Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er man litt herda permanent eller starter man fra skratsj?

Anonymkode: 53794...414

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble knapt sår med nummer to - noen få sugeblemmer som forsvant etter et par dager. Men usikker på om det var brystvortene som var mer herda, eller bare at jeg var mer erfaren og visste hvordan det skulle kjennes. Samt at denne babyen var litt større og atskillig bedre form når hun kom ut, og tok puppen uten problemer med en gang. Og at jeg kunne triksene for å hjelpe på sårheten - smurte med brystmelk etter hver amming og satt med puppene i friluft første uka. 

Anonymkode: 1e3fc...ec5

AnonymBruker
Skrevet

Man starter på nytt, ja. Så kommer det jo mye an på sugeteknikk til barnet også. Min nummer 2 var litt sugesvak, så ble faktisk mer sår. Men hadde lært fra første gang å ikke lufttørke sårene, men smøre og bruke mamkompresser. Det hjalp mye her. Da jeg lufttørket sprakk sårene bare opp igjen. 

Anonymkode: 72113...fc3

AnonymBruker
Skrevet

Det var litt strev i starten med nr 1, men sammenlignet med nr 2...så var nr 1 en drøm å amme. 🙈 

Anonymkode: 14e6a...780

Skrevet

Ingen blir herdet av amming. Sårhet kan oppstå av ulike årsaker. F.eks. dårlig (uriktig) sugetak, stramt tungebånd, ammestilling som ikke passer deg/baby og gjør at baby suger feil, sopp m.m. 
Så det er ingen fasit på om en opplever mindre sårhet ved nummer to. Men ammet man nummer en så kan det selvsagt hende man kjenner igjen tegn hos baby/seg selv som førte til sårhet sist og dermed klarer å rette opp i det på et tidligere tidspunkt så en ikke opplever sårhet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk melk mye raskere og ble bare bittelitt sår med nr 2. virker som brystene «skjønte tegninga» og ble herdet pluss produserte melk raskere.

Anonymkode: c1dd4...d71

Skrevet

Starter på nytt, men med mer kunnskap. Du får gjerne melk tidligere og er mer påpasselig på teknikk og eventuelle problemer som kan oppstå, så mange vil bli mindre sår med nr to av den grunn.

Skrevet

Jeg visste ikke hva såre pupper var før jeg ammet fjerdemann😂 så man har ingen garantier om herding nei…

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var bedre mentalt forberedt med nummer 2, så det gikk greiere. Var overhode ikke forberedt med første.

Anonymkode: bc19e...f36

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig nonsjalant med sugetaket på nr to, jeg kunne det jo. Endte med å bli veldig sår. Men jeg synes det var enklere å få det til 👏

Anonymkode: 820df...77e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble mer sår med nr 2 fordi hun hadde dårligere sugetak, så måtte jobbe mer med å få riktig sugetak. Nr 2 er 5 uker nå, og nå er det mye bedre. 

Anonymkode: 40209...b65

AnonymBruker
Skrevet

Begge var grusomt vonde å amme før de fikk klippet tungebåndet.

Anonymkode: 6d25e...14c

Skrevet

Fikk sår og forferdelige smerter både 1 og 2 gang, men 2 gang var jeg mer bestemt på at jeg skulle klare det. Med nr 1 sluttet jeg etter 4 mnd, men nå har jeg ammet nr 2 i over ett år. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt forferdelig med nr 2. Gråt når jeg ammet.

Anonymkode: 2b4ae...09b

AnonymBruker
Skrevet

Har blødd med alle 3.

Anonymkode: 4b1d8...158

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble veldig sår med første, og bare litt sår med andremann. Andremann var ekstremt sugesterk og diet i timesvis. Hadde heldigvis riktig ammeteknikk fra starten den andre gangen, og melka kom også litt raskere. Brukte Purelan begge gangene. Med tredjemann ble jeg ikke sår i det hele tatt. Han var også sugesterk, men diet ikke like mye aom andremann. 

Anonymkode: 4c631...6f4

Skrevet

Like sår alle gangene. 

AnonymBruker
Skrevet

Mye verre med nummer to. Sugetaket var nok dårligere hos barnet

Anonymkode: aece7...6b4

AnonymBruker
Skrevet

Ble like sår med nr 2, men det er 9 år mellom barna.

Anonymkode: 72274...ea6

Skrevet

Ble like sår, men 4,5 år mellom - så kanskje ikke så rart 😬

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...