Gå til innhold

Barnepass i forbindelse med fødsel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En assistent har sikkert kjempelyst til å stå opp kl 02 for å passe en unge for så videre passe samme ungen + og en haug andre barn en hel arbeidsdag.

Anonymkode: 1d13f...ab1

Jeg har gjort det, og andre jeg har jobbet sammen med ulike steder også.

Alt går for en dag! Og man stiller faktisk opp når folk trenger hjelp.

Anonymkode: 2182c...933

• Liker 5
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde avtale med svigerforeldrene mine som bor ti minutter unna med bil, backup i et sett barnehageforeldre som bor like i nærheten og kriseavtale med naboen dersom vi bare måtte dra NÅ og andre som ungen var trygg på var på vei. 

Sjøl har jeg vært backup for venninner, naboer og barnehageforeldre. Hadde stilt opp for deg også på et blunk om du tilfeldigvis bor i Follo. 

Anonymkode: 438c3...667

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke nær familie her vi bor, beste alternativet fikk premature rier og bekkensmerter 😅 ellers var det få eldste var trygg nok på (midt under korona med begrenset sosial kontakt). Endte med at foreldrene mine kom og bodde hos oss de siste tre ukene før termin. 
Vi var veldig glad for det da fødselen starta.  Vi hadde ikke hatt tid til å vente på barnevakt. 

Anonymkode: e1437...827

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde avtale med svigers. Men vi har samme problem som dere. Trodde at siden vi hadde avtalt mange måneder før så var alt i orden. Kjørte barnet vårt til dem når vi skulle på sykehuset ca klokka 8 på Morgenen. Da baby var født klokka 12, og vi ringte å fortalte så fikk vi spørsmål om når far skulle hjem fra sykehuset og overta barnet... min mor kom reisende og overtok barnet, og tok fri uten lønn dagen etter for å passe. Vi reiste hjem fra sykehuset da baby var et døgn. 

kan trygt si at svigers aldri har eller vil bli spurt flere ganger. Det opplevdes som et utrolig stort svik som jeg nok aldri kommer over. 

hvis besteforeldre er vanskelig, kanskje dere har noen gode venner eller naboer som barnet deres kjenner godt?

Anonymkode: fe191...152

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde avtale med svigers. Men vi har samme problem som dere. Trodde at siden vi hadde avtalt mange måneder før så var alt i orden. Kjørte barnet vårt til dem når vi skulle på sykehuset ca klokka 8 på Morgenen. Da baby var født klokka 12, og vi ringte å fortalte så fikk vi spørsmål om når far skulle hjem fra sykehuset og overta barnet... min mor kom reisende og overtok barnet, og tok fri uten lønn dagen etter for å passe. Vi reiste hjem fra sykehuset da baby var et døgn. 

kan trygt si at svigers aldri har eller vil bli spurt flere ganger. Det opplevdes som et utrolig stort svik som jeg nok aldri kommer over. 

hvis besteforeldre er vanskelig, kanskje dere har noen gode venner eller naboer som barnet deres kjenner godt?

Anonymkode: fe191...152

Det er vel ikke uvanlig å reise hjem fort med andre barnet? Med mindre det er noe med mor eller barn som tilsier at de bør være på sykehuset. Alle jeg kjenner dro hjem så fort som overhode mulig. Selv var jeg hjemme litt over 12 timer etter fødsel. Ønsket jo reise hjem til storebror. Barnevakt i flere døgn kunne vi ikke hatt uansett, så mannen hadde måttet reise hjem uansett. 

Anonymkode: a6cd8...2e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjenspeiler brorparten av dagens besteforeldre. Når de som har god helse og i tillegg er pensjonister med all verdens tid, likevel vegrer seg for å stille opp med pass av barnebarn, for sitt eget barn av kjøtt og blod - fy faen. I en unntakssituasjon. Fy FAEN så egoistisk, og for et SVIK 🤮

Anonymkode: 76ba0...718

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mange utenom familie som er villig til å stille opp i forbindelse med fødsel, det er jo en spesiell situasjon.

Jeg var backup for nabodama da jeg var 16 i tilfelle hun fødte om natten, så hun slapp å vekke barna, da familiemedlemmet som skulle passe hadde småbarn selv og ikke kunne dra ifra. Det ble ikke til at de trengte meg, så jeg ble nesten litt skuffet. 😛

Ellers passet jeg datteren til naboen da de fikk nr 2. Hun var venn med min datter, så hun kjente oss og var vant til å være her på besøk, så det gikk veldig fint. :) Litt stas å være blant de første som fikk nyheten også. ;) 

Anonymkode: bc1d8...7b6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet akkurat hvordan det er. Ikke får du noe svar og prøver å sno seg unna. Og du har ikke noe valg når du skal føde. Aldri hatt barnepass. Og måtte omtrent tvinge de til å passe ene barnet ved fødsel nr.2. Utrolig sårt. De er veldig opptatt av seg selv og sitt. Hytten skal de slappe av alene. Ferier alene. Helst ikke besøk hjemme. Slitsomt med barn. De er unge og jobber ikke omtrent. Og så har du søsken sine barn. Ja de passer de hele tiden om det trengs eller ikke :( Veldig sårt for barna mine men lite å gjøre med det.

Anonymkode: 7684b...0a1

Uff.. høres it som om du har det verre en meg. Jeg tviler ikke på at mine foreldre bryr seg om barna mine, men jeg forstår ikke hvorfor det er så vankelig å ha bedre kontakt og det å stlle opp for å passe npr man trenger det! Vi ber ikke ofte om hjelp til barnepass, da med tanke på at vi ikke vil bruke de opp og at de skal føle vi maser. Men kjenner det er sårt når venninner forteller om sine barns besteforeldre som tar med barnebarn på teater, tivoli og kino uten at de har bedt om det. Selv tenker keg jo at det er noe jeg skal gjøre om jeg blir bestemor en gang.. 

Anonymkode: a2779...120

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har gjort det, og andre jeg har jobbet sammen med ulike steder også.

Alt går for en dag! Og man stiller faktisk opp når folk trenger hjelp.

Så sant og viktig.

Anonymkode: 0d7e3...ae1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke familie i nærheten, så å spørre besteforeldre var utelukket. Jeg spurte en kollega, som også hadde barn i samme barnehage. Tilfeldigvis (heldigvis) startet fødselen på formiddagen, så hun bare hentet barnet i barnehagen samtidig som sitt eget barn, og leverte det i barnehagen morgenen etter. Min mann dro hjem fra sykehuset og hentet barnet i barnehagen om ettermiddagen.

Anonymkode: 743f6...de8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Uff.. høres it som om du har det verre en meg. Jeg tviler ikke på at mine foreldre bryr seg om barna mine, men jeg forstår ikke hvorfor det er så vankelig å ha bedre kontakt og det å stlle opp for å passe npr man trenger det! Vi ber ikke ofte om hjelp til barnepass, da med tanke på at vi ikke vil bruke de opp og at de skal føle vi maser. Men kjenner det er sårt når venninner forteller om sine barns besteforeldre som tar med barnebarn på teater, tivoli og kino uten at de har bedt om det. Selv tenker keg jo at det er noe jeg skal gjøre om jeg blir bestemor en gang.. 

Anonymkode: a2779...120

Nei det er jammen ikke godt å forstå. Har tenkt mange ganger at jeg selv skal stille opp for mine barn og være en god bestemor senere. Om de ikke vil passe, går det ikke å være litt med de engang om de kommer på besøk?  Du ser barna blir lei seg for de må drikke kaffe og finne alle verdens unnskyldninger for å slippe.. Men å ta bilde for å legge jt på sosiale medier , ja det er viktig :( Jeg ga de opp, ble for sårt for barna. Når de andre barna kom å sa alt de fikk eller være med på med de. 

Barna mine er så snille og greie og ha med å gjøre så skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig.

Flere venninner som har verdens beste besteforeldre. Tar de med til dyreparken, kongeparken, badeland, kino, hytten, på stranden, til syden, på tur i skogen, baker med de, er med de. Tilbringer tid og bryr seg om barna. Henter i bhg og skole. 

Kjenner litt på misunnelse/sårhet for barna. Men kuttet de ut (pga mye ting) og ser framover. Vi har det gøy sammen og skal gjøre det motsatt selv når det er vår tur.

Ser jo det når det er jul, påske og andre familiehøytider og mange har noen å være med eller hos. Barna mine skal aldri føle som dette når de blir stor. 

Noen ganger er det bare bedre uten ens egen familie/svigerfamilie. 

Håper de som er heldig virkelig sitter pris på det :)

Anonymkode: 7684b...0a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var barnepass for min søster da hun skulle føde, men hun hadde også besteforeldre som backup. 

Anonymkode: 1a6f4...53a

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Går barna i barnehage? Blir det helt krise, er det en assistent feks i barnehagen som dere kan spørre om å være backup/standby? Da kan jo vedkommende i tilfelle ta med barna i barnehagen når han/hun skal på jobb.

Synes dette er en uting. De er på jobb med barna, ikke barnepassere på fritiden bare fordi de kjenner barna. Da bør det være den ansatte selv som tar initiativ til å tilby seg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss ble det til at min mor flyttet inn til oss på termindatoen. Hun bor 4 timer unna, jobber ikke, så ble lettere å ha hun boende her. Vi spurte svigermor som bor 2 min unna, men der fikk vi heller ikke svar, bare snodde seg unna. Hun har heller aldri passet elste, og kommer bare innom på korte besøk, min mann syntes dette er veldig sårt, da han hadde sett for seg at hun skulle passe masse, hente i bhg osv. 

vi trenger ikke avlastningen, men tenker kun på barnets forhold til besteforeldrene. Håper det blir bedre når barna blir eldre.

Anonymkode: c536f...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...