Gå til innhold

Bruker dere våtservietter eller tørre engangskluter til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Overrasket over hvor mange som bruker , og er fornøyd med disse tørre klutene. Jeg liker de ikke i det hele tatt, har forsøkt med både vann og babyolje. Både storesøster og babyen har atopisk eksem, men har aldri hatt rød stump selv om vi kun har brukt våtservietter. Men ønsker uansett å kutte ned på bruken. Da blir det nok flergangskluter som kan vaskes på 60 grader som blir det beste alternativet her. 

Anonymkode: 44a79...4a7

Ville kjørt på 95°, men ellers er jeg enig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hehe, har en storebror på sju år og han har heldigvis ikke hatt mange uhell opp gjennom. Tisseuhell har gått i maskinen, har det kommet bæsj i trusa har jeg nok kastet den trusa…. Har heldigvis ikke skjedd mye. Prøver å spare på vann og gjenbruke ting ellers da, og nesten alle klærne til barna er arvet! Så da får jeg håpe det går greit at jeg kaster evt bæsjeklær. Klarer det bare ikke🙈.

Anonymkode: 3ef7d...cac

Og vi hadde bæsj gjennom alle klærne flere ganger om dagen når mini var baby, kunne ikke kaste alt heller 😅

Anonymkode: 91f50...c0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og vi hadde bæsj gjennom alle klærne flere ganger om dagen når mini var baby, kunne ikke kaste alt heller 😅

Det var vel sånn ren «melkebæsj», før fast føde? Synes ikke det er så ille, det er «vanlig bæsj» jeg helst ikke vil ha i vaskemaskin eller skylle i vasken. Før fast føde har jeg også skylt i vasken og vasket klær med bommelom i maskin. Med fast føde har vi heldigvis aldri hatt bommelom gjennom klærne😅. Men vet jeg er håpløs, altså.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det var vel sånn ren «melkebæsj», før fast føde? Synes ikke det er så ille, det er «vanlig bæsj» jeg helst ikke vil ha i vaskemaskin eller skylle i vasken. Før fast føde har jeg også skylt i vasken og vasket klær med bommelom i maskin. Med fast føde har vi heldigvis aldri hatt bommelom gjennom klærne😅. Men vet jeg er håpløs, altså.

Det var både før og etter fast føde, barnet viste seg å ha allergi🤪 Så vi måtte nesten bare vaske uansett, tørket/skylte bort det som gikk an først selvfølgelig. 

• Liker 1
Gjest Hottentått
Skrevet

Lager våtservietter av kokt vann og kokosolje som jeg legger i en tett boks. Har en stor på badet hjemme og en liten boks i veska. Lukter godt, er økonomisk og veldig godt for huden ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dere som skyller i springen, det er ikke etter start av fast føde? Virker så ekkelt å få bæsj i vasken. Mulig jeg er hysterisk, da…. Jeg orker ikke vaske bæsj med flergangskluter for vil ikke ha bæsj i vaskemaskinen, heller.. er nok hysterisk 🙈😂.

Jo selvfølgelig. Men det er jo ikke sånn at hele store bæsjeklumper kommer i vasken heller da 🙄 Man tørker jo babyen fri for den verste bæsjen med bleien før man begynner å vaske. Bæsj, tiss og vann forsvinner ned i vasken når man vasker. Aldri opplevd at det ligger noe igjen i vasken. Skyller kluten, klemmer den 'tørr' og henger opp igjen for neste gangs bruk. Bruker samme klut ca. 2-3 dager.
Dette må da være det mest naturlige i hele verden, helt merkelig hva folk har som problemstillinger!

Anonymkode: c71ee...490

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hottentått skrev (3 timer siden):

Lager våtservietter av kokt vann og kokosolje som jeg legger i en tett boks. Har en stor på badet hjemme og en liten boks i veska. Lukter godt, er økonomisk og veldig godt for huden ☺️

Dette gjør vi å :) 

vi må ha stellebord på soverommet til mini på grunn av ekstremt upraktisk bad, men å lage våtservietter på denne måten gir litt bedre samvittighet, tar jo ikke lang tid heller. Vi skal jammen være nøden for å bruke de fæle fra butikken, de etterlater seg en hinne på huden som kjennes helt grusom ut. 

Anonymkode: 64b86...e65

Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette gjør vi å :) 

vi må ha stellebord på soverommet til mini på grunn av ekstremt upraktisk bad, men å lage våtservietter på denne måten gir litt bedre samvittighet, tar jo ikke lang tid heller. Vi skal jammen være nøden for å bruke de fæle fra butikken, de etterlater seg en hinne på huden som kjennes helt grusom ut. 

Anonymkode: 64b86...e65

Helt enig!🥰 kjempepraktisk. Lukter alltid godt av rumpa også😆

AnonymBruker
Skrevet

Bruker mest tørre engangskluter med vann. Har babyolje på hvis ikke alt går av med vann, men det er sjeldent. Har våtservietter med hvis vi et ute på noe og ikke har tilgang til vann. Men foretrekker tørre kluter

Anonymkode: e80bb...7fd

• Liker 1
Skrevet

Hjemme - bommulskluter som gikk på kokvask. Vann - aldri såpe eller olje. Hadde aldri behovet.

På tur med tilgang til vann - tørre engangskluter.

På tur uten tilgang til vann - våtservietter. (Men - de ble illrøde med en gang så dette prøvde jeg i hovedsak å unngå.) 

Hadde tørre engangskluter i barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 22.12):

Tenk litt på miljøet og bruk flergangskluter da vel. 

Anonymkode: cabfc...c5b

Tenk litt på miljøet og bruk flergangsbleier da vel. Og i stedet for engangsbind bør du begynne med flergangsbind! For ikke å snakke om flergangs dasspapir! 🤨

Anonymkode: 979fa...76f

• Liker 1
Skrevet

Tørre engangskluter er absolutt best. Kun vann og bitteliten babyolje. 

Våtservietter blir de sår av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenk litt på miljøet og bruk flergangsbleier da vel. Og i stedet for engangsbind bør du begynne med flergangsbind! For ikke å snakke om flergangs dasspapir! 🤨

Jeg er ferdig med både bleier og bind jeg, så da er jeg ganske miljøvennlig på den fronten. Men jeg brukte tøybleier og flergangskluter til begge mine jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ferdig med både bleier og bind jeg, så da er jeg ganske miljøvennlig på den fronten. Men jeg brukte tøybleier og flergangskluter til begge mine jeg. 

Gjenstår bare å skifte ut dopapiret med tøyfiller da! 👏

AnonymBruker
Skrevet

Tørre engangskluter+vann. Brukt babyolje i blant hvis det har vært vrient, men det har det sjeldent vært. Potetmel i kveldsbleia, ellers etter behov. Ikke hatt rød og sår stump foreløpig, og nå er minste 1,5 år 😅 

Når vi skal ut, fukter jeg en bunke kluter i vann, legger de i en brødpose og har litt vann i posen. Enkelt og greit :) 

Ikke glad i våtservietter, synes de lukter vondt og blir selv rød og sår i ansiktet de gangene jeg har brukt det for å f.eks fjerne sminke. Derfor har det aldri falt meg inn å bruke det på underlivet til babyene mine. 

Anonymkode: 5158a...08e

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Gjenstår bare å skifte ut dopapiret med tøyfiller da! 👏

Du trenger ikke være sarkastisk. Det blir en del mer søppel av bleier og engangsbind/kluter enn av dopapir. Det er lurt å tenke sånn, skjønner du. 

Anonymkode: c97d6...714

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du trenger ikke være sarkastisk. Det blir en del mer søppel av bleier og engangsbind/kluter enn av dopapir. Det er lurt å tenke sånn, skjønner du. 

Anonymkode: c97d6...714

Hvorfor det? De største forurenserne i verden, blant annet Kina, India og USA har lovet å øke klimagassutslippene dramatisk. Om jeg bruker engangskluter til babyen min, så er det bare en mikroskopisk dråpe i havet uansett. Er så lei av at enkeltforbrukere blir påført dårlig sanvittighet for å iblant velge lettvinte løsninger, når de verste miljøsynderne, store internasjonale bedrifter med store utslipp, slipper unna enhver kritikk, selv når de melder at utslippene skal økes i årene fremover. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2022 den 9.21):

Skyller kluten, klemmer den 'tørr' og henger opp igjen for neste gangs bruk. Bruker samme klut ca. 2-3 dager.
Dette må da være det mest naturlige i hele verden, helt merkelig hva folk har som problemstillinger!

Anonymkode: c71ee...490

3 dager uten å vaske bæsjekluten er ikke det mest naturlige i verden, nei! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...