Gå til innhold

Mannen ønsker å jobbe 80%, jeg mener nei.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller jobbe fem dager i uka men slutte tidligre så han kan hente barn og lage middag til ts kommer hjem , 

Anonymkode: c91e3...25a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja det er jo en flott tanke.

Jeg er bare redd for at jeg sliter meg ut i hundre prosent turnusjobb, tar det meste av hus og hjem uansett, tjener mindre mens han jobber fire dagvakter i uken og har fri og gjør hva han vil fredagen.. ja jeg vet ikke altså.

Anonymkode: fe8ee...ce1

Når du jobber turnus så har jo du en og annen fridag grunnet helgejobbing og «fri» på dagtid etter barn er levert i barnehage/skole. Så da kan jo du også få vært mer med barna eller velge å bruke litt av fridagen/før seinvakt på å ordne ting hjemme. Så hvorfor skal ikke far få ha en slik dag i uken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal han ha fridager må han tåle å få gjøremåls liste med ting fra ts om hva han skal gjøre hjemme på fridagen .. 

Anonymkode: c91e3...25a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si til han at da jobber du 50%. 

Anonymkode: 2c825...fc1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Luckiness skrev (9 minutter siden):

Når du jobber turnus så har jo du en og annen fridag grunnet helgejobbing og «fri» på dagtid etter barn er levert i barnehage/skole. Så da kan jo du også få vært mer med barna eller velge å bruke litt av fridagen/før seinvakt på å ordne ting hjemme. Så hvorfor skal ikke far få ha en slik dag i uken? 

Hva mener du med "få ha en slik dag i uken"? Har man en fridag midt i uken pga turnusjobbing, så jobber man jo det inn i helgene. 100% jobb er 100% jobb.

Det er jo helt forskjellig å jobbe 4 dagvakter i uken, kontra 100 prosent turnus med kveld, rett på dagvakt, helgejobbing o.l.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men det er nettopp det det gjør her, går ut over deres felles økonomi 

Anonymkode: 5bb56...f63

Hva om han opprettholder alt til fellesen, men dropper alle goder til seg selv? Som flest damer gjør?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Han er voksen, og bestemmer i utgangspunktet helt selv. Hadde det vært motsatt hadde svarene vært annerledes... Denne fridagen skal tydeligvis KUN gå til å vaske hus, lage opp middag for en hel uke, storhandle og ting som kommer TS til nytte. Hvordan i all verden skal han få kvalitetstid med barna om han skal bruke fridagen på alt dette ? 

Syns heller ikke dere har spesielt dårlig lønn, jeg har under 30k inn i måneden og bor alene med barnet mitt, vi bor fint og har det godt økonomisk.  Det er mange grunner til at folk ikke klarer/ønsker å stå i full stilling, og dette må man respektere. Selvfølgelig bør han bidra litt på fridagen, men om det er husarbeid eller å kose seg med barna spiller vel egentlig ingen rolle så lenge han ikke sitter på rumpa hele dagen. Dere må bli enige og komme frem til hva som er best for dere alle. Kan hende det bare er for en periode, og det kan hende det kommer en periode for deg TS der det er du som ikke ønsker eller har overskudd til å jobbe fullt🤷‍♀️ 

Anonymkode: 506e6...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva mener du med "få ha en slik dag i uken"? Har man en fridag midt i uken pga turnusjobbing, så jobber man jo det inn i helgene. 100% jobb er 100% jobb.

Det er jo helt forskjellig å jobbe 4 dagvakter i uken, kontra 100 prosent turnus med kveld, rett på dagvakt, helgejobbing o.l.

Ja, du jobber det inn i helgene. Men når du er på jobb er jo far alene med barna. Noe som er helt fair og bare en fordel for far selvsagt. Men en del faller jo på han alene når du har seinvakt eller helgejobbing. Han har vel også sikkert en 37,5-40 timers uke og du har 35,5 timers arbeidsuke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det gjør det vel i de fleste tilfeller for ene parten (les: oftest kvinnen) velger jobbe redusert også? 

Anonymkode: 0addb...9fc

Vanligvis må damene som jobber redusert fortsatt ut med 50% av utgiftene 

Anonymkode: 5bb56...f63

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi bor veldig billig, betaler 7000 i husleie.

Men ja, det er jo nettopp det, at det må gagne meg også..

Jeg skjønner ikke helt ... Dere har bare 7000 kr i husleie, men dere har ikke råd til at begge går ned til 80%? Mange lever på mye mindre enn dere tjener til sammen nå, så hvis du også ønsket å jobbe redusert, så burde det jo ikke være noe i veien for det. Kan det være at dere prioriterer litt ulikt? Dvs. at han heller vil ha mer tid enn mer penger?

Anonymkode: c4575...f32

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja det er jo en flott tanke.

Jeg er bare redd for at jeg sliter meg ut i hundre prosent turnusjobb, tar det meste av hus og hjem uansett, tjener mindre mens han jobber fire dagvakter i uken og har fri og gjør hva han vil fredagen.. ja jeg vet ikke altså.

Det du sier her er veldig viktig; du tar allerede det mest av hus og hjem uansett. Jeg ville sagt at hvis jeg så at han tok størstedelen nå fremfor meg så kunne jeg vurdert det, men ikke før jeg hadde fått tillit til at han faktisk mestret «husmorrollen» 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun drar i utganspunktet mest av det økonomiske lasset allerede. Dessuten sier hun at hun i tillegg gjør mest hjemme. Skal far være hjemme og dyrke egne hobbyer? Dersom han skal jobbe reduserert får han mer tid til å drive AS familie, noe han også burde. 

Anonymkode: 206d4...fec

Hvor skriver ts dette? Såvidt jeg kan se er det eneste som er nevnt at hun tjener mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

en mamma som gjør det, gjør det stort sett fordi hun blir sliten av å jobbe 100 prosent og samtidig har hovedansvar for familien as

Altså av akkurat samme årsaker som en pappa gjør det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (36 minutter siden):

Altså av akkurat samme årsaker som en pappa gjør det. 

Det er bevist gjennom forskning at mannfolk ikke tar sin del av Familien AS, kalt det tredje skiftet.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om han ønsker å ha en dag i uken hjemme med ungene så er det en dag dere slipper å betale for barnehage/ SFO også, samt at når han er hjemme må han bidra mer med hus. Syntes det er fint at fedre ønsker å gjøre dette, utradisjonelt, men viser jo at han er glad i barna sine og ikke ønsker å være borte fra dem.

Hvorvidt det kommer til å bli et stort problem for dere økonomisk kan ingen her si noe på, kanskje er det mulig å stramme inn litt andre steder for å spare det inn igjen? 

Anonymkode: a8010...550

Nei, man kan ikke la være  betale for bhg/sfo en dag i uka.

Anonymkode: 43483...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PetterKanin skrev (1 time siden):

Hvor skriver ts dette? Såvidt jeg kan se er det eneste som er nevnt at hun tjener mer.

Det står i HI…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså - hvorfor skal man gå ned i lønn for å være ubetalt hushjelp? Det har jeg spurt om i tråder hvor hun vurdere å redusere stillingen sin også. 

Hvis poenget er å få mer tid med barna, så vil det være mye bedre om reduksjonen på 20% er litt pr dag, enn en dag i uka. Far kan da hente barna tidligere i barnehage og fikse middag til daglig, så får alle en roligere ettermiddag. Resten av husarbeidet får dere fordele mellom dere, det er ikke rimelig at du TS gjør mest som i dag, men det er heller ikke rimelig om han skal ta alt på en fridag. 

Men jeg ville begynt med å fordele husarbeidet pr i dag jevnere, det gir ikke mening at du TS skal ta mesteparten av det bare fordi du jobber turnus og dermed har noen fridager når andre jobber. Både du og mannen har behov for fritid, og det har du like mye rett til også som han har. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
regine skrev (4 timer siden):

Men jeg ville begynt med å fordele husarbeidet pr i dag jevnere, det gir ikke mening at du TS skal ta mesteparten av det bare fordi du jobber turnus og dermed har noen fridager når andre jobber. Både du og mannen har behov for fritid, og det har du like mye rett til også som han har. 

Ettersom han jobber i barnehagens åpningstider, mens hun jobber turnus, så er det vel kanskje logisk å anta at han stort sett har barn å ta seg av all tiden han er hjemme. Og hvis hun er på jobb så er han da alene med barnet. Mens hun som jobber turnus er hjemme på tider av døgnet hvor ingen andre er det, noe som gjør det lettere å få unna litt husarbeid. Så hvis ta seg av barn og hus begge deler regnes med, så er det ikke sikkert det er så ubalansert likevel. 

Anonymkode: c4575...f32

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (7 timer siden):

Det er bevist gjennom forskning at mannfolk ikke tar sin del av Familien AS, kalt det tredje skiftet.

På systemnivå så ser man at menn tar nindre av dette, fordi de gjerne ikke har samme standard som kvinnen. Her dreier det seg imidlertid om enkeltpersoner. 

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det står i HI…

Nei, det gjør det ikke. Der nevnes det kun at TS må senke levestandarden,  noe som like gjerne kan være fordi TS har et overforbruk. 

Endret av PetterKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...