AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #21 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nå er vi alle i utgangspunktet utstyrt med et velfungerende immunforsvar. Anonymkode: bff31...65a Ikke alle har det, vi må se på enkeltindividet. Anonymkode: 427ae...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 31 Skrevet 8. juni 2022 #22 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nå er vi alle i utgangspunktet utstyrt med et velfungerende immunforsvar. I dette immunforsvaret inngår en gruppe celler som kalles makrofager. Dette er celler som vandrer rundt i kroppen og spiser søppel, renser membraner og fjerner fremmedstoffer. Makrofagene renser kort og godt kroppen for drit som ikke skal være der. De kan til og med spise fett som har hopa seg opp på feil plass og ta det med seg ut av kroppen. Og de gjør det helt gratis og helt uten at vi ber dem om det. Men bare så lenge immunforsvaret har forsyningene det trenger for å produsere immunceller. Immunceller blir ikke laga ut av løse lufta. Det går med høyst spesialiserte råvarer. Mangler immunforsvaret råvarer, vil det bli dannet færre immunceller. Når folk er så opptatt av at kroppen skal renses for søppel og fremmedstoffer, hvorfor er det så lite fokus på makrofagene? Det hjelper ikke å spise sunt hvis ikke kroppen greier å produsere nok celler til å bemanne sitt eget renovasjonsselskap. Søppel og rask blir det, om vi spiser aldri så sunt. Vil det ikke være lurt å hjelpe kroppen å produsere nok makrofager? Anonymkode: bff31...65a Hva er det som hjelper kroppen med å produsere disse da ? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #23 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 20.18): Stoler også på henne. Og ammer. Så lange faster er vel ikke å anbefale. Men jeg har vært en av de som småspiser mye gjennom dagen, og prøver å bli bevisst på å kutte dette! Jeg har en del mageproblemer, ibs-lignende med mye magevondt og oppblåsthet. Er derfor jeg vil prøve antiinflammatorisk kost. I tillegg er jeg opptatt av å forebygge psykiske og andre sykdommer for datteren min som er under 1 år. Det er en del arvelig psykisk sykdom på fars side av familien. Mange syns sykkert det blir litt søkt å tenke på dette i forbindelse med kosten.. men man bekymrer seg jo for så mye rart. Og ble litt intrigued av det som sto i helserevolusjonen om psykiske lidelser. Så er allerede nå opptatt av å unngå rare tilsetningsstoffer og sukker, nå i de første "kritiske" årene. Ts Anonymkode: 7e0d4...186 Tror du man kan forebygge genetisk arvelige fysiske sykdommer det å spise mindre sukker og tilsetningsstoffer? Anonymkode: 4117c...5e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #24 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror du man kan forebygge genetisk arvelige fysiske sykdommer det å spise mindre sukker og tilsetningsstoffer? Anonymkode: 4117c...5e4 Kanskje. Det er hvertfall studier som tyda på at det var en sammenheng mellom depresjon og lavgradig inflammasjon. Og kanskje også andre psykiske lidelser. Det kommer mer og mer informasjon om tarmhelse og psykisk helse. Det er sikkert ikke forska nok på til å konkludere noe veldig tydelig, men jeg vil være "føre var" i den grad jeg kan, og gi datteren min den beste starten på kostholdet som jeg klarer. Pr nå får hun stort sett bare mat av råvarer, helst økologisk. Unngår sukker og tilsetningsstoffer så lenge som mulig. Anonymkode: 7e0d4...186 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akr0ym Skrevet 8. juni 2022 #25 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje. Det er hvertfall studier som tyda på at det var en sammenheng mellom depresjon og lavgradig inflammasjon. Og kanskje også andre psykiske lidelser. Det kommer mer og mer informasjon om tarmhelse og psykisk helse. Det er sikkert ikke forska nok på til å konkludere noe veldig tydelig, men jeg vil være "føre var" i den grad jeg kan, og gi datteren min den beste starten på kostholdet som jeg klarer. Pr nå får hun stort sett bare mat av råvarer, helst økologisk. Unngår sukker og tilsetningsstoffer så lenge som mulig. Anonymkode: 7e0d4...186 Er det stor forskjell på fysisk og psykisk helse versus fysiske og psykiske lidelser/sykdommer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #26 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 3.6.2022 den 21.31): Salt binder vann i kroppen og stoppet opp sirkulasjonen min for mye, melk fordi mange reagerer på proteiner i det og jeg prøvde for å se om jeg var en av de. Det var jeg. Anonymkode: 355d1...6c4 Har du prøvd upasteurisert melk? De fleste som reagerer på proteinet i melk reagerer faktisk på det pasteuriserte A1-proteinet. A2-proteinet reagerer folk mye mindre på, selv som pasteurisert, men det finnes meg bekjent ikke ren A2-melk i Norge. Ingen som har satset på det enda, så vidt jeg vet. Har selv niese som reagerer på pasteurisert melk, men hun tåler helt fint upasteurisert melk, altså melk rett fra melketanken uten prosessering. Pasteuriseringen endrer på proteinet nemlig. Anonymkode: cec6b...ecd 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #27 Del Skrevet 9. juni 2022 Jeg har nylig fått greie på at jeg har PCOS, og at det er svært lite forskning eller klare svar på hvorfor, hvordan bli bedre, hva kan hjelpe. Med bakgrunn i dette har jeg brukt en del tid på å undersøke utenlandske kilder etter info, og en rød tråd er rådet om å kutte gluten og melkeprodukt. Dette har jeg gjort, fikk menstruasjon tilabake etter 8 uker. Forsøkte nå 1 mnd med små mengder melk, mistet menstruasjon igjen. Kuttet melk, og nå har jeg fått menstruasjon etter 7 uker uten. Dette gjorde at jeg ble mer nysgjerrig på kosthold og har sett div dokumentarer som What the Health og Game changer på netflix, og funnet ut at jeg egentliv lever rimelig vegetar til vanlig, men at jeg de neste 6 mnd skal ytterligere eliminiere animalske produkt fra kostholdet mitt/vårt. Vegetar/vegansk kosthold vil ikke si å kutte kjøtt men fortsette å spise tilbehøret, hehe, for å sette det litt på spissen. Det må kunnskap til for å legge om og at kroppen skal få det den trenger. Anonymkode: be056...f2a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #28 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har nylig fått greie på at jeg har PCOS, og at det er svært lite forskning eller klare svar på hvorfor, hvordan bli bedre, hva kan hjelpe. Med bakgrunn i dette har jeg brukt en del tid på å undersøke utenlandske kilder etter info, og en rød tråd er rådet om å kutte gluten og melkeprodukt. Dette har jeg gjort, fikk menstruasjon tilabake etter 8 uker. Forsøkte nå 1 mnd med små mengder melk, mistet menstruasjon igjen. Kuttet melk, og nå har jeg fått menstruasjon etter 7 uker uten. Dette gjorde at jeg ble mer nysgjerrig på kosthold og har sett div dokumentarer som What the Health og Game changer på netflix, og funnet ut at jeg egentliv lever rimelig vegetar til vanlig, men at jeg de neste 6 mnd skal ytterligere eliminiere animalske produkt fra kostholdet mitt/vårt. Vegetar/vegansk kosthold vil ikke si å kutte kjøtt men fortsette å spise tilbehøret, hehe, for å sette det litt på spissen. Det må kunnskap til for å legge om og at kroppen skal få det den trenger. Anonymkode: be056...f2a Vegansk kosthold kan være veldig usunt og sunt, akkurat som alle andre kosthold og er i grunn en livsstil og livssyn, mer en kun kosthold. Da avstår man fra all mat og produkter fra dyr. Men tror du tenker mer på plantekost? Det er mat laget fra bunn av med rene plantekost varer. Anonymkode: b093e...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #29 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har du prøvd upasteurisert melk? De fleste som reagerer på proteinet i melk reagerer faktisk på det pasteuriserte A1-proteinet. A2-proteinet reagerer folk mye mindre på, selv som pasteurisert, men det finnes meg bekjent ikke ren A2-melk i Norge. Ingen som har satset på det enda, så vidt jeg vet. Har selv niese som reagerer på pasteurisert melk, men hun tåler helt fint upasteurisert melk, altså melk rett fra melketanken uten prosessering. Pasteuriseringen endrer på proteinet nemlig. Anonymkode: cec6b...ecd Kan være greit å nevne at upasteurisert melk kan inneholde bakterier og virus som kan gjøre mennesker alvorlig syke. Hadde aldri tatt sjansen på å drikke ubehandlet melk, med alle alternativene til kumelk som finnes på markedet i dag er det en helt unødvendig risiko. https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/melk_og_melkeprodukter/risikoen_ved_aa_drikke_upasteurisert_melk_raa_melk Anonymkode: 749dd...83f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #30 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vegansk kosthold kan være veldig usunt og sunt, akkurat som alle andre kosthold og er i grunn en livsstil og livssyn, mer en kun kosthold. Da avstår man fra all mat og produkter fra dyr. Men tror du tenker mer på plantekost? Det er mat laget fra bunn av med rene plantekost varer. Anonymkode: b093e...e2f Tenker ikke på noe spesielt, men store mengder forskning tilsier at et kosthold uten animalske produkt reduserer forekomsten av nettopp de (livsstils)sykdommene mennesker dør hyppigst av rundt omkring i verden. Hvilken merkelapp du vil ha på det velger du selv, vegansk, vegetar, plantebasert, fleksi etc. Best dokumentert effekt er når man kutter alle animalske produkt, altså et vegansk kosthold. Veganere lever lenger, er sunnere, lavere forekomst av hjerte- og karsykdommer, markant færre tilfeller av de fleste kreftformer, diabetes type 2, høgt blodtrykk, overvekt etc. Samt omfattende dokumentasjon på at animalske matvarer fører til inflammasjon i varierende grad. Anonymkode: be056...f2a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #31 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tenker ikke på noe spesielt, men store mengder forskning tilsier at et kosthold uten animalske produkt reduserer forekomsten av nettopp de (livsstils)sykdommene mennesker dør hyppigst av rundt omkring i verden. Hvilken merkelapp du vil ha på det velger du selv, vegansk, vegetar, plantebasert, fleksi etc. Best dokumentert effekt er når man kutter alle animalske produkt, altså et vegansk kosthold. Veganere lever lenger, er sunnere, lavere forekomst av hjerte- og karsykdommer, markant færre tilfeller av de fleste kreftformer, diabetes type 2, høgt blodtrykk, overvekt etc. Samt omfattende dokumentasjon på at animalske matvarer fører til inflammasjon i varierende grad. Anonymkode: be056...f2a Dette gamet har jeg vært lenge i, det virker som du er nyfrelst 😅 Man blir nødvendigvis ikke sunnere av et vegansk kosthold og merkelappen har en betydning da en veganer lever etter et livssyn. Det betyr at de kan spise haugevis med usunn mat selv om det ikke inneholder mat fra dyr. En veganer kan spise potetgull, godteri, sukker etc. En som spiser plantebasert gjør ikke det, der består ca 90% av kostholdet av grønnsaker, frukt, nøtter, frø etc og man kan i ny og ne inkludere litt kjøtt. Da har man et sunt kosthold, minimerer sannsynlighet for flere sykdommer osv. Og nei, det handler ikke om at man kutter ut all kjøtt og meieriprodukter så er alt annet bra. Det handler om å spise mest mulig rene råvarer, minst mulig prossesert. En som spiser kjøtt kan være langt sunnere og mindre disponibel for sykdommer enn en veganer og motsatt. Det kommer an på selve kostholdet. Å spise hvitt kjøtt og egg i tillegg til plantekost bidrar ikke til inflammasjon, livsstilssykdommer, tidligere død etc. Man må også huske på at både plantekost og kjøtt inneholder ikke like mye næring som tidligere. Det er nok derfor lurt å inkludere litt hvitt kjøtt og egg i tillegg i kosten for å få i seg næringen man trenger. Ihvertfall i startfasen. Anonymkode: b093e...e2f 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #32 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dette gamet har jeg vært lenge i, det virker som du er nyfrelst 😅 Man blir nødvendigvis ikke sunnere av et vegansk kosthold og merkelappen har en betydning da en veganer lever etter et livssyn. Det betyr at de kan spise haugevis med usunn mat selv om det ikke inneholder mat fra dyr. En veganer kan spise potetgull, godteri, sukker etc. En som spiser plantebasert gjør ikke det, der består ca 90% av kostholdet av grønnsaker, frukt, nøtter, frø etc og man kan i ny og ne inkludere litt kjøtt. Da har man et sunt kosthold, minimerer sannsynlighet for flere sykdommer osv. Og nei, det handler ikke om at man kutter ut all kjøtt og meieriprodukter så er alt annet bra. Det handler om å spise mest mulig rene råvarer, minst mulig prossesert. En som spiser kjøtt kan være langt sunnere og mindre disponibel for sykdommer enn en veganer og motsatt. Det kommer an på selve kostholdet. Å spise hvitt kjøtt og egg i tillegg til plantekost bidrar ikke til inflammasjon, livsstilssykdommer, tidligere død etc. Man må også huske på at både plantekost og kjøtt inneholder ikke like mye næring som tidligere. Det er nok derfor lurt å inkludere litt hvitt kjøtt og egg i tillegg i kosten for å få i seg næringen man trenger. Ihvertfall i startfasen. Anonymkode: b093e...e2f Er overhode ikke nyfrelst, og jeg personlig verken spiser eller lever etter en spesifikk merkelapp. Tråden handler om TS, og innlegget var forslag til steder/retning TS kan hente inspirasjon til å finne SIN vei å gå. Alle er ulike, og verken jeg eller DU sitter med noen fasit. Anonymkode: be056...f2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #33 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dette gamet har jeg vært lenge i, det virker som du er nyfrelst 😅 Man blir nødvendigvis ikke sunnere av et vegansk kosthold og merkelappen har en betydning da en veganer lever etter et livssyn. Det betyr at de kan spise haugevis med usunn mat selv om det ikke inneholder mat fra dyr. En veganer kan spise potetgull, godteri, sukker etc. En som spiser plantebasert gjør ikke det, der består ca 90% av kostholdet av grønnsaker, frukt, nøtter, frø etc og man kan i ny og ne inkludere litt kjøtt. Da har man et sunt kosthold, minimerer sannsynlighet for flere sykdommer osv. Og nei, det handler ikke om at man kutter ut all kjøtt og meieriprodukter så er alt annet bra. Det handler om å spise mest mulig rene råvarer, minst mulig prossesert. En som spiser kjøtt kan være langt sunnere og mindre disponibel for sykdommer enn en veganer og motsatt. Det kommer an på selve kostholdet. Å spise hvitt kjøtt og egg i tillegg til plantekost bidrar ikke til inflammasjon, livsstilssykdommer, tidligere død etc. Man må også huske på at både plantekost og kjøtt inneholder ikke like mye næring som tidligere. Det er nok derfor lurt å inkludere litt hvitt kjøtt og egg i tillegg i kosten for å få i seg næringen man trenger. Ihvertfall i startfasen. Anonymkode: b093e...e2f "Vegetar/vegansk kosthold vil ikke si å kutte kjøtt men fortsette å spise tilbehøret, hehe, for å sette det litt på spissen. Det må kunnskap til for å legge om og at kroppen skal få det den trenger. Anonymkode: be056...f2a" Tror også du var så fokusert på deg og ditt at du glemte å lese innlegget skikkelig. Anonymkode: be056...f2a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #34 Del Skrevet 9. juni 2022 35 minutter siden, AnonymBruker said: Alle er ulike, og verken jeg eller DU sitter med noen fasit. Anonymkode: be056...f2a Fasiten finner vi i steinalderen. Som alle andre dyr har vi blitt tilpasset en viss type kosthold gjennom millioner av år. På samme måte som det er ytterst liten sjanse for at evolusjonen skulle tilpasse en laks til å leve på bananer, er det ingen grunn til å tro at den skulle tilpasset oss som art til å leve av ting vi aldri før i verdenshistorien har spist, eller spist ekstremt lite av. Du kan i teorien være så heldig at du finner et kosthold som på mirakuløst vis er bedre for deg enn det vi har spist i 99,99% av vår eksistens, men hvorfor ikke holde seg til et kosthold vi VET fungerer? Anonymkode: be695...f14 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #35 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan være greit å nevne at upasteurisert melk kan inneholde bakterier og virus som kan gjøre mennesker alvorlig syke. Hadde aldri tatt sjansen på å drikke ubehandlet melk, med alle alternativene til kumelk som finnes på markedet i dag er det en helt unødvendig risiko. https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/melk_og_melkeprodukter/risikoen_ved_aa_drikke_upasteurisert_melk_raa_melk Anonymkode: 749dd...83f Hvilke melkealternativer? Har aldri sett geitemelk, sauemelk, hestemelk osv i butikken. Mandeldrikk, havredrikk, soyadrikk er IKKE alternativer til melk. Det er søppel. Anonymkode: cec6b...ecd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #36 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er overhode ikke nyfrelst, og jeg personlig verken spiser eller lever etter en spesifikk merkelapp. Tråden handler om TS, og innlegget var forslag til steder/retning TS kan hente inspirasjon til å finne SIN vei å gå. Alle er ulike, og verken jeg eller DU sitter med noen fasit. Anonymkode: be056...f2a AnonymBruker skrev (1 time siden): "Vegetar/vegansk kosthold vil ikke si å kutte kjøtt men fortsette å spise tilbehøret, hehe, for å sette det litt på spissen. Det må kunnskap til for å legge om og at kroppen skal få det den trenger. Anonymkode: be056...f2a" Tror også du var så fokusert på deg og ditt at du glemte å lese innlegget skikkelig. Anonymkode: be056...f2a Det var ikke noen angrep på deg 😊 Jeg påpekte forskjellen mellom en veganer og en som spiser plantekost. At man kan fint ha et kosthold med kjøtt samtidig som det er sunt og helsefremmende - at det viktigste er rene råvarer. Det er ikke noen fasit, men fakta. Anonymkode: b093e...e2f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #37 Del Skrevet 9. juni 2022 I utgangspunktet kan man jo være skikkelig usunn som veganer, er ikke automatisk sunn selv om man er vegetarianer/veganer. Er vel det som er poenget. Anonymkode: 97c2a...365 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #38 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 3.6.2022 den 23.13): Dette unngår jeg, og har ikke fått inflammasjon siden jeg kuttet ut i størst grad: Melk, hvitt mel, sukker, salt. Anonymkode: 355d1...6c4 Kuttet ut salt helt? Er ikke salt helt nødvendig (i riktig mengde selvsagt) ? Anonymkode: 9eaa4...a24 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #39 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke melkealternativer? Har aldri sett geitemelk, sauemelk, hestemelk osv i butikken. Mandeldrikk, havredrikk, soyadrikk er IKKE alternativer til melk. Det er søppel. Anonymkode: cec6b...ecd Kall det hva du vil, behandlede plantedrikker og pasteurisert melk kan uansett ikke smitte deg med virus og bakterier som kan påføre deg alvorlige helseskader. 😉 Å drikke råmelk fra dyr er uforsvarlig og uopplyst. Anonymkode: 749dd...83f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #40 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kall det hva du vil, behandlede plantedrikker og pasteurisert melk kan uansett ikke smitte deg med virus og bakterier som kan påføre deg alvorlige helseskader. 😉 Å drikke råmelk fra dyr er uforsvarlig og uopplyst. Anonymkode: 749dd...83f Du er kanskje en av dem som gleder seg til vi får syntetisk, laboratoriedyrka kjøtt i kjøledisken også? Naturen er oppskrytt. Vasker seg ikke engang. Anonymkode: bff31...65a 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå