Adelei Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Hei! Jeg skal pusse opp kjøkkenet, og har mulighet til å flytte det (åpen kjeller under), men jeg klarer ikke å bestemme meg for layout 😅 Har grublet på dette i over år nå, og jeg begynner å bli skikkelig frustrert av min egen ubesluttsomhet, så jeg håper at noen av dere kan hjelpe meg å velge. Det store spørsmålet er om jeg burde sette av plass til å utvide badet i fremtiden. Jeg har ingen planer om å pusse det opp i nærmeste fremtid, men det er ganske lite og ca. 10-15 år gammelt. I andre etasje er det 4 soverom og ingen bad, så alternativet er å etablere et nytt bad der, og ha det lille i første etasje som gjestedo+vaskerom. Alternativ 1: Flytte kjøkkenet inn i stuen, i en L-form. Fordeler: Får plass til et vaskerom/lager, som på sikt kan bli en del av et stort bad. Vaskemaskinen står i kjelleren i dag, og det hadde vært deilig å få den opp, kjelleren er uinnredet og ganske utrivelig. Kjelleren kan jo pusses opp den også, men da må det dreneres rundt huset først, og det er ikke en kostnad jeg er så keen på. Det er kanskje plass til å skvise inn en liten vaskemaskin på badet i dag, men det blir veldig trangt. Ulemper: Jeg er litt rotete av meg, og med helt åpen løsning blir kjøkkenrot veldig synlig. Lyd og lukt fra matlagning vil også spre seg mer i huset. Alternativ 2: Beholde kjøkkenet der det er, i en U-form. Fordeler: Det blir plass til en ekstra stue ved peisen. TV-stuen kan da gjøres om til et soverom/kontor/etc ganske lett, hvis det blir behov for det. Kjøkkenet blir mindre åpent, noe jeg liker veldig godt. Ulemper: Ikke plass til å utvide badet. Men det kan jo alternativt etableres i 2 etasje... 😅 Hva ville dere ha prioritert? Stort "allrom" med halveis åpent kjøkken, eller helt åpent kjøkken og vaskerom/lager?
Hedda-78 Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 Jeg liker ikke å ha kjøkkenet på stua. Det føles jo ut som å sitte på kjøkkenet, da. Jeg hadde nok valgt å beholde kjøkkenet og badet, og evt etablere bad i 2.etg. 5
Adelei Skrevet 3. juni 2022 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2022 Takk for svar! Enig med deg om det, jeg var bare litt usikker på om det blir litt dårlig plassutnyttelse, jeg trenger jo ikke to stuer egentlig... Men veldig kjekt å få skjult kjøkkenet litt.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #4 Skrevet 3. juni 2022 Hater å se på rotet mitt når jeg spiser eller slapper av i sofaen 😅. Selv om jeg prøver å ta mest mulig oppvask under matlagingen så er det alltid noe igjen og jeg liker ikke det er synlig. Så for meg er kjøkken hvor man ikke ser alt på benken fra stue og spisestue et must. Hadde «skjult» kjøkken så godt som mulig i L-formen og planlagt at om/når jeg trenger større bad så blir det i overetasjen og gamle badet nede gjestetoalett/vaskerom. Sjekk om du bør gjøre klar til å legge vann og kloakk klart via kjøkken eller bad til det kommende bad over. Det vil spare deg penger og pes om du tar høyde for det allerede nå når du pusser opp nede. Anonymkode: 1c4e0...72e 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #5 Skrevet 3. juni 2022 Når alle soverom er i 2. etg, ville jeg hatt både bad og vaskemaskin i 2. etg for å slippe å frakte klær opp og ned. Anonymkode: 9840b...c4e 3
Serafina. Skrevet 4. juni 2022 #6 Skrevet 4. juni 2022 Jeg ville beholdt kjøkkenet der det er i dag, for å ha bedre plass. Det er fortsatt litt åpen løsning og du kan skjule eventuelt rot. Jeg ville på sikt laget bad oppe der soverommene er og kanskje også laget plass til vaskemaskin der oppe. 1
Amberleaf Skrevet 4. juni 2022 #7 Skrevet 4. juni 2022 (endret) Jeg ville flytta kjøkkenet ut i stua og fått plass til vaskerom/større bad. Hadde også slått ned veggen inn til tv-stua og satt et ildsted med innsyn fra begge kanter der peisen er. Endret 4. juni 2022 av Amberleaf
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 Hvis det er mulig å flytte ytterdøren, kan du flytte den til kortsiden og så bygge ut badet der inngangsdøren er i dag. Da får du god plass til vaskemaskin der uten å måtte endre kjøkkenet. Anonymkode: 62928...bc1 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #9 Skrevet 5. juni 2022 Jeg liker ikke åpne løsninger fra kjøkkenet, alt fylles med matos, og huset føles veldig lite når man ser alt fra kjøkkenet. Anonymkode: 84e39...0b3 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #10 Skrevet 5. juni 2022 Jeg liker å ha åpen løsning mellom kjøkken og stue. Men da må det være en fotm for "romdeler" i form av kjøkkenøy. Å ha kun et firkantet rom med ingenting som deler slik du har det på øverste bilde er for åpent og gir en hybelfølese. Så jeg hadde beholdt kjøkkenet der det er, men trekket flere skap ut der hvor bordet står på bilde 2. Gjerne latt deler være lave og laget benk oppå. Så hadde jeg trekket fpisebordet mot stua slik at de deler opp rommet litt og åpnet opp inn til peisstua totalt og latt det blitt hovedstua. Da får du et stort kjøkken og stuerom som er åpent og sosialt, men men får også muligheter til å gjemme bort rot og være ifred. Anonymkode: 55cb0...041 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #11 Skrevet 5. juni 2022 Jeg ville helt klart beholdt vegger mellom kjøkken og stua. Kunne godt hatt et litt stort allrom med kjøkken og spisestue/plass til stort spisebord, men da fortrinnsvis med kjøkkenet i en L så ikke alt rotet synes når man sitter til bords på julaften. Anonymkode: 2bd07...e44 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå