Gjest In absentia Skrevet 4. juni 2022 #1 Skrevet 4. juni 2022 Ble omringet og drapstruet av ungdomsgjeng på butikken Ungdomsgjeng slo og truet kinoansatte En liten sørlandsk bygt med 15000 innbyggere og hvor majoriteten er rolige kristne. Hvorfor skjer dette her?
_popcorn_ Skrevet 5. juni 2022 #2 Skrevet 5. juni 2022 Ryddet for nedsettende innlegg. _popcorn_, adm
kokkos Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 Jeg lurte på det samme. Har lest noe liknende fra min hjemby (20000 mennesker). Hvor i heite er foreldrene hen? Går det virkelig ikke an å få dem på banen? Jeg fisker ikke etter svar av typen "asylmottak", men lurer oppriktig. 2
Troyamin Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 Majoriteten er rolige kristne? Hvor har du dette fra? Vennesla har opp i gjennom hatt rykte på seg om vill ungdom. Nå har denne ungdommen fått barn og barnebarn. Dette er typisk "vill vest bygd" med egne, uskrevne regler. Det er greit å kjøre på bakhjulet trimmede mopeder med politiet etter. Det gir status. Og nå blir ungdommen yngre og yngre før de starter med å være ufine og tildels farlige. Som Kristiansander kjenner jeg litt til venndølene😉 3 3
Diskusjon69 Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 (endret) Er vel ikke noe nytt at ungdom er rebelske og vil teste grenser... Ofte på slike små plasser så kjeder de seg også, da begynner tankene i disse umodne hodene å tenke på hva de kan finne på som gir spenning. Noen ganger ender det opp i kriminielle handlinger hos noen av dem. Endret 5. juni 2022 av Fridiskusjon.no 1
krem Skrevet 5. juni 2022 #6 Skrevet 5. juni 2022 Ingen asylmottak i Vennesla de siste tre årene. Bosatte flyktninger som i andre kommuner. Synes det er søkt å komme med det som forklaring, altfor lettvint. Jeg vet ikke hvem ungdommene er, men det er tydelig at en ukultur har fått lov å holde på for lenge uten at noen (foreldre, skole, politi osv) har grepet inn, og nå har det eskalert. Uavhengig av hvem foreldrene er, eller hvilke religion de tilhører, må de på banen sammen med nevnte ressurser. 2
_popcorn_ Skrevet 5. juni 2022 #7 Skrevet 5. juni 2022 Ryddet for ryktespredning og spekulasjon, og svar til det. _popcorn_, adm
Gjest Paramount Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 kokkos skrev (21 timer siden): Jeg lurte på det samme. Har lest noe liknende fra min hjemby (20000 mennesker). Hvor i heite er foreldrene hen? Går det virkelig ikke an å få dem på banen? Jeg fisker ikke etter svar av typen "asylmottak", men lurer oppriktig. Dette skjer stadig oftere dessverre, dvs at voldelige ungdomsgjenger opptrer truende. Ingen skjønner hvorfor, det bare skjer stadig oftere at vanlig norsk ungdom tyr til grov vold mot uskyldige mennesker. Sikkert eldre som går foran, vi ser jo at stadig oftere opplever vi knivstikking også, og simple ran av bensinstasjoner og butikker for småpenger, eller at klær og mobiltelefoner stjeles på åpen gate. Slike ting var ganske uvanlig for bare noen år siden, trist utvikling.
TheHairyToothfairy Skrevet 6. juni 2022 #9 Skrevet 6. juni 2022 In absentia skrev (På 4.6.2022 den 16.23): Ble omringet og drapstruet av ungdomsgjeng på butikken Ungdomsgjeng slo og truet kinoansatte En liten sørlandsk bygt med 15000 innbyggere og hvor majoriteten er rolige kristne. Hvorfor skjer dette her? Skjer over hele Norge. Ikke et uvanlig fenomen rundtom i nordnorge heller.
Purple Basil Skrevet 6. juni 2022 #10 Skrevet 6. juni 2022 Troyamin skrev (21 timer siden): Majoriteten er rolige kristne? Hvor har du dette fra? Vennesla har opp i gjennom hatt rykte på seg om vill ungdom. Nå har denne ungdommen fått barn og barnebarn. Dette er typisk "vill vest bygd" med egne, uskrevne regler. Det er greit å kjøre på bakhjulet trimmede mopeder med politiet etter. Det gir status. Og nå blir ungdommen yngre og yngre før de starter med å være ufine og tildels farlige. Som Kristiansander kjenner jeg litt til venndølene😉 Dette er det mye av i Kristiansand og, mange dårlige ungdomsmiljøer på sørlandet.
Troyamin Skrevet 6. juni 2022 #11 Skrevet 6. juni 2022 Purple Basil skrev (42 minutter siden): Dette er det mye av i Kristiansand og, mange dårlige ungdomsmiljøer på sørlandet. I Kristiansand er det mye gjenger med vold og rus, ja. Forelde som gjerne er svakere sosialt og økonomisk, går igjen. Men det er ikke det som skjer i Vennesla. Her er det ikke ordentlig etablerte gjenger og lite innslag av vold. I Vennesla er det mest det vi vil kalle god, gammeldags drittunger uten oppdragelse. 1
Purple Basil Skrevet 6. juni 2022 #12 Skrevet 6. juni 2022 Troyamin skrev (39 minutter siden): I Kristiansand er det mye gjenger med vold og rus, ja. Forelde som gjerne er svakere sosialt og økonomisk, går igjen. Men det er ikke det som skjer i Vennesla. Her er det ikke ordentlig etablerte gjenger og lite innslag av vold. I Vennesla er det mest det vi vil kalle god, gammeldags drittunger uten oppdragelse. Det er mye av de samme greiene begge steder.
Ichiko Skrevet 6. juni 2022 #13 Skrevet 6. juni 2022 (endret) Ungdomsbråk og -vold ute i det offentlige rom har kanskje sammenheng med økningen i vold også i skolene, der elever utagerer mot både ansatte og andre elever. Det har i de senere år vært kraftig økning i registrerte tilfeller av vold og trusler, også svært alvorlige tilfeller, og det gjelder flere steder i landet. F.eks. i nabokommunen Kristiansand ble det i 2020 og 2021 registrert 1 342 avviksmeldinger, bl.a. om spytting, klyping, slag, spark, trusler om å henges eller drepes med kniv, trusler om å voldta læreres barn. Tilsnakk fra lærere nytter ikke, elevene bare fortsetter: trekker kniv, biter lærere til blods eller sparker dem så hardt at de må oppsøke legevakt etterpå. (Betalingsmur) https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/rE6j8R/hvis-ikke-du-gaar-vekk-saa-stikker-jeg-deg-med-denne-og-dreper-deg I tillegg skal det være en del mørketall med tilfeller som ikke blir meldt inn. Og når lærere utsettes for slik drøy bruk av vold og trusler, kan man spørre seg om hvordan det er for de andre elevene. Det sies lite eller ingenting om dem, men de må jo ha det helt fryktelig. Skoleansatte, kommuneansatte og politi forklarer voldsproblemet med "barn som har det vanskelig", og at lærere skal på kurs og "øve på situasjonen"(dvs. øve på å utsettes for trusler og vold), slik at de kan "snakke rolig og ikke gjøre noe fysisk". Så vidt jeg kan skjønne, så gjør lærere dette allerede som best de kan - men det ser virkelig ikke ut til å hjelpe. Det er ikke skolen som har det grunnleggende ansvaret for hvordan barn og ungdom oppfører seg, det er foreldrene som må stilles til ansvar her for hvordan de oppdrar sine barn, og evner de det ikke må barnevern på banen. For det er helt uholdbart at lærere skal få ødelagt sin arbeidshverdag og elever få ødelagt skolegang. Endret 7. juni 2022 av Ichiko 3 1
Donglebæret Skrevet 7. juni 2022 #14 Skrevet 7. juni 2022 Paramount skrev (23 timer siden): Dette skjer stadig oftere dessverre, dvs at voldelige ungdomsgjenger opptrer truende. Ingen skjønner hvorfor, det bare skjer stadig oftere at vanlig norsk ungdom tyr til grov vold mot uskyldige mennesker. Sikkert eldre som går foran, vi ser jo at stadig oftere opplever vi knivstikking også, og simple ran av bensinstasjoner og butikker for småpenger, eller at klær og mobiltelefoner stjeles på åpen gate. Slike ting var ganske uvanlig for bare noen år siden, trist utvikling. Kan du definere «vanlig norsk ungdom»? Hva er stort sett bakgrunnen til de som stjeler klær og mobiltelefoner på åpen gate? 4
Akvarium85 Skrevet 7. juni 2022 #15 Skrevet 7. juni 2022 Jevnalderorientering, institusjonalisering fra ung alder og dårlig tilknytning til omsorgspersoner, samt avhengighet av skjerm og sosiale medier. Vi har bare sett begynnelsen. 1
Gjest Paramount Skrevet 7. juni 2022 #17 Skrevet 7. juni 2022 Donglebæret skrev (1 time siden): Kan du definere «vanlig norsk ungdom»? Hva er stort sett bakgrunnen til de som stjeler klær og mobiltelefoner på åpen gate? Vanlig norsk ungdom er vanlig norsk ungdom. Hva jeg tror om deres bakgrunn kan jeg ikke skrive, det godtas ikke av de som bestemmer over vår ytringsfrihet. Da blir innlegget slettet. Jeg forholder meg bare til de nøytrale opplysningene som refereres i media. I media opplyses kun alder, og at det er snakk om ungdommer.
Donglebæret Skrevet 7. juni 2022 #18 Skrevet 7. juni 2022 Paramount skrev (1 time siden): Vanlig norsk ungdom er vanlig norsk ungdom. Hva jeg tror om deres bakgrunn kan jeg ikke skrive, det godtas ikke av de som bestemmer over vår ytringsfrihet. Da blir innlegget slettet. Jeg forholder meg bare til de nøytrale opplysningene som refereres i media. I media opplyses kun alder, og at det er snakk om ungdommer. Ok, enig i at takhøyden her er komisk lav. Istedenfor å kunne diskutere konkret, som er det eneste meningsfulle, men som ikke tillates, ender man opp med å rusle rundt grøten. 6
Gjest Paramount Skrevet 7. juni 2022 #19 Skrevet 7. juni 2022 Donglebæret skrev (1 time siden): Ok, enig i at takhøyden her er komisk lav. Istedenfor å kunne diskutere konkret, som er det eneste meningsfulle, men som ikke tillates, ender man opp med å rusle rundt grøten. Det blir litt komisk ja, både virkeligheten og løsningene. Litt som i perioder under korona, med store utbrudd i begrensede miljøer, og alle er enige om å late som at det gjelder hele Norge, og at det er riktig med full nasjonal alarm.
Nalini Skrevet 7. juni 2022 #20 Skrevet 7. juni 2022 For å kunne ta tak problemene, så må en tørre å prate om problemet. Det er ikke stigmatiserende. Ved at myndigheter og politiet dekker over om bakgrunnen til personene, så klare en ikke å finne en løsning. Men slik er samfunnet blitt. Det er vel ikke før at vi har fått slike tilstander i Gøteborg, Malmø osv, at en politiet tør/for lov til å prate om dette. 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå