tussi84 Skrevet 4. juni 2022 #1 Skrevet 4. juni 2022 Vår sønn, som blir 20 mnd om noen dager bare snakker nesten ikke, og det bekymrer meg litt. Han sier kun: mamma, pappa, ba (ball), æsj, hei, ja (det siste kommer ikke nødvendigvis i forbindelse med spørsmål). Ellers er det: me (mer) og dæ/da (der). Har ved et par anledninger hørt mjau og mu(mus) også, men det er lenge siden. Ellers er resten bare babling. Han forstår derimot mye mer, for han henter skoa sine feks om vi spør om det, eller henter en barne tallerken i skapet om vi ber om det. Han rister også på hodet om vi feks tilbyr drikke/mat, og han ikke er tørst/rister på hodet om ikke vil ha mat. Derimot så leste jeg at et barn på hans alder burde si minst 30 ord, og at mange barn på hans alder klarte også å sette sammen to ord. Våres sier knapt 4 ord som han bruker jevnlig (hei, mamma, pappa, æsj). hvordan var språket hos deres barn da de var ca 20 mnd?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #2 Skrevet 4. juni 2022 Mine barn snakket litt mer når de var 20 mnd. Men har en gutt i nær familie som nesten ikke snakket før han var over 2 år. Da var det akkurat som at han hadde spart så lenge på alle ordene at de bare trillet ut. Så tror ikke du trenger å bekymre deg noe særlig. Anonymkode: 9c5a4...1b8 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #3 Skrevet 4. juni 2022 Min sa ganske nøyaktig de nevnte ordene dine da han var 20 mnd. Han knakk koden i de seks ukene vi var hjemme i første koronabølge, og var da 22-23 mnd gammel. Når han først knakk koden, gikk det så fort at han hadde setninger på toårs dagen sin, og idag, som fireåring, har han det mest avanserte språket av sine jevnaldrende i barnehagen, enda han var den som knakk koden sist. 20 mnd er heller ikke spesielt gammelt. Det er slitsomt nok å være mamma, så hvis du klarer ville jeg forsøkt å vente med større bekymringer til han var passert normal alder for gitt evne. For språk hadde jeg ventet til 2.5 år uten nevneverdig mengde ord før jeg bekymra meg, og for andre ting så er det verdt å merke seg at selv om de utvikler seg i veldig individuell rekkefølge, så lærer de aller fleste.det de skal før eller siden. Anonymkode: b1635...3b8 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #4 Skrevet 4. juni 2022 Sier som de over, mine har snakket lite før det plutselig har kommet etter at de har fylt to. (Ene noen mnd etter toårsdagen andre nesten på dagen) Tror dette er en av grunnene til at de har lagt toårskontrollen en stund etter at barnet har fylt to, fordi så mye faller på plass disse mnd. Anonymkode: 2d217...c53 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #5 Skrevet 4. juni 2022 Min gutt på 20 mnd snakker i hele setninger nå. Han kan si: Jeg vil ha mat/er det mitt vann. Datteren min var sent ute, men knakk plutselig koden. Snakker dog fremdeles noe utydelig, hun er nå 3.5 år. Anonymkode: 73bae...77a
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #6 Skrevet 4. juni 2022 Eldste snakket i setninger på den alderen, mens yngste var på nivå med din. Så lenge han har språkforståelse trenger du ikke bekymre deg ennå. Anonymkode: 94ccf...6e6
Rucula Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 Min gutt som blir 2 år om 1 uke sier 2 ord! mamma og pappa.. Jeg finnes ikke bekymret. Ingen andre er bekymret heller. Han er bare litt treig med å snakke men har stor forståelse.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #9 Skrevet 4. juni 2022 tussi84 skrev (5 timer siden): Vår sønn, som blir 20 mnd om noen dager bare snakker nesten ikke, og det bekymrer meg litt. Han sier kun: mamma, pappa, ba (ball), æsj, hei, ja (det siste kommer ikke nødvendigvis i forbindelse med spørsmål). Ellers er det: me (mer) og dæ/da (der). Har ved et par anledninger hørt mjau og mu(mus) også, men det er lenge siden. Ellers er resten bare babling. Han forstår derimot mye mer, for han henter skoa sine feks om vi spør om det, eller henter en barne tallerken i skapet om vi ber om det. Han rister også på hodet om vi feks tilbyr drikke/mat, og han ikke er tørst/rister på hodet om ikke vil ha mat. Derimot så leste jeg at et barn på hans alder burde si minst 30 ord, og at mange barn på hans alder klarte også å sette sammen to ord. Våres sier knapt 4 ord som han bruker jevnlig (hei, mamma, pappa, æsj). hvordan var språket hos deres barn da de var ca 20 mnd? For noen er det normalt at språket kommer mer etter 2 år. Dere forstår hva han vil og han forstår deres spørsmål. Går han i barnehage? Anonymkode: d3b80...c6d
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #10 Skrevet 4. juni 2022 Kan være han er late bloomer 💕 hvis du har inntrykk av at han har forståelse for det du sier, så kan det være at han sparer på ordene før alt kommer 💕 Anonymkode: ceddc...5ee
tussi84 Skrevet 4. juni 2022 Forfatter #11 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For noen er det normalt at språket kommer mer etter 2 år. Dere forstår hva han vil og han forstår deres spørsmål. Går han i barnehage? Anonymkode: d3b80...c6d ja han har gått i barnehagen siden oktober I fjor. Stort sett forstår vi hverandre. Han kommer feks til badet om vi sier nå skal du gå å bade. Eller så peker han på kjøleskap om han vil ha der.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #12 Skrevet 4. juni 2022 For min eldste løsnet det rundt 21 mnd. Andre satt sammen ord da han var 18 mnd, det er tidlig. Eldste bablet mye, minste bablet ingen ting. Begge har et godt ordforråd i dag, begge er i barneskolealder. Tenker også at en på 20 mnd faktisk bare et halvannet år gammel, og egentlig knøttliten. Forståelsen er mye mye viktigere enn å snakke selv i den alderen. Anonymkode: ee3fc...f12
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #13 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Eldste snakket i setninger på den alderen, mens yngste var på nivå med din. Så lenge han har språkforståelse trenger du ikke bekymre deg ennå. Anonymkode: 94ccf...6e6 Det der er bare en uheldig hvilepute. Mange barn kan ha stor språkforståelse selvom de f.eks trenger en form for utredning. Anonymkode: 95fe6...68d 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #14 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det der er bare en uheldig hvilepute. Mange barn kan ha stor språkforståelse selvom de f.eks trenger en form for utredning. Anonymkode: 95fe6...68d Derfor har man jo også helsestasjonen som følger med på slikt. Anonymkode: d3b80...c6d 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #15 Skrevet 4. juni 2022 Noen har bare en mindre pratsom personlighet, takk og lov. Sies at Einstein ikke pratet skikkelig før han var 3, men noen snille mennesker ansatte han likevel. Prates det flere språk i heimen? Det kan gi språkforvirring hos små barn. Anonymkode: 3a775...786
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #16 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Derfor har man jo også helsestasjonen som følger med på slikt. Anonymkode: d3b80...c6d Helsestasjonen er ikke spesialister på alt. Anonymkode: 95fe6...68d
Kakaoen Skrevet 4. juni 2022 #17 Skrevet 4. juni 2022 Min ene gutt snakket ikke noe særlig før etter han var 3 år. Bhgen fulgte med og hadde logoped inne en gang for å følge med. Men alle lydene var der. Følte egentlig han knakk koden mest etter han byttet til stor avd i bhgen. Etter han begynte å prate har han derimot knapt sluttet 😂😂🙈 Spør bhgen hva de tenker. Om de ikke er bekymret trenger ikke du heller være det 🙂
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #18 Skrevet 4. juni 2022 Jeg husker ikke helt hvor gammel min eldste var da han begynte så snakke litt mer "i setninger". Husker at jeg bekymret meg litt for språket hans, men det var ubegrunnet. Jeg sjekket at han forsto hva som ble sagt. Kunne feks befinne meg bak ham og si :"Nå skal vi gå på kjøkkenet og lage til kveldsmat". Da gikk han straks før meg inn på kjøkkenet, åpnet kjøleskapdøra og begynte å ta ut mat Jeg tror rett og slett min gutt brukte mye kapasitet på å lære seg mest mulig motorisk. Han hoppet, klatret, prøvde å pønske seg for i barnesikring er på skap osv. Så for ham var nok språk nedprioritert for ham opplevde å bli forstått godt med sitt tydelige kroppsspråk ( inkl en svært bydende pekefinger). Anonymkode: 5171d...309
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #19 Skrevet 4. juni 2022 Min er på samme alder og sier svært få ord til vanlig, typ tre-fire ord. Han sier allikevel et par korte setninger et par ganger i uka (de samme setningene) og har gjort det et par måneder. I tillegg har han sagt mange ord som han ikke bruker til vanlig. Folk kommenterer ting som "du var ikke så pratsom", men som din har han veldig god språkforståelse og kommuniserer veldig godt med gester og blikkontakt eller fører oss mot ting osv. Helsestasjonen er overhodet ikke bekymret og mener han ikke er treg i det hele tatt. Anonymkode: 5e7f7...60d
tussi84 Skrevet 4. juni 2022 Forfatter #20 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg husker ikke helt hvor gammel min eldste var da han begynte så snakke litt mer "i setninger". Husker at jeg bekymret meg litt for språket hans, men det var ubegrunnet. Jeg sjekket at han forsto hva som ble sagt. Kunne feks befinne meg bak ham og si :"Nå skal vi gå på kjøkkenet og lage til kveldsmat". Da gikk han straks før meg inn på kjøkkenet, åpnet kjøleskapdøra og begynte å ta ut mat Jeg tror rett og slett min gutt brukte mye kapasitet på å lære seg mest mulig motorisk. Han hoppet, klatret, prøvde å pønske seg for i barnesikring er på skap osv. Så for ham var nok språk nedprioritert for ham opplevde å bli forstått godt med sitt tydelige kroppsspråk ( inkl en svært bydende pekefinger). Anonymkode: 5171d...309 vår har vært veldig tidlig ute motorisk også. Innenfor normalen, men likevel tidlig. snudde seg fra rygg til mage når han var 4,5 mnd, krabbet ved 7 mnd, og gikk da han var 11 mnd uten støtte. Så på moterikken har han hele tiden vært langt framme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå