Gå til innhold

Antiinflammatorisk kosthold - så mye ulik info

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kall det hva du vil, behandlede plantedrikker og pasteurisert melk kan uansett ikke smitte deg med virus og bakterier som kan påføre deg alvorlige helseskader. 😉 Å drikke råmelk fra dyr er uforsvarlig og uopplyst.

Anonymkode: 749dd...83f

Anser du virkelig upasteurisert melk som en risiko? Jeg vil si at det er uopplyst. Så godt som ALLE melkebønder har drukket upasteurisert melk i all den tid. Alle babyer som har drukket morsmelk har også drukket upasteurisert melk.

Anonymkode: cec6b...ecd

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kuttet ut salt helt? Er ikke salt helt nødvendig (i riktig mengde selvsagt) ? 

Anonymkode: 9eaa4...a24

Jo salt er livsviktig. Jeg unngikk alt av salt i en mørk periode i spiseforstyrrelsen min og jeg ble skikkelig dårlig og det holdt på å koste meg livet

Anonymkode: 4117c...5e4

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anser du virkelig upasteurisert melk som en risiko? Jeg vil si at det er uopplyst. Så godt som ALLE melkebønder har drukket upasteurisert melk i all den tid. Alle babyer som har drukket morsmelk har også drukket upasteurisert melk.

Du sammenligner virkelig ikke menneskelig morsmelk med kumelk her og samtidig beskylde noen andre for å være uopplyst?

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/smitte-fra-mat-vann-dyr/flere-artikler/risikoen-ved-a-drikke-ra-melk/

https://bramat.no/kosthold/matvarer/898-upasteurisert-melk-fremfor-pasteurisert

👇
«Upasteurisert melk kan inneholde store mengder sykdomsfremkallende bakterier som kan komme fra kuas hud, avføring, eller på grunn av dårlig hygiene hos de som håndterer melken. I gamle dager førte disse bakteriene til en rekke sykdommer som listeriose, salmonellose, tyfus, tuberkulose, difteri mm, men etter at man begynte å pasteurisere melken, har forekomsten av disse sykdommene sunket drastisk.»

Men med det sagt så ville jeg droppet alt av meieriprodukter uansett

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tenker ikke på noe spesielt, men store mengder forskning tilsier at et kosthold uten animalske produkt reduserer forekomsten av nettopp de (livsstils)sykdommene mennesker dør hyppigst av rundt omkring i verden. Hvilken merkelapp du vil ha på det velger du selv, vegansk, vegetar, plantebasert, fleksi etc. Best dokumentert effekt er når man kutter alle animalske produkt, altså et vegansk kosthold. Veganere lever lenger, er sunnere, lavere forekomst av hjerte- og karsykdommer, markant færre tilfeller av de fleste kreftformer, diabetes type 2, høgt blodtrykk, overvekt etc. 
Samt omfattende dokumentasjon på at animalske matvarer fører til inflammasjon i varierende grad. 

Anonymkode: be056...f2a

Nå ja. Det er feil at det er "store mengder forskning".

Les litt om effekten "healthy user bias". Det folk flest tror er sunt vil helsebevisste mennesker spise mer av og det folk flest tror er usunt vil helsebevisste mennesker kutte ned på eller holde seg helt borte fra. Hvis folk flest hadde trodd at brokkoli var usunt så hadde helsebevisste mennesker spiste lite brokkoli og observasjonsstudier hadde vist at folk som spiser mye brokkoli er mer usunne enn de som ikke spiser lite eller ingenting brokkoli. Helsebevisste mennesker trener mer, røyker mindre, drikker mindre alkohol, spisere renere mat, passer på å få nok søvn, passer på at ikke man blir for stresset osv.

Observasjonsstudier kan ikke bevise årsakssammenheng. Da hadde iskrem vært en årsak til drukningsulykker siden det blir solgt mer iskrem i de månedene det er flere drukningsulykker. Det er selvsagt fordi varme og fint vær gjør at vi kjøper mer iskrem og at vi bader mer. Observasjonsstudier kan antyde sammenhenger som må forskes videre på i kontrollerte intervensjonsstudier. Dessverre er nesten alt av kostholdsråd basert på svak vitenskap, altså observasjonsstudier.

Healthy user bias til en viss grad i alle fall. Hvis helsebevisste mennesker hadde trodd at det var sunt å røyke så hadde de nok ikke klart å maskere over den helseskaden ved å leve sunt ellers siden det er så forferdelig skadelig. Men når noe vi tror er sunt og som helsebevisste mennesker gjør mer av, og så tyder observasjonsstudier på at det er skadelig, så er det mer interessant enn hvis noe vi tror er sunt "bekreftes" av observasjonsstudier. 

Folk flest tror det er sunt å kutte ut kjøtt, sant? Da er det jo veldig interessant at når man sammenligner kjøttkonsumet i land, så finner man ut at innad i landet så har de som spiser mer kjøtt høyere levealder.

Total Meat Intake is Associated with Life Expectancy: A Cross-Sectional Data Analysis of 175 Contemporary Populations

Sitat

Background

The association between a plant-based diet (vegetarianism) and extended life span is increasingly criticised since it may be based on the lack of representative data and insufficient removal of confounders such as lifestyles.

Results

Worldwide, bivariate correlation analyses revealed that meat intake is positively correlated with life expectancies. This relationship remained significant when influences of caloric intake, urbanization, obesity, education and carbohydrate crops were statistically controlled. Stepwise linear regression selected meat intake, not carbohydrate crops, as one of the significant predictors of life expectancy. In contrast, carbohydrate crops showed weak and negative correlation with life expectancy.

Økt kjøttkonsum er altså forbundet med økt levealder, ikke redusert.

Veganerne virker sunnere på overflaten fordi de er helsebevisste og trener mer, røyker mindre, drikker mindre alkohol, spisere renere mat, passer på å få nok søvn, passer på at ikke man blir for stresset osv. Dette veier opp for mangelen på kjøtt. I en periode. Kostholdet er skadelig over tid, så derfor er det få mennesker som holder ut lengre enn noen år. Den ene etter den andre "veganerguruen" står jo frem og forteller om hvor syke de ble.

Anonymkode: 20a80...d07

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du sammenligner virkelig ikke menneskelig morsmelk med kumelk her og samtidig beskylde noen andre for å være uopplyst?

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/smitte-fra-mat-vann-dyr/flere-artikler/risikoen-ved-a-drikke-ra-melk/

https://bramat.no/kosthold/matvarer/898-upasteurisert-melk-fremfor-pasteurisert

👇
«Upasteurisert melk kan inneholde store mengder sykdomsfremkallende bakterier som kan komme fra kuas hud, avføring, eller på grunn av dårlig hygiene hos de som håndterer melken. I gamle dager førte disse bakteriene til en rekke sykdommer som listeriose, salmonellose, tyfus, tuberkulose, difteri mm, men etter at man begynte å pasteurisere melken, har forekomsten av disse sykdommene sunket drastisk.»

Men med det sagt så ville jeg droppet alt av meieriprodukter uansett

Merk at det står kan inneholde. Akkurat som at grønnsaker og frukt kan ha bæsj på seg (og de veldig ofte har det - i tillegg til sprøytemidler). Holder du deg borte fra grønnsaker og frukt av den grunn? EU har hatt 27 utbrudd av matbårne sykdomsutbrudd mellom 2007 og 2013 som var på grunn av upasteurisert melk. Et gjennomsnitt på ca 4 i året. Det er et sekssifret antall melkebønder i Europa. De fleste av disse drikker upasteurisert melk hver dag. Og det er mange andre som også drikker upasteurisert melk. Noen oster er laget av upasteurisert melk.

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde håpet på en liste om hva en burde holde seg unna da jeg gikk inn i tråden. Vil noen linke eller skrive kort hva som er antiinflamatorisk kosthold?

Anonymkode: d80b3...1de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kommer langt ved å sterkt begrense ultraprossesert mat og holde deg til godteri en gang i uka. Havremelk er krise, vet ikke om mandelmelk er like ille. 

I tillegg bør man ikke spise for ofte og la nattfasten vare lenger, dvs utsette frokosten og droppe kveldsmat.

Det er enklere enn man tror, bare man får satt seg litt inn i det. Tenk at det skal være mest mulig næring i maten du lager, og renest mulig råvarer. Proteinbarer o.l er ultraprossesert, men man kan lage egne som er mye bedre, er en dritgod oppskrift i Rågodt. 

Anonymkode: 5c16c...27a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde håpet på en liste om hva en burde holde seg unna da jeg gikk inn i tråden. Vil noen linke eller skrive kort hva som er antiinflamatorisk kosthold?

Anonymkode: d80b3...1de

Hør på podcasten Leger om livet og episodene med Marit Kolby. Men kort fortalt er det minst mulig bearbeidede produkter. Grønnsaker, bær, frø, nøtter, linser, belgfrukter, rene animalske produkter, dvs biff fremfor pølse, fiskefilet fremfor ferdig-firkegrateng. Hun sier at man skal tenke på hva som er den originale utgaven av et produkt. Og da er fiskegrateng f eks fiskefilet. Fiskegrateng man lager selv uten ferdigsaus er noe annet, selvsagt.

Det er mye enklere enn man tror å lage ting fra bunnen, ofte like lett som å bruke halvfabrikata. Alt er ok en gang i blant, men i Norge i dag er ultraprossesert hverdagsmat og det er ganske krise for folkehelsa inkl overvekt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, jeg skrev visst det du burde spise, ikke det du ikke burde, men det er typisk:

proteinbarer, alt halvfabrikata, ferdigsauser (mulig unntak på noen av de dyreste, vet ikke), pølser, pølsebrød, kaker og kjeks fra butikk (lag egne i stedet), ferdigpizza (lag egen), typisk snacks i poser, godteri. Men her igjen, ikke vær fanatisk, du skal klare å leve med det. Jeg spiser sunt og har null problemer med å holde det sånn, men spiser absolutt sjokolade o.l. i helgene, og dropper fasten hvis jeg er på besøk, må kunne leve med det uten at det skal gå utover det sosiale.

Sukkerprodukter som brus vet du jo om, men lettprodukter er oftest heller ikke bra.

Jeg begynte med å lese på innholdsfortegnelsen på alt jeg kjøpte i butikken, jo flere ingredienser og jo rarere navn på dem, jo verre er det. Etter en stund får du dreisen på det. 😄

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og kjøp is fra Hagen-Dazs (eller småprodusenter, gjør research først) siden det er de eneste som ikke bruker kreftfremkallende stoffer i isen sin!

Evnt lag selv av skikkelige råvarer!

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingefær og gurkemeie er bra eksempler på antiinflammatorisk. Veldig lett å putte i smoothier f eks.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mageproblemer er ofte knyttet til angst. Men det er penger å tjene på kostholdsråd boksalg osv. 

Anonymkode: e88d1...827

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at folk velger å tro på den vitenskapen/«vitenskapen» de selv ønsker. Mtp hvor mye forskjellig som menes og sies angående nettopp dette velger folk å tro på å leve etter det som appelerer mest til dem. Enten det er keto/veganisme/raw foods/etc etc. 

Det eneste de fleste kan være enige om er vell at råvarer er best. Ultraprosesert er dritt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ok, jeg skrev visst det du burde spise, ikke det du ikke burde, men det er typisk:

proteinbarer, alt halvfabrikata, ferdigsauser (mulig unntak på noen av de dyreste, vet ikke), pølser, pølsebrød, kaker og kjeks fra butikk (lag egne i stedet), ferdigpizza (lag egen), typisk snacks i poser, godteri. Men her igjen, ikke vær fanatisk, du skal klare å leve med det. Jeg spiser sunt og har null problemer med å holde det sånn, men spiser absolutt sjokolade o.l. i helgene, og dropper fasten hvis jeg er på besøk, må kunne leve med det uten at det skal gå utover det sosiale.

Sukkerprodukter som brus vet du jo om, men lettprodukter er oftest heller ikke bra.

Jeg begynte med å lese på innholdsfortegnelsen på alt jeg kjøpte i butikken, jo flere ingredienser og jo rarere navn på dem, jo verre er det. Etter en stund får du dreisen på det. 😄

Godt skrevet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 16.43):

Hvilke melkealternativer? Har aldri sett geitemelk, sauemelk, hestemelk osv i butikken. Mandeldrikk, havredrikk, soyadrikk er IKKE alternativer til melk. Det er søppel.

Jeg kjøper geitemelk fra Rema 1000 og Meny. De har skiftet design slik at de er nesten identiske med matfløte-kartonger, men smaker like godt som før. 

Er ikke fan av "eksperter" som skaper helseangst og får folk til å tro at vanlig mat gjør folk syke. Er ikke sunt å bøtte nedpå med sukker og fint mel så klart men tror ikke det har noe for seg å gå på spesialdiett. Det må da skape mye stress og utenforskap. Er mye god helse i å kunne spise den samme maten som andre gjør også, og ikke måtte ty til sin egen antiinflammatoriske spesialmatpakke. 

Anonymkode: bca7f...f0a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kjøper geitemelk fra Rema 1000 og Meny. De har skiftet design slik at de er nesten identiske med matfløte-kartonger, men smaker like godt som før. 

Er ikke fan av "eksperter" som skaper helseangst og får folk til å tro at vanlig mat gjør folk syke. Er ikke sunt å bøtte nedpå med sukker og fint mel så klart men tror ikke det har noe for seg å gå på spesialdiett. Det må da skape mye stress og utenforskap. Er mye god helse i å kunne spise den samme maten som andre gjør også, og ikke måtte ty til sin egen antiinflammatoriske spesialmatpakke. 

Og plutselig er disse menneskene ute og lanserer en ny produktserie. Ikke mistenkelig i det hele tatt.

Anonymkode: e88d1...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Poenget er jo at «vanlig mat» det «som alle andre spiser» gjør oss syke og overvektige. Det vi anser som vanlig mat er helt på viddene! 
Jeg er ikke for dietter, men for sunn mat fra gode råvarer, uansett om naboen sitter der med butikk-kaka si. Da lager jeg egen med smør og sukker og usunne greier, men det er likevel mye sunnere enn naboens med hundre ingredienser jeg aldri har hørt om!

Og så sørger jeg for næringsrik mat og lager saus selv, bruker svært sjeldent halvfabrikata. 

Altså ingen diett, bare common sense. 
Det er et stort helseproblem at folk spiser så mye ultraprosessert!

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du kommer langt ved å sterkt begrense ultraprossesert mat og holde deg til godteri en gang i uka. Havremelk er krise, vet ikke om mandelmelk er like ille. 

I tillegg bør man ikke spise for ofte og la nattfasten vare lenger, dvs utsette frokosten og droppe kveldsmat.

Det er enklere enn man tror, bare man får satt seg litt inn i det. Tenk at det skal være mest mulig næring i maten du lager, og renest mulig råvarer. Proteinbarer o.l er ultraprossesert, men man kan lage egne som er mye bedre, er en dritgod oppskrift i Rågodt. 

Havremelk er krise..?!

Anonymkode: cb746...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 20.55):

Nå ja. Det er feil at det er "store mengder forskning".

Les litt om effekten "healthy user bias". Det folk flest tror er sunt vil helsebevisste mennesker spise mer av og det folk flest tror er usunt vil helsebevisste mennesker kutte ned på eller holde seg helt borte fra. Hvis folk flest hadde trodd at brokkoli var usunt så hadde helsebevisste mennesker spiste lite brokkoli og observasjonsstudier hadde vist at folk som spiser mye brokkoli er mer usunne enn de som ikke spiser lite eller ingenting brokkoli. Helsebevisste mennesker trener mer, røyker mindre, drikker mindre alkohol, spisere renere mat, passer på å få nok søvn, passer på at ikke man blir for stresset osv.

Observasjonsstudier kan ikke bevise årsakssammenheng. Da hadde iskrem vært en årsak til drukningsulykker siden det blir solgt mer iskrem i de månedene det er flere drukningsulykker. Det er selvsagt fordi varme og fint vær gjør at vi kjøper mer iskrem og at vi bader mer. Observasjonsstudier kan antyde sammenhenger som må forskes videre på i kontrollerte intervensjonsstudier. Dessverre er nesten alt av kostholdsråd basert på svak vitenskap, altså observasjonsstudier.

Healthy user bias til en viss grad i alle fall. Hvis helsebevisste mennesker hadde trodd at det var sunt å røyke så hadde de nok ikke klart å maskere over den helseskaden ved å leve sunt ellers siden det er så forferdelig skadelig. Men når noe vi tror er sunt og som helsebevisste mennesker gjør mer av, og så tyder observasjonsstudier på at det er skadelig, så er det mer interessant enn hvis noe vi tror er sunt "bekreftes" av observasjonsstudier. 

Folk flest tror det er sunt å kutte ut kjøtt, sant? Da er det jo veldig interessant at når man sammenligner kjøttkonsumet i land, så finner man ut at innad i landet så har de som spiser mer kjøtt høyere levealder.

Total Meat Intake is Associated with Life Expectancy: A Cross-Sectional Data Analysis of 175 Contemporary Populations

Økt kjøttkonsum er altså forbundet med økt levealder, ikke redusert.

Veganerne virker sunnere på overflaten fordi de er helsebevisste og trener mer, røyker mindre, drikker mindre alkohol, spisere renere mat, passer på å få nok søvn, passer på at ikke man blir for stresset osv. Dette veier opp for mangelen på kjøtt. I en periode. Kostholdet er skadelig over tid, så derfor er det få mennesker som holder ut lengre enn noen år. Den ene etter den andre "veganerguruen" står jo frem og forteller om hvor syke de ble.

Anonymkode: 20a80...d07

De såkalte veganer guruene som du snakker om har ikke levd særlig sunt. Det er mennesker som har levd på rådighet, ensidig kost ikke tatt vitaminer mineraler og så videre og en av dem drakk til og med sin egen urin i lang tid.Jeg har selv vært veganer i 15 år og kjenner en god del andre som også har vært veganere lenge og det er ingen av oss som sliter med noe som helst helseproblemer. Det er ikke sånn at kjøtt egg og meieri inneholder noen mirakuløse egenskaper som man ikke kan få i seg andre steder.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...