Gå til innhold

Kan man se om en baby er høyre- eller venstre hendt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor tidlig kan man se det?😊

Anonymkode: a3000...186

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etter rundt 18 måneder vil et barn vise en preferanse for hvilken hånd som er dominant.

Anonymkode: afd73...99c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter rundt 18 måneder vil et barn vise en preferanse for hvilken hånd som er dominant.

Anonymkode: afd73...99c

Nå ble jeg nyskjerrig. Husker du hvor du har dette fra? For min første foretrakk helt tydelig høyre hånd fra han begynte å gripe ting. Nr to var bittelitt mer fleksibel i starten, men også han brukte mest høyre hånd ved seks mnd.

Kan jo hende det endrer seg for noen når de vokser, jeg vet ikke.

Anonymkode: 6139a...b31

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er venstrehendt, og min mor fortalte at hun merket det da jeg skulle begynne å spise selv. Hun ga med skjeen i høyre hånd og jeg flyttet den over til venstre hver gang. Vet ikke hvor gammel jeg var, 10-12 måneder kanskje. Tror dette er ganske individuelt. Noen er dessuten mer venstrehendte enn andre, som kan variere litt på hvilke hånd de bruker. 

Anonymkode: d242a...d03

Skrevet

Da barna mine begynte å holde skje selv for å spise (eller prøve ihvertfall) var det helt tydelig at eldste er høyrehendt og yngste venstrehendt. Da var de vel 9-12 mnd gamle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte fysioterapeut om dette og hun sa at man merker det fra barnet er ca 2 år. Men babyer har gjerne preferanse. Når de er gode til å rulle til den ene siden eller griper med en hånd fortsetter de gjerne med det

Anonymkode: 55927...1ee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overrasket over svarene, for jeg kan ennå ikke se noen preferanse på min treåring. Han spiser, tegner of kaster ball med begge hender fremdeles. Kanskje han er tvehendt? 

Anonymkode: 5f89e...1d6

AnonymBruker
Skrevet

Min er venstrehendt og det så vi ganske tidlig at han foretrok denne. Slo f.eks lekene med venstre under babygymmen da han var 7-8 mnd. 

Anonymkode: aad43...a18

AnonymBruker
Skrevet

Merka det da hun begynte å spise selv med bestikk. Husker enda hvordan jeg la gaffelen eller skjeen på oversiden av tallerkenen og ikke på en av sidene for å se hvilken hånd hun tok den med. Det var like før hun ble året. 

Venstrehendt. Er nå 12 år ☺️

Anonymkode: 29421...3a0

AnonymBruker
Skrevet

Vi trodde vår var venstrehendt frem til hun var 2,5 år. Da byttet hun til høyre. Før det var venstre dominant, men brukte begge. 

Anonymkode: 0055e...c0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...