Gå til innhold

Selge hus før kjøpe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er usikker på om vi skal selge huset før vi har funnet noe nytt. Vi må evt leie noe men vi er fire stk og trenger minst tre soverom pluss det må være nært nok sentrum så det er mulig å komme seg på jobb uten bil. 

Noen som har gjort det?

Anonymkode: 81b1d...92b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på boligmarkedet der du bor.

Her hvor jeg bor er det mangel på brukte eneboliger og det er selgers marked.

Du bør i hvert fall ha leiekontrakt i boks før dere selger slik at dere ikke risikerer å stå hjemløse på overtakelsesdato. 

Anonymkode: a6d7e...291

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vi gjorde sist var at vi kontaktet megler, så gjorde megler klart alt sammen til annonsering osv men la ikke boligen ut til salg før vi hadde funnet ny bolig. Da vi hadde funnet ny bolig, ble vår gamle bolig annonsert. 
Vi hadde overtagelse på vår nye en måned før den gamle ble overdratt til nye eiere. 

Anonymkode: 4dc8b...de2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er selgers marked akkurat nå og det har ikke vert boliger til salgs i vårt område på flere måneder  men det er også ferieby så alle som har utleieboliger sentrumsnært leier ut på ukesbasis til turister.  Vi jobber jevn og trutt med å få på plass til bildetaking, rydder boder, maler osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere burde ha noe på plass noe å leie først i så fall.

Vi solgte før vi kjøpte, og angrer litt på det. Nå bor vi riktignok i Oslo, men prisene på korttidsleie har eksplodert. Vi erfarte også at i pressperioder var det rett og slett vanskelig å finne noe overhodet. Det ble mye flytting frem og tilbake, og kostnaden endte opp med å bli langt høyere enn kostnaden ville vært for mellomfinansiering (som også ville vært betraktelig).

Men dette kommer helt an på hvor dere bor.

Anonymkode: f5002...681

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere burde ha noe på plass noe å leie først i så fall.

Vi solgte før vi kjøpte, og angrer litt på det. Nå bor vi riktignok i Oslo, men prisene på korttidsleie har eksplodert. Vi erfarte også at i pressperioder var det rett og slett vanskelig å finne noe overhodet. Det ble mye flytting frem og tilbake, og kostnaden endte opp med å bli langt høyere enn kostnaden ville vært for mellomfinansiering (som også ville vært betraktelig).

Men dette kommer helt an på hvor dere bor.

Anonymkode: f5002...681

Takk, god svar. Vi bor midt i ferieparadis. Campinghytter har langtidsleie i vinterhalvåret men det koster 12000 i mnd pluss da må vi leie lager til møblene og det er ett soverom og hems og man må flytte ut før 15.mai så da får man press på seg men å kjøpe.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp solgt, og for oss var det uaktuelt å selge før vi kjøpte. Bor i Oslo og alt går så langt over prisantydning, har lett etter ny bolig lenge. Men med en gang vi fikk kjøpt kontaktet vi megler og boligen vår var ute på finn etter 2 uker. Solgt etter først visning og overtakelse 1 måned etter den vi har kjøpt. Men det kommer jo an på hvor i landet du bor, og hvor mye egenkapital du har i boligen. Når du ikke har solgt trekker de fleste banker ifra 10% av verdien for sikkerhetsskyld, og da er det jo ikke sikkert du får så høyt lån som du ønsker.

Anonymkode: 376f9...544

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har nettopp solgt, og for oss var det uaktuelt å selge før vi kjøpte. Bor i Oslo og alt går så langt over prisantydning, har lett etter ny bolig lenge. Men med en gang vi fikk kjøpt kontaktet vi megler og boligen vår var ute på finn etter 2 uker. Solgt etter først visning og overtakelse 1 måned etter den vi har kjøpt. Men det kommer jo an på hvor i landet du bor, og hvor mye egenkapital du har i boligen. Når du ikke har solgt trekker de fleste banker ifra 10% av verdien for sikkerhetsskyld, og da er det jo ikke sikkert du får så høyt lån som du ønsker.

Anonymkode: 376f9...544

Vi har fått tilslag på lån uten å selge først, nok til at vi kan se på boliger i en prisklasse som passer oss Mtp størrelse og div. Vi har grei bolig her vi er men det er så mye støy og jeg har fått en hørselssykdom som gjør støy vanskelig for meg. 

Skrevet

Dere bør sjekke mulighet for leie først. Og mulig redusere forventningene fra 3 soverom til 2. Både for å unngå unødig dyr leiebolig, men også for å kunne finne flere aktuelle leieboliger. Og ellers være innstilt på at dere kan være uheldig og at dette tar tid. + leie lager. 
Men har dere råd til lån for ny bolig uten å selge først ville jeg bare blitt boende og lagt ut for salg med en gang dere har kjøpt nytt. 

AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (1 time siden):

Dere bør sjekke mulighet for leie først. Og mulig redusere forventningene fra 3 soverom til 2. Både for å unngå unødig dyr leiebolig, men også for å kunne finne flere aktuelle leieboliger. Og ellers være innstilt på at dere kan være uheldig og at dette tar tid. + leie lager. 
Men har dere råd til lån for ny bolig uten å selge først ville jeg bare blitt boende og lagt ut for salg med en gang dere har kjøpt nytt. 

Vi kan ikke redusere fra tre til to soverom, to på 20 deler ikke rom og de er heller ikke klare for å flytte for seg selv før de får litt høyere inntekt. Vi får kjøpe til 3,5 Mill så det burde holde her. Er bare desperat etter å komme meg bort pga mye støy og hørselssykdom som ikke går overens. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi kan ikke redusere fra tre til to soverom, to på 20 deler ikke rom og de er heller ikke klare for å flytte for seg selv før de får litt høyere inntekt. Vi får kjøpe til 3,5 Mill så det burde holde her. Er bare desperat etter å komme meg bort pga mye støy og hørselssykdom som ikke går overens. 

Så bare automatisk for meg at det var barn det var snakk om😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...