AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #1 Del Skrevet 3. juni 2022 Jeg har blitt bitt av basillen og leser nå boka Helserevolusjonen. Er fascinerende å høre forskninga knytta til sykdom og inflammasjon. Er interessert i å prøve antiinflammatorisk kosthold, men når jeg googler, så kommer det opp så sykt mye forskjellig at jeg aner ikke hvilken info jeg skal stole på. Er litt rare matvarer som blir presentert i boka også. I tillegg føler jeg Marit Kolby på insta og er litt prega av det hun sier om å ikke spise så altfor ofte.. Melk, f.eks.? I helserevolusjonen drikker Maria mandelmelk og annen plantemelk. Men dette er jo ultraprosesserte produkter, som jeg trodde kunne føre til inflammasjon. Og hun spiser proteinbarer og proteinpulver, wtf? Kan noen linke meg til noe info som er til å stole på, og ikke sånn Berit Nordstrand tull. Eller er hele greia en hype som ikke har belegg i ordentlig forskning. Kjør debatt Anonymkode: 7e0d4...186 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #2 Del Skrevet 3. juni 2022 "Borelius' åtte dager i regjeringen besto av skandaler. Først ble det avslørt at hun hadde brukt svart arbeidskraft i hjemmet, noe hun forsøkte å unnskylde med at hun ikke hadde råd til å betale, til tross for at ekteparets sammenlagte inntekt på nittitallet var svært høyt. Det ble deretter avslørt at hun ikke hadde betalt TV-lisens, noe hun ble politianmeldt for. Deretter ble det avslørt at hennes familie har en bolig i Falsterbo og bolig i Cannes som eies av et selskap i skatteparadiset Jersey. Hensikten med dette var å unngå svensk formuesskatt." "Medisinske eksperter har stilt seg tvilende til påstandene som fremsettes i boken." Jeg ville ikke stolt på forfatteren av boka, i allefall. Svindel x100 Anonymkode: b591a...581 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #3 Del Skrevet 3. juni 2022 https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/mat-mot-betennelse-i-kroppen/ Anonymkode: 629ac...a4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #4 Del Skrevet 3. juni 2022 Dette unngår jeg, og har ikke fått inflammasjon siden jeg kuttet ut i størst grad: Melk, hvitt mel, sukker, salt. Anonymkode: 355d1...6c4 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #5 Del Skrevet 3. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette unngår jeg, og har ikke fått inflammasjon siden jeg kuttet ut i størst grad: Melk, hvitt mel, sukker, salt. Anonymkode: 355d1...6c4 Kan jeg spørre hva slags inflammasjon du hadde tidligere? Anonymkode: fc6ba...b14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #6 Del Skrevet 3. juni 2022 Har mer tro på Kolby ja. Anonymkode: 1903c...360 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #7 Del Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan jeg spørre hva slags inflammasjon du hadde tidligere? Anonymkode: fc6ba...b14 I sener, muskler, i lymfeknutene ( så forjævlig vondt) eksem i ansikt og på kropp osv. Sirkulasjonssystemet mitt er ikke helt i orden og kroppen klarte ikke å kvitte seg skikkelig med avfallstoff som bidro til det. Kostholdsekspert på sykehuset ba meg prøve å kutte ut de tingene. Anonymkode: 355d1...6c4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #8 Del Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I sener, muskler, i lymfeknutene ( så forjævlig vondt) eksem i ansikt og på kropp osv. Sirkulasjonssystemet mitt er ikke helt i orden og kroppen klarte ikke å kvitte seg skikkelig med avfallstoff som bidro til det. Kostholdsekspert på sykehuset ba meg prøve å kutte ut de tingene. Anonymkode: 355d1...6c4 Interessant. Melk også? Vet du hvorfor melka førte til inflammasjon? Og salt? Det med sukker og hvitt mel gir mening, pga blodsukkerting. Ts Anonymkode: 7e0d4...186 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #9 Del Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Interessant. Melk også? Vet du hvorfor melka førte til inflammasjon? Og salt? Det med sukker og hvitt mel gir mening, pga blodsukkerting. Ts Anonymkode: 7e0d4...186 Salt binder vann i kroppen og stoppet opp sirkulasjonen min for mye, melk fordi mange reagerer på proteiner i det og jeg prøvde for å se om jeg var en av de. Det var jeg. Anonymkode: 355d1...6c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #10 Del Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Salt binder vann i kroppen og stoppet opp sirkulasjonen min for mye, melk fordi mange reagerer på proteiner i det og jeg prøvde for å se om jeg var en av de. Det var jeg. Anonymkode: 355d1...6c4 Ok, interessant. Da vil ikke dette gjelde alle, tipper jeg. Leste artikkelen fra NHI. Etter å ha fulgt Marit Kolby så er jeg skeptisk til noe av det jeg leser på nhi. Stoler ikke på alt jeg leser. Det sto f.eks., under mat som gir inflammasjom, at hvete, bygg og rug gjør det fordi det inneholder gluten, og de med cøliaki må unngå gluten (duh). Men hva med de som ikke har cøliaki? De snakker også om rødt kjøtt og bearbeidet rødt kjøtt i samme form. Og at fete meieriprodukter gir inflammasjon pga det mettede fettet. Stemmer det virkelig? Ts Anonymkode: 7e0d4...186 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #11 Del Skrevet 4. juni 2022 Her er det masse teorier, masse som blir sagt av "eksperter" med mer eller mindre peiling, og husk at det er MYE penger og prestisje i dette også! Om det er noe som er riktig eller feil er det vel få som vet. De som roper høyest om at de har en fasit, og mener at hvis du følger dem og deres råd så går det deg bra i livet - vær litt kritisk, og spør deg selv hva de får utav å si det, så unngår du kanskje å bli lurt (feks kjøpe bøker som kommer med utrolige påstander, noe som gir penger i kassen til forfatteren). Anonymkode: 592e8...294 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natta1980 Skrevet 4. juni 2022 #12 Del Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har blitt bitt av basillen og leser nå boka Helserevolusjonen. Er fascinerende å høre forskninga knytta til sykdom og inflammasjon. Er interessert i å prøve antiinflammatorisk kosthold, men når jeg googler, så kommer det opp så sykt mye forskjellig at jeg aner ikke hvilken info jeg skal stole på. Er litt rare matvarer som blir presentert i boka også. I tillegg føler jeg Marit Kolby på insta og er litt prega av det hun sier om å ikke spise så altfor ofte.. Melk, f.eks.? I helserevolusjonen drikker Maria mandelmelk og annen plantemelk. Men dette er jo ultraprosesserte produkter, som jeg trodde kunne føre til inflammasjon. Og hun spiser proteinbarer og proteinpulver, wtf? Kan noen linke meg til noe info som er til å stole på, og ikke sånn Berit Nordstrand tull. Eller er hele greia en hype som ikke har belegg i ordentlig forskning. Kjør debatt Anonymkode: 7e0d4...186 er så enig med deg. men la henne gjøre som hun vil, så kan du gjøre som du vil. ja, det er mye forskjellig info der ute ang. inflammasjon og mat. for min del, tror jeg det er viktig å kutte ut all prosessert mat. og å heller spise rent kjøtt, fisk, grønnsaker, egg. om melk er bad for helsen, vet jeg ikke. føler meg veldig bra etter å ha f.eks drukket 2 glass h-melk. men neste dag eller neste uke, så blir det vanskeligere å koble det til om det er grunnen til at jeg er i dårlig form. så her må man bare prøve seg frem. men jeg googlet, på engelsk, om melk gir inflammasjon, og flere steder skriver at det ikke gjør det. det er de litt spesielle folka, virker det som, som skal ha det til at det er så farlig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #13 Del Skrevet 4. juni 2022 Kosthold er nøkkelen til mye i livet, dessverre kan vi ikke stole på det som frontes av myndighetene våre. Har du IBS eller chrons kan du få et nytt liv ved å endre kostholdet, mens det konforme helsevesenet sier at kosthold og tarmlidelser ikke har noen sammenheng. Du kan bli helt matt. Les boka: https://bokelskere.no/bok/nytt-blikk-paa-autoimmun-sykdom/544182/ Jeg er en av historiene i boka. Anonymkode: 427ae...627 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #14 Del Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har mer tro på Kolby ja. Anonymkode: 1903c...360 Hun har mye bra ja Møtt henne ifb med jobb. Det farligste er faktisk kostholdet du får veiledet av vårt helsevesen. Vranglære. Anonymkode: 427ae...627 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #15 Del Skrevet 4. juni 2022 Stoler mest på Marit Kolby, spis mest mulig råvarer. Jeg har også gått på lavkarbo flere ganger, men kroppen min skriker etter frukt når jeg gjør det, så når jeg er ferdig med å amme, så kommer jeg til å spise som Marit kolby anbefaler, men heller mer mot en lavkarbo form, men med alt av grønnsaker, frukt og litt poteter. Anonymkode: bf216...fe2 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #16 Del Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Stoler mest på Marit Kolby, spis mest mulig råvarer. Jeg har også gått på lavkarbo flere ganger, men kroppen min skriker etter frukt når jeg gjør det, så når jeg er ferdig med å amme, så kommer jeg til å spise som Marit kolby anbefaler, men heller mer mot en lavkarbo form, men med alt av grønnsaker, frukt og litt poteter. Anonymkode: bf216...fe2 Stoler også på henne. Og ammer. Så lange faster er vel ikke å anbefale. Men jeg har vært en av de som småspiser mye gjennom dagen, og prøver å bli bevisst på å kutte dette! Jeg har en del mageproblemer, ibs-lignende med mye magevondt og oppblåsthet. Er derfor jeg vil prøve antiinflammatorisk kost. I tillegg er jeg opptatt av å forebygge psykiske og andre sykdommer for datteren min som er under 1 år. Det er en del arvelig psykisk sykdom på fars side av familien. Mange syns sykkert det blir litt søkt å tenke på dette i forbindelse med kosten.. men man bekymrer seg jo for så mye rart. Og ble litt intrigued av det som sto i helserevolusjonen om psykiske lidelser. Så er allerede nå opptatt av å unngå rare tilsetningsstoffer og sukker, nå i de første "kritiske" årene. Ts Anonymkode: 7e0d4...186 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 4. juni 2022 #17 Del Skrevet 4. juni 2022 For å gjøre det vanskeligere så er det også sånn at enhver kropp er ulik. Det som funker for noen funker ikke for alle. Enkelte generelle sannheter finnes selvfølgelig, som at sukker er flammatorisk. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #18 Del Skrevet 7. juni 2022 Er det ikke normalt immunforsvaret som ordner opp med inflammasjoner? Anonymkode: bff31...65a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #19 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er det ikke normalt immunforsvaret som ordner opp med inflammasjoner? Anonymkode: bff31...65a Ikke om du spiser ting som kroppen din blir syk av. Du må se enkeltindividet. Noen tåler alt av søppelmat/tilsetningstoffer, andre lite. Anonymkode: 427ae...627 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #20 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke om du spiser ting som kroppen din blir syk av. Du må se enkeltindividet. Noen tåler alt av søppelmat/tilsetningstoffer, andre lite. Anonymkode: 427ae...627 Nå er vi alle i utgangspunktet utstyrt med et velfungerende immunforsvar. I dette immunforsvaret inngår en gruppe celler som kalles makrofager. Dette er celler som vandrer rundt i kroppen og spiser søppel, renser membraner og fjerner fremmedstoffer. Makrofagene renser kort og godt kroppen for drit som ikke skal være der. De kan til og med spise fett som har hopa seg opp på feil plass og ta det med seg ut av kroppen. Og de gjør det helt gratis og helt uten at vi ber dem om det. Men bare så lenge immunforsvaret har forsyningene det trenger for å produsere immunceller. Immunceller blir ikke laga ut av løse lufta. Det går med høyst spesialiserte råvarer. Mangler immunforsvaret råvarer, vil det bli dannet færre immunceller. Når folk er så opptatt av at kroppen skal renses for søppel og fremmedstoffer, hvorfor er det så lite fokus på makrofagene? Det hjelper ikke å spise sunt hvis ikke kroppen greier å produsere nok celler til å bemanne sitt eget renovasjonsselskap. Søppel og rask blir det, om vi spiser aldri så sunt. Vil det ikke være lurt å hjelpe kroppen å produsere nok makrofager? Anonymkode: bff31...65a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå