Gå til innhold

Naturell yoghurt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en rett jeg lager ofte, som det skal være naturell yoghurt i. Det skal kun være 1 dl og jeg bruker det aldri i noe annet, så det resterende blir alltid kastet. Den minste mengden jeg finner i butikken er 5 dl. 

Finnes det noe nært alternativ til naturell yoghurt? Gjerne som har små pakker. 

Evt andre ting jeg kan bruke det til utenom med bær og frukt.

Anonymkode: 4b145...f90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg baker naanbrød, der skal det være naturell yoghurt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Q meieriene planti rømme erstatning smaker mer som naturell yoghurt enn rømme. Det er små begre. Kanskje den kan funke?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blander gjerne litt hvitløk og kajennepepper i, og det blir en type dressing.

Anonymkode: 376f1...a23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en rett jeg lager ofte, som det skal være naturell yoghurt i. Det skal kun være 1 dl og jeg bruker det aldri i noe annet, så det resterende blir alltid kastet. Den minste mengden jeg finner i butikken er 5 dl. 

Finnes det noe nært alternativ til naturell yoghurt? Gjerne som har små pakker. 

Evt andre ting jeg kan bruke det til utenom med bær og frukt.

Kan du ikke bare dele opp yoghurten din i 5 og fryse de 4 du ikke bruker til neste gang du lager din rett? Det er jo enkleste løsning.

Det sagt kan du bruke yoghurt til å spise (naturell + sukker +syltetøy = helt vanlig smaksatt, søtet yoghurt). Jeg foretrekker yoghurt naturell med honning (og pistasjenøtter). Du kan blande yoghurt i brød, i kremet suppe, i hvite sauser, du kan lage smoothie eller lassie. Står det «melk» på en oppskrift kan du ofte bruke utvannet yoghurt. Står det fløte kan du ofte bruke yoghurt. Står det creme freshe eller lignende kan du alltid (trolig, jeg har ikke funnet unntak) bruke yoghurt.

Anonymkode: 1161b...b73

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men blir det bra å fryse naturell yoghurt da? Hvis det ikke gjør noe er det ingen tvil om at jeg går for det 😄

Takk forresten, for alle tips og idéer 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg baker nan brød, bruker det i marinering av kjøtt eller lager tzatziki.
Med sistenevnte lar jeg yoghurten denne gjennom ett kjøkkenhåndkle for å bli kvitt væske.

Anonymkode: 9fb46...467

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Naturell yoghurt i kake, boller, rundstykker osv gjør bakverket veldig saftig hvis du skal lage noe mer 😊

Fryse yoghurt går bare fint 😊

Anonymkode: 40611...719

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare spise den som et mellommåltid da? Toppes/blandes med frukt, bær, granola, smoothie, honning, nøtter, +++ Sunt og godt!

Anonymkode: 94250...86c

Skrevet

Nå kjøper jeg gresk yoghurt da men den spiser jeg til frokost med havregryn og slikt. Ellers så bruker jeg en del når vi har tzatsiki. Den du har er jo samme smak sånn noenlunde så du kan jo bruke den til det du og, eventuelt i smoothie hvis du liker det. :) Jeg bruker bøttevis i uka jeg. 😄 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvis det er ordenlig yoghurt (ikke tine...) så er den god med honning på - klassisk gresk dessert. og holder seg en god stund. Eller til tzasiki/dressing

Anonymkode: ad337...a2b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Naturell yoghurt er også godt i vafler.

Anonymkode: 28792...298

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint å fryse, spesielt om du uansett skal bruke den i matlaging (så konsistensen ikke er så nøye).

Jeg bruker naturell yoghurt mye i bakst, til dressinger og lignende, i smoothie, og på havregryn. 

Anonymkode: 7c465...f31

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker bare naturell yoghurt til én ting. Del opp en banan i en skål, strø over en t-skje eller to med brunt sukker. Varm opp i micro til det brune sukkeret er ganske smelta. Tøm over en solid dæsj med yoghurt naturell og spis. Knallgodt!

Ellers kan man jo ha det i bakverk, som vafler, sveler og brød. Og i smoothie.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke det i nesten alt mat. Er få retter du ikke kan slenge oppi litt. 

Anonymkode: 545ec...63b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp gresk/tyrkisk yoghurt naturell!

Tykkere og bedre. Bruker den til nesten alt hvor syrnet meieriprodukt brukes. I stedet for rømme f.eks, til laks/taco/salat/fiskekaker.

Både på vafler og i vaffelrøre. Lag dip og grønnsakstaver. Lag tzatziki, deilig nå på sommeren til grillmat og forskjellig.

Anonymkode: 3b9e2...c3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2022 den 20.54):

Men blir det bra å fryse naturell yoghurt da? Hvis det ikke gjør noe er det ingen tvil om at jeg går for det 😄

Takk forresten, for alle tips og idéer 😊

Du kan lage sånne hjemmelage ispinner og spise frossent eller du kan fryse om du skal bruke i matlaging, men den kan bli litt ekkel om den blir satt i kjøleskapet og kun skal brukes til vanlig yoghurt seinere, fordi den skiller seg litt, vann og fløte liksom.

Anonymkode: 131ff...2f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan bruke det i nesten alt mat. Er få retter du ikke kan slenge oppi litt. 

Anonymkode: 545ec...63b

Jada. Ypperlig i feks fårikål og sushi.

:sprettoy: 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøp gresk/tyrkisk yoghurt naturell!

Tykkere og bedre. Bruker den til nesten alt hvor syrnet meieriprodukt brukes. I stedet for rømme f.eks, til laks/taco/salat/fiskekaker.

Både på vafler og i vaffelrøre. Lag dip og grønnsakstaver. Lag tzatziki, deilig nå på sommeren til grillmat og forskjellig.

Anonymkode: 3b9e2...c3a

Nå var vel poenget at TS allerede bruker en viss type yoghurt naturell til en bestemt oppskrift, og har rester av boksen etterpå. Ikke at hun ville ha tips til hvordan hun kan bruke rester av yoghurten akkurat du liker best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...