Gå til innhold

Familieferie OG kjæresteferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten gjennom 5 år, har utrolig mye konflikter rundt ferie. Jeg har en 10-åring som jeg ønsker å ta med på ferie sammen med oss, for å lage minner og gjøre bånd sterkere. 

Kjæresten min ønsker også en kjæresteferie i dette her, noe som jeg har vært forståelig til og vært tilbøyelig for alle årene vi har vært sammen. Vi har blant annet vært i Oslo, Roma og London, og kost oss kjempe masse. 
I år har vi ikke råd til 2 ferier. Jeg som mamma ønsker å prioritere mest penger på familieferien, mens kjæresten blir veldig skuffet av dette. Vi står nå å bare stanger i veggen, og klarer ikke komme frem til noe. 

Noen med tips her til kompromiss? 

Anonymkode: 43845...b05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En sånn kjæreste ville ikke jeg hatt.

Anonymkode: a002e...edf

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener kjæresten at 10-åringen ikke fortjener en ferie med deg/dere? For det er jo det han sier.

Hva en ferie innebærer er det vel mange meninger om. Noen mener en MÅ til utlandet, for andre er det tilstrekkelig å dra til nabobyen. Hva tenker du og hva tenker kjæresten?

Selvsagt skal ungen også på ferie med deg.

Anonymkode: ce394...3ed

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dere har da råd til to ferier. Det går bare på hva slags ferie man vil ha. Lån en hytte, ta en telttur, lei en rimelig campinghytte, kjør over til Sverige, utsett kjæresteturen til utenfor sesong når alt er rimelig. 

Og jeg forstår selvfølgelig begge sider. Selv med felles barn mener jeg det er viktig med kjærestetid. Er nok mange forhold som lider under, og ultimat går dukken, fordi man har barn som gjør at det aldri blir alenetid når man først har ferie. 

Anonymkode: 780ae...12e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Familieferie går da foran selvsagt 

Anonymkode: 76a27...0ec

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Så kjæresten din mener at barnet ditt ikke fortjener ferie med deg eller dere? Er i praksis det det her betyr. Kjæresteferie kan dere vel ta en langhelg eller når (hvis) barnet er hos faren sin. Trenger ikke koste mye

Anonymkode: 37de4...b06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du finansierer familieferie og han kjæresteferie? 

Anonymkode: bbbc6...3c1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva om du finansierer familieferie og han kjæresteferie? 

Enig med denne. 

Om han mener det er så viktig med kjæresteferie men du ikke har råd til begge, så må han skjønne at du vil måtte prioritere barnet. 

Kanskje han kan spandere en helg på dere to eller at dere finner en løsning hvor han spytter mer i potten for at det skal gå opp for deg økonomisk å gjøre begge deler? 

Anonymkode: 60297...d71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du prioritere barnet ditt. For en fjott som blir sur for noe sånt🙄

Dersom du ikke har råd til en type kjæresteferie som han ønsker seg, så får han heller spandere en på deg, eller klare seg uten.

Anonymkode: 9facc...5be

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En sånn kjæreste ville ikke jeg hatt.

Anonymkode: a002e...edf

⬆️

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere har hatt nok av kjæresteferier opp gjennom. Selvfølgelig har du rett og at barnet burde prioriteres. Skjønner det er deilig å være alene på ferie med kjæresten sin, jeg elsker å være med mannen min. Skjønner likevel ikke at man absolutt må ha en egen ferie. Vi har nesten alltid med barna. Koser oss som kjærester likevel. Hvis det er nødvendig å gå nakne sammen kan dere jo bare få barnevakt ei helg. 

Anonymkode: 4b11b...7d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Får dere feriepenger begge to? Dere kan vel bare prioritere litt til begge deler. 

Forøvrig trenger ikke penger brukt på ferie være så relevant for hvor morsomt man har det, spesielt ikke med barn. Min bonussønn har vært på flere utenlandsferier hvert år og spist burgere til € 50 euro på stranden. Da jeg spurte ham om det beste minnet fra ferien sa han "fiske i skogen"...

I år bruker far mer på kjæresteferie enn han bruker på ferien med barna, men det er rett og slett fordi mor tar dem med utenlands i år. Far har tatt 90% av utenlandsferiene tidligere, så siden hun gjør dette nå holder det at han tar dem med på hytta. 

Anonymkode: 9e149...0fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg og kjæresten gjennom 5 år, har utrolig mye konflikter rundt ferie. Jeg har en 10-åring som jeg ønsker å ta med på ferie sammen med oss, for å lage minner og gjøre bånd sterkere. 

Kjæresten min ønsker også en kjæresteferie i dette her, noe som jeg har vært forståelig til og vært tilbøyelig for alle årene vi har vært sammen. Vi har blant annet vært i Oslo, Roma og London, og kost oss kjempe masse. 
I år har vi ikke råd til 2 ferier. Jeg som mamma ønsker å prioritere mest penger på familieferien, mens kjæresten blir veldig skuffet av dette. Vi står nå å bare stanger i veggen, og klarer ikke komme frem til noe. 

Dere har hatt mange kjæresteferier høres det ut som. Og for å være ærlig er ikke dette en kjæreste jeg ville hatt, når kjæresten har null forståelse eller respekt for at jeg ønsker å bruke de pengene jeg får - på ferie med barnet litt. Her kan du finne deg mye bedre mann, det er min anbefaling til kompromiss. Han får begynne å respektere deg som mor, eller finne seg en barnløs. 

Anonymkode: 8c7c0...68f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Høres ut som dere har hatt nok av kjæresteferier opp gjennom. Selvfølgelig har du rett og at barnet burde prioriteres. Skjønner det er deilig å være alene på ferie med kjæresten sin, jeg elsker å være med mannen min. Skjønner likevel ikke at man absolutt må ha en egen ferie. Vi har nesten alltid med barna. Koser oss som kjærester likevel. Hvis det er nødvendig å gå nakne sammen kan dere jo bare få barnevakt ei helg. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig med denne. 

Om han mener det er så viktig med kjæresteferie men du ikke har råd til begge, så må han skjønne at du vil måtte prioritere barnet. 

Kanskje han kan spandere en helg på dere to eller at dere finner en løsning hvor han spytter mer i potten for at det skal gå opp for deg økonomisk å gjøre begge deler? 

Anonymkode: 60297...d71

Hvis det er så viktig for han så får han spandere det på dere (deg). For en gnien mann som ikke respekterer deg som mor, og heller ikke barnet, rett og slett umoden. 

Anonymkode: 8c7c0...68f

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, alt behov for oppleves uten barn bunner ut i et ønske om en nudisthelg 🙄

De fleste par har behov for tid sammen, uten andre mennesker. Det er parterapauter ute i media og prater om med jevne mellomrom. Noen samtaler bør as uten tilhørere, noen ganger vil man bare føle seg som et par, kunne gjøre voksne aktiviteter og ikke tilrettelegge alt rundt barn. 

Forrige helg var vi på en fottur barna ikke ville ha tålt pga fysiske anstrengelse, en helg for litt siden var vi på gocart hvor man måtte vise førerkort for å delta. Ikke "nødvendig å gå nakne sammen" men et ønske om å oppleve noe. 

Foreldre føler seg selvsagt uendelig nær sitt barn, steforeldre gjør ikke det. Dette er no tabu å si, men jeg tror ikke steforeldre alltid slapper like mye av som foreldre gjør. Et forhold med noen som har barn fra før er dessuten mer komplisert enn et forhold med kun fellesbarn eller uten barn. Man må forholde seg til ekser og avtaler, og man har aldri noensinne opplevd å bare kunne reise på ferie sammen med kjæresten sin uten å hensynta barn og ekspartner. 

Jeg kunne aldri vært sammen med noen som utviser så lite forståelse for den andre parts situasjon som innlegget ditt viser. Om jeg hadde bedt om tid og opplevelser sammen for å styrke forholdet, og forståelse for å forsøke å skape de kjæredteopplevelsene barnløse par har i starten... Og kjæresten kom med "nødvendig å gå nakne sammen"... 🙄 Snakk om å ikke forstå at kjærester, selv om de er steforeldre, faktisk er et menneske. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min har fire barn til sammen, og vi bruker nesten hele feriebudsjettet på en flott utenlandsferie for alle seks. Når barna er hos sin andre forelder, skal jeg og kjæresten gå fotturer i fjellet. Det er billig og kommer til å bli knallbra. Dere må jo ikke dra til utlandet? 

Anonymkode: d77e0...a72

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er du seriøs??

Førsre prioritet er ferie med barnet ditt, SÅ kan du og kjæresten gjøre noe annet!

Om han ikke sitter barnet ditt høyere enn det der , hvorfor i all verden er du sammen med han??

Anonymkode: 45aa5...d75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå handler en par-helg/ferie om mye mer enn det. Det handler om hvilke samtaler man kan ta - mye barn ikke kan høre, hvilke aktiviteter man kan gjøre, hvilke restauranter man kan spise på. Ekstra god mat, vin til lunsj og middag, og litt senere kvelder. En del kjærtegn og ekstra oppmerksomhet gjennom dagen. Slippe å være stille og ha begge ører påskrudd om man skal kose seg i senga. Og ikke minst null hensyn å ta, og ingen avbrytelser.

(og igjen; har man barn skal de selvfølgelig prioriteres. Men jeg mener at alenetid som par på tur også er viktig)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, alt behov for oppleves uten barn bunner ut i et ønske om en nudisthelg 🙄

De fleste par har behov for tid sammen, uten andre mennesker. Det er parterapauter ute i media og prater om med jevne mellomrom. Noen samtaler bør as uten tilhørere, noen ganger vil man bare føle seg som et par, kunne gjøre voksne aktiviteter og ikke tilrettelegge alt rundt barn. 

Forrige helg var vi på en fottur barna ikke ville ha tålt pga fysiske anstrengelse, en helg for litt siden var vi på gocart hvor man måtte vise førerkort for å delta. Ikke "nødvendig å gå nakne sammen" men et ønske om å oppleve noe. 

Foreldre føler seg selvsagt uendelig nær sitt barn, steforeldre gjør ikke det. Dette er no tabu å si, men jeg tror ikke steforeldre alltid slapper like mye av som foreldre gjør. Et forhold med noen som har barn fra før er dessuten mer komplisert enn et forhold med kun fellesbarn eller uten barn. Man må forholde seg til ekser og avtaler, og man har aldri noensinne opplevd å bare kunne reise på ferie sammen med kjæresten sin uten å hensynta barn og ekspartner. 

Jeg kunne aldri vært sammen med noen som utviser så lite forståelse for den andre parts situasjon som innlegget ditt viser. Om jeg hadde bedt om tid og opplevelser sammen for å styrke forholdet, og forståelse for å forsøke å skape de kjæredteopplevelsene barnløse par har i starten... Og kjæresten kom med "nødvendig å gå nakne sammen"... 🙄 Snakk om å ikke forstå at kjærester, selv om de er steforeldre, faktisk er et menneske. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå handler en par-helg/ferie om mye mer enn det. Det handler om hvilke samtaler man kan ta - mye barn ikke kan høre, hvilke aktiviteter man kan gjøre, hvilke restauranter man kan spise på. Ekstra god mat, vin til lunsj og middag, og litt senere kvelder. En del kjærtegn og ekstra oppmerksomhet gjennom dagen. Slippe å være stille og ha begge ører påskrudd om man skal kose seg i senga. Og ikke minst null hensyn å ta, og ingen avbrytelser.

(og igjen; har man barn skal de selvfølgelig prioriteres. Men jeg mener at alenetid som par på tur også er viktig)

Jeg er klar over at kjærestetid er mye mer enn å gå nakne sammen, og det er derfor jeg ikke forstår hvorfor man ikke kan få til dette selv om barna er med på ferien i sommer. Derfor min kommentar om nakenhet, for akkurat det forstår jeg kan bli vanskelig å ha med barna på. Ellers er det vel ingenting i veien for å gjøre noe bare dere to, selv om barna er med på ferien. Vi sitter ofte ute på kvelden og prater, eller gir hverandre kjærtegn i løpet av dagen. Spise på en bedre restaurant kan gjøres uten barn en hvilken som helst dag med barnevakt, det samme med en fjelltur. Det er ikke nødvendig med en hel ferie til det formålet. Det er mulig å ha mye tid til hverandre, uten å skulle ekskludere barna fra årets ferie. Ferie med barn behøver ikke kun være på barnas premisser. Alle skal ha det fint på ferie, og det har barn helt godt av å lære. Jeg og mannen min kan fint si til barna at nå skal vi lage middagen, mens dere skal gjøre noe annet et annet sted. Man må ikke reise på ferie på et hotellrom. Det går fint an å leie en leilighet som gir mulighet for litt privatliv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er klar over at kjærestetid er mye mer enn å gå nakne sammen, og det er derfor jeg ikke forstår hvorfor man ikke kan få til dette selv om barna er med på ferien i sommer. Derfor min kommentar om nakenhet, for akkurat det forstår jeg kan bli vanskelig å ha med barna på. Ellers er det vel ingenting i veien for å gjøre noe bare dere to, selv om barna er med på ferien. Vi sitter ofte ute på kvelden og prater, eller gir hverandre kjærtegn i løpet av dagen. Spise på en bedre restaurant kan gjøres uten barn en hvilken som helst dag med barnevakt, det samme med en fjelltur. Det er ikke nødvendig med en hel ferie til det formålet. Det er mulig å ha mye tid til hverandre, uten å skulle ekskludere barna fra årets ferie. Ferie med barn behøver ikke kun være på barnas premisser. Alle skal ha det fint på ferie, og det har barn helt godt av å lære. Jeg og mannen min kan fint si til barna at nå skal vi lage middagen, mens dere skal gjøre noe annet et annet sted. Man må ikke reise på ferie på et hotellrom. Det går fint an å leie en leilighet som gir mulighet for litt privatliv. 

Nå har jeg aldri snakket om å ekskludere barna fra årets ferie. Ingen grunn til å ty til den type hersketeknikker.

Jeg skriver jo at barna skal prioriteres, når man først har valgt å få dem. Men at det beste er både-og. Ferie på familiens premisser samlet, der det primært tas hensyn til barnas behov. Og ferie der parforholdet står i fokus. Så får man heller tilpasse budsjettet slik at man kan gjøre begge deler. Jeg ser du romantiserer hvor mye plass parforholdet får på ferie med barn, men slik er det ikke i praksis, feriene der man bare er kjærester er virkelig noe helt annet når det gjelder å pleie forholdet. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...