Gå til innhold

Ta en hvilken som helst jobb som nyutdannet, før man får en jobb innenfor den kompetansen man har?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere tatt en hvilken som helst jobb som nyutdannet uten jobb, altså frem til dere fikk jobb innenfor det dere er utdannet som?

Jeg er stadig vekk på intervju, og vurderer å begynne å jobbe i butikk eller noe frem til jeg får napp, men er usikker på om det er dumt eller ikke. Blir for dumt å si opp en jobb rett etter at jeg har fått den fordi jeg har fått en stilling innenfor min utdannelse.

Hva tenker dere?😅

Anonymkode: 396b3...8bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten tvil ville jeg ha gjort det. Må jo bo og spise. Ønsker ikke hull i CVen heller.

AnonymBruker
Skrevet

Avhenger av hva du er utdannet som og hvilken jobb du tar...

Anonymkode: 6a014...26c

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor lett det er å få relevant jobb. Jeg tenkte det var dumt å få en vanlig butikkjobb etter studiene mens jeg søkte på jobber. Det tok meg 7 måneder å få relevant jobb. Skulle gjerne hatt en butikkjobb i de 7 månedene

Anonymkode: 6527c...fb7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har dere tatt en hvilken som helst jobb som nyutdannet uten jobb, altså frem til dere fikk jobb innenfor det dere er utdannet som?

Jeg er stadig vekk på intervju, og vurderer å begynne å jobbe i butikk eller noe frem til jeg får napp, men er usikker på om det er dumt eller ikke. Blir for dumt å si opp en jobb rett etter at jeg har fått den fordi jeg har fått en stilling innenfor min utdannelse.

Hva tenker dere?😅

Anonymkode: 396b3...8bd

Hvorfor tenker du det vil være dumt å si opp jobben?  Jobben er ikke kjæresten din.  Jobben vil ikke ta hensyn til deg og de vil si opp deg dersom de havner i en situasjon der de må si opp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som personalsjef jobbet jeg naturlig nok mye med rekruttering. Noen stillinger hadde lave kompetansekrav. Vi ansatte folk i disse stillingene selv om vi var inneforstått med at om de fikk jobb som hadde mer relevans til utdanningen, ville de høyst sannsynlig si opp. Det er helt ok, vi har hatt glede av intelligente, flinke folk i den tida de var hos oss. Noen avanserte til andre stillinger i selskapet selv om utdannelsen var på annet fagområdet, men deres analytiske evner de hadde tilegnet seg i studietida hadde alle nytte av. 
I Norge er det veldig smalt fokus på at utdanningen absolutt skal samsvare med stillingen. I f.eks USA er det mer fokus på grad og akademiske resultater i den formeningen om at dyktige folk kan gjøre en super jobb nær sagt hvor som helst. Man må jo uansett lære seg det bedriftsinterne. 
Konklusjon: Alle jobber er god erfaring, ledere vil forstå at en ansatt slutter om et tilbud mer tilpasset utdanningen dukker opp.

Dessuten er det lettere å få jobb når du har jobb enn om du er ledig og du har vist deg arbeidsvillig og ikke kresen. 

Anonymkode: 7796a...083

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Du må jo ha jobb til du får relevevant jobb. Du trenger noe å leve av. De fleste er inneforstått med at det er oppsigelsestid. Så bør man kanskje prøve å finne en øaverelønt jobb med noe relevans. 

Hvis du har krav på dagpenger fra nav etter studiene hadde jeg nok ventet 6 mnd, men ikke bra å ha hull i CV. 

Anonymkode: 853ad...8e1

Skrevet

Ikke bry deg om "hull" i CV'en. Det er en myte at arbeidsgivere henger seg opp i det.

Å få seg jobb i butikk e.l. er nok vanskeligere enn du tror, nettopp fordi de kjenner lusa på gangen og ikke vil ansette nyutdannede av nettopp den grunnen du nevner: De vet at du kommer til å si opp når du finner noe bedre.

Hva med å prøve å søke sommerjobb?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer an på hvor lett det er å få relevant jobb. Jeg tenkte det var dumt å få en vanlig butikkjobb etter studiene mens jeg søkte på jobber. Det tok meg 7 måneder å få relevant jobb. Skulle gjerne hatt en butikkjobb i de 7 månedene

Anonymkode: 6527c...fb7

Viktig poeng. Man vet som regel ikke hvor lang tid det tar å få relevant jobb. Og man ønsker vel å ha inntekt? 

Anonymkode: 8903e...f77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...