Gå til innhold

Felles eller personlig gave til kollega som slutter i jobben

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en kollega som sluttet i jobben for noen dager siden. Hun ble pensjonist. Jeg har jobbet mye med henne. Og vi hadde en veldig god tone. 

Vi samlet inn penger til felles gave til henne da hun sluttet. Jeg følte meg litt dum, for jeg hadde ikke kjøpt en egen personlige gave itillegg. Jeg fikk med meg at hun fikk mange personlige gaver. 

Hva mener dere? Burde man gi begge deler i en slik anledning: felles og personlig? Eller er en felles gave spleiset sammen med de andre greit nok? 

Vil jo at hun skal føle at jeg satte pris på henne. For det gjorde jeg.  :)

Anonymkode: 1010d...ed9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi gaver.

En dum ting skal jo ikke være nødvendig for å vise at man setter pris på et menneske, merkelige ting vi blir lært opp til. Materialisme er gleden, slik læres vi opp.

:) 

Anonymkode: c28b5...94b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke gi gaver.

En dum ting skal jo ikke være nødvendig for å vise at man setter pris på et menneske, merkelige ting vi blir lært opp til. Materialisme er gleden, slik læres vi opp.

:) 

Helt enig med deg I at mange virker til å tro at gaver skal bety at man setter pris på hverandre. Jeg har dårlig økonomi, og sliter med å få økonomien til å gå i 0 bare. Jeg pleier å gi gaver til folk uansett  men er enig med deg at det er bare tull å holde på sånn. 

Jeg var med å spleiset sammen med kollegaer om gave. Men vet ikke helt om hun fikk med seg at gaven som hun fikk var fra alle kollegaene. Det er det som skjer når man spleiser. Men mener at dersom man spleiser på gave så er det litt feil å kjøpe personlig gave itillegg. 

Men faktisk enig i at gaver er noe materialistisk tull. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt enig med deg I at mange virker til å tro at gaver skal bety at man setter pris på hverandre. Jeg har dårlig økonomi, og sliter med å få økonomien til å gå i 0 bare. Jeg pleier å gi gaver til folk uansett  men er enig med deg at det er bare tull å holde på sånn. 

Jeg var med å spleiset sammen med kollegaer om gave. Men vet ikke helt om hun fikk med seg at gaven som hun fikk var fra alle kollegaene. Det er det som skjer når man spleiser. Men mener at dersom man spleiser på gave så er det litt feil å kjøpe personlig gave itillegg. 

Skal jeg gi gaver må det være en veldig gjennomtenkt ting. Noe nyttig, eller laget selv.

De fleste gaver er jo bare tull. Julen er jo største miljøbomben som finnes i Norge.

Jeg deltar aldri på spleis av å kjøpe ting, uansett. Fordi man trenger ikke det som skal kjøpes, ofte en blomster eller tulleting. Såklart jeg møter motstand ved å gå mot strømmen, men det er så deilig. Da ser man hvordan mennesker egentlig er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det bør være felles gaver i kollegium. De som kanskje er nære venninner forstår jeg dog gir personlig. 

Kan heller si noen fine ord til den personen eller gi et kort. 

Anonymkode: 2be61...64b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal jeg gi gaver må det være en veldig gjennomtenkt ting. Noe nyttig, eller laget selv.

De fleste gaver er jo bare tull. Julen er jo største miljøbomben som finnes i Norge.

Jeg deltar aldri på spleis av å kjøpe ting, uansett. Fordi man trenger ikke det som skal kjøpes, ofte en blomster eller tulleting. Såklart jeg møter motstand ved å gå mot strømmen, men det er så deilig. Da ser man hvordan mennesker egentlig er.

Ja man merker sikkert at folk kan vise ryggen til seg om man ikke gir gaver. Men mange av de som jeg gir gaver til har jeg ikke kontakt med til vanlig. Jeg er derfor lei av gavestyret. Mest lei av å kjøpe gaver til voksne tantebarn som jeg ikke har annet kontakt med enn en gang i året i familiebesøk. 

Kollega er noe annet. Så jeg spleiset på gave. Men jeg gir ikke personlig itillegg selv om vi var veldig gode venner på jobben. Mener at kollegaer kan behandles litt likt sånn sett.  Men enig med deg at man behøver virkelig ikke å gi gaver 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fulgte det ikke kort med gaven? Det er jo vanlig å legge ved et kort med hilsen fra/navn på alle som har bidratt.

Synes jo det er litt rart å kjøpe to gaver, en felles og en personlig, spesielt når det virker som at mange har gjort det. Da hadde jeg lurt litt på om de hadde blitt overkjørt i valg av fellesgave, og kjøpte en privat i tillegg slik at mottakeren i hvert fall skulle få noe fint ...

AnonymBruker
Skrevet

Sjeldent noen slutter hos oss, men de gangene det skjer så samler vi inn felles til en liten gave. Det vil si, de som ønsker, tror de fleste pleier å gjøre det. Dreier seg om kanskje 25x25 kroner.

Har egentlig lite til overs for det, og ønsker meg ikke noe gave den dagen jeg slutter eller går av. Kake og en samling derimot, synes jeg er mye bedre, og en innsamling kan gjerne heller gå til å lage en lang lunsj siste dagen med litt kos til alle.

To stykker har gått av med pensjon siste to årene. De fikk noe greier når de forsvant, men vi er noen få som fremdeles har kontakt med dem. Og DET tror jeg de setter langt mer pris på, enn en overfladisk gave dagen de slutter.

Den beste "gaven" gir du nok ved å ikke glemme vedkommende uken eller måneden etter.

Anonymkode: b6d51...a67

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/4/2022 at 4:52 PM, ti10 said:

Fulgte det ikke kort med gaven? Det er jo vanlig å legge ved et kort med hilsen fra/navn på alle som har bidratt.

Synes jo det er litt rart å kjøpe to gaver, en felles og en personlig, spesielt når det virker som at mange har gjort det. Da hadde jeg lurt litt på om de hadde blitt overkjørt i valg av fellesgave, og kjøpte en privat i tillegg slik at mottakeren i hvert fall skulle få noe fint ...

Nei tror ikke det var et kort med gaven. Jeg fikk bare melding fra kollega om å spleise på gave. Jeg betalte 100 kr på vips til kollegaen som spurte. Jeg tror ikke at hun lurte meg for hun er en veldig real og grei person, men forsto ikke hvor gavem ble av og hva hun fikk. Jeg så bare noen kollegaer kom med en gave og ga henne. Trodde det var den men de snakket som om den var fra de. En annen kollega KLM med personlig gave. Og jeg følte meg som en idiot fordi jeg vet ikke om hun vet at jeg var med å spleise på en gave til henne. Vurderte å sende en blomsterhilsen nå i etterkant på døren hennes for jeg var glad i å jobbe med henne, og vil at hun skal vite det. Men det er vel teit å gjøre nå i etterkant ? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei tror ikke det var et kort med gaven. Jeg fikk bare melding fra kollega om å spleise på gave. Jeg betalte 100 kr på vips til kollegaen som spurte. Jeg tror ikke at hun lurte meg for hun er en veldig real og grei person, men forsto ikke hvor gavem ble av og hva hun fikk. Jeg så bare noen kollegaer kom med en gave og ga henne. Trodde det var den men de snakket som om den var fra de. En annen kollega KLM med personlig gave. Og jeg følte meg som en idiot fordi jeg vet ikke om hun vet at jeg var med å spleise på en gave til henne. Vurderte å sende en blomsterhilsen nå i etterkant på døren hennes for jeg var glad i å jobbe med henne, og vil at hun skal vite det. Men det er vel teit å gjøre nå i etterkant ? 

Ikke KLM men kom skulle det stå. 

Men lærte en ting av en sånn spleisegave.  En annen gang gir jeg personlig for jeg visste ikke om vedkommende vet at jeg var med på en slik eller hvor gaven ble av. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 21.08):

Da kan du jo spørre hun du vippset til hva denne andre kollegaen fikk, og hvor mange som var med på fellesgaven. Si at du så andre ga personlige gaver. Det er jo ikke noe galt med å spørre så lenge du gjøre det på en vanlig, hyggelig måte.

Det kan kanskje virke litt rart å sende blomster i etterkant, ja, hvis du også har vært med på fellesgaven. Hva med å sende en melding der du sier at du har satt pris på å jobbe sammen med henne osv?

AnonymBruker
Skrevet
On 6/5/2022 at 9:10 PM, AnonymBruker said:

Ikke KLM men kom skulle det stå. 

Men lærte en ting av en sånn spleisegave.  En annen gang gir jeg personlig for jeg visste ikke om vedkommende vet at jeg var med på en slik eller hvor gaven ble av. 

Skal man gjøre noe slikt, så burde man i hvert fall gjøre det litt personlig ved å sende rundt et kort alle skriver under på. Hadde jeg fått gave med kort, hadde det vært kortet med alle underskriftene på jeg hadde spart og satt pris på, enn den butikk-kjøpte tingen.

Synes det er en uting at vi er så overfladiske 😕 Vi later som vi bryr oss, men ikke nok til å skrive et lite kort! Vippse noen er ok, men mer blir for personlig.

Anonymkode: b6d51...a67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt utrolig at du har vært med på å spleise på en gave og ikke blir informert om hva som er kjøpt! Her får du spørre den som skulle kjøpe inn hva det var som ble gitt, og om det sto at det var fra alle. Det vanlige er også at mottakeren pakker opp mens dere spiser kake, eller i hvert fall at det er en liten sosial samling der gaven pakkes ut.

Jeg synes også at det er rart at mange kommer med en ekstra gave i tillegg. Hva var da vitsen med at alle spleiset. Hvis de er nære venninner kan de gi den ekstra gaven mer diskret. Dette er også uheldig med tanke på andre kolleger, for da vil det alltid være sånn at noen får lite, og andre får mange gaver. Det kan være sårt for de som ser at andre får mye mer enn dem selv.

Anonymkode: f0472...af8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...