Gå til innhold

Hender det du er på fornavn med foreldrene dine? At du dropper mamma/pappa?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og sier f eks

Roy

Gudrun

Anonymkode: 8fed6...a2d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri

Anonymkode: f2f3f...b24

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 27190...448

Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Jepp. Sa ofte bare fornavn eller etternavn fra tenåra og oppover. Nå blir det litt mer begge deler. 

Endret av Warrior
AnonymBruker
Skrevet

Når de ikke hører etter blir det fullt navn på høyt volum, men aldri ellers. 

Anonymkode: 630c9...325

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og sier f eks

Roy

Gudrun

nei

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg er snart 49 og sier fremdeles mamma /pappa når jeg snakker med eller om dem. 

Anonymkode: 95e9e...94b

Skrevet

Nei. Jeg har aldri kalt moren og faren min ved fornavn eller tiltalt dem med det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og sier f eks

Roy

Gudrun

Nei. Men jeg skulle ønske at det var sosialt akseptabelt. For et navn er dypt personlig. Og titler dypt upersonlige. Å kalle noen «mamma» eller «bestemor» etc har alltid vært upersonlig for meg. Alle har en mamma - men begrepet mamma er en rolle - hun som føder og oppdrar og fester plaster og maser om jakke. Men kun du har en «Gudrun» eller «Beate». Og de har en personlighet. Beate liker å gå barbeint på stranda kalde høstdager. Gudrun ligger under et tre og leser når det regner. Titler tar fra folk personligheten. Navn gir den tilbake.

Anonymkode: c86cf...cf0

Skrevet

Det har skjedd et par ganger når vi har vært på et sted med mye folk, og jeg har måttet rope på dem. Har begynt med mamma/pappa først og ikke fått reaksjon av de 'riktige', men derimot så er det femten andre som snur seg. 

Bortsett fra det så er det bare 'mamma og pappa'. Jeg er straks 40. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Faren min har jeg alltid kalt ved fornavn. Vokste ikke opp med ham og moren min har hele tiden brukt fornavnet hans, så da ble det sånn. Nå er ikke moren min "mamma" lenger heller, men har aldri kalt henne ved fornavn.

Anonymkode: f744d...b98

AnonymBruker
Skrevet

Alltid mamma 😅 

Anonymkode: ee28f...81e

Skrevet

Nei, det har jeg aldri gjort. Det ville vært unaturlig, synes jeg. Jeg er over femti og bestemor, men sier fremdeles mamma og pappa.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Verken fornavn eller mamma/pappa. De er heksa og han der sæddonoren 

Anonymkode: 66990...10f

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg jobber sammen med min pappa. Og da bruker jeg selvfølgelig navnet hans der, sier ikke pappa. I det private så sier jeg jo pappa, men om han ikke hører etter så sier jeg hele navnet både fornavn og etternavn. 

Anonymkode: 3ac9c...558

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er snart 50 og min mor har begynt å gå i barndommen, men min mamma er verdens beste mamma likevel. En gang mamma, alltid mamma❤

Anonymkode: cc2b9...b7f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Men jeg skulle ønske at det var sosialt akseptabelt. For et navn er dypt personlig. Og titler dypt upersonlige. Å kalle noen «mamma» eller «bestemor» etc har alltid vært upersonlig for meg. Alle har en mamma - men begrepet mamma er en rolle - hun som føder og oppdrar og fester plaster og maser om jakke. Men kun du har en «Gudrun» eller «Beate». Og de har en personlighet. Beate liker å gå barbeint på stranda kalde høstdager. Gudrun ligger under et tre og leser når det regner. Titler tar fra folk personligheten. Navn gir den tilbake.

Anonymkode: c86cf...cf0

Hæ? Det er jo mange andre som også har en Beate eller Gudrun, og alle beater liker ikke gå på stranda kalde høstdager. Akkurat som ikke alle mammaer er like. 

Jeg adresserer alltid mamma og pappa som det, bortsett fra når barna mine er der. Da er det fort en salig blanding av mormor/morfar. Noen få ganger har jeg ropt på dem ved navn i en folkemengde etter å ha veivet med hendene en stund. 

Anonymkode: 544c7...fa5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alltid. 

Anonymkode: 0ab19...132

Gjest Luna Llena
Skrevet

Aldri kalt de ved fornavn. 

AnonymBruker
Skrevet

Aldri. Varselstegn om voksne barn begynner med fornavn om de brukte mamma/pappa/mor/far etc i oppveksten. 

Anonymkode: 0a684...5cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...