dyptvann Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Jeg slutter i min nåværende stilling i sommer og kom til å tenke på feriepengeoppgjøret. Vil det være en økonomisk forskjell mellom a) avvikle hele ferien og begynne i ny jobb i ferien slik gammel arbeidsgiver betaler ordinær lønn under ferieavviklingen, samtidig som ny arbeidsgiver betaler lønn og b) ha 11 dager ubrukte feriedager som må utbetales av arbeidsgiver ved siste arbeidsdag. Altså a) ta ut fem ukers ferie medio juli og begynne i ny jobb første august. I august vil jeg motta ca 1/3 av ordinær lønn fra gammel arbeidsgiver og full lønn fra ny arbeidsgiver B) bruke ordinær ferie frem til 30.juli for deretter å få utbetalt 11 ubrukte feriedager på sluttoppgjøret. Grunnen til jeg lurer er at jeg er usikker på hvordan trekket for arbeidsdager gjennomføres i praksis når man sier opp halvveis i året.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 Du må avvikle lovbestemt ferie så lenge du har opparbeidet deg feriepenger til det. Det er både ditt og arbeidsgivers ansvar. Så uansett om du avvikler ferie mens du er ansatt hos ny eller gammel arbeidgiver, så må du avvikle ferie. Anonymkode: dec6f...959
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #3 Skrevet 3. juni 2022 Det kommer an på hvordan dere gjør det med feriepenger, noen betaler dette i tillegg til ordinær lønn, mens noen betaler dette istedenfor ordinær lønn I den perioden det er ferie. Og så påvirker det hvor mye feriepenger du får til neste år, som er opptjent i år. Men hei. Ferie er digg. Anonymkode: 53eec...d82
dyptvann Skrevet 4. juni 2022 Forfatter #4 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du må avvikle lovbestemt ferie så lenge du har opparbeidet deg feriepenger til det. Det er både ditt og arbeidsgivers ansvar. Så uansett om du avvikler ferie mens du er ansatt hos ny eller gammel arbeidgiver, så må du avvikle ferie. Anonymkode: dec6f...959 Ja, det er hovedregelen, men også totalt irrelevant for spørsmålet mitt. Kan ikke brukere på KG bare svare på det man spør om?! Jeg spør om et unntak som kommer til anvendelse når man slutter i jobben. 1 1
Serafina. Skrevet 4. juni 2022 #5 Skrevet 4. juni 2022 Nei, det er ikke unntak. Du kan avtale med nåværende arbeidsgiver å ikke ta ut ferie i oppsigelsestiden og få de pengene utbetalt, men da må du ta ferie hos ny arbeidsgiver og du får ferietrekket der. Ny arbeidsgiver er kanskje ikke så keen på at du starter med ferie.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #6 Skrevet 4. juni 2022 I utgangspunktet skal det være et nullsumspill uansett hvilken variant du velger. Hvis du ikke avvikler alle 5 ukene hos gammel arbeidsgiver, skal du avvikle resten hos den nye arbeidsgiveren. Da skal de feriepengene du har fått utbetalt på sluttoppgjøret dekke manglende lønn hos ny arbeidsgiver under ferien. Anonymkode: 1bc67...7d9 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #7 Skrevet 4. juni 2022 dyptvann skrev (2 timer siden): Ja, det er hovedregelen, men også totalt irrelevant for spørsmålet mitt. Kan ikke brukere på KG bare svare på det man spør om?! Jeg spør om et unntak som kommer til anvendelse når man slutter i jobben. Det er ikke noe unntak - enten må du avvikle ferie hos nåværende arbeidsgiver, eller så må du avvikle den hos ny arbeidsgiver. Anonymkode: dec6f...959
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 Herregud, folk kan ikke lese. Vi har mer ferie enn vi er pliktet å ta ut. Jeg tar selv tre uker ferie i sommer, og begynner i ny jobb i august. Min nåværende arbeidsgiver betaler ut resterende feriedager i sluttoppgjøret. For meg er det mest lønnsomt å begynne i ny jobb, siden lønnen går betraktelig opp der. Anonymkode: 257ef...0ff 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #9 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Herregud, folk kan ikke lese. Vi har mer ferie enn vi er pliktet å ta ut. Jeg tar selv tre uker ferie i sommer, og begynner i ny jobb i august. Min nåværende arbeidsgiver betaler ut resterende feriedager i sluttoppgjøret. For meg er det mest lønnsomt å begynne i ny jobb, siden lønnen går betraktelig opp der. Anonymkode: 257ef...0ff Jeg hadde gjort det sånn Dersom din nåværende arbeidsgiver må betale ut resterende feriedager så har de trekt deg for disse. Dette skal du ha tilbake fra nåværende arbgiver fordi du ikke har brukt de. Anonymkode: a7afa...2fd 1
Serafina. Skrevet 4. juni 2022 #10 Skrevet 4. juni 2022 Hvis du bare tar ut tre uker ferie før du sluttet kan du jo bare trekkes for de 15 dagene i ferietrekket. Skal du ha mer ferie hos ny arbeidsgiver blir du trukket der. Har du tenkt på at vi som svarer her gjør det utifra hvordan vi oppfatter spørsmålene dine? Ingen grunn til å være så hissig, vi vil bare hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #11 Skrevet 4. juni 2022 3 hours ago, Serafina. said: Hvis du bare tar ut tre uker ferie før du sluttet kan du jo bare trekkes for de 15 dagene i ferietrekket. Skal du ha mer ferie hos ny arbeidsgiver blir du trukket der. Har du tenkt på at vi som svarer her gjør det utifra hvordan vi oppfatter spørsmålene dine? Ingen grunn til å være så hissig, vi vil bare hjelpe. Jeg er ikke TS. Anonymkode: 257ef...0ff
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #12 Skrevet 4. juni 2022 Alle har plikt i hht ferieloven å t ut alll ferien sin. Enten tar du denne hos gammel arbeidsgiver, hos ny arbeidsgiver eller delt. Uansett skal du ta alle dagene, for det har arbeidsgiver krav til å følge opp. Evt kan du overføre 10 dager til nyttår, hos ny arbeidsgiver, men disse er ulønnet, og må dekkes av allerede utbetalt feriepenger fra gammel arbeidsgiver Anonymkode: e6aaf...b8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå