AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Beklager dramatisk overskrift, men det er sant. Det er snakk om lovpålagte, kommunale tjenester. Lang historie kort: Arbeidsgiver ber meg systematisk bryte loven(e), ved å ikke gjøre individuelle vurderinger for en viss gruppe tjenestemottakere og frata dem tjenester de har krav på. Dette for å effektivisere og sette press på en annen enhet med tjenester som sammenfaller med våre. Jeg spurte rett ut om han var klar over at dette var som å si at vi planlegger langvarige, ønskede lovbrudd på flere ulike lover, på en svært systematisk måte med svært negative konsekvenser for de det angår. Han sa da rett ut at det får bare være lovbrudd, og at han har styringsrett. Videre sier han at jeg har med å følge instruks fra lederen min. Hva gjør jeg? Unntatt å vurdere om jeg vil jobbe med dette. Min tillitsvalgte er langtidssykemeldt og har ingen vara. Jeg skjønner at det finnes mer egnede måter å gjøre noe med dette på enn å spørre KG, men det ene utelukker ikke det andre. Noen ganger er det godt med perspektiver fra anonyme på et forum. Anonymkode: e8cdd...ec2
Viktualia Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 Gå til leder på nivået over. Hvis ikke det hjelper; send inn en varsling. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 Tillitsvalgte i foreninga på landsplan? Anonymkode: 0d4e3...2d1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 Har dere et verneombud? Anonymkode: e794d...364
ajarRun Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 Veldig enkelt. Du sender en epost med referat der du spør om du har forstått riktig. Når du har fått bekreftelse på at du er instruert til å bryte loven, informerer du skriftlig om at dette er lovbrudd, og ber om veiledning. Hvis han svarer samme greia følger du varslingsinstruks eller varsler statsforvalter. Du sier selvsagt nei til møter med sjefen uten at du får vite hva de angår, du insisterer på referat (hvis det ikke er referat sender du leder referat etter møtet på epost, så fort som mulig), og vurder opptak hvis du føler deg utrygg. Be om å ha med noen fra fagforeningen eller andre. Å sende referat på epost er genialt, det gir deg datert, skriftlig informasjon om hva som har skjedd, eller hva du har opplevd. Da står man sterkere senere. Husk å sende blindkopi til privat epost slik at du slipper at de bare sletter den. Jeg ville også gitt faen i å bryte loven, og bedt han gi meg en advarsel, skriftlig eller muntlig hvis han mente det var grunnlag for det. Så ville jeg latt fagforeningen krangle om den. I beste fall får jeg sparken og en betalt ferie. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #6 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 3.6.2022 den 18.36): Beklager dramatisk overskrift, men det er sant. Det er snakk om lovpålagte, kommunale tjenester. Lang historie kort: Arbeidsgiver ber meg systematisk bryte loven(e), ved å ikke gjøre individuelle vurderinger for en viss gruppe tjenestemottakere og frata dem tjenester de har krav på. Dette for å effektivisere og sette press på en annen enhet med tjenester som sammenfaller med våre. Jeg spurte rett ut om han var klar over at dette var som å si at vi planlegger langvarige, ønskede lovbrudd på flere ulike lover, på en svært systematisk måte med svært negative konsekvenser for de det angår. Han sa da rett ut at det får bare være lovbrudd, og at han har styringsrett. Videre sier han at jeg har med å følge instruks fra lederen min. Hva gjør jeg? Unntatt å vurdere om jeg vil jobbe med dette. Min tillitsvalgte er langtidssykemeldt og har ingen vara. Jeg skjønner at det finnes mer egnede måter å gjøre noe med dette på enn å spørre KG, men det ene utelukker ikke det andre. Noen ganger er det godt med perspektiver fra anonyme på et forum. Anonymkode: e8cdd...ec2 Da ber du om at h*n skriver "arbeidsordren" skriftlig til deg. Vil han ikke det, så sørger du for å gjøre opptak av en samtale mellom deg og han slik at du har bevis. Hvis du velger å følge ordren, så kan det også gå utover deg som arbeidstaker. Snakker ikke om at du mister jobben, men evt. strafferettslige konsekvenser. Det skal du selvsagt ikke utsette deg selv for. Anonymkode: a3e3b...548
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå