Gå til innhold

Ikke spørre om lønn tidlig i ansettelsesprosessen, hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser flere jobbeksperter si at man som arbeidssøker ikke bør spørre om lønn på førstegangsintervju. Men hvorfor er det slik? Det er vel det beste både for arbeidsgiver og arbeidssøker at man så tidlig som mulig ser om man er på bølgelengde når det kommer til lønn.  Ser enkelte si at det å spørre om lønn tildig vitner om "feil prioritering", men jeg vil si det er riktig prioritering å ikke kaste bor egen og andres tid. Og arbeidsgiveren spør jo enkelte ganger om lønn i førstengansintervju  og da er det ingen arbeidssøkere som sier: Nå viser du helt feil prioriering, tror du jeg kun bryr meg om penger? Da vil jeg ikke ha jobben likevel

Anonymkode: b28f2...874

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt det samme, men har også hørt det motsatte. Jeg tror det er viktig hvordan en spør. Jeg spurte om lønn ved første intervju (med rekrutterinsbyrå, ikke arbeidsgiveren). Sa noe sånt som at det var viktig for meg at vi var på ca. samme bølgelengde og ikke ville kaste vekk noens tid. Dette fikk jeg positiv respons på, og jeg gikk videre i prosessen.

Anonymkode: acceb...ebb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser flere jobbeksperter si at man som arbeidssøker ikke bør spørre om lønn på førstegangsintervju. Men hvorfor er det slik? Det er vel det beste både for arbeidsgiver og arbeidssøker at man så tidlig som mulig ser om man er på bølgelengde når det kommer til lønn.  Ser enkelte si at det å spørre om lønn tildig vitner om "feil prioritering", men jeg vil si det er riktig prioritering å ikke kaste bor egen og andres tid. Og arbeidsgiveren spør jo enkelte ganger om lønn i førstengansintervju  og da er det ingen arbeidssøkere som sier: Nå viser du helt feil prioriering, tror du jeg kun bryr meg om penger? Da vil jeg ikke ha jobben likevel

Anonymkode: b28f2...874

Hvis du har mulighet til å takke nei til jobben så kan du spørre om lønn. 

Men hvis du trenger jobben, enn jobben trenger deg, så må du virkelig være kvalifisert for at du skal spørre om lønn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid fått det spm på slutten av 1 intervju. Hadde stilt det helt på slutten hvis de ikke spurte først. 

De fleste forstår at man er opptatt av lønn. Spør man på slutten blir det supplement og de har allerede fått inntrykk av deg.

Anonymkode: a5a66...518

AnonymBruker
Skrevet

Det sier seg vel egentlig litt selv hvorfor du som søker ikke skal bringe det opp for tidlig; arbeidsgiver ønsker å ansette noen som er oppriktig motivert for selve jobben (ikke bare lønn). Og så er det jo vanlig at arbeidsgiver bringer opp det med lønnsforventninger mot slutten av intervjuet, nettopp for å avklare at man kan komme til enighet om lønn. De vil nok stille spørsmål om du har riktig motivasjon om du tar det opp for tidlig i et intervju. 

Anonymkode: 0ef71...792

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sier seg vel egentlig litt selv hvorfor du som søker ikke skal bringe det opp for tidlig; arbeidsgiver ønsker å ansette noen som er oppriktig motivert for selve jobben (ikke bare lønn). 

Det er selvsagt aktuelt i mange yrker, men samtidig så er det MANGE andre yrker hvor den ansatte er der for å jobbe, for å igjen få lønn.

Jeg tviler egentlig på at de fleste renholdere eller renovasjonsarbeidere hovedårsak til å jobbe er høy motivasjon for å gjøre oppgavene, grunnet annet enn lønn.

God lønn kan motivere i slike yrker, i tillegg til andre forhold rundt, men neppe å gjøre selve jobben. Da tenker jeg det er helt naturlig å forhøre seg om lønn relativt tidlig.

Anonymkode: 6f834...3f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde dette helt nylig. Vi snakket ikke om lønn fordi jeg regnet med at det ville være likt (kommunalt, beregnet fra asiennitet, utdanning osv). 

Måtte begynne å forhandle da jeg så faktisk tilbud på tilsettingsbrevet. Var i grunnen ok det, ettersom jeg da så et konkret tall jeg kunne forholde meg til. Det var forskjell og tydeligvis forhandlingsgrunnlag. Ville ikke forhandlet om jeg var avhengig av jobben, men jeg måtte jo ikke bytte jobb. 

Ville snakket om lønn tidligere om jeg jobbet i privat næringsliv. Der blir vel det mer naturlig?! 

Anonymkode: d7274...630

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er selvsagt aktuelt i mange yrker, men samtidig så er det MANGE andre yrker hvor den ansatte er der for å jobbe, for å igjen få lønn.

Jeg tviler egentlig på at de fleste renholdere eller renovasjonsarbeidere hovedårsak til å jobbe er høy motivasjon for å gjøre oppgavene, grunnet annet enn lønn.

God lønn kan motivere i slike yrker, i tillegg til andre forhold rundt, men neppe å gjøre selve jobben. Da tenker jeg det er helt naturlig å forhøre seg om lønn relativt tidlig.

Ja selvfølgelig er mange som ansettes i slike og andre yrker også motivert av lønn. Men som arbeidsgiver ville jeg heller ansatt en renholder som sa at hun/han likte å jobbe aktivt og bruke kroppen, likte å yte service, se at det ble rent og pent, at kunden ble fornøyd enn en som ville ha jobben pga lønn. Jeg ville også i større grad sett for meg at vedkommende kunne gjøre en god jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja selvfølgelig er mange som ansettes i slike og andre yrker også motivert av lønn. Men som arbeidsgiver ville jeg heller ansatt en renholder som sa at hun/han likte å jobbe aktivt og bruke kroppen, likte å yte service, se at det ble rent og pent, at kunden ble fornøyd enn en som ville ha jobben pga lønn. Jeg ville også i større grad sett for meg at vedkommende kunne gjøre en god jobb. 

En kan gjøre en god jobb og være opptatt av jobben, men lønnen lever du av.

Anonymkode: 9d2c3...463

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I tillegg så tar man alltid en risiko ved å bytte jobb. Man vet ikke om man kommer til å trives i det nye arbeidsmiljøet. Nettopp derfor hadde ikke jeg  byttet jobb med mindre jeg fikk en lønnsøkning som jeg følte kompenserte for den risikoen. Og om den nye jobben har mer "spennende" arbiedsoppgaver så er i mange yrker "mer spennende" arbeidsoppgaver knyttet til høyere lønn. 

Anonymkode: da200...6fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, det ville jeg også, ideelt sett, hvis jeg skulle ansatte en renholder, men helt ærlig, hvor mange sånne tror du det finnes? 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men som arbeidsgiver ville jeg heller ansatt en renholder som sa at hun/han likte å jobbe aktivt og bruke kroppen, likte å yte service, se at det ble rent og pent, at kunden ble fornøyd enn en som ville ha jobben pga lønn.

Hvorfor ville du ansatte en renholder som lyver? :klo:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (7 minutter siden):

Jo, det ville jeg også, ideelt sett, hvis jeg skulle ansatte en renholder, men helt ærlig, hvor mange sånne tror du det finnes? 

Det gjelder jo ikke kun renholdere.  Med mindre man bytter jobb pga flytting eller fordi man har dårlig arbeidsmiljø så vil man nærmest alltid kreve høyere lønn for å goda jobbytte. Det er kun om man er arbeidsløs og sliter med å få jobb at man må godta lønnen uansett hva den er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg intervjuer mange i løpet av et år. Spør alltid om lønnsforventning i slutten av førstegangs. Greit å få avklart. Synes også det er greit om kandidaten spør om det på slutten av intervjuet. Er det det første de spør om virker fokuset feil.

Men lønn er viltig, så fint å få avklart i forhold til veien videre.

Anonymkode: 7c680...30b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du vet at lønn er det folk lever av ikke sant? Man kan være motivert for jobben, men samtidig er lønnen veldig viktig, noe du egentlig er klar over. 

Anonymkode: da765...e12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg intervjuer mange i løpet av et år. Spør alltid om lønnsforventning i slutten av førstegangs. Greit å få avklart. Synes også det er greit om kandidaten spør om det på slutten av intervjuet. Er det det første de spør om virker fokuset feil.

Men lønn er viltig, så fint å få avklart i forhold til veien videre.

Anonymkode: 7c680...30b

Om ikke feil fokus så blir vel jobbinterjvuet litt rart, for om lønnsforveningene ikke blir møtt så må man jo bare avslutte jobbintervjuet med en gang. 

Det optimale er at man vet lønnsnivået før man søker jobben, det gjør man i de fleste offentlige stillinger for der står lønnsnivået i jobbannonsen. Det er likevel ingen som sier at offentlige ansatte viser feil fokus og kun bryr seg om lønn! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du vet at lønn er det folk lever av ikke sant? Man kan være motivert for jobben, men samtidig er lønnen veldig viktig, noe du egentlig er klar over. 

Arbeidsivere som mener at arbeidstakerne ikke skal være opptatt av lønn er nok arbeidsgivere som tilbyr dårligere lønn enn tilsvarende jobber hos andre arbeidsgivere. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsivere som mener at arbeidstakerne ikke skal være opptatt av lønn er nok arbeidsgivere som tilbyr dårligere lønn enn tilsvarende jobber hos andre arbeidsgivere. 

Mistenker det ja. Eller som prøver å snike seg unna diverse tillegg osv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid fått det spm på slutten av 1 intervju. Hadde stilt det helt på slutten hvis de ikke spurte først. 

De fleste forstår at man er opptatt av lønn. Spør man på slutten blir det supplement og de har allerede fått inntrykk av deg.

Anonymkode: a5a66...518

Alltid?! 

Anonymkode: 2f75f...bc8

AnonymBruker
Skrevet

Lønnen kan man jo heller forhandle om når man evt får tilbud om jobben. Jeg har opplevd at det er det letteste.

Anonymkode: 2f75f...bc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...