Jennni Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Prøver å orientere meg i babyutstyrsjungelen som førstegangsfødande, og tenkte på dette med bilstol til babyen. Vi har ikkje eigen bil, men bruker bildeling ganske ofte - typ eit par gongar i månaden. Det er jo nokre av desse bilane som har barnesete, men langt ifrå alle, og eg føler meg ikke heilt trygg på å bruke eit sete eg ikkje veit noko om tilstanden til (mtp. at det blir fråråda å kjøpe det brukt). Nokon som er i same situasjon som kan fortelje kva de har gjort, ev. har ei meining om kva som er lurt? Viss vi bør kjøpe vårt eget sete, har de noka anbefaling? Eg skjønner at det fins bilstolar som kan festast i beltet utan adapter - er det dette vi bør gå for?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 Isofix er det aller letteste, men da må dere jo vite at bilen har dette. Ellers finnes det bilstoler som kan festes med belte, jeg syns det er knølete, men da får du brukt det i alle biler i det minste. Anonymkode: 7ce11...20b 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #3 Skrevet 3. juni 2022 Vi har egen bil, men har reist mye med vårt Maxi-Cosi Pearl (noe sånt, husker ikke helt modellen). Det er veldig greit å feste med seler, og greit å bære med seg. Etter babysetet har jeg ingen anbefalinger. Anonymkode: d81fe...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #4 Skrevet 3. juni 2022 Vi har ikke bil, men blir jo til at vi kjører med feks foreldrene våre og venner noen ganger, så har kjøpt bilsete. Har kjøpt sånn vi bare fester med beltet, ikke den der festedelen. Anonymkode: 0af5f...23e 1
Luckiness Skrevet 3. juni 2022 #5 Skrevet 3. juni 2022 Vi brukte maxi cosi cabriofix med base til vår baby. Men den kan også festes med kun belte. Brukt det en del ganger hvis vi av ulike årsaker har lånt/brukt annen bil. Veldig enkel å feste med beltet. Bare å øve seg litt så det sitter, så er det ikke noe problem. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #6 Skrevet 3. juni 2022 Vi hadde ikke egen bil, men brukte også bilkollektiv. Vi gikk for beltemontert sete, siden vi uansett brukte hver bil så få turer om gangen. Det gikk veldig greit, selv om det var et herk å montere. Anonymkode: 2520a...d92 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #7 Skrevet 3. juni 2022 Luckiness skrev (2 timer siden): Vi brukte maxi cosi cabriofix med base til vår baby. Men den kan også festes med kun belte. Brukt det en del ganger hvis vi av ulike årsaker har lånt/brukt annen bil. Veldig enkel å feste med beltet. Bare å øve seg litt så det sitter, så er det ikke noe problem. Cabriofix er en utdatert stol som gjør det meget dårlig på tester. Absolutt ikke noe å anbefale. Ts, gå for en uten base, da er det lettest å få korrekt helning i alle biler. Anonymkode: 4b4b9...860 2 1
Jennni Skrevet 4. juni 2022 Forfatter #8 Skrevet 4. juni 2022 Takk for alle svar! Då høyrest det ut som om vi skal gå får eit slikt som skal festast i beltet. Får lese meg litt opp på testar.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #9 Skrevet 4. juni 2022 Kjøp en brukt, de er kjempebillig fordi folk har fått for seg at det er farlig å kjøpe brukt bilstol 🤣 Anonymkode: 1f27f...b1f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #10 Skrevet 4. juni 2022 Nesten alle babystolene kan festes med bilens setebelte, det er veldig enkelt, mye enklere enn å feste stol nr. 2 Bare å dra selen rundt setet liksom, ikke noe forankringsringer eller noe sånt. Skal være like trygt som med base sålenge man har festet riktig og riktig helning. Min baby-bil-stol har en strek på siden som skal hjelpe å få rett helning men man kan også bruke en app på telefonen for å sjekke det. Ville sett etter et som er litt lett å bære om jeg ikke hadde egen bil. Bare det er i-size (tror jeg det heter) så bør det være trygt og bra, sjekk feks hvilke som har gjort det ok i test hos NAF osv for noen alternativer og sjekk vekten/kjenn på dem i butikken feks. For sete nr 2 vet jeg ikke hva som er bra når man skal flytte mye på det men ville vurdert å spørre i gruppen "Bilstoler" på facebook når dere kommer så langt. Anonymkode: 5fb82...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #11 Skrevet 5. juni 2022 De fleste babybilstolene kan festes med belte, dette er kjempelett så da kan du egt bare velge ut i fra de som har gjort det greit i tester:) På bilstol nr 2 anbefaler jeg axkid minikid 1, denne er lett å montere med selvstammende forsikringsseler. Etter et par monteringer har man dreisen på det vet også at mange har denne som «besteforeldre» stol. Ellers har du jo Britax Two way som er en veldig liten å lett stol, vet mange bruker den på fly, tog og utlandsferier. Dog hørt den er litt mer knølete å montere. Den kan brukes begge veier, men burde kun brukes bakovervendt. Axkid one er også er godt alternativ, den er med isofix, men litt dyr. Anbefaler å sjekke listen over PLUS-testede stoler, da vet du at du har kjøpt en trygg stol hvertfall, da dette er den hardeste kollisjonstesten en bilstol kan gå igjennom. https://ntf.se/konsumentupplysning/marknadsoversikter/bilbarnstolar/ Anonymkode: 584bd...2c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå