Gå til innhold

Antiinflammatorisk kosthold - så mye ulik info

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det gjelder bare dyr som får usunn mat, akkurat som med mennesker. De som får spise sin naturlige mat får ikke kosttilskudd. Jeg kjøper gressfôret kjøtt direkte fra bonden. Viltkjøtt får heller ikke kosttilskudd.

Av meieriprodukter er det bare noen av de fettreduserte som er tilsatt vitaminer og mineraler for å kompensere for det de har fjernet. Og det argumentet kan dessuten aldri brukes siden de aller fleste plantedrikker er tilsatt vitaminer og mineraler. ;)  La oss sammenligne melk med plantebasert forsøk på etterligninger:

Tine helmelk ingredienser: helmelk

Tine kremfløte ingredienser: kremfløte

Gryr havredrikk ingredienser: vann, 10 % havre, 1 % rapsolje, mineraler (kalsium, jod), vitaminer (vitamin D, riboflavin, folsyre, vitamin B12), jodert salt

Oatly havredrikk ingredienser: Vann, havre 10%, rapsolje, mineraler (kalsiumkarbonat, kalsiumfosfater), salt, vitaminer (D2, riboflavin, B12),

Alpro mandeldrikk ingredienser: vann, mandel (2,3%), sukker, trikalsiumfosfat, havsalt, stabilisatorer (johannesbrødkjernemel, gellan-gummi), emulgator (lecitin (solsikke)), naturlig aroma, vitaminer (B2, B12, E, D2).

Alpro risdrikk ingredienser: rice base (vann, ris (12,5%)), solsikkeolje, trikalsiumfosfat, havsalt, stabilisator (gellan-gummi), surhetsregulerende middel (kaliumfosfater), vitaminer (B12, D2).

Hva med ost og plantebaserte forsøk på etterligninger?

Norvegia ingredienser: pasteurisert melk, syrekultur, salt, mikrobiell løpe

Jarlsberg ingredienser: pasteurisert melk, syrekulturer, salt og mikrobiell løpe

Go vegan original ingredienser: Vann/vatten/vand, vegetabilsk fett/fedt (shea og/ och kokos), modifisert/modifiserad stivelse/stärkelse (e1422, e1404, e1450, e415), salt, aroma/arom, konserveringsmiddel/konserveringsmedel: kaliumsorbat, tricalsiumcitrat, farge/färg: betacaroten, surhetsregulerende middel/surhetsregulator: sitronsyre/citronsyra, vitamin b12, vitamin d.

Gryr revet ingredienser: Vann, modifisert stivelse (potet, mais), 23 % kokosolje, potetmel, salt, aroma, gjærekstrakt, rapsolje, fargestoff (karotener), kalsium, kaliumjodid, vitamin d, vitamin b12

Ganske klart at det er idiotisk å bruke "Ang meieriprodukter er flere av de tilsatt vitamainer og mineraler" som et argument mot meieriprodukter. ;)

Anonymkode: cec6b...ecd

Hva er andre ord som mener .du at de som kjøper kjøtt melk og egg på butikken og så har et unaturlig kosthold. Og hva sier du til at kraftfôret til meierikuene er tilsatt for å unngå at man får jod mangel?Hva med at smør og margarin er tilsatt vitaminer? Eller yoghurt Biola etc.? For å ikke glemme en del pålegg.Og det er helt poeng løst at du skal prøve å sammenligne med de plantebaserte melkeproduktene for jeg har ikke påstått at det ikke er tilsatt vitaminer jeg sa bare at meieriprodukter var tilsatt?

Anonymkode: 4117c...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Helene1982 skrev (12 timer siden):

Kilder?

Skremmende hvor mange mennesker som er kritiske til at plantebasert kosthold eller håner veganere nå satt seg inn i hva de selv har på tallerkenen hver dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er andre ord som mener .du at de som kjøper kjøtt melk og egg på butikken og så har et unaturlig kosthold. Og hva sier du til at kraftfôret til meierikuene er tilsatt for å unngå at man får jod mangel?Hva med at smør og margarin er tilsatt vitaminer? Eller yoghurt Biola etc.? For å ikke glemme en del pålegg.Og det er helt poeng løst at du skal prøve å sammenligne med de plantebaserte melkeproduktene for jeg har ikke påstått at det ikke er tilsatt vitaminer jeg sa bare at meieriprodukter var tilsatt?

Dyr får vel ikke jod for at VI ikke skal dop mangler?

Det er uansett trist at både dyr og mennesker her i landet spiser så dårlig at de må ta tilskudd. Det sier jo litt om hvor dårlig kosthold de fleste har.

Men hvis vi velger å spise ordentlig mat og få nok sol trenger vi ikke tilskudd. Det er selvsagt sunnere å få i seg det man trenger gjennom maten i stedet for å måtte legge til multivitaminer og sånt.

Melkeprodukter er ikke nødvendigvis sunt, i alle fall ikke for alle, men det er i alle fall mer i tråd med hva vi er laget for å spise enn å lage etterligninger av forskjellige plantedeler som i beste fall utgjør en mikroskopisk del av et naturlig kosthold.

At det finnes vanlig mat som også er tilsatt f.eks vitamin D, er ikke en god grunn til å spise ENDA mer næringsfattig mat.

Anonymkode: be695...f14

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulla Ullsokk skrev (6 timer siden):

For min del tåler jeg det ikke. Ikke smør heller, men heldigvis ost. Elsker ost!

Nei, jeg skjønner det når folk ikke tåler det altså. Det bare virker som om det er djevelens verk i denne tråden, så ble litt nysgjerrig 😄

Anonymkode: 97c2a...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dyr får vel ikke jod for at VI ikke skal dop mangler?

Det er uansett trist at både dyr og mennesker her i landet spiser så dårlig at de må ta tilskudd. Det sier jo litt om hvor dårlig kosthold de fleste har.

Men hvis vi velger å spise ordentlig mat og få nok sol trenger vi ikke tilskudd. Det er selvsagt sunnere å få i seg det man trenger gjennom maten i stedet for å måtte legge til multivitaminer og sånt.

Melkeprodukter er ikke nødvendigvis sunt, i alle fall ikke for alle, men det er i alle fall mer i tråd med hva vi er laget for å spise enn å lage etterligninger av forskjellige plantedeler som i beste fall utgjør en mikroskopisk del av et naturlig kosthold.

At det finnes vanlig mat som også er tilsatt f.eks vitamin D, er ikke en god grunn til å spise ENDA mer næringsfattig mat.

Jo det er får dyrene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sa aldri at de som kjøper melk og egg på butikken har et unaturlig kosthold. Jeg synes bare synd på de dyrene som ikke får sunn mat og derfor må ha kosttilskudd for å være friske. Jeg synes også synd på veganere som ikke får sin naturlige mat og trenger kosttilskudd.

At maten vår har fått kosttilskudd gjør den ikke til unaturlig mat. Men hvis du mener det, så håper jeg du holder deg borte fra planter som har blitt gjødslet og sprayet med insektsmidler i alle fall. Det gjelder nesten 100% av alle planter i butikken.

Morsomt at du nevner jod. Du vil slite med å få i deg nok jod fra planter. Jod får du hovedsaklig fra animalske kilder. Så det at mange får i seg for lite jod er fordi de spiser for lite animalske produkter. ;) Jeg strever virkelig med å skjønne hvordan det skal være et argument MOT animalsk mat. Det er jo et godt argument for å spise MER animalsk mat. :) 

Alt smør er da ikke tilsatt vitamin D. For eksempel rørossmør.

Rørossmør ingredienser: Øko røros rømme (lavpasteurisert og ikke-homogenisert Fløte og mjølkesyrekultur) og norsk uraffinert havsalt

Derimot er ALLE margariner jeg så på (og jeg så på mange) tilsatt vitaminer. Margarin er jo et forsøk på erstatte smør og flere av dem er veganske.

Er yoghurt biola et naturprodukt, mener du? Biola er laget på lettmelk. Da hadde jeg heller kjøpt økologisk Røros yoghurt, eller som jeg gjør: lager yoghurt selv av upasteurisert melk og yoghurtkultur. 12 timer i ovn på 43ºC eller i yoghurtmaskin på kjøkkenbenken. Så setter jeg det i kjøleskapet over natta for at det skal sette seg. Og så er det bare å nyte, eller man kan sile den i et osteklede hvis man vil ha den enda litt fastere.

Hjemmelaget yoghurt ingredienser: upasteurisert melk, yoghurtkultur.

økologisk Røros yoghurt: Økologisk helmjølk, økologisk skummetmjølkpulver, yoghurtkultur, Rørosmeieriets tettekultur

Igjen, det er et elendig argument mot meieriprodukter at noen av dem er tilsatt vitaminer, når så godt som alle forsøk på etterligninger er tilsatt vitaminer.

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg sa aldri at de som kjøper melk og egg på butikken har et unaturlig kosthold. Jeg synes bare synd på de dyrene som ikke får sunn mat og derfor må ha kosttilskudd for å være friske. Jeg synes også synd på veganere som ikke får sin naturlige mat og trenger kosttilskudd.

At maten vår har fått kosttilskudd gjør den ikke til unaturlig mat. Men hvis du mener det, så håper jeg du holder deg borte fra planter som har blitt gjødslet og sprayet med insektsmidler i alle fall. Det gjelder nesten 100% av alle planter i butikken.

Morsomt at du nevner jod. Du vil slite med å få i deg nok jod fra planter. Jod får du hovedsaklig fra animalske kilder. Så det at mange får i seg for lite jod er fordi de spiser for lite animalske produkter. ;) Jeg strever virkelig med å skjønne hvordan det skal være et argument MOT animalsk mat. Det er jo et godt argument for å spise MER animalsk mat. :) 

Rørossmør ingredienser: Øko røros rømme (lavpasteurisert og ikke-homogenisert Fløte og mjølkesyrekultur) og norsk uraffinert havsalt

Derimot er ALLE margariner jeg så på (og jeg så på mange) tilsatt vitaminer. Margarin er jo et forsøk på erstatte smør og flere av dem er veganske.

Er yoghurt biola et naturprodukt, mener du? Biola er laget på lettmelk. Da hadde jeg heller kjøpt økologisk Røros yoghurt, eller som jeg gjør: lager yoghurt selv av upasteurisert melk og yoghurtkultur. 12 timer i ovn på 43ºC eller i yoghurtmaskin på kjøkkenbenken. Så setter jeg det i kjøleskapet over natta for at det skal sette seg. Og så er det bare å nyte, eller man kan sile den i et osteklede hvis man vil ha den enda litt fastere.

økologisk Røros yoghurt: Økologisk helmjølk, økologisk skummetmjølkpulver, yoghurtkultur, Rørosmeieriets tettekultur

Igjen, det er et elendig argument mot meieriprodukter at noen av dem er tilsatt vitaminer, når så godt som alle forsøk på etterligninger er tilsatt vitaminer.

Ikke lurt å lage yoghurt selv av upasturisert melk. Er det det minste lille snev av bakterier i den får de supre vekstvilkår i yoghurtmakeren og du risikerer å bli skikkelig dårlig. Gi melka et oppkok først, eller varm opp til ca 70 grader og hold den der en stund før du lager yoghurt.

Anonymkode: 883ac...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du tar ikke poenget så diskutere med deg er bortkasta energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du tar ikke poenget så diskutere med deg er bortkasta energi.

Du svarer jo heller ikke på det jeg spør om. Du påstod at man filtrerer kosttilskudd gjennom døde dyr og brukte det og at noen meieriprodukter er tilsatt vitaminer og mineraler som et argument for at man ikke skal spise animalsk:

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

I dagens samfunn får dyrene kosttilskudd så med andre ord filteret man vitaminer og mineraler gjennom døde dyr. Ang meieriprodukter er flere av de tilsatt vitamainer og mineraler 

Og du hoppet beleilig over denne:

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du får prøve å liste opp hvilke naturlige kilder du mener inneholder disse som ikke er kjøtt, sjømat, egg og meieriprodukter. Kosttilskudd kan aldri erstatte mat og skal aldri erstatte mat. Spiser man sunn mat som inneholder næringen man trenger, så trenger man ikke kosttilskudd. Våre forfedre klarte seg i flere millioner år uten kosttilskudd.

Eller mener du at det er naturlig å spise kosttilskudd? Hvordan overlevde våre forfedre i flere millioner år uten kosttilskudd da og hadde bedre helse enn oss?

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du svarer jo heller ikke på det jeg spør om. Du påstod at man filtrerer kosttilskudd gjennom døde dyr og brukte det og at noen meieriprodukter er tilsatt vitaminer og mineraler som et argument for at man ikke skal spise animalsk:

Og du hoppet beleilig over denne:

Eller mener du at det er naturlig å spise kosttilskudd? Hvordan overlevde våre forfedre i flere millioner år uten kosttilskudd da og hadde bedre helse enn oss?

Hadde de bedre helse? Døde de ikke som 40-åringer?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ikke lurt å lage yoghurt selv av upasturisert melk. Er det det minste lille snev av bakterier i den får de supre vekstvilkår i yoghurtmakeren og du risikerer å bli skikkelig dårlig. Gi melka et oppkok først, eller varm opp til ca 70 grader og hold den der en stund før du lager yoghurt.

Anonymkode: 883ac...396

Så rart at jeg fortsatt lever. Jeg har gjort dette myyye. 🤪 Jeg sparer på en del av yoghurten og bruker den som yoghurtstarter neste gang jeg lager yoghurt. Gjør dette til den begynner å bli sur. Søstera mi med tre små barn gjør det samme og barna elsker den hjemmelagede yoghurten. Hun eldste foretrekker den helt naturell. Folk må slutte å være så redd for litt bakterier. Vi trenger dem faktisk.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjekk barnedødeligheten. Folk døde enten som barn eller som 60+. Og de hadde veldig god helse. Det var ulykker og infeksjoner som drepte dem.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har vi noen grunn til å tro at de hadde dårlig helse? Husk at mennesker rent faktisk og biologisk bare er en av mange milliarder arter, og før sivilisasjonen var vi sannsynligvis like godt tilpasset og like sunne som alle andre dyr. Arter som lever i sitt naturlige miljø, på sin naturlige måte og spiser sin naturlige mat, har god helse.

Uten at jeg kan sitere tall på det, vil jeg påstå med ganske stor sikkerhet at mennesket er den arten som er mest plaget av sykdommer. Kanskje det har mye å gjøre med at vi lever så fjernt fra den livsstilen og det miljøet vi oppsto og utviklet oss i?

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Sjekk barnedødeligheten. Folk døde enten som barn eller som 60+. Og de hadde veldig god helse. Det var ulykker og infeksjoner som drepte dem.

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/9vbdGp/tre-naeringsstoffer-du-kan-faa-for-lite-av
I gamle dager var tilstander som skjørbuk som følge av underskudd på vitamin C, rakitt som følge av underskudd på vitamin D, og struma som følge av underskudd på jod, langt vanligere enn i dag. Dette fordi kostholdet til tider var både ensidig og fattig på næring.

Frem til 1950 var jodmangelsykdommer som struma utbredt blant både barn, voksne og husdyr på innlandet i Norge. Mødre som hadde struma i svangerskapet, fikk tilbakestående barn som følge av jodmangel. Fordi kuene også hadde struma, begynte man å gi jod til kuenes kraftfôr, noe som resulterte i at det ble mer jod i melken. Dermed ble jodmangel i Norge nærmest utryddet over natten.Siden den gang har man fortsatt med å tilsette jod til kuenes kraftfôr, noe som gjør at melk og andre meieriprodukter er vår viktigste kilde til jod

https://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodmangelb12.php
I gamle dager fikk tilstanden ofte dødelig (pernisiøs= (latinsk) ondartet) utfall fordi B12 vitaminet ikke var oppdaget ennå. I dag blir som regel alle pasienter oppdaget i tide.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har vi noen grunn til å tro at de hadde dårlig helse? Husk at mennesker rent faktisk og biologisk bare er en av mange milliarder arter, og før sivilisasjonen var vi sannsynligvis like godt tilpasset og like sunne som alle andre dyr. Arter som lever i sitt naturlige miljø, på sin naturlige måte og spiser sin naturlige mat, har god helse.

Uten at jeg kan sitere tall på det, vil jeg påstå med ganske stor sikkerhet at mennesket er den arten som er mest plaget av sykdommer. Kanskje det har mye å gjøre med at vi lever så fjernt fra den livsstilen og det miljøet vi oppsto og utviklet oss i?

Mye at vår uhelse er også knyttet til våre kognitive evner og miljøet vi har skapt rundt oss. Dyr slipper og stresse og bekymre seg over fortid og fremtid. De lever i natur som er beroligende omgivelser på kroppen. 

Anonymkode: e88d1...827

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/9vbdGp/tre-naeringsstoffer-du-kan-faa-for-lite-av
I gamle dager var tilstander som skjørbuk som følge av underskudd på vitamin C, rakitt som følge av underskudd på vitamin D, og struma som følge av underskudd på jod, langt vanligere enn i dag. Dette fordi kostholdet til tider var både ensidig og fattig på næring.

Frem til 1950 var jodmangelsykdommer som struma utbredt blant både barn, voksne og husdyr på innlandet i Norge. Mødre som hadde struma i svangerskapet, fikk tilbakestående barn som følge av jodmangel. Fordi kuene også hadde struma, begynte man å gi jod til kuenes kraftfôr, noe som resulterte i at det ble mer jod i melken. Dermed ble jodmangel i Norge nærmest utryddet over natten.Siden den gang har man fortsatt med å tilsette jod til kuenes kraftfôr, noe som gjør at melk og andre meieriprodukter er vår viktigste kilde til jod

https://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodmangelb12.php
I gamle dager fikk tilstanden ofte dødelig (pernisiøs= (latinsk) ondartet) utfall fordi B12 vitaminet ikke var oppdaget ennå. I dag blir som regel alle pasienter oppdaget i tide.

Du svarte ikke akkurat på innlegget du siterte, men anyway...

Igjen så prøver du å tale veganernes sak og legger ved info som taler mot veganernes sak. Kilden din sier jo at man må spise kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter for å få i oss nok av disse stoffene. Så... hvis vi må spise kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter for å få i oss disse stoffene og vi har mangel... hva har vi spist for lite av da?

Og du bør også lese litt om goitrogener og hvordan de hemmer opptak av jod. Hvis man ikke spiser planter med goitrogener, så kan man klare seg med mye mindre jod i kostholdet.

https://bramat.no/kosthold/helse/2252-kal-kan-forsterke-jodmangel

Tror du virkelig at våre forfedre for la oss si 100.000 år siden fikk vitamin- og mineralmangler uten kosttilskudd? Helsa til våre forfedre forfalt etter at vi la til mer planter i kostholdet. Altså etter jordbruksrevolusjonen for 5000-10000 år siden. Frem til da så økte blant annet hjernestørrelsen og høyden stadig og de hadde god helse. Så kom jordbruksrevolusjonen og mer planter og de ble plutselig kortere, feitere, fikk dårlig tannhelse og fikk livsstilssykdommer.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...