Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spør for en venn.

Anonymkode: 3390e...f1f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trodde de var agnostikere

Anonymkode: e594b...1c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Trodde de var agnostikere

Anonymkode: e594b...1c1

Agnostiske er de som ikke tror, men sier de ikke vet om Gud finnes eller ikke

Ateister er de som ikke tror og benekter Guds eksistens og gjerne også sitter på forumet og forsøker å overbevise alle andre om at deres religionshat er riktig.

Anonymkode: a415c...45f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Spør for en venn.

I offentlige statistikker? Ja

AnonymBruker
Skrevet

En agnostiker er en som ikke vet.

En ateist er en som sier at han VET at Gud ikke finnes. 

Anonymkode: 70bb5...f5a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

En agnostiker er en som ikke vet.

En ateist er en som sier at han VET at Gud ikke finnes. 

Anonymkode: 70bb5...f5a

Men hva med en som ikke er religiøs, som hverken vet eller ikke vet at gud finnes, som ikke bryr seg om gud og religion i det hele tatt?

• Liker 1
Skrevet

Det er litt forenklet å si at en agnostiker ikke vet. Da sier man underforstått at agnostikeren til en viss grad er på leting etter et svar enten ene eller andre veien. Men en agnostiker mener at det ikke går an å vite, og at det ikke er mulig å vite noe om det som er oversanselig. Vi mennesker er så bitte små i den store sammenhengen, at vi ikke har mulighet til å fatte noe om det som er evig. 

Jeg er agnostiker, og er fast i min tro på agnostisismen. Jeg er like lite villig til å skifte livssyn som en som er fast i troen på Jesus. Men jeg vil aldri, aldri hevde at Gud ikke finnes, for det vet jeg jo ikke noe om. På den annen side vil jeg heller aldri påstå at Gud finnes. Så jeg mener at både ateister ("Gudsfornektere") og troende tar feil.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hva med en som ikke er religiøs, som hverken vet eller ikke vet at gud finnes, som ikke bryr seg om gud og religion i det hele tatt?Anonymkode: 3390e...f1f

Agnostiker

AnonymBruker
Skrevet

Islam = Så lenge de har snev av et tror er de syndere som ikke følger religionen sin, men de har ikke gått ut av troen før de bekjenner det muntlig eller i sitt sinn.

Anonymkode: c183a...e5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Islam = Så lenge de har snev av et tror er de syndere som ikke følger religionen sin, men de har ikke gått ut av troen før de bekjenner det muntlig eller i sitt sinn.

Anonymkode: c183a...e5d

Hva har det med trådens tema å gjøre? Måtte du bare dra inn islamhatet ditt her også?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men hva med en som ikke er religiøs, som hverken vet eller ikke vet at gud finnes, som ikke bryr seg om gud og religion i det hele tatt?

Humanist? Fritenker?

Anonymkode: be12a...c53

AnonymBruker
Skrevet

En religiøs vet at gud finnes. 

En agnostiker vet ikke.

En ateist vet at gud ikke finnes.

Ingen har rett, og alle har rett. De religiøse vil gjerne forkynne sin tro. Det vil ateistene også. De i midten sitter nok mer på gjerdet. 

Anonymkode: 0eaf5...df5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Agnostiske er de som ikke tror, men sier de ikke vet om Gud finnes eller ikke

Ateister er de som ikke tror og benekter Guds eksistens og gjerne også sitter på forumet og forsøker å overbevise alle andre om at deres religionshat er riktig.

Jeg tror flertallet av ateister, inkludert meg selv og de fleste jeg kjenner, ikke sløser bort tiden sin på å sitte online å "misjonere" for ateismen. Mine foreldre og jeg og en del andre i familien er alle ateister, men min bror er prest. Vi kan diskutere temaer relater til kristendom uten å noen gang dvele på spørsmålet om Gud eksiterer eller ikke. Det er igrunn et poengløst spørsmål å diskutere. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva har det med trådens tema å gjøre? Måtte du bare dra inn islamhatet ditt her også?

Den du siterte forteller jo bare om hvordan dette med tro/ikke tro forholder seg i islam; det har med trådens tema å gjøre og er ikke hatefullt.

Anonymkode: 5867f...9c1

Skrevet (endret)

Mye upresist her.

Å være atheist betyr at man ikke tror på én eller flere guder. Det trenger ikke å bety an man hevder å vite at Gud ikke finnes.

Å være agnostiker betyr at man ikke mener at en påstand er sann, men heller ikke at den er falsk. 

Tittelen ateisme brukes altså kun i spørsmålet om man tror på en Gud, mens agnostisisme kan brukes om en person sitt ståsted vedrørende mange ulike påstander.

Dermed kan man være en agnostisk atheist. Dersom man er overbevist om at Gud faktisk ikke finnes er man ikke agnostisk.

Her i Norge er det vanlig å si at man er agnostiker når man "vet ikke helt". Kanskje fordi det er skummelt å kalle seg atheist høyt. Men da er man altså en atheist. Enten tror man på noe eller så gjør man ikke. Det er ikke ulike grader av tro.

Endret av PGMVL
Skrivefeil.
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Den personen et en atheist.

Anonymkode: b85b0...b6f

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, PGMVL said:

Mye upresist her.

Å være atheist betyr at man ikke tror på én eller flere guder. Det trenger ikke å bety an man hevder å vite at Gud ikke finnes.

Å være agnostiker betyr at man ikke mener at en påstand er sann, men heller ikke at den er falsk. 

Tittelen ateisme brukes altså kun i spørsmålet om man tror på en Gud, mens agnostisisme kan brukes om en person sitt ståsted vedrørende mange ulike påstander.

Dermed kan man være en agnostisk atheist. Dersom man er overbevist om at Gud faktisk ikke finnes er man ikke agnostisk.

Her i Norge er det vanlig å si at man er agnostiker når man "vet ikke helt". Kanskje fordi det er skummelt å kalle seg atheist høyt. Men da er man altså en atheist. Enten tror man på noe eller så gjør man ikke. Det er ikke ulike grader av tro.

Takk! Skulle til å skrive det samme.

I dikotomien teist vs ateist finnes ikke agnostiker. Enten tror man at en (eller flere) gud(er) finnes (teist), eller så tror man ikke det (ateist).

I dikotomien gnostisk vs agnostisk vil gnostisk bety "jeg vet helt sikkert at", mens agnostisk betyr "jeg vet ikke sikkert at".

Man kan derfor være alle fire kombinasjoner av dette:

Gnostisk teist, agnostisk teist. Agnostisk ateist og gnostisk ateist.

Endret av proghodet
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man er da ateist. Det betyr strengt tatt bare at man ikke tror på guder. Så kan man jo innenfor begrepet kun ikke tro, eller være veldig bestemt på at religion er tøv. Ateisme er egentlig et absurd begrep som ikke burde ha livets rett, for å ikke være religiøs er egentlig ingen verdens ting. Eksempelvis folk som ikke tror på nissen har ikke noe navn. Å være ateist er slik alle er når de blir født, altså uten noen spesielle ekstremistiske ideer.

Anonymkode: c16e8...607

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Å være ateist er slik alle er når de blir født

Feil, folk er født normale religiøse, å bli ateist og benekte Gud er et valg

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Feil, folk er født normale religiøse, å bli ateist og benekte Gud er et valg

"Folk er født til å tro på enhjørninger, å bli ikke-troende og benekte dem er et valg"

At barn er født religiøse er absurd, med tanke på antall religioner vi har. Hvorfor blir man tilfeldigvis alltid født inn i sine foreldre sin religion, i såfall?

Endret av proghodet
  • Liker 9
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...