AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Jeg er førstegangsgravid, og sliter litt med å skjønne tidsaspektet rundt fødselen. Hvor god tid pleier man å ha på seg til å komme seg til sykehuset? Har ikke bil, og har ingen som kan kjøre. Reiser sannsynligvis også alene. Hvis det er på dagtid og jeg har god tid, så kommer jeg meg greit til sykehuset med kollektivt også på 30-45 min, vil jeg tro. Men det er kanskje ikke så gøy å ta bussen i den tilstanden? Tar vel et kvarter med drosje. Så avstanden er i utgangspunktet ikke så stor, men hvor mye "forvarsel" får man? Hører også at man kan bli sendt hjem igjen hvis man møter opp for tidlig, men siden jeg ikke kjører så er det litt upraktisk... kan ikke drive og ta drosje frem og tilbake hundre ganger. Lurer litt på hvordan det har vært rent praktisk for andre. Anonymkode: df76a...78a
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 Man ringer vanligvis føden for rådgiving når fødselen er i gang, og snakker da også om når du bør reise inn. Jeg har lignende avstand til sykehuset som deg, og vil absolutt anbefale drosje. Ikke fordi jeg hadde dårlig tid (barna mine ble født henholdsvis 20 og 5 timer etter at vi ankom sykehuset), men fordi det vært ukomfortabelt nok å sitte i bil med rier, bussen ville vært enda verre. Anonymkode: a7716...f40 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #3 Skrevet 3. juni 2022 Du ringer føden når du kjenner at noe skjer og tar det fra der. Du blir bedt om å holde øye med rier blant annet. Hadde tatt taxi om jeg var deg, du aner ikke hvor fort ting kan gå. Anonymkode: 9ae75...90f 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #4 Skrevet 3. juni 2022 Jeg ble anbefalt å ringe til føden når jeg trodde fødsel var igang. De tok en vurdering over telefon, og kunne enten be meg vente og se, ringe tilbake om en time eller komme inn. Ved første fødsel hadde vi ikke bil, så vi tok drosje. Det gikk veldig greit, og vi slapp å tenke på parkering. Før andre fødsel hadde vi bil, men vurderte likevel å ta drosje. Det ble ambulanse for meg, bil for mannen som måtte levere eldste hos barnevakt. Parkering viste seg å ikke være stress, så lenge man unngår perioden 7-17. Anonymkode: d5587...019 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #5 Skrevet 3. juni 2022 Når du har kommet så langt i fødselsforløpet at føden vil ta deg inn så er du nok ikke i en tilstand hvor det er optimalt å ta bussen… 🙈 Anonymkode: f50bc...13c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #6 Skrevet 3. juni 2022 Dersom du forteller føden at du er alene og ikke har bil, kan det være de lar deg komme inn før dersom det blir slik at du må reise så mye frem og tilbake. Anonymkode: 543af...357 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #7 Skrevet 3. juni 2022 Hadde ikke hatt sjanse til å ta buss når mine fødsler startet. Tror det var greot gor de andre passasjerene. Hadde harde rier på vei innover. Ville satset på taxi, eller om noen du kjenner kan kjøre deg. Men som de over sier, ring sykehuset. Du merker godt når det skjer noe. Anonymkode: 3abda...ccc
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #8 Skrevet 3. juni 2022 Jeg har tatt taxi med begge. Hadde snakket med sykehuset før jeg deo Første gang: vannet gikk i 4-tiden og det bygget seg opp fra da. Dro til sykehuset i 14-tiden, de var litt usikker på om jeg fikk bli, men vi ble enig om å se det an en liten time, og da var det helt tydelig at det var riktig å bli der. Var ute rundt åtte. Nr to var litt mer hektisk: Fødselen startet også om morgenen, denne gangen med rier i femtiden. Var på sykehuset rundt 7.30, det var lovlig sent for barnet kom rett etter åtte. Anonymkode: 8f2bb...19a
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #9 Skrevet 3. juni 2022 Jeg ble kjørt inn av svigerfamilie første gang, sendt hjem igjen og lagt inn natta etter. Tok enda 13 timer etter innleggelse. Andre gang bodde jeg langt i fra (50-55) min i bil og vinterføre på dårlige veier. Var da rød fødende (ekstra risiko) og ble spurt om jeg kunne være nærmere sykehuset når ting startet, ordnet det. Tok 2,5 døgn før jeg ble lagt inn. Ikke noe stress altså. Venninna mi trilla barnevogn inn på føden, med eldste med seg, fødte 20 min etterpå. Anonymkode: 335ac...d49
peanut_juice Skrevet 3. juni 2022 #10 Skrevet 3. juni 2022 Jeg ringte føden når riene hadde 3 min mellomrom. De var litt usikre, men ba meg komme inn på kontroll, og det var jammen bra for lille var ute på 2 timer. Det gikk 3-4 timer fra jeg stod opp den dagen til lille var ute. Jeg var også førstegangs fødende, så det er aldri godt å vite. Haddet satset på taxi om jeg var deg.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #11 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg ble kjørt inn av svigerfamilie første gang, sendt hjem igjen og lagt inn natta etter. Tok enda 13 timer etter innleggelse. Andre gang bodde jeg langt i fra (50-55) min i bil og vinterføre på dårlige veier. Var da rød fødende (ekstra risiko) og ble spurt om jeg kunne være nærmere sykehuset når ting startet, ordnet det. Tok 2,5 døgn før jeg ble lagt inn. Ikke noe stress altså. Venninna mi trilla barnevogn inn på føden, med eldste med seg, fødte 20 min etterpå. Anonymkode: 335ac...d49 Hadde hun ungen med på fødselen? Anonymkode: 59616...1a6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #12 Skrevet 4. juni 2022 Har du ingen som kan kjøre deg? Nabo, familie, venninne? Om det ikke passer at noen kjører, så ta taxi. Du vil ikke sitte på en full og varm buss med rier. Ha også i bakhodet evt kø, rushtid. Det kan være lurt å komme 30min for tidlig til føden eller 30min for sent fremfor å sitte i kø. Anonymkode: 53efc...3af
Hulderen Skrevet 4. juni 2022 #13 Skrevet 4. juni 2022 Nå har ikke jeg født, så jeg har ikke erfaring på området. Men jeg trodde det var vanlig å bli hentet med ambulanse. Det er jo ikke uvanlig å lese om folk som ikke nådde frem, men fødte i ambulansen. Men det gjelder kanskje mest på steder i Norge der det er langt til sykehuset?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #14 Skrevet 4. juni 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Hadde hun ungen med på fødselen? Anonymkode: 59616...1a6 Skulle hun satt igjen ungen alene hjemme? Anonymkode: e0e71...09f 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #15 Skrevet 4. juni 2022 Jeg kjørte meg selv, trodde jeg hadde god tid. Fødte 2 timer etter første rie og 1 time etter jeg parkerte på sykehuset😅 Anonymkode: b148e...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #16 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har du ingen som kan kjøre deg? Nabo, familie, venninne? Om det ikke passer at noen kjører, så ta taxi. Du vil ikke sitte på en full og varm buss med rier. Ha også i bakhodet evt kø, rushtid. Det kan være lurt å komme 30min for tidlig til føden eller 30min for sent fremfor å sitte i kø. Anonymkode: 53efc...3af Kjenner nesten ingen som har bil her. Og selv om de som har nok ville stilt opp med glede, så ser ikke jeg helt vitsen med å skulle ringe folk midt på natten eller i arbeidstiden for å komme og hente meg, når jeg helt fint kan ta taxi. Bil er bil. Og jeg ville også vært mindre bekymret for «uhell» i en taxi enn i bilen til en venninne, feks. Da kan jeg bare betale regningen for rensen. For ikke å tenke på at de da havner i situasjonen «hvor lenge bør jeg vente før jeg drar» siden hvem vet om de tar meg inn umiddelbart, og mange vil nok også få litt dårlig samvittighet for å dra fra en særdeles gravid kvinne alene. Like greit om de ikke er til stede først som sist, tenker jeg. Skal ta til meg alle tips om å unngå buss. Da blir det taxi. Og hadde ikke tenkt på at man kunne ringe føden først! Følte meg litt dum nå. Anonymkode: df76a...78a 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #17 Skrevet 4. juni 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Skal ta til meg alle tips om å unngå buss. Da blir det taxi. Og hadde ikke tenkt på at man kunne ringe føden først! Følte meg litt dum nå. Anonymkode: df76a...78a Det er mye man aldri har tenkt på før man står i det. 😊 Føden vil helst at man ringer først, både for rådgivning så man ikke kommer inn alt for tidlig eller sent, men også fordi det er greit for deres egen planleggings del å vite at du sannsynligvis kommer inn snart (om ikke umiddelbart). Så det kan du gjøre med beste samvittighet når du tror noe er på gang! Anonymkode: a7716...f40 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #18 Skrevet 4. juni 2022 Hulderen skrev (1 time siden): Nå har ikke jeg født, så jeg har ikke erfaring på området. Men jeg trodde det var vanlig å bli hentet med ambulanse. Det er jo ikke uvanlig å lese om folk som ikke nådde frem, men fødte i ambulansen. Men det gjelder kanskje mest på steder i Norge der det er langt til sykehuset? Ambulanse skal brukes i krisesituasjoner, ikke noe folk skal planlegge å bruke. Det hadde jo blitt både dyrt og tidskrevende for ambulansene. Og som ts skriver, det kan bli mange turer opp og ned til sykehuset, skal ambulansen drive shuttletrafikk? Ambulansen kommer selvsagt dersom det haster eller det er langt til fødestuen, men før det må man fikse transport selv/ta taxi 😊 Anonymkode: 543af...357 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #19 Skrevet 4. juni 2022 Jeg hadde vel 14 timer fra jeg våknet av første tegn på rier til jeg møtte opp på sykehuset. Iløpet av en times tid målte de meg og da var jeg 4-5 cm og ble lagt inn. Hadde da snakket med dem 3 ganger på tlf først. Man skal ringe med en gang man har vannavgang eller får noe man tror er rier slik at de vet at du er i fødsel og kan dukke opp en gang snart. Ville 100% tatt taxi. Kan godt snakke med sykehuset på forhånd også om at du er alene så vet de at du kanskje vil inn tidlig eller trenger ekstra oppfølging/ikke kan dra hjem igjen. Hør gjerne med jordmor du går hos for tips Føder du på et stort sykehus? Husk at de gjerne vil at du skal vente lengst mulig med å komme inn, men du kan si at du vil komme inn, de tar deg inn til sjekk da. Da kan det hende du får bli lagt inn før også om omstendighetene gjør at det er vanskelig å dra hjem, men du må stå litt på for deg selv kanskje. Så ikke vær redd for å si hva du trenger og ønsker, ofte synes jeg det virker som om de ber folk vente for lenge med å komme inn (følte selv jeg måtte si at jeg ville komme inn og de bare "oj du er jo 4-5 cm jaja da kan du jo få epidural da" selv om jeg forklarte at jeg hadde tette jevne rier.. og har hørt liknende fra andre eller at de har mye mer åpning når de endelig får sjekk..) Anonymkode: decf8...970
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #20 Skrevet 4. juni 2022 Mannen kjørte de 2 første gangene, og ambulanse siste gang. Da gikk det så fort. Vi bodde kun en time fra fødestua, men sistebarnet kom 15 min etter vi var kommet inn døra. Ville ikke tatt sjangsen med kollektiv, ta en taxi. Anonymkode: 9b06e...71e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå