AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Er det noe de har oversikt over og kan se på nårsomhelst, eller bare hvis man spør om hjelp med det? eller er det bare den skattepliktige som kan se skattekortet og har ansvar for det? Er bare nysgjerrig på hvordan dette funker da jeg ikke er helt sikker. Anonymkode: 3b8e9...820
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 Arbeidsgiver / den som jobber med lønn kan gå inn og se også Anonymkode: 9d4dc...a22
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #3 Skrevet 4. juni 2022 Spiller det noen rolle om skatteetaten ser skattekortet ditt når som helst da? Anonymkode: 4ae94...564
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #4 Skrevet 4. juni 2022 Det er jo skatteetaten som sender det ut, så selvsagt kan de, om de skulle ha noen som helst interesse av å bruke tid på det, gå inn og se på det enkelte skattekort. Men hvorfor skulle de det? Det er ditt ansvar å kontrollere at tallene skatteetaten sitter på stemmer. Og det er ditt problem om du får skattesmell fordi du ikke har korrigert disse opplysningene. Skattekort er ikke en stor hemmelig. De fleste har det. Til og med eldre mennesker i slutten av livet på sykehjem. Anonymkode: 177a0...7af
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #5 Skrevet 4. juni 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Er det noe de har oversikt over og kan se på nårsomhelst, eller bare hvis man spør om hjelp med det? eller er det bare den skattepliktige som kan se skattekortet og har ansvar for det? Er bare nysgjerrig på hvordan dette funker da jeg ikke er helt sikker. Anonymkode: 3b8e9...820 Selvsagt har skatteetaten oversikt over skattekort. Det er tross alt de som "lager dem". Anonymkode: 66f8b...940
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #6 Skrevet 4. juni 2022 "Skatteetaten" blir veldig lite spesifikt, men joda, de ansatte har nok tilgang til å se samtlige skattekort, men denne tilgangen er sannsynligvis kontrollert og sporbar, i den forstand at ansatte må logge seg inn i et system og denne innloggingen registreres. De kan sannsynligvis ikke fritt bla igjennom og lese skattekortene til vilkårlige eller bestemte personer sånn helt uten videre. Anonymkode: aeeb2...0ed
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #7 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Spiller det noen rolle om skatteetaten ser skattekortet ditt når som helst da? Anonymkode: 4ae94...564 Neida, bare lurte. Anonymkode: 3b8e9...820
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 Jeg forandrer skattekortet et par ganger i året. Men hvis de mener det er unødvendig så er det vel ikke sånn at de går inn og justerer det igjen til det de mener er riktig? De har ikke gjort det før da. Anonymkode: 3b8e9...820
Hedda-78 Skrevet 4. juni 2022 #9 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg forandrer skattekortet et par ganger i året. Men hvis de mener det er unødvendig så er det vel ikke sånn at de går inn og justerer det igjen til det de mener er riktig? De har ikke gjort det før da. Anonymkode: 3b8e9...820 Nei, de justerer ikke skattekortet ditt i løpet av året. Det er lov å ha feil skattekort, det er helt opp til deg. Det bare er mest praktisk at det er riktig slik at skattetrekket blir mest mulig riktig. Har du feil skattekort, vil du bare få større baksmell eller mer tilgode ved skatteoppgjøret. Det er først på skattemeldingen man er pliktig til å oppgi riktig informasjon, ikke på skattekortet. Vet om en kar som pleide å justere skattekortet sitt hvert år slik at han bare ble trukket 10% i skatt (han tjente ca 400 000 i året). Det gikk jo helt fint det. Helt til han unnlot å betale restskatten året etter...
Million Skrevet 4. juni 2022 #10 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg forandrer skattekortet et par ganger i året. Men hvis de mener det er unødvendig så er det vel ikke sånn at de går inn og justerer det igjen til det de mener er riktig? De har ikke gjort det før da. Anonymkode: 3b8e9...820 Hvorfor skulle de mene noe ang. din privatøkonomi? De vet jo ikke hva du driver med til daglig, om du tar ubetalt fri fra jobb noen uker eller jobber deltid en periode, for eksempel, eller om du nettopp har tatt opp mye gjeld og forventer å betale klekkelig med renter det året. Dette er helt opp til hver enkelt å gå inn og justere på skattekortet sitt i løpet av året, for å spare seg selv for skattesmell. Eller om man vil, få penger tilbake, såkalt "tvungen sparing". Da trekker man for mye skatt med vilje fordi man vil ha tilbake skattepenger før sommeren året etter. Kanskje til ferien? Det er vel nullrente på de sparepengene hos skatteetaten, så dårlig deal, men man får i det minste ikke kloa i dem før tiden. Det er ikke som å spare på en egen konto i nettbanken, der man når som helst kan falle for fristelsen og knabbe tilbake noen sparekroner... til det er tomt.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #11 Skrevet 4. juni 2022 Million skrev (11 minutter siden): Hvorfor skulle de mene noe ang. din privatøkonomi? De vet jo ikke hva du driver med til daglig, om du tar ubetalt fri fra jobb noen uker eller jobber deltid en periode, for eksempel, eller om du nettopp har tatt opp mye gjeld og forventer å betale klekkelig med renter det året. Dette er helt opp til hver enkelt å gå inn og justere på skattekortet sitt i løpet av året, for å spare seg selv for skattesmell. Eller om man vil, få penger tilbake, såkalt "tvungen sparing". Da trekker man for mye skatt med vilje fordi man vil ha tilbake skattepenger før sommeren året etter. Kanskje til ferien? Det er vel nullrente på de sparepengene hos skatteetaten, så dårlig deal, men man får i det minste ikke kloa i dem før tiden. Det er ikke som å spare på en egen konto i nettbanken, der man når som helst kan falle for fristelsen og knabbe tilbake noen sparekroner... til det er tomt. Skjønner. Jeg har pleid å justere til en lavere prosent og betalt baksmellen når jeg fikk den. Har spart litt på det også. Anonymkode: 3b8e9...820
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #12 Skrevet 4. juni 2022 Hedda-78 skrev (24 minutter siden): Nei, de justerer ikke skattekortet ditt i løpet av året. Det er lov å ha feil skattekort, det er helt opp til deg. Det bare er mest praktisk at det er riktig slik at skattetrekket blir mest mulig riktig. Har du feil skattekort, vil du bare få større baksmell eller mer tilgode ved skatteoppgjøret. Det er først på skattemeldingen man er pliktig til å oppgi riktig informasjon, ikke på skattekortet. Vet om en kar som pleide å justere skattekortet sitt hvert år slik at han bare ble trukket 10% i skatt (han tjente ca 400 000 i året). Det gikk jo helt fint det. Helt til han unnlot å betale restskatten året etter... Hva skjedde med han da? Jeg betaler jo restskatt da. Anonymkode: 3b8e9...820
Hedda-78 Skrevet 4. juni 2022 #13 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva skjedde med han da? Jeg betaler jo restskatt da. Anonymkode: 3b8e9...820 Vet ikke, vi var bare kollegaer en kort stund. Jeg regner med at det ble noe tvangstrekk eller at de tok bilen hans eller noe. Utolig lite smart, altså. Han var litt sånn "Staten bestemmer f..ikke over meg, de får ikke penga mine!"-type.
Gjest Adobyen Skrevet 4. juni 2022 #14 Skrevet 4. juni 2022 Skatteetaten er ikke synsk, så de foreslår et skattekort for 2022 ut fra den siste skattemeldingen/skatteoppgjøret som foreligger når de produserer skattekortet. Dvs. For 2020. Tallene for 2021 visste de ikke da. Det er derfor det er et forslag som du blir bedt om å gå igjennom og oppgi korrekte opplysninger. Dette er ditt ansvar. underveis i året kan det være mange grunner til at en av dem slår opp og ser på inneværende skattekort.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #15 Skrevet 4. juni 2022 Hedda-78 skrev (10 minutter siden): Vet ikke, vi var bare kollegaer en kort stund. Jeg regner med at det ble noe tvangstrekk eller at de tok bilen hans eller noe. Utolig lite smart, altså. Han var litt sånn "Staten bestemmer f..ikke over meg, de får ikke penga mine!"-type. Ok. Ikke bra. Det hadde jeg aldri turt. Anonymkode: 3b8e9...820
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #16 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skjønner. Jeg har pleid å justere til en lavere prosent og betalt baksmellen når jeg fikk den. Har spart litt på det også. Anonymkode: 3b8e9...820 Det må være absolutt "litt". Med en gjennomsnittlig inntekt og gjennomsnittlige utgifter, og ikke verdens høyeste innskuddsrente de siste årene, kan det ikke blitt mye fortjeneste på det. Du kan ikke ta så veldig stor risiko med "sparepengene" siden de tross alt skal sendes videre iløpet av noen måneder. Anonymkode: 177a0...7af
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #17 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det må være absolutt "litt". Med en gjennomsnittlig inntekt og gjennomsnittlige utgifter, og ikke verdens høyeste innskuddsrente de siste årene, kan det ikke blitt mye fortjeneste på det. Du kan ikke ta så veldig stor risiko med "sparepengene" siden de tross alt skal sendes videre iløpet av noen måneder. Anonymkode: 177a0...7af Det ekstra jeg har måneden etter restskatten er betalt sparer jeg jo også da. Anonymkode: 3b8e9...820
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #18 Skrevet 10. juni 2022 Bryr arbeidsgiver seg om man har lavt skattetrekk? Det er vel ikke noe de melder fra om? Men ei på Skatteetaten sa det ikke var ulovlig å ha feil skattetrekk så da er det vel ikke noe problem… Anonymkode: 3b8e9...820
Million Skrevet 10. juni 2022 #19 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bryr arbeidsgiver seg om man har lavt skattetrekk? Det er vel ikke noe de melder fra om? Men ei på Skatteetaten sa det ikke var ulovlig å ha feil skattetrekk så da er det vel ikke noe problem… Anonymkode: 3b8e9...820 Det kan jeg aldri tenke meg at arbeidsgivere legger seg opp i. Det er ikke deres sak hva den enkelte skatter. De henter et skattekort fra Skatteetaten.no elektronisk, og bruker det de finner der. Baksmell får arbeidstagerne selv ta seg av, om de har vært så dumme å sette skatten for lavt året før.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #20 Skrevet 10. juni 2022 Jeg forandret ved en feil. Da jeg skulle forandre tilbake igjen til det trekket jeg hadde først. Jeg får ikke forandret tilbake igjen til det trekket jeg hadde først. Hvorfor skjer det og hva gjør jeg? Er det fordi det er sent på året? Er virkelig fortvilet nå. Anonymkode: 3b8e9...820
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå