AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Har ei datter på 19 mnd. Hver kveld går jeg med dårlig samvittighet for måten hun legges på.. Vi har gode kveldsrutiner med kveldsmat, tannpuss, bok og si god natt til lekene hennes etc. Hun er rolig og fin. Så begynner kampen🙈 Før noen skyter meg her, så har vi prøvd "alt". Dette er den mest effektive måten og legge henne på og hun sover i 90% tiden natten gjennom. Det vi gjør er å legge henne i sengen (hun har et par bamser + en bamse hun kan trykke på som synger god natt sanger). Har masse smokker liggende i senga. Så sier vi god natt og går ut. Så gråter hun og roper på mamma. Vi avser litt, om det for det meste er sutring går vi ikke inn igjen, er det hysterisk og hun virker redd går vi selskapet inn. Sistenevnte er sjeldent. Hun kan liģge og rope/sutre i alt mellom 5-15 minutter før det blir stille/hun evt. holder på med bamsen sin eller snakker rolig med seg selv og sovner innen kort tid. Jeg får så sinnsykt dårlig samvittighet. At jeg ikke går inn til henne når hun roper.. problemet er bare om vi sitter med henne sovner hun ikke. Da skal hun tulle, snakke, "miste" ting på gulvet, ha vann, hoppe i senga, synge etc.. en dag forrige uke satt jeg i over 2 timer. Ble så lei til slutt for hun var tydelig trett. 5 minutter senere hadde hun sovnet🤷♀️ prøvd å holde henne (funket når hun var mindre) for så å legge i senga, prøvd å samsove i våres seng.. ingenting fungerer, kun denne "skrikekuren". Kan dette være skadelig for henne? Etter min mening så gråter hun ikke fordi hun er redd/vil ha nærhet, men rett og slett at hun ikke vil legge seg/det er kjedelig. For hun sover jo godt når hun først sovner og det varer som regel bare 5-10 minutter. Får likevel en dårlig følelse da man hører at man aldri skal la barn gråte seg i søvn. Ikke at hun gråter seg I søvn da.. men hun gråter/sutrer før hun finner roen til å prøve å sovne.. Noen tips? Andre måter vi kan forsøke? Anonymkode: a8dfe...c52
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 Syntes det høres ut som dere gjør alt riktig. Så lenge hun ikke gråter etter dere vil jeg anta det er innafor. Som du skriver så sovner hun jo ikke med dere der inne. Tipper det blir bedre etterhvert! Anonymkode: 28c5f...f6c 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #3 Skrevet 3. juni 2022 Den dårlige samvittigheten avtar fort når du erkjenner for deg selv at dette fungerer, for datteren din og deg selv over tid. Det er utallige tråder her om barn og søvn, hvor foreldre etter 3-4 år enda ikke har fått barnet til å sove natten gjennom alene.. Og de angrer så på at de ikke har vært konsekvente nok på dette med legging. Anonymkode: fbc03...41f 6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #4 Skrevet 3. juni 2022 Ps. hun legges mellom 19 og 20. Går i barnehagen så hun må opp en gang mellom 06-07. Sitter vi inne hos henne kan kl fort bli 22-23 før hun sovner kontra 20 om vi lar henne gråte.. så hun blir veldig grinete og trett neste dag om vi skal gjøre dette på den rette måten. Anonymkode: a8dfe...c52
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #5 Skrevet 3. juni 2022 Tror ikke du trenger å ha noe som helst dårlig samvittighet❤️ Det ER slitsomt, og man gjør det som funker best..👍🏻 Anonymkode: 546ef...441 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #6 Skrevet 3. juni 2022 Jeg synes barnet høres trygg ut. Jeg tenker litt sånn at de kjemper litt mot søvnen samtidig som de er trøtte og dermed opplever de et dilemma og det er der denne sutringen og hos noen litt «søvngråt». Så finner de roen. Kjenner man barnet sitt så vet man hvilken type gråt som betyr hva. Jeg kjenner barn som fikk iPad i sprinkelsengen fra de var 11-12 måneder som de sovnet til. Det dere gjør høres riktig ut for både barnet og dere. Anonymkode: 972e6...f37 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #7 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes barnet høres trygg ut. Jeg tenker litt sånn at de kjemper litt mot søvnen samtidig som de er trøtte og dermed opplever de et dilemma og det er der denne sutringen og hos noen litt «søvngråt». Så finner de roen. Kjenner man barnet sitt så vet man hvilken type gråt som betyr hva. Jeg kjenner barn som fikk iPad i sprinkelsengen fra de var 11-12 måneder som de sovnet til. Det dere gjør høres riktig ut for både barnet og dere. Anonymkode: 972e6...f37 Åh så fint skrevet av deg ❤️ klok du! Helt fullstendig enig med deg i at de og alle gjør det som føles riktig for barnet og dem. Utrolig fin ende på alt du skrev. Skulle vært flere som deg her inne 💝. Tar av hatten for deg 👒 Anonymkode: 345a9...ecc 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 Ville gjort det samme med min på samme alder, hvis ikke det hadde vært for at han kommer seg ut av senga, så vi kan ikke gå ifra. Anonymkode: bd549...5b4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. juni 2022 #9 Skrevet 4. juni 2022 Synes ikke det høres ut som noe å ha dårlig samvittighet for. Dette er et barn på nesten 2 år, ikke en liten baby. Og litt sutring før de sovner er helt normalt. Hvis det er dette som er den beste måten å få henne til å sove på, så er det sånn det må være en stund fremover. Det er nok av folk som bruker timesvis hver kveld på å legge ungene, ødeleggende for hele familien.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #10 Skrevet 4. juni 2022 det er jo ikke en baby vi snakker om liksom. Et såpass stort barn kan komme til dere hvis det er noe, det virker heller ikke som at sutringen er grunnet redsel eller noe, bare «kjedsomhet» (siden det bare er fjas når dere er der inne). Om det er dette som funker for dere så fortsett med det. Nytter ikke å sitte inne å styre med et barn om det ikke sovner Anonymkode: fab73...b6f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #11 Skrevet 4. juni 2022 Sutring på 15 min før de sovner er ikke noe å ha dårlig samvittighet for Anonymkode: 12d64...780
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #12 Skrevet 4. juni 2022 Så overrasket over svarene du får her, for da jeg opprettet en tilsvarende tråd på barn og familie-forumet så fikk jeg bare kjeft for å ikke gå inn for hvert eneste klynk. Og det var en 3åring jeg skrev om. Anonymkode: 513c8...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #13 Skrevet 4. juni 2022 Lydbok med Torbjørn Egners fortellinger! Anonymkode: c15ab...6b0
prettylittlemisfit Skrevet 5. juni 2022 #14 Skrevet 5. juni 2022 Vi gjorde det på samme måte da hun fortsatt brukte sprinkelseng. Hadde som du, dårlig samvittighet. Nå, med annen seng, kjemper vi en helt annen kamp.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #15 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Så overrasket over svarene du får her, for da jeg opprettet en tilsvarende tråd på barn og familie-forumet så fikk jeg bare kjeft for å ikke gå inn for hvert eneste klynk. Og det var en 3åring jeg skrev om. Anonymkode: 513c8...4f2 Samme her. "Skrikekur! Barnemishandling, sånne som deg burde ikke fått barn!" Anonymkode: 3966e...617
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #16 Skrevet 5. juni 2022 Min er også 19 måneder og vi gjør akkurat det samme ☺️ vi har gjort det de siste månedene. jeg fikk dårlig samvittighet i starten, men ikke så lenger da jeg ser at dette er der som fungerer. Nå er det veldig sjeldent hun klager ved legging og legginga går mye raskere og bedre ☺️ Anonymkode: f8c51...f6a
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #17 Skrevet 5. juni 2022 Barnet har jo lært at det ikke hjelper å rope på mamma, for hun kommer ikke uansett. Da snakker det heller med bamsen sin og gråter seg i søvn. Stakkars, du bør ha ravnsvart samvittighet. Anonymkode: e0e1c...c80
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #18 Skrevet 5. juni 2022 Er nok mer skadelig ar hun får 2 timer for lite søvn hver natt enn at hun roper på mamma i 5 minutter ❤️ Anonymkode: 6827d...9b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå