AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #1 Skrevet 4. juni 2022 Jeg er ufør og har alltid slitt med å holde orden hjemme. Jeg kommer også fra et kaotisk hjem og har aldri blitt lært opp til hvordan man får ting til å gå rundt. Jeg trives jo så mye bedre når det er ryddig! Jeg vet ikke helt hva folk gjør når i hjemmet. Hva er dine rutiner? Og da mener jeg på ALT (støv, gulv, støvsuge, oppvask, klesvask, bytte på senga, rot generelt, vasking av bad/do, vaske ovn/kjøleskap, noe mer jeg har glemt?) Anonymkode: d06ea...f91 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #2 Skrevet 4. juni 2022 Jeg gjør ting når det trengs, man dør ikke av litt rot. Men nøkkelen til lettvindt husarbeid er system, hver ting har sin plass og har ikke tingen en plass så kvitt deg med den. Kurver, bokser og skuffer til alt, merk gjerne bokser så du vet hva som skal dit. Anonymkode: 677e3...e92 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #3 Skrevet 4. juni 2022 Rydder og vasker eller støvsuger hver torsdag. Skifter sengetøy hver 14 dag. Skifter handduker en gang i uka. Sjekker at kjøkkenet ser bra ut hver kveld. Vil stå opp til ryddig kjøkken. Vasker glassene til tannbørster etter behov. Samme med delene til kaffetrakter. Har et par runder i året med støvsuging og impregnering av stuemøbler. Anonymkode: 5db35...f9f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #4 Skrevet 4. juni 2022 Har ikke rutine på det, vasker og rydder ved behov. Det kan da bli både litt rotete og støvete fra tid til annen, men lever godt med det. Deilig at ikke ALT går på rutine! Anonymkode: eb132...91b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #5 Skrevet 4. juni 2022 Tar 10-30 minutter hver dag. Setter på en pod, og tar unna så langt jeg føler for det. Rot, overflater, brette klær, støvsuge, servanter, kjøkken... Sengetøy hver søndag. Handklær hver onsdag og lørdag. Hver onsdag eller torsdag tar vi en større runde, tar da hver våres områder. Anonymkode: 3643b...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #6 Skrevet 4. juni 2022 Jeg panikkrydder kun når jeg får besøk. Resten av tiden gir jeg egentlig litt f i rotet. 😛 Nå har rotet derimot nådd en smertegrense så jeg får ta i et skippertak as usual. Jeg pleier å sette på slike "clean with me" videoer på YouTube. Husmødre som rundvasker huset sitt i fortfilm og som kommer med masse tips underveis. Det er en fin motivasjon, selv om det er litt sært. Anonymkode: e08a4...696 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #7 Skrevet 4. juni 2022 Jeg kan også anbefale rydde/vaske videoer på YouTube. Synes faktisk det er veldig motiverende og har lært en del triks. Synes «The secret slob» er søt, lite selvhøytidelig og ganske realistisk. «Clean my space» er profesjonell rengjører, «faith and flour» sitt innhold går på matlaging (glutenfritt, derav navnet på kanalen), rengjøring og generell «homemaking». Søt dame med voksne barn. Andre som er med på rydding er Clutterbug og The minimalist mom. Synes som sagt det er motiverende og lærerikt, og litt sært å se på andre som vasker og rydder. 😉 Anonymkode: cb222...d83 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 Gjør litt hver dag så det aldri blir rotete og skittent. Kjører vaskemaskinen på søndager med klær, håndklær, sengetøy osv. Anonymkode: b8b5e...aa9
powerpuffen Skrevet 4. juni 2022 #9 Skrevet 4. juni 2022 Vi gjør litt hver dag. Kjøkkenet skal være ryddig før vi går i seng. Så tar vi rundvask på søndags formiddag hvor vi vasker badet og vasker klær og eventuelt skifter sengetøy (ca hver 14 dag her også).
Amossa Skrevet 4. juni 2022 #10 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg gjør ting når det trengs, man dør ikke av litt rot. Men nøkkelen til lettvindt husarbeid er system, hver ting har sin plass og har ikke tingen en plass så kvitt deg med den. Kurver, bokser og skuffer til alt, merk gjerne bokser så du vet hva som skal dit. Anonymkode: 677e3...e92 Nettopp. Nøkkelen til et ryddig hjem er system. Legg alltid det du tar i skuff eller skap, f.eks. saks eller brødkniven, tilbake på plassen sin. Lær de andre i familien det samme. En annen ting er at det er smart å holde ryddige kjøkkenbenker. Den som kommer til en ryddig benk, rydder etter seg. Omvendt om der er rot og kaos. Slik holder man det ryddig hele tiden.
Queen94 Skrevet 4. juni 2022 #11 Skrevet 4. juni 2022 Vi vasker gulv med vann og Zalo hver dag. Vasker alle bord og kjøkken benk hver dag! Badet vaskes stortsett enten torsdag eller fredag. klesvask settes ved behov men strykes på lørdager.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #12 Skrevet 4. juni 2022 Robotstøvsugeren går mandag, onsdag og fredag. Men den tar kun stue og kjøkken, kommer seg ikke over dørterskelene. Kjøkkenet blir ryddet og vasket (benk og bord) flere ganger for dagen. Speil, vask og benk på badene blir vasket 2 ganger i uka. Doene ved behov. Dusj en gang i uka. Støvsuger resten av huset en gang i uka. Tørker støv en gang i uka. Bytter på vår seng en gang i uka og barnas hver 14. dag. Vaskemaskina går stort sett flere ganger hver dag. Rydde gjør jeg konstant… Anonymkode: c1aa9...121
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #13 Skrevet 5. juni 2022 Oppvaskmaskinen kjører jeg på kvelden, så den er ferdig til jeg går til sengs. Mannen rydder ut av den på morgenen, mens han venter på at kaffen blir ferdig. Vask av klær er etter behov, men blir mellom 2-3 vaskemaskiner kanskje annenhver uke. Klærne henges eller legges på plass når det er tørt. Robotstøvsugeren tar gulvene tre ganger i uka. Vi har en som tar hallen, kjøkken, spisestue og stue, og en som tar soverommet, gjesterommet og hjemmekontoret. Vi har ikke dørterskler noe annet sted enn inn til badeværelsene. Møbler støvsuges en gang i uka, det samme med støvtørking og gulvvask. Toaletter og servanter tørkes over daglig, dusj og baderomsgulv vaskes en gang i uka. Men vi bruker nal på dusjdører og veggene i dusjen etter bruk, og så går vifta når vi dusjer. Sluk i dusjen renses ukentlig, altså det som er under rista. Hår som ligger synlig på rista taes opp etter dusjing. Så mye rot blir det ikke, vi er bare to voksne. Så det legges som oftest på plass der det skal være når vi er ferdig med det. Alt har sine faste plasser. Jeg kjører rens på oppvaskmaskin, vaskemaskin og kaffetrakter en gang i mnd. Ca den 1. i måneden. Kjøleskapet tar jeg ca hver 14.dag. Tørketrommelen renses etter hvert bruk. Kjøkkenbenker, komfyrtoppen og spisebordet tørkes over etter hvert bruk. Stekeovnen er selvrensende. Vi bytter sengetøy hver uke. Vi pleier å gjøre det ukentlige på torsdag, før vi drar å ukeshandler. Deler jobben mellom oss. Anonymkode: 11d36...6e4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #14 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er ufør og har alltid slitt med å holde orden hjemme. Jeg kommer også fra et kaotisk hjem og har aldri blitt lært opp til hvordan man får ting til å gå rundt. Jeg trives jo så mye bedre når det er ryddig! Jeg vet ikke helt hva folk gjør når i hjemmet. Hva er dine rutiner? Og da mener jeg på ALT (støv, gulv, støvsuge, oppvask, klesvask, bytte på senga, rot generelt, vasking av bad/do, vaske ovn/kjøleskap, noe mer jeg har glemt?) Anonymkode: d06ea...f91 Siden jeg egentlig er veldig rotete av meg har jeg lært meg selv å gjøre ting når jeg ser det og ikke utsette noe, og passer på å ikke ha for mange ting. Gå gjennom alt du har og kast/ gi bort det du ikke trenger. Finn en plass til resten hvor det skal være. Legg på plass med en gang. Rydd litt hver kveld før du legger deg slik at stuebordet og kjøkkenbenk er ryddig. Brett og legg bort klær med en gang det er tørt. vasker gulv ca 1 gang i uka og støvsuger hver dag ( har 4 hunder) vasker bad en dag i uka, men tørker av vasken etter behov, ofte hver kveld. Sengetøy hver 14 dag. Etter jeg har vasket samler jeg og sammen all "hvitvask" og vasker det. Ca 2-3 ganger i året tar jeg kjøkkenskap og fronter, kjøleskap, lister, vindu etc. Vasker bort etter behov om jeg ser noe søl. Anonymkode: f54c5...100
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #15 Skrevet 5. juni 2022 Gjør endel hver dag. Er også ufør. Har ikke så mange ting, så det er enkelt å bare støvsuge og vaske over gulvet. Og tørke støv av overflater. Skifter på senga i snitt hver tredje dag. Vasker klær tre ggr daglig. (Delvis pga har veldig få klesplagg og få håndklær) Og tar ting unna når jeg ser de trengs. Bruker mye av tiden min på husarbeid, men er en vane. Anonymkode: fb7c4...ac2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #16 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Gjør endel hver dag. Er også ufør. Har ikke så mange ting, så det er enkelt å bare støvsuge og vaske over gulvet. Og tørke støv av overflater. Skifter på senga i snitt hver tredje dag. Vasker klær tre ggr daglig. (Delvis pga har veldig få klesplagg og få håndklær) Og tar ting unna når jeg ser de trengs. Bruker mye av tiden min på husarbeid, men er en vane. Anonymkode: fb7c4...ac2 Er det ikke litt i overkant å skifte på senga så ofte? Og tre klesvasker daglig? Har du stor familie du bor med? Anonymkode: 760bd...8f6 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #17 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 16.48): Jeg er ufør og har alltid slitt med å holde orden hjemme. Jeg kommer også fra et kaotisk hjem og har aldri blitt lært opp til hvordan man får ting til å gå rundt. Jeg trives jo så mye bedre når det er ryddig! Jeg vet ikke helt hva folk gjør når i hjemmet. Hva er dine rutiner? Og da mener jeg på ALT (støv, gulv, støvsuge, oppvask, klesvask, bytte på senga, rot generelt, vasking av bad/do, vaske ovn/kjøleskap, noe mer jeg har glemt?) Anonymkode: d06ea...f91 Jeg er ufør og ikke lært opp til noe. Men med kaos i hodet liker jeg det ryddig og rent rundt meg. Høres greit ut det du skriver og muligens noe mer jeg ikke kommer på i farta. Anonymkode: d6e79...c9e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #18 Skrevet 5. juni 2022 Her rydder jeg når overskuddet og tiden er der. Kjøkkenet er som regel ganske ryddig og rent. Jeg har ikke en fast dag jeg gjør rent. Det blir tatt når jeg har tid. Anonymkode: 9f90e...09d
Lillemy_87 Skrevet 5. juni 2022 #19 Skrevet 5. juni 2022 Hver gang jeg ser på Aurikatarina på YouTube 😉😝 Vasker og rydder litt hver dag, HATER rot og støv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå