AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Hvordan vurderer man om man er avhengig av alkohol? Jeg har i mange år hatt et ganske anstrengt forhold til alkohol grunnet oppvekst og kjenner jeg hele tiden har en slags tabu følelse når jeg drikker alkohol. Samtidig vil jeg kunne nyte den i normale mengder, slik som andre mennesker. Etter våren kom har jeg kjent meg engstelig for om jeg drikker for mye? Hvordan vet en om en drikker for mye? Jeg drikker aldri utenom helgene men kjenner at jeg, spesielt nå som det er så godt vær, kan tenkte meg 2-3 øl i sola hver eneste helg. Er det starten på alkoholisme? Trenger ærlige tilbakemeldinger! Anonymkode: 43a8d...48e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 Det finnes tester du kan ta Jeg leser ingenting i innlegget ditt som tyder på alkoholisme nei. Men i tilfelle avhengigheten i familien også er genetisk, så skader det ikke å være bevisst. Jeg er det selv. Bevisst altså. Anonymkode: 20d95...f6b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #3 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det finnes tester du kan ta Jeg leser ingenting i innlegget ditt som tyder på alkoholisme nei. Men i tilfelle avhengigheten i familien også er genetisk, så skader det ikke å være bevisst. Jeg er det selv. Bevisst altså. Anonymkode: 20d95...f6b Jeg har prøvd flere slike tester, og de viser ingen tegn til alkolisme. Tenker du at de er til å stole på? Jeg har lest at en må være ekstra obs når en har foreldre som har hatt utfordringer knyttet til alkohol, og tenker derfor at det som er greit på testen ikke nødvendigvis er greit for et menneske som har familiehistorikk med overforbruk? Syns du personlig at hver helg høres mye ut? Ofte er jeg også alene, drikker et par øl mens jeg luker i hagen. Jeg koser meg veldig, men har samtidig hørt at å drikke alene også er et varselstegn? Samtidig har jeg ingen interesse av fester eller tilstelninger hvor inntaket forventes å være høyt. Takk for svar! Anonymkode: 43a8d...48e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #4 Skrevet 3. juni 2022 Jeg drikker meg god og brisen hver fredag. Mulig det kan kalles alkoholisme, men jeg har aldri lyst på eller er det minste fristet til å drikke alkohol i ukedager eller alene. Anonymkode: a554d...e1c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #5 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har prøvd flere slike tester, og de viser ingen tegn til alkolisme. Tenker du at de er til å stole på? Jeg har lest at en må være ekstra obs når en har foreldre som har hatt utfordringer knyttet til alkohol, og tenker derfor at det som er greit på testen ikke nødvendigvis er greit for et menneske som har familiehistorikk med overforbruk? Syns du personlig at hver helg høres mye ut? Ofte er jeg også alene, drikker et par øl mens jeg luker i hagen. Jeg koser meg veldig, men har samtidig hørt at å drikke alene også er et varselstegn? Samtidig har jeg ingen interesse av fester eller tilstelninger hvor inntaket forventes å være høyt. Takk for svar! Anonymkode: 43a8d...48e Ikke når du ikke drikker mer enn du gjør. Er vel hyggelig at du virkelig koser deg med de få ølene du drikker. Det er sunt å kose seg også, med et visst måtehold. Anonymkode: a554d...e1c 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #6 Skrevet 3. juni 2022 2-3 øl per helg er langt, langt unna alkoholisme. Anonymkode: 5dc10...3a3 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #7 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg drikker meg god og brisen hver fredag. Mulig det kan kalles alkoholisme, men jeg har aldri lyst på eller er det minste fristet til å drikke alkohol i ukedager eller alene. Anonymkode: a554d...e1c Takk for svar. Tenker du at en er innafor så lenge en ikke er fristet i ukedagene? Det kunne ikke falle meg inn å drikke i ukedagene. Beklager om spørsmålene mine er rare, jeg vet veldig lite om normale vaner når det kommer til alkohol. Anonymkode: 43a8d...48e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #8 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 2-3 øl per helg er langt, langt unna alkoholisme. Anonymkode: 5dc10...3a3 Okei. Takk for svar! 😊 Anonymkode: 43a8d...48e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #9 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke når du ikke drikker mer enn du gjør. Er vel hyggelig at du virkelig koser deg med de få ølene du drikker. Det er sunt å kose seg også, med et visst måtehold. Anonymkode: a554d...e1c Det er nok grensen for måtehold jeg ikke er helt kjent med. Hvor den går. Men det virker som du syns jeg er innafor, og det er fint. Takk for svar Anonymkode: 43a8d...48e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #10 Skrevet 3. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har prøvd flere slike tester, og de viser ingen tegn til alkolisme. Tenker du at de er til å stole på? Jeg har lest at en må være ekstra obs når en har foreldre som har hatt utfordringer knyttet til alkohol, og tenker derfor at det som er greit på testen ikke nødvendigvis er greit for et menneske som har familiehistorikk med overforbruk? Syns du personlig at hver helg høres mye ut? Ofte er jeg også alene, drikker et par øl mens jeg luker i hagen. Jeg koser meg veldig, men har samtidig hørt at å drikke alene også er et varselstegn? Samtidig har jeg ingen interesse av fester eller tilstelninger hvor inntaket forventes å være høyt. Takk for svar! Anonymkode: 43a8d...48e Dette er ikke problematisk i det hele tatt. Ingen grunn til bekymring. Kos deg med ølen din du 😀 Anonymkode: fad20...624
Million Skrevet 3. juni 2022 #11 Skrevet 3. juni 2022 (endret) Hvis det å drikke hver fredag og lørdag er alkoholisme, så er jo annenhver ungdom og person i tjueårene alkoholiker i dette landet! Endret 3. juni 2022 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #12 Skrevet 3. juni 2022 Hvis du føler at du må drikke og blir fysisk dårlig hvis du ikke gjør det så er du avhengig. Å ta seg et par øl i helgene gjør deg ikke til en alkoholiker. Det at du har et bevist forhold til det å drikke er bare positivt. Anonymkode: 4a6a9...6ae
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #13 Skrevet 3. juni 2022 Million skrev (2 timer siden): Hvis det å drikke hver fredag og lørdag er alkoholisme, så er jo annenhver ungdom og person i tjueårene alkoholiker i dette landet! Jeg forstår hvor du vil. Samtidig som den livsstilen en har som ungdom gjerne grunner i helt andre lyster enn de vanene en legger til seg som voksen. Det er veldig forståelig at ungdom drikker ofte, av mange grunner. Utfordringen min er de vanene en legger til seg som voksen, som kanskje i større grad vedvarer over et langt lengre tidsperspektiv og hvilke grenser som da er normale. Jeg syns det skal være rom for at jeg kan stille slike spørsmål som jeg undrer meg over, uten at ungdommers aldersbetingte og til dels ekstreme oppførsel skal brukes som en godtgjørelse for de vaner voksne mennesker tillegger seg. Anonymkode: 43a8d...48e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #14 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du føler at du må drikke og blir fysisk dårlig hvis du ikke gjør det så er du avhengig. Å ta seg et par øl i helgene gjør deg ikke til en alkoholiker. Det at du har et bevist forhold til det å drikke er bare positivt. Anonymkode: 4a6a9...6ae Takk. Dette syns jeg var en fint og veldig konkret tips! Anonymkode: 43a8d...48e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #15 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår hvor du vil. Samtidig som den livsstilen en har som ungdom gjerne grunner i helt andre lyster enn de vanene en legger til seg som voksen. Det er veldig forståelig at ungdom drikker ofte, av mange grunner. Utfordringen min er de vanene en legger til seg som voksen, som kanskje i større grad vedvarer over et langt lengre tidsperspektiv og hvilke grenser som da er normale. Jeg syns det skal være rom for at jeg kan stille slike spørsmål som jeg undrer meg over, uten at ungdommers aldersbetingte og til dels ekstreme oppførsel skal brukes som en godtgjørelse for de vaner voksne mennesker tillegger seg. Anonymkode: 43a8d...48e Helt enig med deg. Er det sånn at du føler en skikkelig trang til å drikke når helgen kommer? La oss si at du feks går hele uken og venter på å ta den øllen, så ville jeg kanskje vært litt bevisst.Er det et kjent mønster at du prøver å døyve noe med alkoholen? Slike ting utvikler seg gjerne gradvis, og kan være usynlig i "hodet ditt" når du et vokst opp med dets. Så det er utrolig bra å være bevisst. I tillegg er det mange som har et usunt forhold til alkohol og får livsstilsykdommer, så å være seg bevisst som deg, er kjempe bra og sunt synes jeg. Dersom ingen av de spørsmålene kan relatere til deg, så har du nok ingenting å bekymre deg for 😃 Anonymkode: c20f0...e2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå