papaya93 Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 (endret) Jeg fikk et keloid arr etter føflekkfjerning på brystet i fjor. Sliter en del med negativt selvbilde fra før av og greier ikke å forsone meg med tanken på at det skal se så stygt ut resten av livet. Arret er midt imellom brystene og har samme farge som brystvortene mine, som gjør saken bare verre. Til info er jeg hvit og ikke asiatisk eller afrikansk av opprinnelse, så jeg har bare vært ekstra uheldig med arrdannelsen. For noen er det bare genetisk.. Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med å ha fått behandling for keloid arr? Da tenker jeg f.eks. på kortisoninjeksjoner mot keloide arr, gjerne i kombinasjon med andre ting - cryo f.eks.? Også kirurgi, strålebehandling etc… For noen uker siden snakket jeg med en nesten-pensjonert eldre lege/dermatolog, som kun ga tips om silikonplaster, mepiform osv, som sa at kortisoninj. kan igjen være risikofylt mtp. at det er et nytt «inngrep» og kan forverre. Mistet litt motet etter denne timen og ble litt paff fordi jeg tidligere hadde vært hos en litt yngre hudspesialist på Oslo City som ga meg håp og sa at kortisoninj. vil def. funke, men at jeg må komme tilbake når arret er ett år gammelt (helt ferdigutviklet). Nå er jeg kommet til det punktet hvor jeg merker at jeg blir helt håpesløs i jungelen av informasjon det finnes på nett. Jeg har lest forskning, sjekket forum og masse youtube videoer om folk som sier at kenalog inj. (triamcinolon) funket for de, andre sier det ble verre eller ikke ga noen effekt, til tross for at det gjør sååå vondt. Jeg har også tenkt på kirurgi og stråling, men da er det muligens snakk om en liten risiko for kreft pga. det. Jeg har nå fått henvisning fra min fastlege, som sier at jeg selv skal velge sykehus/spesialist da jeg etterspurte om å bli henvist til plastikk kirurg med erfaring/spesialisering innen arr. Er det noen her inne som kan dele sine erfaringer til en tapt sjel? Som har gått samme vei og kan gi meg et lite håp? Tips til et bra sykehus/dermatolog/spesialist innen keloide arr? (Bor i Oslo btw). - Tusen takk 🥺 Arret. Prøver å bruke silikonplaster hver dag og smøre med silikonfilm (en slags krem). Endret 3. juni 2022 av papaya93 Ytterligere info
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 Jeg har et slikt arr bak på skulderen. Det var samme farge som ditt før, en ble hvitt/hudfarget etter 1-2 år. Mitt arr er dobbelt så langt som ditt. Min fastlege vil ikke gjøre noe med det i frykt for at det skal bli større. Før klødde det endel, men nå er det sjeldent det klør. Før så tenkte jeg at alle så det på sommeren og jeg prøvde å skjule det. Nå har jeg lært meg å bare leve med det. Anonymkode: 6b65d...b28
Marye Skrevet 4. juni 2022 #3 Skrevet 4. juni 2022 Jeg fikk et keloidarr pga øredobb da fikk jeg kortisjoninjeksjon i arret på øret på sykehuset og det hjalp masse
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #4 Skrevet 4. juni 2022 Jeg har behandlet et keisersnittarr med kortisoninjeksjoner, og det funket bra det. Ble helt flatt, men er jo enda rødt. Kunne sikkert tatt laser på det, men det plager meg ikke lengre. Jeg gjorde det på sykehuset. Anonymkode: 4973f...d7a
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 Har hatt masse keloider på kjeve, arm og rygg. Silikonplaster hjalp ikke, kryo gjorde det verre, men Kenacort injeksjoner med "pistol" gjorde susen. Fikk lav dose en god stund, men effekten var liten. Ba hudlegen på sykehuset om å øke dose. Det ble gjort nærmest på eget ansvar. Først ble det søkk i huden og veldig stygt, men etter en kort stund jevnet huden seg ut, og arrene er kun synlige for de som vet om det fra før 🙂 Anonymkode: b9c7f...9e2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #6 Skrevet 6. juni 2022 Fikk det i etterkant av håndoperasjon. Ble reoperert, men det måtte være en medisinsk og ikke kosmetisk årsak til reoperasjon. Siden jeg hadde det i hånden, førte det til at arret fikk sprekker og dermed infeksjonsfare, samt at arret reduserte bevegelighet. Fikk utført z-plastikk og er veldig fornøyd fortsatt mange år etter. Anonymkode: 922f3...417
papaya93 Skrevet 8. juni 2022 Forfatter #7 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 13.35): Jeg har behandlet et keisersnittarr med kortisoninjeksjoner, og det funket bra det. Ble helt flatt, men er jo enda rødt. Kunne sikkert tatt laser på det, men det plager meg ikke lengre. Jeg gjorde det på sykehuset. Anonymkode: 4973f...d7a Så bra! Hvor mange injeksjoner tok du? Og fikk du noen bivirkninger? Ble du henvist til sykehuset av fastlegen eller tok du kontakt selv? Er det lov å spørre om hvilket sykehus du utførte behandlingen på? Tusen takk for svar!
papaya93 Skrevet 8. juni 2022 Forfatter #8 Skrevet 8. juni 2022 Marye skrev (På 4.6.2022 den 13.30): Jeg fikk et keloidarr pga øredobb da fikk jeg kortisjoninjeksjon i arret på øret på sykehuset og det hjalp masse Så bra! Hvordan hjalp det? Fikk du noen bivirkninger? Hvilket sykehus utførte du behandlingen på, hvis det er lov å spørre om det? :)
papaya93 Skrevet 8. juni 2022 Forfatter #9 Skrevet 8. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 6.6.2022 den 1.15): Har hatt masse keloider på kjeve, arm og rygg. Silikonplaster hjalp ikke, kryo gjorde det verre, men Kenacort injeksjoner med "pistol" gjorde susen. Fikk lav dose en god stund, men effekten var liten. Ba hudlegen på sykehuset om å øke dose. Det ble gjort nærmest på eget ansvar. Først ble det søkk i huden og veldig stygt, men etter en kort stund jevnet huden seg ut, og arrene er kun synlige for de som vet om det fra før 🙂 Anonymkode: b9c7f...9e2 Så godt å høre at det hjalp for deg! Er arret krympet liksom? Eller bare blitt flatt? Hvordan ble fargen til slutt? Hva menes med kenacort med «pistol»? Har ikke hørt om det før 😅 Ble du henvist til sykehuset av fastlegen, eller hvordan gikk du frem for å få behandling? Er det et sykehus du anbefaler, i så fall: hvilket sykehus var det? Siden fastlegen min har kun gitt meg en skriftlig henvisning, så må jeg velge dermatolog selv. Og jeg ønsker selvfølgelig å bli behandlet på et sykehus hvor de har god erfaring på å følge opp pasienter med arr og keloider. Mitt håp er at det skal flate ut, bli litt mindre og hvitt/hudfarget som det her: Endret 8. juni 2022 av papaya93
papaya93 Skrevet 8. juni 2022 Forfatter #10 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 6.6.2022 den 16.54): Fikk det i etterkant av håndoperasjon. Ble reoperert, men det måtte være en medisinsk og ikke kosmetisk årsak til reoperasjon. Siden jeg hadde det i hånden, førte det til at arret fikk sprekker og dermed infeksjonsfare, samt at arret reduserte bevegelighet. Fikk utført z-plastikk og er veldig fornøyd fortsatt mange år etter. Anonymkode: 922f3...417 Så bra for deg! 🥺 satte de injeksjoner i tillegg eller gjorde de noe form for tilleggsbehandling for å forebygge nytt keloid arr utover z-plastikk? Kan jeg spørre hvilket sykehus du fikk behandling?
Marye Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 papaya93 skrev (På 8.6.2022 den 8.35): Så bra! Hvordan hjalp det? Fikk du noen bivirkninger? Hvilket sykehus utførte du behandlingen på, hvis det er lov å spørre om det? St Olavs hospital ingen bivirkinger arret trakk seg godt sammen
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 kortison har ikke hatt noen effekt på meg, så hjelper ikke for alle Anonymkode: 91e64...101
papaya93 Skrevet 10. juni 2022 Forfatter #13 Skrevet 10. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): kortison har ikke hatt noen effekt på meg, så hjelper ikke for alle Anonymkode: 91e64...101 Så synd.. ja, er klar over at det ikke funker for alle. Men er arret ditt blitt noe verre enn før behandlingen vil du si? Hvor stort var arret ditt? Og hvor gammelt var det da du tok injeksjoner? Hvor mange injeksjoner fikk du? Jeg er blitt anbefalt å vente til arret er hvertfall 1 år gammelt pga. da er det større sjans for at det er ferdigutviklet. Mitt arr klør ikke da, plager meg ikke sånn sett. Er bare at det er stygt. Endret 10. juni 2022 av papaya93
papaya93 Skrevet 10. juni 2022 Forfatter #14 Skrevet 10. juni 2022 Marye skrev (19 timer siden): St Olavs hospital ingen bivirkinger arret trakk seg godt sammen Takk! Så bra 😍 men ble fargen mindre rød/rosa? Mer gjennomsiktig/hvit/hudfarget?
