Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på 5 mnd som har helt siden fødsel av sovet mye og gått lange strekker på natten uten mat. Fra han var nyfødt sov han hele natten og ammet etter 6-7 timer. Fra han var 6 uker sovnet han lett på kvelden, sov 12 timer, ammet og sov 2-4 timer til. Dette varte ca til han var 4 mnd og 2-3 uker. Da ble det helt forferdelig å legge, masse gråt når det var tid for sengen (kun for natta, legging på dagtid går helt fint) og nå våkner han hver tredje time for mat gjennom hele natten. Han har hele tiden fulgt sin kurve, så uansett om han har gått så lenge uten mat på natten har han tydelig spist godt når han først har spist og dekket behovet for mat på dagtid.

Så hva har egentlig skjedd nå?😅 spiser han ikke nok når han spiser, eller er det ikke nok mat i melka lenger, sånn at han blir fortere sulten? Vi har begynt å introdusere grøt, men føler han sover så urolig av det og det er jo såpas lite fortsatt at det ikke har noe effekt på metthetsfølelsen. Han får bare 1-3 t-skjeer enda siden vi ikke ønsker at han skal få vondt i magen. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men er det noen som har opplevd det samme? Og hvordan utviklet det seg i såfall? Hjalp det å introdusere litt mat, eller har det lite å si? 

Anonymkode: 250d5...f76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har en baby på 5 mnd som har helt siden fødsel av sovet mye og gått lange strekker på natten uten mat. Fra han var nyfødt sov han hele natten og ammet etter 6-7 timer. Fra han var 6 uker sovnet han lett på kvelden, sov 12 timer, ammet og sov 2-4 timer til. Dette varte ca til han var 4 mnd og 2-3 uker. Da ble det helt forferdelig å legge, masse gråt når det var tid for sengen (kun for natta, legging på dagtid går helt fint) og nå våkner han hver tredje time for mat gjennom hele natten. Han har hele tiden fulgt sin kurve, så uansett om han har gått så lenge uten mat på natten har han tydelig spist godt når han først har spist og dekket behovet for mat på dagtid.

Så hva har egentlig skjedd nå?😅 spiser han ikke nok når han spiser, eller er det ikke nok mat i melka lenger, sånn at han blir fortere sulten? Vi har begynt å introdusere grøt, men føler han sover så urolig av det og det er jo såpas lite fortsatt at det ikke har noe effekt på metthetsfølelsen. Han får bare 1-3 t-skjeer enda siden vi ikke ønsker at han skal få vondt i magen. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men er det noen som har opplevd det samme? Og hvordan utviklet det seg i såfall? Hjalp det å introdusere litt mat, eller har det lite å si? 

Dette er noe du bør snakke med helsesøster om. 
Men, det høres ut som om han har behov for mer næring enn bare morsmelk nå. Grønnsakspureer er fint å begynne med, sjekk ut boka «Bare bra barnemat».

Anonymkode: 9188e...551

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er noe du bør snakke med helsesøster om. 
Men, det høres ut som om han har behov for mer næring enn bare morsmelk nå. Grønnsakspureer er fint å begynne med, sjekk ut boka «Bare bra barnemat».

Vi har en så tiltaksløs helsesykepleier, så føler det er lite hjelp å få der. Tok det opp på 5 mnd kontroll og hun mener han ikke trenger fast føde før fylte 6 mnd pga han går fint opp i vekt. 
Fikk faktisk «Bare bra barnemat» boka i posten i går, så skal lese litt i den i helgen. Er det bedre å starte med grønnsakspureer enn grøt?

AnonymBruker
Skrevet

Baby vokser og utvikler seg, og våkner av en eller annen grunn. Det oppfattes som at han trenger mat, så da får han det, og sovner igjen, enten fordi det var mat han ville ha eller fordi han hadde gjort det uansett. Trenger ikke bety noe mer enn det! Det som fungerte supert for 1 uke siden trenger ikke fungere i dag. Er jo egentlig ganske naturlig at ting endrer seg. 

Hva som er bedre å starte med av mat er det vel ingen som har noen fasit på, men det er masse sterke meninger!

Anonymkode: b7b88...946

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt grøt er tungt for mangen.

Anonymkode: 0f34d...0ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en så tiltaksløs helsesykepleier, så føler det er lite hjelp å få der. Tok det opp på 5 mnd kontroll og hun mener han ikke trenger fast føde før fylte 6 mnd pga han går fint opp i vekt. 
Fikk faktisk «Bare bra barnemat» boka i posten i går, så skal lese litt i den i helgen. Er det bedre å starte med grønnsakspureer enn grøt?

Så bra! Jeg hadde god nytte av den boka. 

Les om fast føde her: https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode/

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det likt som deg. Jeg moste litt kokte gulrøtter og poteter til min som jeg ga sent på ettermiddagen, ikke rett før leggetid. Hadde prøvd grøt på kvelden, men hun ble urolig av det. 
Gulrot og potet gjorde susen. Så et godt ammemåltid rett før leggetid.

Pasta og avocado (stavmikset) gikk også bra.

Anonymkode: 35db2...fa9

AnonymBruker
Skrevet

Min sluttet å sove da han var 4 mnd og jeg måtte begynne forsiktig å introdusere grøt og da sov han . Babyen din trenger fast føde for å føle seg helt mett. .

Anonymkode: 2cc81...729

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å prøve velling ? 
Det fikk min yngste og jeg kunne ønske jeg hadde gitt det til er eldre søsknene når de har babyer . 
Lett å lage og lett å gi på flaske 

Anonymkode: 3a6e3...e2f

Skrevet

Her vil jeg anta dette skjer fordi melkeproduksjonen din har blitt mindre og baby må ammes hyppigere for å øke den/opprettholde den. Så hvis du fortsetter å amme er det bare å amme etter når baby gir tegn til sult. 
Det kan samtidig være tenner på vei som også kan bidra til urolighet. 

AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (1 time siden):

Her vil jeg anta dette skjer fordi melkeproduksjonen din har blitt mindre og baby må ammes hyppigere for å øke den/opprettholde den. Så hvis du fortsetter å amme er det bare å amme etter når baby gir tegn til sult. 
Det kan samtidig være tenner på vei som også kan bidra til urolighet. 

Det er ingen grunn til å tro at produksjonen har blitt mindre. Men barnet er jo både større og mye mer aktivt, og trenger mer næring. Da varer ikke et måltid med mm like lenge lengre. Merker på min på fire mnd også at han spiser oftere enn for noen uker siden.

Det kan også hende at søvnen har blitt litt dårligere. Det er veldig vanlig at det får opp og ned med både dag- og nattesøvn. Om å gjøre å ikke knekke helt sammen hvis sovebabyen deres plutselig får lakenskrekk en stund.

Anonymkode: 97e66...0ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min fem måneders baby er også plutselig dårlig til å sove om natta men jeg tror ikke det handler om mat for han er så gira når han våkner og vil bare jodle og leke, så jeg har regnet meg frem til utviklingstrinn og eget internt opplæringsprosjekt. Han skal nok bare knekke en kode, så blir det bedre. Håper jeg. 

Anonymkode: 32c53...ebf

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke sånn "4 month sleep regression" da kanskje? At det ikke har noe med sult å gjøre, men bare endret søvnmønster som jeg har skjønt er veldig vanlig at skjer rundt 4 mnd da de endrer måten de sover på rundt den tiden.. 

Anonymkode: 1a85c...76e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...