Gå til innhold

Hvilke regler ville du satt i ditt hus etter situasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvilke regler ville du satt for ditt hus om du hadde opplevd lign?

Vi dro bort en helg, ene ungen spurte om h?n skulle passe Pus, og kunne ta med seg én venn. ("Ungen" er i tidlig 20 årene og utflyttet, samme er venn)

Dette har ikke vært problem tidligere(vært småting, som en knust lampeskjerm, oppvask, lign)

Denne gangen kommer vi hjem, aner fred og ingen fare, og begynner jobben med å prekkevére varer.. etter omlag to timer skal vi ta oss en pause og går for første gang inn i stuen, og kjenner umiddelbart en forferdelig stank!

Ser samtidig en stor flekk i sofaen...

Det viser seg at de har drukket, blitt dårlig og kastet opp,  i sofaen! 

Etterhvert, etter å faktisk ha "truet" med at dette er noe vi kan anmelde vennen for(vår unge var visstnok uvitende om hendelsen, da h?n var sloknet), kommer det fram at her har det vært en tredje venn som vi ikke vet hvem er, som har kastet opp, de to vennene har prøvd å skjule alt, for både og og vårt unge.

Dette er ordentlig ubehagelig synes vi, her lar vi ungene komme å bruke Internett, tv,ps4, alle streame-muligheter, spise av kjøleskap og frys, de sover i våre senger(uten å gidde å legge på sengtrekk som var lagt fram!), osv og dette er takken!?

Det viser seg jo dessverre at vi ikke kan stole på vår unge og når vi nå drar på ferie vil vi ha andre til å fôre pus, men vet at ungen fort kan finne ut at h?n ska til oss når vi er borte..

Vi har derfor vurdert  å

-skifte passord på dør, slik at h?n får en egen kode, kun h?n får(da vet vi når h?n er hjemme)

-KREVE  å få vite FULLT  navn på vennene som blir med(vi vet ikke dette nå..)

-si at det ikke er aktuelt med venner på besøk, og få andre til å dra innom OM unge skulle komme hjem i perioden..

Hva ville du gjort?

Beklager langt innlegg🤪

Endret av Heart7086
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En som er i 20-årene trenger ikke bo hjemme, eller ha tilgang til barndomshjemmet i det hele tatt. "Barnet" får flytte ut, dere endrer passord på døren så han ikke kommer inn, og så blir det en hard lærepenge. 

Anonymkode: 540c4...065

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan pus mates ute? Katteluke så pus kommer inn, men datter kan reise til huset daglig å gi katt mat og vann ute på trappen liksom.

Anonymkode: 8b193...f0f

• Liker 3
Skrevet

Vi har også utflyttede "barn" over 20.

Hadde dette skjedd hos oss, hadde de ikke hatt tilgang til huset uten at vi var hjemme. Vi har også kodelås, og deres egen kode (alle har ulik her sånn at man vet hvem som låser seg inn) hadde blitt slettet.

Så hadde jeg selvfølgelig, med en gang jeg fant det ut, krevd at "ungen" umiddelbart kom og fikset/vasket/ryddet osv. 

Men tilliten hadde vært brutt, og jeg hadde fått andre til å passe katten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her syns jeg at dere overreagerer. Joda, ditt barn burde vite bedre, men shit happens 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: b47da...462

• Liker 5
Skrevet

Dere har tydeligvis oppdratt en skikkelig slask. Jeg hadde ikke latt vedkommende være alene hjemme i mitt hus, og jeg håper dere fikk "ungen" til å rydde opp i dette selv, inkludert betale for rens av sofa.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke stole på ungdom under 25. De er følelsesstyrt og eier ikke risikotenking, da må du nesten forvente og akseptere at slike ting skjer.

Han må gjerne ta konsekvensen av en ødelagt sofa, dvs rens el.. Han er mer enn gammel nok til å betale for skader og gjøre opp for seg på en voksne måte. 

Anonymkode: 969d3...775

AnonymBruker
Skrevet

Snakk til "barnet" som om det var voksent. Det er nemlig voksent. Si at det oppfører seg som en tenåring og at dere ikke har tillit til at hen kan ta vare på verdier. Be vedkomne ta ansvar. Be om unnskyldning og evt betale for rens av sofa.

I 20-årene er man ikke barn. De får feste hjemme hos seg selv.

Anonymkode: 89325...611

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke stole på ungdom under 25. De er følelsesstyrt og eier ikke risikotenking, da må du nesten forvente og akseptere at slike ting skjer.

Han må gjerne ta konsekvensen av en ødelagt sofa, dvs rens el.. Han er mer enn gammel nok til å betale for skader og gjøre opp for seg på en voksne måte. 

Uenig i at sånn oppførsel må forventes og aksepteres. Ja, oppkast kan skje. Det kan til og med skje i sofaen, om man er full nok. Men enhver oppgående ungdom/ung voksen vet at da vasker man sofaen skikkelig etterpå. 

Han har garanter vist om oppkastet. Og det kan like gjerne være han, med tanke på alle de dårlige unnskyldningene. Eventuelt har han hatt en skikkelig fest, med mange andre. Uansett har han visst om oppkastet. 

Men enig i at han må ta konsekvensene for ødelagt sofa. Det var han som hadde ansvaret for huset mens dere var borte, ts.

Anonymkode: f24aa...7ff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Uenig i at sånn oppførsel må forventes og aksepteres. Ja, oppkast kan skje. Det kan til og med skje i sofaen, om man er full nok. Men enhver oppgående ungdom/ung voksen vet at da vasker man sofaen skikkelig etterpå. 

Han har garanter vist om oppkastet. Og det kan like gjerne være han, med tanke på alle de dårlige unnskyldningene. Eventuelt har han hatt en skikkelig fest, med mange andre. Uansett har han visst om oppkastet. 

Men enig i at han må ta konsekvensene for ødelagt sofa. Det var han som hadde ansvaret for huset mens dere var borte, ts.

Anonymkode: f24aa...7ff

Her motsier du deg selv 

AnonymBruker
Skrevet

Er han voksen med leilighet og jobb? Eller er han ungdom på studenthybel og lever av studielån og evt deltidsjobb for å kunne feste litt ekstra?

Skjønner han alvoret i hva som har skjedd? Har han på eget initiativ tilbydd seg å fikse skadene og betale for det? Skjønner han at dette ikke er noe som kan skje igjen? Eller later han som han ikke har lagt merke til flekken selv, og hevder han kun har hatt besøk av noen få venner?

Om han ikke bor der lenger, og ikke kommer hjem i ferier lenger, så er det innafor med kodelås. Regning på rens er en selvfølge, og noe han burde foreslått selv. Jeg ville installert kamera mot utgangsdør (fra innsiden) neste gang dere var borte. På den måten filmer dere ikke naboer, og han blir ikke overvåket mens han oppholder seg i huset. Men du ser hvem som kommer inn i huset. Husk flere kamera om dere har flere innganger. Terrassedører, el.l. De klatrer vel ikke inn vinduer når de er 20+ 😱

Anonymkode: 6370e...83c

Skrevet

Jeg hadde rengjort sofaen, sperret/byttet dørkoden, og funnet en annen som kan passe katten - eventuelt sette katten på kattepensjonat i ferien. Så hadde jeg latt saken ligge. Kjeft fungerer dårlig på voksne - om det fungerer i det hele tatt.

Noen kjefterunde eller annen form for oppvask fungerer tydeligvis ikke for denne personen så da er det beste man kan gjøre og gjøre seg selv uavhengig av deres deltagelse i livet. De er velkomne på besøk og alt slikt, men ansvar og tillit er ikke noe de kan ha. De har ikke fortjent dette bare fordi man er foreldrene deres.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er han voksen med leilighet og jobb? Eller er han ungdom på studenthybel og lever av studielån og evt deltidsjobb for å kunne feste litt ekstra?

Skjønner han alvoret i hva som har skjedd? Har han på eget initiativ tilbydd seg å fikse skadene og betale for det? Skjønner han at dette ikke er noe som kan skje igjen? Eller later han som han ikke har lagt merke til flekken selv, og hevder han kun har hatt besøk av noen få venner?

Om han ikke bor der lenger, og ikke kommer hjem i ferier lenger, så er det innafor med kodelås. Regning på rens er en selvfølge, og noe han burde foreslått selv. Jeg ville installert kamera mot utgangsdør (fra innsiden) neste gang dere var borte. På den måten filmer dere ikke naboer, og han blir ikke overvåket mens han oppholder seg i huset. Men du ser hvem som kommer inn i huset. Husk flere kamera om dere har flere innganger. Terrassedører, el.l. De klatrer vel ikke inn vinduer når de er 20+ 😱

Anonymkode: 6370e...83c

Herregud er skremt av enkelte i foreldre ge

nisselue skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde rengjort sofaen, sperret/byttet dørkoden, og funnet en annen som kan passe katten - eventuelt sette katten på kattepensjonat i ferien. Så hadde jeg latt saken ligge. Kjeft fungerer dårlig på voksne - om det fungerer i det hele tatt.

Noen kjefterunde eller annen form for oppvask fungerer tydeligvis ikke for denne personen så da er det beste man kan gjøre og gjøre seg selv uavhengig av deres deltagelse i livet. De er velkomne på besøk og alt slikt, men ansvar og tillit er ikke noe de kan ha. De har ikke fortjent dette bare fordi man er foreldrene deres.

Herregud jeg er skremt av enkelte voksne. 

Tydelig en generasjon som ikke er vant til å bo eller forholde seg til andre. 

Hver gang noen du har en relasjon til driter seg ut så kaster du de på båten?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke stolt på denne ungen til å passe hus igjen før h*n kunne bevist at h*n har lært. Kodelås hvor dere bytter kode før dere skal på tur hadde gjort seg. 

Anonymkode: 6457e...387

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med sånne skader på inventar, er det billigere å betale for Kattehotell til katten. Her hadde regelen blitt aldri mer besøk når de er alene hjemme, de er over tyve og må ikke ha besøk hjemme i barndomshjemmet sånn. Og skjerpings på hygiene og oppførsel… 

Anonymkode: ae1f4...422

• Liker 1
Skrevet

Det der er helt uakseptabelt og vitner om total mangel på respekt for dere. 

Det er ikke sånn det "bare er" når man er ung. Jeg har hatt venner hjemme på besøk som har knust noe, og jeg har da umiddelbart sagt fra til foreldre og vedkommende har bedt om unnskyldning. Det bør man vite som tenåring, og det vet man i hvert fall som ung voksen.

Dette er en selvoppfyllende profeti for enkelte foreldre, der de forventer at barna deres er apekatter mentalt til de er 25, og da blir de også det, for de opplever aldri konsekvenser. 

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hadde bedt "barnet" komme og rydde opp etter seg og vennene, og bedt ham/henne om å betale for rens av sofaen.

Skrevet

Dette «barnet» er voksent. Hallo. Her må sønnen betale for rens av sofaen og han hadde mistet tilgangen til huset. At han skylder på en kompis er en tynn unnskyldning. Her har han hatt ansvaret og må betale for rens. At han ikke har gjort det på automatikk er rett og slett dårlig oppdragelse.

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr ordet "prekkevére"? Det eksisterer ikke, så jeg lurte på hva du mente? Pakke vekk varer?

Ellers synes jeg du skal slette dørkoden til "barnet" og nekte adgang når dere voksne ikke er hjemme, så enkelt er det. 

Sofaen kommer alltid til å lukte spy, for det har trukket langt ned i polstringen og kan ikke fås ut igjen. Jeg ville belaget meg på å kjøpe ny sofa. Kanskje med et økonomisk bidrag fra den skyldige "ungen"....

Anonymkode: 8a65d...7fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker jo at det første er å ta en prat om dette. Ja, en kan bli full eller syk og ja, en kan ha et uhell i sofaen. Det er ikke krise. Krisen er dette med den manglende kommunikasjonen. Og fra innlegget ditt så ser vi jo alle at om din 20-åring er dårlig på normal, konfliktfri kommunikasjon så er det fordi hens far eller mor (og trolig begge) er helt elendig på konfliktfri kommunikasjon. Der må du bare ta deg i nakken, ts. Forsøk å lære deg å kommunisere som et oppegående, voksent menneske. 

Så først tar dere en prat. Det er viktig at du anstrenger deg for å ikke være en passiv-aggressiv tulling i den praten (slik du velger å være i innlegget ditt). Se om 20-åringen ikke tilbyr seg å rense/erstatte sofaen av egen maskin. Snakk om at åpenhet er viktig, og at du forventer hen er bedre på dette enn nå, selv om du har vært et dårlig eksempel. Avtal en vei videre, der dere jobber med gjensidig tillit og kanskje nærmer dere et stadie av livet der begge oppfører seg slik at dere får noe positivt utav å tilbringe tid sammen. For får ikke barnet det vil det jo, helt rasjonelt, droppe kontakten. Som man skal og bør.

Anonymkode: 8d029...46f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...