Marye Skrevet 10. juni 2022 #15 Skrevet 10. juni 2022 papaya93 skrev (2 timer siden): Takk! Så bra 😍 men ble fargen mindre rød/rosa? Mer gjennomsiktig/hvit/hudfarget? Ble hudfarget
papaya93 Skrevet 29. november 2022 Forfatter #16 Skrevet 29. november 2022 Oppdatering: har nå fått tre injeksjoner en gang hver mnd. Arret har blitt flatt, som er bra. Eneste bivirkning av triamcinolone var at jeg fikk mens to ganger ila. en mnd. Også har jeg fått tre hvite flekker i arret som jeg ikke liker særlig da, men, men.. Skal kanskje ta en injeksjon til, men etter det skal jeg se an behovet. Kostet 1600 kr for første time + kartlegging. Etter dette har jeg kun betalt 900 kr for hver injeksjon. Arret har blitt bedre vil jeg si, blodårene synes ikke så godt lenger. Men eneste jeg synes er litt skjemmende er at det er blitt mørkere og lilla i fargen. Lurte på om noen av dere også har evt. kombinert injeksjoner med laser? jeg vurderer dette også da jeg ikke er helt der hvor jeg føler meg komfortabel med hvordan det ser ut 😕
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #17 Skrevet 30. november 2022 Jeg har hatt veldig god effekt av silikonplaster. Har fått bort større arr enn ditt. Er nå kun svakt grålig og litt blankt, man legger ikke merke til det. Det var før tykt, utstikkende og illrødt. Så de plasteret funket over all forventning. Men jeg tok det ikke av og på, hadde først effekt når jeg lot det sitte på i månedsvis. Byttet ca. 3 hver måned over ett års tid. Tok ikke av ved dusjing heller. Anonymkode: e6e63...fff
Gjest winterchild Skrevet 31. august 2024 #18 Skrevet 31. august 2024 papaya93 skrev (På 29.11.2022 den 20.56): Oppdatering: har nå fått tre injeksjoner en gang hver mnd. Arret har blitt flatt, som er bra. Eneste bivirkning av triamcinolone var at jeg fikk mens to ganger ila. en mnd. Også har jeg fått tre hvite flekker i arret som jeg ikke liker særlig da, men, men.. Skal kanskje ta en injeksjon til, men etter det skal jeg se an behovet. Kostet 1600 kr for første time + kartlegging. Etter dette har jeg kun betalt 900 kr for hver injeksjon. Arret har blitt bedre vil jeg si, blodårene synes ikke så godt lenger. Men eneste jeg synes er litt skjemmende er at det er blitt mørkere og lilla i fargen. Lurte på om noen av dere også har evt. kombinert injeksjoner med laser? jeg vurderer dette også da jeg ikke er helt der hvor jeg føler meg komfortabel med hvordan det ser ut 😕 Hei lurer på vilken klinik du tok injektionen på? Tycker arret ser mye bedre ut nå
papaya93 Skrevet 31. august 2024 Forfatter #19 Skrevet 31. august 2024 winterchild skrev (1 time siden): Hei lurer på vilken klinik du tok injektionen på? Tycker arret ser mye bedre ut nå Hei! Jeg tok injeksjonen på Oslo city legesenter. Vil anbefale deg å se an hver injeksjon med litt over en mnd ventetid mellom hver. En vanlig bivirkning er innsøkk i arret (altså at huden atrofierer), det skjedde med meg. Hadde ikke trengt tre injeksjoner, kanskje bare to. Vil også nå fraråde laserbehandling. Fikk faktisk noen mnd etter det en ny keloid arrdannelse over det opprinnelige arret, så vil ikke anbefale det. Vet ikke om det har sammenheng, men alle inngrep er litt risky. Fargen på arret vil fade vekk etterhvert uansett. Siden jeg fikk et nytt keloid arr som nå gjorde litt vondt fikk jeg time på Rikshospitalet. Der anbefalte de ikke noe operasjon med lavdosestråling (som jeg har lest litt om), men en ny injeksjon. Takket ja til den og nå er det keloid arret borte. Har nå bare akseptert at det er sånn det er. Det er litt innsøkk i arret, men tenker at det sikkert vil bedres over tid. I tillegg er det en kalsifisering fra injeksjonen (det er også en bivirkning, men de vil nok forsvinne over tid). lykke til!
papaya93 Skrevet 31. august 2024 Forfatter #20 Skrevet 31. august 2024 Bruker også silikonplaster hver dag, fukter med egyptian magic cream, silikongel, vaselin, la roche posay cicaplast baume b5+. Litt kostbart det her, men har investert i god hudpleie fordi arret har vært såpass sjenerende for meg. tror at det også har hjulpet på utseende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå