte vitenskapelige svaret. I dagligtale blir alle agnostiske mer eller mindre "agnostikere". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 10. juni 2022 #54 Del Skrevet 10. juni 2022 Påkrevd skrev (2 timer siden): Grei beskrivelse av agnostisisme, men siste del rimer ikke. En troende og en ateist kan ikke begge ta feil. En av dem har rett, og den andre tar feil. Enten er det en gud, eller ikke. Men det er ikke troen deres (at det finnes/ikke finnes en gud) jeg mener er feil. Jeg mener at det er feil å ha en tro. Uansett om man tror på det ene eller det andre. Men igjen, dette er jo opp til hver enkelt så jeg er svært forsiktig med å si dette høyt til folk. Bortsett fra på KG..😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conal Skrevet 18. juni 2022 #55 Del Skrevet 18. juni 2022 Jeg er Muslim - en som overgir sitt selv til Gud. Jeg er Kristen - Gud og jeg er en. Moses var en stor mann. Muhammad var en stor mann. Jesus var en stor mann. Bokstavelig talt er jeg ikke religøs men annerkjenner Ekte Religion tilknyttet den Sanne Gud. Ateist kunne jeg aldri bli. Umulig. Siden det er løgn. Det er umulig å tro på noe man vet er løgn, selv om man prøvde. Gud er Stor, all pris tilhører Gud alene, den Utrolig Gode, Skaperen, den Allmektige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #56 Del Skrevet 18. juni 2022 On 6/4/2022 at 5:26 PM, AnonymBruker said: Ateister er de som ikke tror og benekter Guds eksistens og gjerne også sitter på forumet og forsøker å overbevise alle andre om at deres religionshat er riktig. Anonymkode: a415c...45f I motsetning til kristne, som ikke anerkjenner ateister for å være mennesker, for å overbevise alle andre om at deres eget ateismehat er riktig? Anonymkode: e24ba...f95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Olly Skrevet 18. juni 2022 #57 Del Skrevet 18. juni 2022 Religiøs/troende: Person som er tilhenger av en religion/tro. Ateist: Person som ikke tror på noen gud. Dette inkluderer tilhengere av gudløse religioner som buddhismen. Begrepet blandes ofte med irreligiøs, og bør heller ses i sammenheng med teist (person som bare tror på én gud) og polyteist (person som tror på flere guder). Agnostiker: Person som tror at det er umulig å vite eller finne ut noe angående en (eller flere) gud(er)s eksistens. Agnostikere kan enten tilhøre eller ikke tilhøre en tro. Man kan derfor være f.eks. kristen agnostiker, muslimsk agnostiker eller irreligiøs agnostiker. Irreligiøs/ikke-religiøs/ikke-troende: Person som ikke er tilhenger av noen religion/tro. Noen irreligiøse kaller seg selv humanister, men dette er et livssyn som ikke alle irreligiøse deler. Spirituell: Dette er et samlebegrep som omfatter blant annet personer med personlig tro (egen tro som ikke deles av andre) og tilhengere av new age-troer (moderne religiøse bevegelser hvis ritualer gjerne ikke er standard og varierer fra person til person). En tilhenger av en mer erkjent religion kan også beskrives som/bruke begrepet spirituell, men det forstås gjerne som forskjellig og er gjort klart gjennom sammenheng. Det finnes også folk som tror på FLERE religioner. Jeg synes dette er veldig interessant, og liker å ha samtaler med disse menneskene. Blant annet har jeg møtt en person som er tilhenger av både islam og kristendommen, og en annen som tror på kristendommen og åsatro. I mange land hvor en religion har blitt introdusert, er det vanlig å blande inn ritualer/tradisjoner fra lokal folketro. I Norge er jul et eksempel på dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #58 Del Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 17.26): Agnostiske er de som ikke tror, men sier de ikke vet om Gud finnes eller ikke Ateister er de som ikke tror og benekter Guds eksistens og gjerne også sitter på forumet og forsøker å overbevise alle andre om at deres religionshat er riktig. Anonymkode: a415c...45f Hvorfor kan du ikke svare seriøst? Du virker bare bitter og hatsk. Anonymkode: ecbe6...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #59 Del Skrevet 18. juni 2022 Conal skrev (12 timer siden): Ateist kunne jeg aldri bli. Umulig. Siden det er løgn. Derom strides de lærde. De ikke fullt så lærde tenderer til å være enig med deg. Anonymkode: ecbe6...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #60 Del Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 17.09): Spør for en venn. Anonymkode: 3390e...f1f Man kan fint tro på en eller flere guder uten å være religiøs. Anonymkode: 1ac5d...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå