AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #1 Del Skrevet 4. juni 2022 Jeg er 35år og skal ta ut hormonspiralen. Hva kan jeg forvente av «bivirkninger» på å få den ut? Hva opplevde dere? Jeg har hatt menstruasjon hver måned selv med spiral. Jeg skal ikke bli gravid. Har fått to barn, og det er eneste tiden jeg har vært uten hormonspiral i voksen alder. Anonymkode: 57ac1...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #2 Del Skrevet 4. juni 2022 Tipper du går en del ned i vekt, og får litt kviser. Kroppen min holdt på mye vann pga spiral Anonymkode: 24d6d...cf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #3 Del Skrevet 4. juni 2022 Jeg merket ingen bivirkninger og kroppen ble fort ‘seg selv’ igjen etter jeg tok ut hormonspiralen Anonymkode: 43155...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #4 Del Skrevet 4. juni 2022 Jeg fikk tilbake sexlysten som hadde vært fullstendig fraværende mens jeg hadde hormonspiral. Anonymkode: 9d44a...bcd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #5 Del Skrevet 4. juni 2022 Bytta til kobber, men mindre kviser, mer sexlyst, mer stabilt humør, større mensblødning med smerter tror jeg skyldes at hormonspiralen forsvant. Anonymkode: 2be3a...9e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #6 Del Skrevet 4. juni 2022 Takk for svar! Jeg håper på bedre humør, sexlyst, litt vektnedgang og kanskje bedre hud. Gruer meg til verre mensen. Men hvordan var den første uka liksom? Skal reise bort… ts Anonymkode: 57ac1...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #7 Del Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Bytta til kobber, men mindre kviser, mer sexlyst, mer stabilt humør, større mensblødning med smerter tror jeg skyldes at hormonspiralen forsvant. Anonymkode: 2be3a...9e7 Jeg tror også kobberspiral kan gi mer blødning og mer smerter enn vanlig menstruasjon. Er derfor jeg ikke har lyst på det heller… Anonymkode: 57ac1...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 5. juni 2022 #8 Del Skrevet 5. juni 2022 Eneste som skjedde var at jeg ble kvitt plager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #9 Del Skrevet 5. juni 2022 Jeg ble gravid 3 uker etter at hormonspiralen var ute.. skulle liksom ha en pause. Det ble en nydelig fin gutt, men husk annen prevensjon i mellomtiden ! 😃 Anonymkode: df245...e3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #10 Del Skrevet 6. juni 2022 Ulla Ullsokk skrev (18 timer siden): Eneste som skjedde var at jeg ble kvitt plager. Hvilke plager? Håper så veldig at litt av mine psykiske plager skal minke🤞🏻 Anonymkode: 57ac1...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 6. juni 2022 #11 Del Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvilke plager? Håper så veldig at litt av mine psykiske plager skal minke🤞🏻 Anonymkode: 57ac1...709 Kløe og utslett på hele overkroppen foran og ekstremt vonde pupper, såpass at det var vondt å dusje. Jeg hadde den ikke lenge nok inne til å gå utover det psykiske, men det hadde nok kommet, for jeg blir helt utafor av p-piller, veldig sårbar og kranglete. Men jeg fikk helt hetta av kløen og puppene, så jeg ga det ikke en sjanse, selv om legen mente det ville gå over hvis jeg holdt ut lenger. Men hun hadde jo aller først overtalt meg fordi jeg egentlig absolutt ikke ville ha hormoner, for hun sa at det var kjempelite hormoner og KUN lokalt. Yes, right! Som om kroppen ikke henger sammen, liksom. Ganske sikker på at dine psykiske plager blir bedre, for det er ikke meningen at vi skal stappe i oss disse tingene. Jeg skal ikke ha flere barn, så jeg steriliserte meg, skikkelig deilig! Det er antagelig bare noen år til jeg kommer i overgangsalderen, og jeg kommer aldri i livet til å ta hormoner for det heller. Jeg får ordne det så godt jeg klarer med kosthold, stressmestring og akupunktur og håpe på det beste. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 6. juni 2022 #12 Del Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 13.50): Jeg tror også kobberspiral kan gi mer blødning og mer smerter enn vanlig menstruasjon. Er derfor jeg ikke har lyst på det heller… Anonymkode: 57ac1...709 Men dette er et forsøk verdt! Jeg hadde det i 15 år uten trøbbel, før det plutselig ble ofte blødninger. De 15 årene hadde jeg heller mindre enn mere mens og mye mindre vondt. Aner ikke hvorfor jeg plutselig fikk trøbbel, og jeg vet at noen får det fra start, men det er absolutt ikke dumt å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #13 Del Skrevet 11. juni 2022 Ulla Ullsokk skrev (På 6.6.2022 den 22.11): Men dette er et forsøk verdt! Jeg hadde det i 15 år uten trøbbel, før det plutselig ble ofte blødninger. De 15 årene hadde jeg heller mindre enn mere mens og mye mindre vondt. Aner ikke hvorfor jeg plutselig fikk trøbbel, og jeg vet at noen får det fra start, men det er absolutt ikke dumt å prøve. Oj interessant! Jeg fikk beskjed om at man måtte forvente økte smerter og mer blod. Hørtes uaktuelt ut for meg.. Anonymkode: 57ac1...709 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 11. juni 2022 #14 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Oj interessant! Jeg fikk beskjed om at man måtte forvente økte smerter og mer blod. Hørtes uaktuelt ut for meg.. Anonymkode: 57ac1...709 Jeg fatter ikke hvorfor de absolutt helst vil stappe i oss hormoner! Jeg kjenner både de som omtrent mistet mens av kobberspiral, og jeg som ble ca lik som før, bare litt bedre og en som blødde mye og tok den ut fort. Så helt klart verdt å prøve, det er ikke noe automatikk i at det går dårlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #15 Del Skrevet 11. juni 2022 Ulla Ullsokk skrev (2 timer siden): Jeg fatter ikke hvorfor de absolutt helst vil stappe i oss hormoner! Jeg kjenner både de som omtrent mistet mens av kobberspiral, og jeg som ble ca lik som før, bare litt bedre og en som blødde mye og tok den ut fort. Så helt klart verdt å prøve, det er ikke noe automatikk i at det går dårlig! Helt enig altså. Jeg vil ta ut hormonspiralen fordi jeg vil se «hvem jeg er» uten. Gynekologen begynte også å argumentere med at hormonene bare virket lokalt, men i felleskatalogen står «depresjon» som en av de vanlige bivirkningene (sammen med mange andre som absolutt ikke er lokale til livmoren) Så…jeg syns det er merkelig. ts Anonymkode: 57ac1...709 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #16 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt enig altså. Jeg vil ta ut hormonspiralen fordi jeg vil se «hvem jeg er» uten. Gynekologen begynte også å argumentere med at hormonene bare virket lokalt, men i felleskatalogen står «depresjon» som en av de vanlige bivirkningene (sammen med mange andre som absolutt ikke er lokale til livmoren) Så…jeg syns det er merkelig. ts Anonymkode: 57ac1...709 Nei, de er absolutt ikke bare lokale, og kobberspiral kan gi store problemer selv om den ikke har hormoner, norske leger og gynekologer sier ikke de tingene, men googler man på engelske sider så får en lese litt av hvert. Jeg ble feks veldig syk av kobberspiral, jeg fikk så stort blodtap at jeg måtte på sykehus, betennelser i huden det tok 9 måneder å bli kvitt, og halve håret mitt ble hvitt. Dette fordi jeg fikk en altfor stor ansamling av kobber i kroppen, dette er et kjent problem i USA hvor de skal innføre å blodprøve teste kvinner før kobberspiral for å se om de har anlegg for å lagre overskudd av kobber og bli så syke som jeg ble eller verre. Fikk også en kraftig betennelse i livmoren og trodde blindtarmen hadde sprukket Anonymkode: 24d6d...cf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #17 Del Skrevet 11. juni 2022 Dette er bivirkningene for Mirena hormonspiralen som jeg har. Det er jo rett og slett løgn å hevde at den bare virker helt lokalt. Anonymkode: 57ac1...709 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #18 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er bivirkningene for Mirena hormonspiralen som jeg har. Det er jo rett og slett løgn å hevde at den bare virker helt lokalt. Anonymkode: 57ac1...709 Har jo faen meg mer og verre bivirkninger enn cerazette som er ei pille i samme type.. Anonymkode: 24d6d...cf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 11. juni 2022 #19 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, de er absolutt ikke bare lokale, og kobberspiral kan gi store problemer selv om den ikke har hormoner, norske leger og gynekologer sier ikke de tingene, men googler man på engelske sider så får en lese litt av hvert. Jeg ble feks veldig syk av kobberspiral, jeg fikk så stort blodtap at jeg måtte på sykehus, betennelser i huden det tok 9 måneder å bli kvitt, og halve håret mitt ble hvitt. Dette fordi jeg fikk en altfor stor ansamling av kobber i kroppen, dette er et kjent problem i USA hvor de skal innføre å blodprøve teste kvinner før kobberspiral for å se om de har anlegg for å lagre overskudd av kobber og bli så syke som jeg ble eller verre. Fikk også en kraftig betennelse i livmoren og trodde blindtarmen hadde sprukket Anonymkode: 24d6d...cf1 Uffda! Men hvor vanlig er dette sammenlignet med bivirkninger av hormonspiral, det kan jo være greit å undersøke. Jeg har aldri hørt om dette, men mye om trøbbel med hormonspiral. Men det kan jo være tilfeldig i min omgangskrets. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #20 Del Skrevet 11. juni 2022 Men dere som har tatt ut hormonspiralen, hvordan opplevdes de første dagene, ukene osv. Jeg skal reise bort rett etter jeg tar den ut, og vil være litt forberedt… Anonymkode: 57ac1...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå