AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Hvorfor gir noen barna to eller flere navn som ikke brukes? Hvorfor ikke bare gi ett navn hvis man ikke har tenkt å bruke alle? Henger ikke helt med der, jeg, altså. Vet det er vanlig i andre land, og spesielt Sverige. Men her? Hvorfor gir du barnet ditt navnet "Sofia Maria", men kaller henne "Sofia"? Liksom.. Jeg skjønner ikke. Anonymkode: 4f3ca...e66 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 For vår del: Oppkall. Jeg har selv et navn jeg ikke bruker, men føler ikke det er overflødig. Føles helles som mitt hemmelige navn jeg kan bruke ved spesielle anledninger. Anonymkode: 4e9de...536 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #3 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For vår del: Oppkall. Jeg har selv et navn jeg ikke bruker, men føler ikke det er overflødig. Føles helles som mitt hemmelige navn jeg kan bruke ved spesielle anledninger. Anonymkode: 4e9de...536 Skjønner, men er jo ofte det navnet som er oppkalling som ikke blir brukt.. Hvorfor det, liksom? Vil dere ikke bruke navnet dere har oppkalt barnet dere med? Ts. Anonymkode: 4f3ca...e66
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #4 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skjønner, men er jo ofte det navnet som er oppkalling som ikke blir brukt.. Hvorfor det, liksom? Vil dere ikke bruke navnet dere har oppkalt barnet dere med? Ts. Anonymkode: 4f3ca...e66 Fordi hun har et annet fornavn som bare er hennes og som vi gjerne vil bruke. Anonymkode: 4e9de...536 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #5 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For vår del: Oppkall. Jeg har selv et navn jeg ikke bruker, men føler ikke det er overflødig. Føles helles som mitt hemmelige navn jeg kan bruke ved spesielle anledninger. Anonymkode: 4e9de...536 🙄 Anonymkode: aeddd...9c3 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #6 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi hun har et annet fornavn som bare er hennes og som vi gjerne vil bruke. Anonymkode: 4e9de...536 🙇♀️ Anonymkode: aeddd...9c3 1 1
PurpleTuliip Skrevet 4. juni 2022 #7 Skrevet 4. juni 2022 Tradisjon først og fremst. Samt jeg ikke har lyst på sykt mange unger men syns det er ekstremt mange fine navn. Skaper også muligheter til at ungen kan velge hvilket av de to fornavnene h*n foretrekker å bli kalt i hverdagen. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 Det er veldig kjekt med mellomnavn f.eks i barnehage hvis mange har samme fornavn. Itillegg brukes nok ofte mellomnavn når det er noe de har gjort de ikke skal gjøre og de skal skjønne alvoret😆🤣 Anonymkode: 8ce63...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #9 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig kjekt med mellomnavn f.eks i barnehage hvis mange har samme fornavn. Itillegg brukes nok ofte mellomnavn når det er noe de har gjort de ikke skal gjøre og de skal skjønne alvoret😆🤣 Anonymkode: 8ce63...3d8 Det heter to fornavn. Mellomnavn er navn som er godkjente som etternavn, f.eks. Gro Petra Haug Olsen. Her er Haug mellomnavn og Olsen er etternavn. Fornavnene er Gro Petra. Anonymkode: 1426b...d10 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #10 Skrevet 4. juni 2022 Smak og behag. Både søsteren min og jeg fikk to navn. Og har selv valgt hvilket av de to vi ville bruke mest. Syns det er fint å ha to navn og barna mine har fått det på samme måte. Oppkalt etter besteforeldre. Fin tradisjon syns jeg og barna syns også det er litt stas. De sier alltid begge navnene når de skal presentere seg formelt og bruker kallenavn av hovednavnet sitt dagligdags hos oss og blant venner. Feks ‘Elli og Tobba’ (Elisabeth og Torbjørn). Anonymkode: 103c9...82b
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #11 Skrevet 4. juni 2022 Syns det var bedre før når alle hadde ett etternavn. Nå har alle to etternavn slik at navnet blir langt. Sofia Isabella Hansen Hillestad. Syns det er fint med ett etternavn og ett fornavn. Anonymkode: b4b86...924
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #12 Skrevet 4. juni 2022 Fordi pappa'n og jeg ga hvert vårt fornavn og etternavn til barna. Klarte ikke å bli enige om bare ett. Dessuten, er brukes 2 fornavn, 1 mellomnavn og 1 etternavn hver gang jeg holder på å miste tålmodigheten 😅 Anonymkode: da1c4...b79
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #13 Skrevet 4. juni 2022 Rart å kalle ungen Gregorius Maximus og så bare bruke Max... Anonymkode: 59b85...f35 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #14 Skrevet 4. juni 2022 PurpleTuliip skrev (6 timer siden): Tradisjon først og fremst. Samt jeg ikke har lyst på sykt mange unger men syns det er ekstremt mange fine navn. Skaper også muligheter til at ungen kan velge hvilket av de to fornavnene h*n foretrekker å bli kalt i hverdagen. Du kan ikke gi alle disse navnene til kjæledyr, planter, kjøkkenutstyr, møbler eller noe da? Så belaster du ikke barna pga ditt behov for å bruke alle navnene du synes er så ekstremt fine. Anonymkode: 2dafb...70a 2
Ulrikke Skrevet 4. juni 2022 #15 Skrevet 4. juni 2022 Vi ga barnet et fornavn nummer to fordi fornavn nummer én er såpass vanlig at vi regnet med at hun ville få flere ved samme navn i barnehagen eller i klassen. Og at det da var hyggeligere med fornavn nr 2 enn etternavn. Fornavn nr 1 er oppkalling, og grunnen til at vi valgte det til tross for at det er såpass vanlig. Fornavn nr 2 er også oppkalling. Nå skal det sies at hun gikk gjennom hele barnehagetiden og hele barneskolen uten at noen med samme navn dukket opp, men det kunne vi ikke vite da...
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #16 Skrevet 4. juni 2022 Dette er en slekt- og tradisjonsgreie slik jeg ser det. Det virker meningsløst dersom man ikke er opptatt av sånt, men for de som er opptatt av det så er det mye mening i at lille Anne har Svanhild som mellomnavn etter sin oldemor, selv om navnet ikke benyttes i det daglige, for da blir navnet med i enda flere generasjoner, og det blir mindre sjanse for at navnet bli glemt. 6 hours ago, AnonymBruker said: 🙄 Anonymkode: aeddd...9c3 6 hours ago, AnonymBruker said: 🙇♀️ Anonymkode: aeddd...9c3 Kan du ikke kommentere med ord fremfor å reagere som en fjortenåring på helt saklige innlegg? Anonymkode: 74f3b...3ed 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #17 Skrevet 4. juni 2022 Jeg har selv to fornavn. Bruker fornavn en i hverdagen, men signerer med begge. Synes det ser så mye finere ut og har alltid vært fornøyd med at jeg har to fornavn. Også praktisk da jeg hadde to andre med samme fornavn på en arbeidsplass, da ble jeg kalt med begge fornavn istedet for forbokstav på etternavnet. Anonymkode: 07dc0...03e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #18 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du kan ikke gi alle disse navnene til kjæledyr, planter, kjøkkenutstyr, møbler eller noe da? Så belaster du ikke barna pga ditt behov for å bruke alle navnene du synes er så ekstremt fine. Anonymkode: 2dafb...70a Belaster barna fordi de får to fornavn? Unnskyld meg..😂😅 Anonymkode: 07dc0...03e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #19 Skrevet 4. juni 2022 Fordi vi ønsket å gi barna våre en del av fars opprinnelige kultur. Far er adoptert, og vi ønsket å gi barna et navn fra det landet, men de er jo norske først og fremst, så det fornavnet vi bruker i hverdagen er det norske. Anonymkode: 22be4...c95 1
Arkana Skrevet 4. juni 2022 #20 Skrevet 4. juni 2022 (endret) Jeg tror vel du skjønner svaret på det selv: Fordi de liker det. Folk har forskjellig smak, sånn er det bare. Selv kommer jeg aldri til å forstå de som gir barna sine navn med annerledes stavemåte slik at barna må stave navnet sitt til alle de møter, men akkurat to fornavn har jeg ingen problemer med å forstå. For mange handler det om navn de bare synes er fint og for andre handler det om tradisjon eller oppkalling. For min egen del er jeg litt delt når det gjelder antall fornavn. Jeg har selv to fornavn hvor bare det ene brukes, men jeg liker veldig godt hele navnet mitt (og synes det klinger bedre med tre navn enn med bare to) og ville aldri vært det foruten. Samtidig valgte vi bevisst å bare gi barna våre ett fornavn, nettopp fordi vi ikke ønsket å gi dem navn som ikke skal brukes i hverdagen, men også fordi de har et mellomnavn og vi synes det ville bli for mye med fire navn så da var det best med ett fornavn, ett mellomnavn og ett etternavn. Endret 4. juni 2022 av Arkana
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå