Gå til innhold

Hostet opp en blodklump..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men de her hjemme mener jeg overdriver. Hadde smerter midt i brystet i går, svir litt i luftrøret når jeg puster. Har slitt et par mnd med magesmerter under høyre ribbein også vet ikke om det har en sammenheng. Leser at det ikke er farlig, muligens akutt bronkitt.. likevel ekkelt. Det går vel greit å vente til tirsdag for å dra til legen? Er 26 år.

Anonymkode: ccc8d...4f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det koster ingenting å ringe legevakt og spørre :)  Kanskje sier de det er greit å vente til tirsdag, kanskje de vil ha deg inn til sjekk.

Anonymkode: ab892...972

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakt, kan tenkes du må ha penicillin eller antibiotika. Er noe som går nå, og kan hoste opp blod

Anonymkode: 538fe...10a

AnonymBruker
Skrevet

Mulig refluks som har ført til akutt bronkitt? 

Har inntrykk av at veldig mange er langvarig bronkittsyke nå.. Jeg hadde nok ikke oppsøkt legevakt, sannsynligvis heller ikke fastlege; det går jo over uten behandling, selv om det er plagsomt og tidkrevende. 

Anonymkode: 10cd7...ec9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det koster ingenting å ringe legevakt og spørre :)  Kanskje sier de det er greit å vente til tirsdag, kanskje de vil ha deg inn til sjekk.

Anonymkode: ab892...972

Ja, jeg tenker at dette er lurt å få gjort :) 

Anonymkode: 4c2e2...d11

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hostet et par uker nå, svir når jeg puster og er tidvis smerter i lungene. Hostet opp litt blod. Legen lyttet på lungene og sa alt var fint. Selv om jeg fremdeles hoster var det godt å høre legen si at alt var ok. Så anbefaler å ta kontakt med helsepersonell😊

Anonymkode: 87610...ad4

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har opplevd svie i mellomgulvet så vil jeg tro at blodet kanskje kommer fra et magesår i magesekken? Går sikkert fint å vente til tirsdag, det er sikkert ikke noe veldig alvorlig 💝

Anonymkode: 79012...662

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! 

Jeg har ikke hostet opp mer nå. Jeg har egentlig ikke hostet i det hele tatt, var kun det blodet.. Har gått ned en del i vekt, og det svir helt voldsomt i brystet, spesielt ved brystbeinet. Vondt i ryggen også nå i tillegg til kvalme. Tror teorien om refluks, bronkitt og magesår stemmer mest. Men jeg tenker at det kan fint vente så lenge allmenntilstanden er såpass god :) Fort gjort å tenke det er noe veldig galt med en gang.. Tenker uansett å ringe og høre med fastlegen på tirsdag om jeg ikke er bedre da, har time om 9 dager men jeg klarer ikke vente såå lenge. 

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar alle sammen! 

Jeg har ikke hostet opp mer nå. Jeg har egentlig ikke hostet i det hele tatt, var kun det blodet.. Har gått ned en del i vekt, og det svir helt voldsomt i brystet, spesielt ved brystbeinet. Vondt i ryggen også nå i tillegg til kvalme. Tror teorien om refluks, bronkitt og magesår stemmer mest. Men jeg tenker at det kan fint vente så lenge allmenntilstanden er såpass god :) Fort gjort å tenke det er noe veldig galt med en gang.. Tenker uansett å ringe og høre med fastlegen på tirsdag om jeg ikke er bedre da, har time om 9 dager men jeg klarer ikke vente såå lenge. 

ts

Uff, god bedring til deg😕❤️❤️ Ville ha ringt på tirsdag ja.

Anonymkode: 9e655...a32

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Men de her hjemme mener jeg overdriver. Hadde smerter midt i brystet i går, svir litt i luftrøret når jeg puster. Har slitt et par mnd med magesmerter under høyre ribbein også vet ikke om det har en sammenheng. Leser at det ikke er farlig, muligens akutt bronkitt.. likevel ekkelt. Det går vel greit å vente til tirsdag for å dra til legen? Er 26 år.

For egen trygghets del kan du ringe legevakten og forklare som du gjør her. De er kvalifiserte til å vurdere og gi råd (i motsetning til KG). Sannsynligvis er det greit å vente til tirsdag.

Sliter selv med det fra tid til annen, da er det enten den kroniske bronkitten som forverrer seg, eller en følge av at jeg har hostet en del og blitt sår. Høres ut som du sliter med noe litt annet, siden du nevner magesmerter.

Anonymkode: d39ce...3ec

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo ringe legevakten og høre?
Det skader ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forvekslet mitt magesår/refluks fra tynntarm til magesekk med ryggsmerter. Har ingen halsbrann, men sugende smerte i mellomgulvet når jeg ikke får tatt somac regelmessig.

Anonymkode: 79012...662

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei dere, 

Legen tok ingen prøver av meg (kun avføringsprøve for å se om jeg blødde innvendig, har ikke tatt den enda). Ingen lytting eller blodprøver. Jeg hostet opp nytt blod i dag! Det svir framdeles i brystet. Har ikke korona eller andre tegn på infeksjon. Har prøvd med slimløsende og andre midler som ikke fungerer. Litt slapp og svimmel, legen har ikke ledig før 22. what to do?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ring legekontoret å hør med dem, kanskje du kan få en akuttime.

Anonymkode: c0fb3...ddd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ring legekontoret å hør med dem, kanskje du kan få en akuttime.

Anonymkode: c0fb3...ddd

Huff ja synes jeg er så pågående.. men får gjøre det i morgen :) Noe må det jo være siden det ikke går over..takk for svar!

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hei dere, 

Legen tok ingen prøver av meg (kun avføringsprøve for å se om jeg blødde innvendig, har ikke tatt den enda). Ingen lytting eller blodprøver. Jeg hostet opp nytt blod i dag! Det svir framdeles i brystet. Har ikke korona eller andre tegn på infeksjon. Har prøvd med slimløsende og andre midler som ikke fungerer. Litt slapp og svimmel, legen har ikke ledig før 22. what to do?

ts

Har du forklart legen alt da? I såfall så har jo legen tatt en vurdering at det ikke er nødvendig. Akutt bronkitt har du ikke når du har hostet så lenge. Magesmerter kan komme av magesår (som avføringsprøven er med å bekrefte/utelukke). Hoste kan man gjøre lenge etter en infeksjon, og hosting skraper opp halsen som kan føre til småsår som blir skrapet opp hver gang du hoster. Drikk godt med vann og varm te. Hvis du ikke har slimhoste så må du ikke ta slimoppløsende (det tørker også ut halsen).

Anonymkode: 0aad6...e20

Skrevet

Hvis det er ufrivillig vektnedgang, samt hoste av blod, så er det innafor å be om skikkelig undersøkelse altså. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du forklart legen alt da? I såfall så har jo legen tatt en vurdering at det ikke er nødvendig. Akutt bronkitt har du ikke når du har hostet så lenge. Magesmerter kan komme av magesår (som avføringsprøven er med å bekrefte/utelukke). Hoste kan man gjøre lenge etter en infeksjon, og hosting skraper opp halsen som kan føre til småsår som blir skrapet opp hver gang du hoster. Drikk godt med vann og varm te. Hvis du ikke har slimhoste så må du ikke ta slimoppløsende (det tørker også ut halsen).

Anonymkode: 0aad6...e20

Har ikke hostet noe som helst egentlig. Harket opp den første blodklumpen for 9 dager siden, tørrhostet litt i natt ellers har jeg ikke hostet en eneste gang. Det som jeg synes er rart.. Svir kun i brystet/ryggen og når jeg puster, har aldri opplevd lignende og jeg har vært en del forkjøla/influensa-syk opp igjennom.

Sam Jones skrev (4 minutter siden):

Hvis det er ufrivillig vektnedgang, samt hoste av blod, så er det innafor å be om skikkelig undersøkelse altså. 

Tusen takk, synes bare symptomene ikke er helt sånn typiske for bronkitt o.l. Vanskelig når legen ikke tar det såå seriøst heller da føler jeg at jeg overdriver.

takk for innspill!

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...