AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Hvordan har dere gjort det med barnepass nå dere får en ny baby? Vi har besteforeldre som bor i nærheten, men opplever det er vanskelig å få barnepass på kort varsel. Og jeg er bå redd for at ingen kan passe barna når jeg evt. skal føde. Vi bruker ikke besteforeldre mye til barnepass. Toppen 2-3 ganger i halvåret, men selv da er det utfordrende å få noen til å passe de noen timer. Besteforeldrene til barna har mye fritid og egentlig god tid til å kunne stille opp, men vi opplever det som vanskelig. De kommer også neste aldri på besøk. Vil vi de skal komme må vi invitere til selskap som bursdagveller jul. Vi vliraldri invitert til de. Må få med at barna våre er rolige barn som leker fint i sammmen. Så jeg kan ikke forstå at det er de som er problemet heller.. Anonymkode: a2779...120 1
Heln Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 Avtalte med min mor at hun skulle passe. Det var såklart inneforstått at det sannsynligvis ble på kort varsel og over et par dager. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #3 Skrevet 3. juni 2022 De aller fleste forstår at man ikke kan gi lang varsel på barnepass ved fødsel, heldigvis! Hør med besteforeldre om de kan stille på kort varsel ved fødsel. Men ha en backup.. vi opplevde at fødsel startet kl 4 på natten og det gikk fort, så ringte barnevakt allerede kl 5 uten av telefonen ble besvart. Kl 6 måtte vi lempe ungene inn døren til svigers som egentlig var på vei til jobb. Ungen var ute 1 time etter det.. Heldigvis tok svigers utfordringen på strak arm siden avtalt barnevakt ikke hadde våknet av tlf.. min erfaring er altså at det løser seg, men det var stress å ikke ha avtalt en backup. Anonymkode: 1a565...e51 5
Luckiness Skrevet 3. juni 2022 #4 Skrevet 3. juni 2022 Men er problemet at de ikke er interessert i å passe eller er problemet at dere ikke tør å ta opp behovet for pass? Er sikker på dere kan komme til enighet/en avklaring om dere bare snakker med de. Dersom de ikke er i arbeid/har fleksibel arbeidstid så er det sikkert ikke noe problem hvis dere plutselig må levere til pass tidlig på morgenen eller hvis de plutselig må hente i skole/barnehage. Og hvis de ikke har det fleksibelt så kan det jo likevel hende at de kan ordne seg litt dersom de bare for informert sjefen sin om at de blir litt sene/må gå raskt hvis det mot formodning trengs pass på kort varsel. En fødsel kan ta tid. Så om riene starter kl 4 på natten og ikke er regelmessige på morgenen så kan jo far fint levere barnet på barnehage/skole/til besteforeldre og komme tilbake til deg.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #5 Skrevet 3. juni 2022 Takk for svar. Jeg har forsøkt å gjøre avtale med besteforeldrene (mine foreldre). Men jeg fikk ikke noe svar. Det var litt sånn vi får se hva som skjer da. De andre besteforeldrene bor alt for langt unna så de er egentlig ikke aktuelle. Barnas onkler og tanter bor heller ikke i nærheten. Så frustrerende med besteforeldre som det er så vanskelig å få til å stille opp 😢 Anonymkode: a2779...120 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #6 Skrevet 3. juni 2022 Går barna i barnehage? Blir det helt krise, er det en assistent feks i barnehagen som dere kan spørre om å være backup/standby? Da kan jo vedkommende i tilfelle ta med barna i barnehagen når han/hun skal på jobb. Anonymkode: 2182c...933 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #7 Skrevet 3. juni 2022 Luckiness skrev (Akkurat nå): Men er problemet at de ikke er interessert i å passe eller er problemet at dere ikke tør å ta opp behovet for pass? Er sikker på dere kan komme til enighet/en avklaring om dere bare snakker med de. Dersom de ikke er i arbeid/har fleksibel arbeidstid så er det sikkert ikke noe problem hvis dere plutselig må levere til pass tidlig på morgenen eller hvis de plutselig må hente i skole/barnehage. Og hvis de ikke har det fleksibelt så kan det jo likevel hende at de kan ordne seg litt dersom de bare for informert sjefen sin om at de blir litt sene/må gå raskt hvis det mot formodning trengs pass på kort varsel. En fødsel kan ta tid. Så om riene starter kl 4 på natten og ikke er regelmessige på morgenen så kan jo far fint levere barnet på barnehage/skole/til besteforeldre og komme tilbake til deg. Problemet er interessen egentlig. Tok opp med de for et par uker siden hva de tenker om å stille opp og passe barna når jeg skal føde og om det skjer på natten? De virket ikke å ville stille opp egentlig. Kjente jeg ble skikkelig sint inni meg og måtte bare avslutte samtalen da jeg var redd jeg skulle begynne å kjefte. Vi har ikke lang vei til sykehuset fra der vi bor, men keg kan risikere at besteforeldrene er opp til en time unna når vi trenger de 😅 Anonymkode: a2779...120 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #8 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Går barna i barnehage? Blir det helt krise, er det en assistent feks i barnehagen som dere kan spørre om å være backup/standby? Da kan jo vedkommende i tilfelle ta med barna i barnehagen når han/hun skal på jobb. Anonymkode: 2182c...933 Godt forslag. Bor en like ved her 😄 Anonymkode: a2779...120 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #9 Skrevet 3. juni 2022 Foreldrene dine har tydeligvis ikke lyst, og du kan ikke tvinge dem. Du må finne noen andre da? Anonymkode: 3d0d2...262 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #10 Skrevet 3. juni 2022 Jeg reise opp til min bror, og passet nevøen min når det nærmet seg fødsel. Reiste fra Oslo til Trondheim. Bodde hos dem i en uke. Nå var jo dette i ferien, så jeg var glad jeg hadde muligheten til å hjelpe. Kan du be de andre besteforeldrene om å komme å bo med dere rundt termin? Eller har dere noen søsken som kan stille opp? Eller en venn? Anonymkode: 73776...132 3
Hulderen Skrevet 3. juni 2022 #11 Skrevet 3. juni 2022 Kan dere spørre foreldre til barnets venner? Eller naboer? Jeg tilbød meg å passe barna til en kollega da hun skulle føde. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #12 Skrevet 3. juni 2022 Godt mulig annen bestemor kan komme, men hun har en del helseutfordringer. Sist gang kom min søster. Hun måtte ta permisjon uten lønn 😅 Ja jeg vet jeg ikke kan tvinge de, men de sier hele tiden de vil hjelpe til. Så jeg forstår de ikke helt. I verste fall må jeg bare føde alene 😅 Anonymkode: a2779...120 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #13 Skrevet 3. juni 2022 Selvsagt er det vondt og kjipt når ens foreldre ikke engang kan stille opp som barnevakt ifb med fødsel, men du vet i det minste hvor du har dem hen. De ønsker åpenbart ikke å passe barna overhodet. Er det noen foreldre i barnehagen dere har ekstra god kontakt med? Eventuelt noen i omgangskretsen deres? Ville startet der. Mange ønsker å hjelpe, bare de får spørsmålet. Også ville jeg vurdert å flytte nærmere mannens familie, om de har større interesse for barnebarna. Anonymkode: ad17c...147 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #14 Skrevet 3. juni 2022 Her hadde vi mange som stilte opp, svigermor kjørte i over 1 time når vi ringte henne klokka 3 på natta, når vi var sikre på at fødselen var i gang. Falsk alarm, men hun kom likevell. Svigerinna mi kom 30 mon kjøring fra, for å passe, også denne gangen var det falsk alarm. Men var innlagt i påvente av videre rier. Til slutt kom mamma å overnattet et par dager i påvente av fødsel. Og til slutt kom da babyen. Anonymkode: 5c7f0...75a 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #15 Skrevet 3. juni 2022 Hvorfor så ekstremt konfliktsky? Jeg hadde spurt foreldrene mine rett ut og også fortelt dem hvor skuffet jeg ble hvis de ikke vil stille opp i en slik situasjon. Anonymkode: a6cd8...2e4 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #16 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor så ekstremt konfliktsky? Jeg hadde spurt foreldrene mine rett ut og også fortelt dem hvor skuffet jeg ble hvis de ikke vil stille opp i en slik situasjon. Anonymkode: a6cd8...2e4 Jeg har spurt de og de har fått høre set flere ganger. Det er egentlig de som er konfliktsky da de let det bort og sier jeg ikke trenger å være irritert/sint. De forstår tydleeigvis ikke problemet. Men tenker vi muligens hører med barnehage da vi vet de kjenner barna godt og vi føler oss trygge på de. Så kan vi heller belønne de litt ekstra 😄 Anonymkode: a2779...120 2
kankankan Skrevet 3. juni 2022 #17 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Godt mulig annen bestemor kan komme, men hun har en del helseutfordringer. Sist gang kom min søster. Hun måtte ta permisjon uten lønn 😅 Ja jeg vet jeg ikke kan tvinge de, men de sier hele tiden de vil hjelpe til. Så jeg forstår de ikke helt. I verste fall må jeg bare føde alene 😅 Anonymkode: a2779...120 Det høres ut som en ganske vond situasjon for deg. Forstår godt om du blir lei deg. Du skriver at du måtte avslutte en samtale for at du ikke skulle begynne å kjefte, men hva er galt med å kjefte når du blir berettiget sint og skuffet? Kanskje de ikke skjønner hva de gjør? 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #18 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Går barna i barnehage? Blir det helt krise, er det en assistent feks i barnehagen som dere kan spørre om å være backup/standby? Da kan jo vedkommende i tilfelle ta med barna i barnehagen når han/hun skal på jobb. Anonymkode: 2182c...933 En assistent har sikkert kjempelyst til å stå opp kl 02 for å passe en unge for så videre passe samme ungen + og en haug andre barn en hel arbeidsdag. Anonymkode: 1d13f...ab1 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #19 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Takk for svar. Jeg har forsøkt å gjøre avtale med besteforeldrene (mine foreldre). Men jeg fikk ikke noe svar. Det var litt sånn vi får se hva som skjer da. De andre besteforeldrene bor alt for langt unna så de er egentlig ikke aktuelle. Barnas onkler og tanter bor heller ikke i nærheten. Så frustrerende med besteforeldre som det er så vanskelig å få til å stille opp 😢 Anonymkode: a2779...120 Vet akkurat hvordan det er. Ikke får du noe svar og prøver å sno seg unna. Og du har ikke noe valg når du skal føde. Aldri hatt barnepass. Og måtte omtrent tvinge de til å passe ene barnet ved fødsel nr.2. Utrolig sårt. De er veldig opptatt av seg selv og sitt. Hytten skal de slappe av alene. Ferier alene. Helst ikke besøk hjemme. Slitsomt med barn. De er unge og jobber ikke omtrent. Og så har du søsken sine barn. Ja de passer de hele tiden om det trengs eller ikke Veldig sårt for barna mine men lite å gjøre med det. Anonymkode: 7684b...0a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #20 Skrevet 3. juni 2022 Vi var heldig. Her stilte Farmor opp på kort varsel. Hun har stilt opp mye som barnevakt ellers også. Anonymkode: 835ad...d7d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå