AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Jeg har innsett at den type behandling ikke gjør meg noe særlig bedre og vil unngå den for fremtiden Har den noe eget navn eller går den bare under generell samtalebehandling? Anonymkode: e9a31...47c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har innsett at den type behandling ikke gjør meg noe særlig bedre og vil unngå den for fremtiden Har den noe eget navn eller går den bare under generell samtalebehandling? Anonymkode: e9a31...47c Psykodynamisk psykoterapi. har selv gått i ti år i den og forstår hva du mener, gå heller for en kognitiv retning kanskje? Anonymkode: f4e3a...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #3 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Psykodynamisk psykoterapi. har selv gått i ti år i den og forstår hva du mener, gå heller for en kognitiv retning kanskje? Anonymkode: f4e3a...6f2 De klager på at folk ikke får hjelp i psykiatrien, men du har gått i 10år,ok.. Anonymkode: fd6a0...771
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #5 Skrevet 3. juni 2022 Psykoanalyse? Gå heller til emosjonsfokusert terapi, som f.eks ISTDP. Anonymkode: ce032...76a
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #6 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Psykoanalyse? Gå heller til emosjonsfokusert terapi, som f.eks ISTDP. Anonymkode: ce032...76a Hvem egner den terapiretningen seg for? Og hvorfor er den så bra? Anonymkode: e9a31...47c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #7 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De klager på at folk ikke får hjelp i psykiatrien, men du har gått i 10år,ok.. Anonymkode: fd6a0...771 Det er ikke sikkert at personen har gått ti år i psykiatrien. Mange private praktiserer også dette. Anonymkode: e9a31...47c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #8 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De klager på at folk ikke får hjelp i psykiatrien, men du har gått i 10år,ok.. Anonymkode: fd6a0...771 Nei, jeg har gått i nærmere fjorten tenker jeg. (-10 år i psykodynamisk terapi. 3-4 år i ulike former for gruppe og individuell kognitiv terapiliknende retninger. Aldri vært på dps. Og jeg har ikke dårlig samvittighet for det heller nei. . Anonymkode: f4e3a...6f2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #9 Skrevet 3. juni 2022 Khloe P.T skrev (4 minutter siden): Heter det ikke psykoanalyse? Er ikke det sånn at du ligger på en benk og behandler skal ta deg tilbake til fortiden? Sånn Sigmund Freud-greier. Så hva kommer ut av det egentlig? lære om barndommen? Hvis det man husker er riktig da ? I følge forskning på minner, så er hukommelsen hele tiden i endring. Det er utrolig lett å manipulere minner. Og har man opplevd noe traumatisk så er det en veldig stor sjanse for at du husker helt feil. Så da kan man jo stille spørsmål ved fare ved å gå tilbake til barndommen på den måten. Politiet har blitt veldig bevisste på dette når det kommer til vitneavhør. Anonymkode: e9a31...47c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #10 Skrevet 3. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvem egner den terapiretningen seg for? Og hvorfor er den så bra? Anonymkode: e9a31...47c Terapi er bare bra når man har god kjemi, så retningen er ikke nødvendigvis så viktig. Men ISTDP fokuserer på folk som ikke har nyttegjort seg annen terapi. Det er psykodynamisk, men mer intenst enn tradisjonell terapi. Anonymkode: ce032...76a 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #11 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Psykoanalyse? Gå heller til emosjonsfokusert terapi, som f.eks ISTDP. Anonymkode: ce032...76a EFT og ISTDP er to vidt forskjellige terapiretninger som har helt ulikt teoretisk fundament. ISTDP - intensiv korttids psykodynamisk terapi er som sagt fundert i psykodynamisk terapi som igjen er fundert på psykoanalytisk teori og praksis. EFT kommer fra en annen tradisjon. Anonymkode: 1eac9...c8a 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #12 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Terapi er bare bra når man har god kjemi, så retningen er ikke nødvendigvis så viktig. Men ISTDP fokuserer på folk som ikke har nyttegjort seg annen terapi. Det er psykodynamisk, men mer intenst enn tradisjonell terapi. Anonymkode: ce032...76a Hva menes med at den er intens? Mer konfronterende? Anonymkode: e9a31...47c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #13 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke det sånn at du ligger på en benk og behandler skal ta deg tilbake til fortiden? Sånn Sigmund Freud-greier. Så hva kommer ut av det egentlig? lære om barndommen? Hvis det man husker er riktig da ? I følge forskning på minner, så er hukommelsen hele tiden i endring. Det er utrolig lett å manipulere minner. Og har man opplevd noe traumatisk så er det en veldig stor sjanse for at du husker helt feil. Så da kan man jo stille spørsmål ved fare ved å gå tilbake til barndommen på den måten. Politiet har blitt veldig bevisste på dette når det kommer til vitneavhør. Anonymkode: e9a31...47c Psykodynamisk terapi er ikke det samme som psykoanalyse. Men jeg både satt i en stol og lå på en benk ja, og hadde dobbeltime med begge mine psykiatere. Det var psykiatere jeg gikk til. Anonymkode: f4e3a...6f2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #14 Skrevet 3. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva menes med at den er intens? Mer konfronterende? Anonymkode: e9a31...47c Du blir pusha mer. Det skal ikke være komfortabelt. Anonymkode: ce032...76a
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #15 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Terapi er bare bra når man har god kjemi, så retningen er ikke nødvendigvis så viktig. Men ISTDP fokuserer på folk som ikke har nyttegjort seg annen terapi. Det er psykodynamisk, men mer intenst enn tradisjonell terapi. Anonymkode: ce032...76a Det er veldig interessant dette med kjemi med behandling og terapiretning. Føler man bedring fordi terapeuten følger en terapiretning, eller kan man føle seg bedre fordi man har god kjemi med vedkommende? Og hva er grunnen til at man ikke har kjemi? Anonymkode: e9a31...47c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #16 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): EFT og ISTDP er to vidt forskjellige terapiretninger som har helt ulikt teoretisk fundament. ISTDP - intensiv korttids psykodynamisk terapi er som sagt fundert i psykodynamisk terapi som igjen er fundert på psykoanalytisk teori og praksis. EFT kommer fra en annen tradisjon. Anonymkode: 1eac9...c8a Hva står EFT for? Anonymkode: e9a31...47c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #17 Skrevet 3. juni 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er veldig interessant dette med kjemi med behandling og terapiretning. Føler man bedring fordi terapeuten følger en terapiretning, eller kan man føle seg bedre fordi man har god kjemi med vedkommende? Og hva er grunnen til at man ikke har kjemi? Anonymkode: e9a31...47c Forskning sier at de beste terapeutene er dyktige pga personlige egenskaper og ikke retningen i seg selv. Anonymkode: ce032...76a 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #18 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forskning sier at de beste terapeutene er dyktige pga personlige egenskaper og ikke retningen i seg selv. Anonymkode: ce032...76a Det må jo være litt trist for noen terapeuter å innse at den tiden de har brukt på videreutdanning ikke har hatt noe å si for pasientens bedring. De har kanskje fått mer selvtilitt, men det beste verktøyet er deres måte å bygge relasjoner på. Så opplever de å få konkurranse fra ufaglærte som også får gode resultater med pasienter... Anonymkode: e9a31...47c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #19 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva står EFT for? Anonymkode: e9a31...47c Emosjonsfokusert terapi som det sto i innlegget jeg siterte. Anonymkode: 1eac9...c8a
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #20 Skrevet 3. juni 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det må jo være litt trist for noen terapeuter å innse at den tiden de har brukt på videreutdanning ikke har hatt noe å si for pasientens bedring. De har kanskje fått mer selvtilitt, men det beste verktøyet er deres måte å bygge relasjoner på. Så opplever de å få konkurranse fra ufaglærte som også får gode resultater med pasienter... Anonymkode: e9a31...47c Ha! De burde oppøve relasjonskompetansen sin. Det er sårbare mennesker de møter og liksom skal hjelpe Anonymkode: ce032...76a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå