Gå til innhold

Sukkerfri kur 4-6 uker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spurte fysioterapeut om råd til øvelser for ledd/muskelsmerter i forbindelse med overgangsalder. 

Han sa jeg kunne prøve sukkerfri kur i 4-6 uker. Det hjelper på noen. Ikke at jeg ble helt bra. Men kanskje bedre mente han. Rådet meg til å ta det opp med fastlegen.

Jeg blir usikker på hva jeg bør spise. Er det noen som har prøvd eller har klart å bli sukkerfri? Jeg drikker ikke brus/kaffe/te/alkohol.  Å spiser heller ikke sjokolade. 

Smågodt og potetgull liker jeg. Jordbær med sukker.. skjønner jeg må kutte ut alt det der.

Kom til å få hodepine ved kutt av sukker.

Hva spiste/drakk du? Noen velmente råd? Noe jeg bør tenke på? Er det første uka som er verst?

Anonymkode: 15dd4...220

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare vanlig (tilsatt) sukker du skal kutte, ikke sukker i frukt og sånt? I såfall er det ikke så vanskelig og jeg tviler på at du vil få hodepine eller noe sånt. 

Les på etikettene på alt du kjøper, da ser du lett hva som inneholder sukker og ikke. Hvis du pleier å bruke mye ferdige sauser og sånt må du nok belage deg på å lage mer hjemmelaget, men det kommer sikkert til å gå helt greit.

Anonymkode: 43b05...f16

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på hva han mente med sukkerfri kur. Om det gjaldt frukt å.. Har aldri tenkt over at det er sukker i saus. Det er det som er problemet jeg vet ikke hva alt er som inneholder sukker.

Så du har et poeng i at jeg må lese på alle varer.

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Kom til å få hodepine ved kutt av sukker.

Nei, koffein derimot ville du fått det av.

AnonymBruker
Skrevet

Det står ganske greit på de fleste varer noe sånt som:

Karbohydrater: 20g

- hvorav sukkerarter: 15g

For eksempel. Så styrer du bare unna det som inneholder sukker.

Anonymkode: 1ed6f...84d

Skrevet

Spis Coop sine frøknekkebrød, sukkerfri syltetøy, ost, egg, kyllingskinke, majones, bær, nøtter, lag mat fra grunnen, unngå potet,pasta,ris og brød så er du langt på vei. Spis diverse grønnsaker til middagen og rent kjøtt. Ville droppet svin i denne perioden fordi det er betennelsefremmende. Grønnsaker over bakken inneholder så lite kjappe karbohydrater at du kan spise så mye du vil, de under bakken kan du spise litt av. Lag kakao av mandelmelk, kakaopulver, litt fløte og litt sukrin f.eks. Dette er noe av det jeg spiser på et helsefremmende lavkarbo kosthold, mange som spiser seg friske fra diverse plager. Hvis du er interessert i en kostplan som er tilpasset deg og dine plager kan du sjekke du spisdegslankogfrisk.no. De koster ca 450 tror jeg og er uten sukker

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Eilis skrev (25 minutter siden):

Spis Coop sine frøknekkebrød, sukkerfri syltetøy, ost, egg, kyllingskinke, majones, bær, nøtter, lag mat fra grunnen, unngå potet,pasta,ris og brød så er du langt på vei. Spis diverse grønnsaker til middagen og rent kjøtt. Ville droppet svin i denne perioden fordi det er betennelsefremmende. Grønnsaker over bakken inneholder så lite kjappe karbohydrater at du kan spise så mye du vil, de under bakken kan du spise litt av. Lag kakao av mandelmelk, kakaopulver, litt fløte og litt sukrin f.eks. Dette er noe av det jeg spiser på et helsefremmende lavkarbo kosthold, mange som spiser seg friske fra diverse plager. Hvis du er interessert i en kostplan som er tilpasset deg og dine plager kan du sjekke du spisdegslankogfrisk.no. De koster ca 450 tror jeg og er uten sukker

Det var mange gode forslag. Takk!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det står ganske greit på de fleste varer noe sånt som:

Karbohydrater: 20g

- hvorav sukkerarter: 15g

For eksempel. Så styrer du bare unna det som inneholder sukker.

Anonymkode: 1ed6f...84d

Det inkluderer sukker som forekommer naturlig i frukt og grønnsaker. Les på ingrediensene. 

Anonymkode: 43b05...f16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Styr unna mest mulig ultraprosessert mat. Er mye som inneholder sukker som man ikke tenker på. Ved å bruke rene råvarer vet du akkurat hva du får i deg. 

Anonymkode: 28d42...787

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sukker er en trigger for ledd og muskelsmerter for meg, så har lange perioder uten. ( i perioder som jul og sommerferie da jeg tillater meg sukker må jeg også lide litt i etterkant ) . Ja, du kan få litt hodepine når kroppen tømmes for sukker. Det er det vel verdt. Så viktig og lese ingredienser,  det er så mye vi tenker på som « sunt», som egentlig bare er sukker. Hvis du er helt blank på ernæring høres det og bestille matplan lurt ut. Synes det var rart og be det ta det opp med fastlegen egentlig, de har vel hverken tid og ofte ikke kunnskap. 

Anonymkode: b8edc...9a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hodepinen og evnt slapphet når man kutter sukker varer kun et par dager, høyst en uke. Så det går fort over. 
bare hold deg til mest mulig ren mat, så skal det gå helt fint

Anonymkode: 97530...578

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...