AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #1 Del Skrevet 4. juni 2022 Hei, jeg har nylig kjøpt en brukt VW Polo 2012-modell. Jeg har problemer med at lyset på speedometer ikke skrur seg på når jeg har på vanlig kjørelys, noe som blir et problem om kvelden og når jeg kjører i tuneller da det er kjekt å se hvor fort jeg kjører her også (Lysene skrur seg på når jeg har på parklys eller nærlys). Jeg har skrudd på bryteren som skal dimme lyset og vet at den nå står på full styrke, så det er ikke den som er av. Noen som vet hva som kan være galt? Anonymkode: 4d34b...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 4. juni 2022 #2 Del Skrevet 4. juni 2022 Det er en sensor som heter ambient light sensor som styrer detyr, det kan være feil på den siden instrumentbelysningen ikke dimmer slik den skal. Få et verksted til å se på det, bør ikke være altfor dyrt å få skiftet den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #3 Del Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, jeg har nylig kjøpt en brukt VW Polo 2012-modell. Jeg har problemer med at lyset på speedometer ikke skrur seg på når jeg har på vanlig kjørelys, noe som blir et problem om kvelden og når jeg kjører i tuneller da det er kjekt å se hvor fort jeg kjører her også (Lysene skrur seg på når jeg har på parklys eller nærlys). Jeg har skrudd på bryteren som skal dimme lyset og vet at den nå står på full styrke, så det er ikke den som er av. Noen som vet hva som kan være galt? Anonymkode: 4d34b...1c6 Sånn er bilen, ikke noe feil. Står lysbryteren i 0 har du ikke bakgrunnsbelysning i instrumentet. Det skrur seg kun på om bryteren står i parklys eller PÅ posisjon. (evt auto også, men antar du ikke har det da 99% av 2012 Polo ikke har det.) Anonymkode: e038e...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #4 Del Skrevet 4. juni 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Sånn er bilen, ikke noe feil. Står lysbryteren i 0 har du ikke bakgrunnsbelysning i instrumentet. Det skrur seg kun på om bryteren står i parklys eller PÅ posisjon. (evt auto også, men antar du ikke har det da 99% av 2012 Polo ikke har det.) Anonymkode: e038e...0a0 Ok, men det kan da ikke være riktig at man ikke ser hvor fort man kjører når det er mørkt ute? Er det ikke vanlig å bruke kjørelysene i tuneller? Hva mener du evt med PÅ posisjon? Jeg har 3 valg: 0, PARKLYS eller NÆRLYS. Takk for svar forresten. Da slipper jeg kanskje å reise på service og føle meg dum, he he. Jeg har hatt lappen i 20 år, men dette er min første bil så jeg er litt ute av trening. TS Anonymkode: 4d34b...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #5 Del Skrevet 4. juni 2022 Kjørelysene er kun ment til å brukes om dagen, i dagslys, ikke om kvelden eller i tuneller, da må du skru lysbryteren til på (med PÅ mener jeg nærlys). Litt avhengig av utstyrsvariant har du heller ikke baklys aktivert når bryteren står i 0. Hadde du hatt highline pakke ville du hatt auto funksjon, altså en posisjon til på lysbryteren, mellom 0 og parklys, da hadde bilen styrt lysene selv. Anonymkode: e038e...0a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #6 Del Skrevet 4. juni 2022 37 minutter siden, AnonymBruker said: Kjørelysene er kun ment til å brukes om dagen, i dagslys, ikke om kvelden eller i tuneller, da må du skru lysbryteren til på (med PÅ mener jeg nærlys). Litt avhengig av utstyrsvariant har du heller ikke baklys aktivert når bryteren står i 0. Hadde du hatt highline pakke ville du hatt auto funksjon, altså en posisjon til på lysbryteren, mellom 0 og parklys, da hadde bilen styrt lysene selv. Anonymkode: e038e...0a0 Ok, men jeg bruker nærlysene i tunnellen nå men sist så var det flere biler som blinket på meg.. Takk for info! Da får jeg skru på bryteren da. Det er jo ikke den mest praktiske løsningen slik lysene er satt opp på den bilen. Nei har nok ikke highline pakke på min da:( Men vil det si at på dagtid lyser det ikke i lysene bak på bilen? Det er vel ikke lovlig...? Anonymkode: 4d34b...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 4. juni 2022 #7 Del Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei, jeg har nylig kjøpt en brukt VW Polo 2012-modell. Jeg har problemer med at lyset på speedometer ikke skrur seg på når jeg har på vanlig kjørelys, noe som blir et problem om kvelden og når jeg kjører i tuneller da det er kjekt å se hvor fort jeg kjører her også (Lysene skrur seg på når jeg har på parklys eller nærlys). Jeg har skrudd på bryteren som skal dimme lyset og vet at den nå står på full styrke, så det er ikke den som er av. Noen som vet hva som kan være galt? Anonymkode: 4d34b...1c6 Det er korrekt satt opp. Det var nøyaktig det samme som var på min VW, det greie var at når det ble litt mindre lys enn sollys måtte jeg sette på hovedlys, ellers gikk det på kun kjørelys. @C-girl tar helt feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Del Skrevet 4. juni 2022 27 minutter siden, tdm900 said: Det er korrekt satt opp. Det var nøyaktig det samme som var på min VW, det greie var at når det ble litt mindre lys enn sollys måtte jeg sette på hovedlys, ellers gikk det på kun kjørelys. @C-girl tar helt feil Ok, så på dagtid skal bryteren stå på 0? På kvelden og natten og i tunneller skal bryteren stå på nærlys ( helt til høyre på bryteren)? Det at noen blinker på meg i tunnellen når jeg har på nærlysene... mulig det ikke var til meg? Hvordan brukte du lysene dine? TS Anonymkode: 4d34b...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #9 Del Skrevet 4. juni 2022 32 minutter siden, tdm900 said: Det er korrekt satt opp. Det var nøyaktig det samme som var på min VW, det greie var at når det ble litt mindre lys enn sollys måtte jeg sette på hovedlys, ellers gikk det på kun kjørelys. @C-girl tar helt feil Hovedlys = nærlys ? TS Anonymkode: 4d34b...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 4. juni 2022 #10 Del Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ok, så på dagtid skal bryteren stå på 0? På kvelden og natten og i tunneller skal bryteren stå på nærlys ( helt til høyre på bryteren)? Det at noen blinker på meg i tunnellen når jeg har på nærlysene... mulig det ikke var til meg? Hvordan brukte du lysene dine? TS Anonymkode: 4d34b...1c6 På null ja når du ser instrumentene, blir det såpass mørkt at du ikke ser de så setter du på hovedlys. Som f.eks i tuneller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #11 Del Skrevet 4. juni 2022 34 minutter siden, tdm900 said: På null ja når du ser instrumentene, blir det såpass mørkt at du ikke ser de så setter du på hovedlys. Som f.eks i tuneller. Ok, så når du sier hovedlys så mener du nærlyset antar jeg da. Jeg googlet litt og så at når man da skal parkere må man skru av nærlyset igjen. Jeg har lånt noen biler som har auto og dette blir veldig uvant og drive å skru hele tiden. Lett å glemme men sikkert en vanesak. Da vet jeg at det ikke er noe galt. Tusen takk :)! TS Anonymkode: 4d34b...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #12 Del Skrevet 4. juni 2022 46 minutter siden, tdm900 said: På null ja når du ser instrumentene, blir det såpass mørkt at du ikke ser de så setter du på hovedlys. Som f.eks i tuneller. Det eneste jeg stusset litt på var at når jeg kjørte med nærlyset på i tunnellen nå sist, blinket flere biler på meg. Om dette er riktig innstilling så skal vel ikke andre biler reagere på for sterkt lys. Har du noe erfaring med dette du da? TS Anonymkode: 4d34b...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #13 Del Skrevet 4. juni 2022 Pass på at fjernlyset ikke går på når du vrir bryteren til nærlys. Hvis du er 100% sikker på at fjernlyset ikke går på bør du dra til et verksted å få de til å sjekke lysinnstillingen/lysbildet. Anonymkode: e038e...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #14 Del Skrevet 4. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Pass på at fjernlyset ikke går på når du vrir bryteren til nærlys. Hvis du er 100% sikker på at fjernlyset ikke går på bør du dra til et verksted å få de til å sjekke lysinnstillingen/lysbildet. Anonymkode: e038e...0a0 Aha, takk for tips🙏👌 TS Anonymkode: 4d34b...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 4. juni 2022 #15 Del Skrevet 4. juni 2022 tdm900 skrev (2 timer siden): Det er korrekt satt opp. Det var nøyaktig det samme som var på min VW, det greie var at når det ble litt mindre lys enn sollys måtte jeg sette på hovedlys, ellers gikk det på kun kjørelys. @C-girl tar helt feil VW må være utrolig dårlig utstyrte biler, min '08 Honda har ambient lyssensor og autolysfunksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 4. juni 2022 #16 Del Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det eneste jeg stusset litt på var at når jeg kjørte med nærlyset på i tunnellen nå sist, blinket flere biler på meg. Om dette er riktig innstilling så skal vel ikke andre biler reagere på for sterkt lys. Har du noe erfaring med dette du da? TS Anonymkode: 4d34b...1c6 Nei, men du kan ha for høye lys eller fjernlys på. Se etter at det ikke lyser ei blå lampe som indikere at fjernlys er på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 4. juni 2022 #17 Del Skrevet 4. juni 2022 C-girl skrev (Akkurat nå): VW må være utrolig dårlig utstyrte biler, min '08 Honda har ambient lyssensor og autolysfunksjon. Pisspreik! Det handler om hva kjøper av ny bil tar med når bilen bestilles! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 4. juni 2022 #18 Del Skrevet 4. juni 2022 tdm900 skrev (Akkurat nå): Pisspreik! Det handler om hva kjøper av ny bil tar med når bilen bestilles! Burde vært standardutstyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #19 Del Skrevet 4. juni 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Ok, men det kan da ikke være riktig at man ikke ser hvor fort man kjører når det er mørkt ute? Er det ikke vanlig å bruke kjørelysene i tuneller? Hva mener du evt med PÅ posisjon? Jeg har 3 valg: 0, PARKLYS eller NÆRLYS. Takk for svar forresten. Da slipper jeg kanskje å reise på service og føle meg dum, he he. Jeg har hatt lappen i 20 år, men dette er min første bil så jeg er litt ute av trening. TS Anonymkode: 4d34b...1c6 Nærlys er vanlige lys, det du kaller "kjørelys". Anonymkode: 89a96...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 4. juni 2022 #20 Del Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nærlys er vanlige lys, det du kaller "kjørelys". Anonymkode: 89a96...8d4 Feil. Kjørelys er på de fleste biler mange år tilbake, andre lys enn hovedlysene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå