AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #1 Skrevet 4. juni 2022 Dette blir første gangen jeg flytter ut, så jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive i annonsene på finn som jeg er interessert i. Først og fremst går jeg på AAP, så jeg har ikke depositum men saksbehandleren min sa at jeg skulle si jeg kommer med NAV-garanti. Hvordan burde jeg formulere dette? Og skal jeg skrive mye om meg selv, en lang introduksjon? Jeg vet at mange kommer til å luke meg ut pga NAV, men det er viktig for meg å være ærlig. Jeg vil bare vite hva info jeg burde ha med, jeg vil ikke skrive for mye men kanskje heller ikke for lite? Anonymkode: fe237...597
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #2 Skrevet 4. juni 2022 Dessverre er det sant at mange kommer til å luke deg ut, pga nav depositum 😕 men tenk positivt, du vil jo også leie av noen som er nav-vennlige, og som skjønner at folk kan komme litt skeivt ut i arbeidslivet! Et annet tips jeg vil gi deg, er å ringe banken. Jeg gikk på AAP og Jeg fikk en gang depositum ordning gjennom dnb for et par år siden, og det gikk ut på at jeg betalte en sum (ikke så høy, et par hundrelapper). Det fungerer på samme måte som depositum ordningen fra nav. Men de fleste stoler mer på en bank enn nav. Nav har dårlig rykte med depositum ordningene sine 😕 Folk stoler mer på at en bank gjør opp for seg. Så sjekk ut det! Så til hva du skal skrive. Du trenger ikke skrive noe om hvorfor du er på AAP, men få frem at du har en fremtidsplan. Uansett om du tenker jobbe, studere eller bli ufør, så vil det jo si at du vil ha en inntekt i fremtiden også. Du trenger ikke skrive så langt, de har nok nok av interesserte svar å lese igjennom. Målet er å bli bedt på visning, hvor du kan fremstille deg i et enda bedre lys 😊 Her er et fiktivt eksempel på hva jeg hadde skrevet, om du trenger noe å gå etter 😊 Så kan du ta noe ut av den teksten om du liker det og forandre den til din egen: Hei! Viser til annonsen på Finn og jeg er interesert i deres utleie bolig. Jeg er en rolig jente 19 år som ser etter min første utleie bolig. På fritiden er jeg interessert i sminke og dykking. Ellers er jeg ryddig og røyker heller ikke. Boligen deres ville passet meg perfekt, da jeg er godt kjent i området og det er her jeg har familie og venner. Er også interessert i langtidsleie. I fremtiden håper jeg på å studere eller få meg en fast jobb. Om det er til interesse, ser jeg frem til å høre fra dere! Med vennlig hilsen Lisa Larsen (fiktivt) Tlf: 123 45 678 Mail: [email protected] Anonymkode: b9149...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #3 Skrevet 4. juni 2022 Og forresten, du trenger ikke nevnte dette med depositum i første henvendelse. Det kan bli snakket om på visning 😊 Folk med depositum på konto pleier heller ikke nevne depositum i første melding uansett 😜 Vær forberedt på at du kan få litt krasse svar her inne på kvinneguiden, er en del nav hatere og netttroll her! Bare se bort i fra dem. Ikke la dem dra motet ditt ned 😊 Anonymkode: b9149...5ee 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #4 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dessverre er det sant at mange kommer til å luke deg ut, pga nav depositum 😕 men tenk positivt, du vil jo også leie av noen som er nav-vennlige, og som skjønner at folk kan komme litt skeivt ut i arbeidslivet! Et annet tips jeg vil gi deg, er å ringe banken. Jeg gikk på AAP og Jeg fikk en gang depositum ordning gjennom dnb for et par år siden, og det gikk ut på at jeg betalte en sum (ikke så høy, et par hundrelapper). Det fungerer på samme måte som depositum ordningen fra nav. Men de fleste stoler mer på en bank enn nav. Nav har dårlig rykte med depositum ordningene sine 😕 Folk stoler mer på at en bank gjør opp for seg. Så sjekk ut det! Så til hva du skal skrive. Du trenger ikke skrive noe om hvorfor du er på AAP, men få frem at du har en fremtidsplan. Uansett om du tenker jobbe, studere eller bli ufør, så vil det jo si at du vil ha en inntekt i fremtiden også. Du trenger ikke skrive så langt, de har nok nok av interesserte svar å lese igjennom. Målet er å bli bedt på visning, hvor du kan fremstille deg i et enda bedre lys 😊 Her er et fiktivt eksempel på hva jeg hadde skrevet, om du trenger noe å gå etter 😊 Så kan du ta noe ut av den teksten om du liker det og forandre den til din egen: Hei! Viser til annonsen på Finn og jeg er interesert i deres utleie bolig. Jeg er en rolig jente 19 år som ser etter min første utleie bolig. På fritiden er jeg interessert i sminke og dykking. Ellers er jeg ryddig og røyker heller ikke. Boligen deres ville passet meg perfekt, da jeg er godt kjent i området og det er her jeg har familie og venner. Er også interessert i langtidsleie. I fremtiden håper jeg på å studere eller få meg en fast jobb. Om det er til interesse, ser jeg frem til å høre fra dere! Med vennlig hilsen Lisa Larsen (fiktivt) Tlf: 123 45 678 Mail: [email protected] Anonymkode: b9149...5ee Jeg skal få en grei sum tilbake i skattepenger, men jeg har en del gjeld som jeg tenkte å bruke det på - men kanskje jeg burde prioritere å legge det til sides til depositum i stedet? Jeg vet at NAV i seg selv gjør at mange vil skygge unna, men det at jeg ikke engang har klart å spare opp depositum vil vel gjøre ting enda vanskeligere....? NAV skal dekke leie opptil 7500kr har de sagt, så jeg kommer til å ha AAP'en til å leve på. Blir vanskelig å betale ned gjelden slik men jeg vil heller leve på nudler enn å ha det sånn som nå - hopper fra sofa til sofa hos venner og bor på hotell fordi hjemmesituasjonen er så ille.. Men burde jeg ikke nevne NAV i det hele tatt når jeg skriver til de? Jeg har sterk sosial angst så visning er noe av det jeg gruer meg mest til og jeg tror ikke det kommer til å gjøre inntrykket av meg noe bedre.. Ikke at jeg er slem eller noe sånt, men jeg kommer sannsynligvis til å bli synlig nervøs og sjenert. Anonymkode: fe237...597 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #5 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Og forresten, du trenger ikke nevnte dette med depositum i første henvendelse. Det kan bli snakket om på visning 😊 Folk med depositum på konto pleier heller ikke nevne depositum i første melding uansett 😜 Vær forberedt på at du kan få litt krasse svar her inne på kvinneguiden, er en del nav hatere og netttroll her! Bare se bort i fra dem. Ikke la dem dra motet ditt ned 😊 Anonymkode: b9149...5ee Jeg tenkte at jeg helst ville nevne alt som potensielt kan gjøre meg uaktuell i deres øyne i første melding.. Vil helst unngå å måtte dra på masse visninger bare for å bli avvist. Men som jeg skrev så lurer jeg på om jeg skal prøve å prioritere skattepengene (også spare litt ekstra, får 9000 og depo pleier vel å ligge på 10-15 når leien er rundt 7000?) til dette sånn at jeg blir en litt bedre kandidat? Og skal jeg skrive at jeg går på AAP, eller hvordan skal jeg formulere det? Det er vel ikke å regne som en fast inntekt? Anonymkode: fe237...597 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #6 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenkte at jeg helst ville nevne alt som potensielt kan gjøre meg uaktuell i deres øyne i første melding.. Vil helst unngå å måtte dra på masse visninger bare for å bli avvist. Men som jeg skrev så lurer jeg på om jeg skal prøve å prioritere skattepengene (også spare litt ekstra, får 9000 og depo pleier vel å ligge på 10-15 når leien er rundt 7000?) til dette sånn at jeg blir en litt bedre kandidat? Og skal jeg skrive at jeg går på AAP, eller hvordan skal jeg formulere det? Det er vel ikke å regne som en fast inntekt? Anonymkode: fe237...597 Jeg forstår godt at det er vanskelig med sosial angst, har det selv 😅 Men det er vanskelig nok fra før av å få komme på visning om du skal skrive det som du antar gjør deg uaktuell 😕 Du må få frem det positive ved deg som leietaker! men okei, skriv at du får depositum gjennom nav. Men sjekk ut det med banken også! Ofte har bankene et chatte system, så du trenger ikke ringe de for å spørre. Jeg fikk svar på sekundet 😊 Det med at om du skal betale ned på lån eller bruke pengene som depositum, så råder jeg deg sterkt til å bruke de til depositum. Lånet blir betalt tilbake en eller annen gang, selv om det er kjipt med lån. Det er mye viktigere å få en leilighet og tak over hodet 😅 selv om de skatte pengene dine ikke dekker et helt depositum, så hjelper det langt på vei! Får du halv skatt på neste utbetaling? Kanskje det er noe penger å hente der også til depositum, eller be folk rundt deg om en tidlig bursdagsgave i år med penger. Har du noe du kan selge? 1000 lapp for en pc eller gammel tlf, en kjole til 500 kr i skapet? Smykker? Jeg forstår du gruer deg til visning. Du må ha is i magen og søke på mange leiligheter! Til slutt vil du få napp på en av de. Og har du litt i depositum (skattepengene), så får du nok bolig tidligere også (i motsetning til bare nav depositum). Du kan også skrive at du er villig til å inngå en nedbetalingsplan med boligeier, om de føler seg mer komfortabel med det enn nav. Og om du har muligheten til det økonomisk med din AAP… tror du at du kunne betalt inn 1000 kr ekstra frem til depositumet er nedbetalt? Vet det er mye penger, men en sånn avtale kan gjøre at du faktisk får leilighet fortere 😊 Så slipper du å sove på sofaer ❤️ At du er sjenert på visning er ikke så ille altså 😊 Det er verre med de som kommer brølende inn og tramper hardt i gulvet og snakker høyt og fort. Det er forståelig at man er nervøs i slike situasjoner, og om du skriver at dette er din første bolig, så vil de nok også ha forståelse for det 😊 Og huseiere tenker at sjenert = rolig! Så det kan du også vinne på 😊 Skriv at du går på AAP selv om det ikke anses som en langvarig fast inntekt. Det som bekymrer huseiere er at de vet at AAP går ut på tid. Og hva da? Derfor det det viktig at du får frem din plan! Går det mot ufør, så er jo hvertfall det en sikker og konstant inntekt. Ønsker du å studere, så vil du få studielån og der er en inntekt. Ønsker du å jobbe, så er det en fast inntekt. Så er viktig å skrive litt om dike fremtidsplaner 😊 Det er også helt greit om du ikke vet, men da kan du skrive «håper på i fremtiden å komme ut i arbeidslivet» Anonymkode: b9149...5ee
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #7 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg forstår godt at det er vanskelig med sosial angst, har det selv 😅 Men det er vanskelig nok fra før av å få komme på visning om du skal skrive det som du antar gjør deg uaktuell 😕 Du må få frem det positive ved deg som leietaker! men okei, skriv at du får depositum gjennom nav. Men sjekk ut det med banken også! Ofte har bankene et chatte system, så du trenger ikke ringe de for å spørre. Jeg fikk svar på sekundet 😊 Det med at om du skal betale ned på lån eller bruke pengene som depositum, så råder jeg deg sterkt til å bruke de til depositum. Lånet blir betalt tilbake en eller annen gang, selv om det er kjipt med lån. Det er mye viktigere å få en leilighet og tak over hodet 😅 selv om de skatte pengene dine ikke dekker et helt depositum, så hjelper det langt på vei! Får du halv skatt på neste utbetaling? Kanskje det er noe penger å hente der også til depositum, eller be folk rundt deg om en tidlig bursdagsgave i år med penger. Har du noe du kan selge? 1000 lapp for en pc eller gammel tlf, en kjole til 500 kr i skapet? Smykker? Jeg forstår du gruer deg til visning. Du må ha is i magen og søke på mange leiligheter! Til slutt vil du få napp på en av de. Og har du litt i depositum (skattepengene), så får du nok bolig tidligere også (i motsetning til bare nav depositum). Du kan også skrive at du er villig til å inngå en nedbetalingsplan med boligeier, om de føler seg mer komfortabel med det enn nav. Og om du har muligheten til det økonomisk med din AAP… tror du at du kunne betalt inn 1000 kr ekstra frem til depositumet er nedbetalt? Vet det er mye penger, men en sånn avtale kan gjøre at du faktisk får leilighet fortere 😊 Så slipper du å sove på sofaer ❤️ At du er sjenert på visning er ikke så ille altså 😊 Det er verre med de som kommer brølende inn og tramper hardt i gulvet og snakker høyt og fort. Det er forståelig at man er nervøs i slike situasjoner, og om du skriver at dette er din første bolig, så vil de nok også ha forståelse for det 😊 Og huseiere tenker at sjenert = rolig! Så det kan du også vinne på 😊 Skriv at du går på AAP selv om det ikke anses som en langvarig fast inntekt. Det som bekymrer huseiere er at de vet at AAP går ut på tid. Og hva da? Derfor det det viktig at du får frem din plan! Går det mot ufør, så er jo hvertfall det en sikker og konstant inntekt. Ønsker du å studere, så vil du få studielån og der er en inntekt. Ønsker du å jobbe, så er det en fast inntekt. Så er viktig å skrive litt om dike fremtidsplaner 😊 Det er også helt greit om du ikke vet, men da kan du skrive «håper på i fremtiden å komme ut i arbeidslivet» Anonymkode: b9149...5ee Først og fremst, takk for at du tar deg god tid til å svare. Jeg har ikke foreldre jeg kan lene meg på, så jeg har følt meg veldig rådvill.. Jeg setter stor pris på dette. Men da tror jeg at jeg skal prioritere å spare til depositum først. Fordi da kan jeg jo skrive at jeg går på AAP, men samtidig så viser jeg at jeg er økonomisk ansvarlig og har evnen til å spare? Men jeg trenger vel ikke å nevne at jeg er i stand til å betale depositum da, selv om jeg skriver at jeg går på NAV? Jeg skal også inn på langtidsbehandling snart (forhåpentligvis 3 mnd), så da får jeg et par mnd på å spare og forberede meg. Planen er å kunne flytte rett inn i ny leilighet etter det. Jeg går også på en tilrettelagt VGS for å få studiekompetanse. Håpet er at jeg blir frisk nok til å studere en dag, og å få fast jobb. Men saksbehandleren min har forsikret meg om at de aldri kommer til å overlate meg uten inntekt sånn plutselig. Men det blir vel litt konglete å skulle skrive alt dette i teksten? Høres noe ala dette greit ut?: Jeg skal flytte ut for første gang og er interessert i langtidsleie. Jeg mottar AAP på grunn av sykdom, men går på en tilrettelagt VGS for å kunne studere og få fast jobb i framtiden. Jeg er født og oppvokst på __, men jeg har lenge lengtet etter å komme meg litt bort, oppleve nye omgivelser og erfare ordentlig selvstendighet. Jeg er også en relativt stille og rolig person som trives best i eget selskap, så denne lille boligen traff midt i blinken for meg. Jeg håper å høre fra deg om en eventuell visning blir aktuell. Mvh ____, kan nås på ____. Anonymkode: fe237...597
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg forstår godt at det er vanskelig med sosial angst, har det selv 😅 Men det er vanskelig nok fra før av å få komme på visning om du skal skrive det som du antar gjør deg uaktuell 😕 Du må få frem det positive ved deg som leietaker! men okei, skriv at du får depositum gjennom nav. Men sjekk ut det med banken også! Ofte har bankene et chatte system, så du trenger ikke ringe de for å spørre. Jeg fikk svar på sekundet 😊 Det med at om du skal betale ned på lån eller bruke pengene som depositum, så råder jeg deg sterkt til å bruke de til depositum. Lånet blir betalt tilbake en eller annen gang, selv om det er kjipt med lån. Det er mye viktigere å få en leilighet og tak over hodet 😅 selv om de skatte pengene dine ikke dekker et helt depositum, så hjelper det langt på vei! Får du halv skatt på neste utbetaling? Kanskje det er noe penger å hente der også til depositum, eller be folk rundt deg om en tidlig bursdagsgave i år med penger. Har du noe du kan selge? 1000 lapp for en pc eller gammel tlf, en kjole til 500 kr i skapet? Smykker? Jeg forstår du gruer deg til visning. Du må ha is i magen og søke på mange leiligheter! Til slutt vil du få napp på en av de. Og har du litt i depositum (skattepengene), så får du nok bolig tidligere også (i motsetning til bare nav depositum). Du kan også skrive at du er villig til å inngå en nedbetalingsplan med boligeier, om de føler seg mer komfortabel med det enn nav. Og om du har muligheten til det økonomisk med din AAP… tror du at du kunne betalt inn 1000 kr ekstra frem til depositumet er nedbetalt? Vet det er mye penger, men en sånn avtale kan gjøre at du faktisk får leilighet fortere 😊 Så slipper du å sove på sofaer ❤️ At du er sjenert på visning er ikke så ille altså 😊 Det er verre med de som kommer brølende inn og tramper hardt i gulvet og snakker høyt og fort. Det er forståelig at man er nervøs i slike situasjoner, og om du skriver at dette er din første bolig, så vil de nok også ha forståelse for det 😊 Og huseiere tenker at sjenert = rolig! Så det kan du også vinne på 😊 Skriv at du går på AAP selv om det ikke anses som en langvarig fast inntekt. Det som bekymrer huseiere er at de vet at AAP går ut på tid. Og hva da? Derfor det det viktig at du får frem din plan! Går det mot ufør, så er jo hvertfall det en sikker og konstant inntekt. Ønsker du å studere, så vil du få studielån og der er en inntekt. Ønsker du å jobbe, så er det en fast inntekt. Så er viktig å skrive litt om dike fremtidsplaner 😊 Det er også helt greit om du ikke vet, men da kan du skrive «håper på i fremtiden å komme ut i arbeidslivet» Anonymkode: b9149...5ee Forresten så skal jo NAV dekke leien (opptil 7000kr eller 7500kr inkl strøm). Så selv om jeg mister AAP'en, så vil ikke det påvirke leietaker. AAP'en skal bli brukt til livsopphold for min del. Bør jeg skrive det? Eller er det bedre å ta under visning? Anonymkode: fe237...597
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #9 Skrevet 5. juni 2022 Har du ikke noe mulighet for å ha ordentlig depositum? Du kan ikke låne av foreldre eller noe? Nav garanti er ikke verd papiret det er skrevet på, skjønner godt at folk er skeptiske. Anonymkode: dcac7...8bb 3
Maestro Skrevet 5. juni 2022 #10 Skrevet 5. juni 2022 Jeg er på aap. Da jeg flytta hit for 3 år siden, så lånte jeg av pappa. Men med de greie huseiere, så hadde de nok godtatt nav garanti. Men jeg visste ikke at det fantes før sånn drit lenge etterpå. Og forresten! Anbefales og søke støtte i husbanken mens du er på aap. Er støtte til husleie Man blir ikke rik på det, men hjelper jo noe
Maestro Skrevet 5. juni 2022 #11 Skrevet 5. juni 2022 Du får forresten ikke søkt husbanken før leilighet og kontrakt er i boks. Siden du må sende inn leiekontrakten din med fysisk signatur. Ble bare stress når jeg søkte da min kontrakt er signert via bank id.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #12 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du ikke noe mulighet for å ha ordentlig depositum? Du kan ikke låne av foreldre eller noe? Nav garanti er ikke verd papiret det er skrevet på, skjønner godt at folk er skeptiske. Anonymkode: dcac7...8bb Nå skriver h*n jo ganske tydelig at h*n ikke har foreldre å lene seg på, alle har ikke det!! Men tja jeg er ganske enig foruten om det. Jeg også går på AAP og nav ønsket å tilby meg depositum når jeg skulle flytte for noen måneder siden, men jeg tok opp privat lån i banken fremfor nav garanti fordi jeg vet at det er utrolig mange skeptiske mennesker der ute. Fikk leilighet og har fått meg 80% stilling nå så alt ordner seg tilslutt. Men om muligheten til å lene seg på foreldre ikke er tilstede, (noe ts sier de ikke er) banklån ikke er en mulighet så ville jeg absolutt prioritert å bruke skattepenger på depositum fremfor gjeld. Anonymkode: c3342...bc0
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #13 Skrevet 5. juni 2022 Jeg tror jeg ville vært forsiktig med å legge ut livssituasjonen min. Mange utleiere drar alle sosial/nav-klienter over en kam og sorterer disse vekk. Sykdomshistorie og tilrettelagt undervisning etc er ikke relevant for huseier. Det eneste huseier er interessert i er at leietaker ikke kommer til å være til bry og at leia blir betalt punktlig. Anonymkode: 933da...994 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå