AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Jeg ringte skatteetaten. De sa at det ikke er moms på kunst, og at selv om jeg selger for femti tusen kan jeg ikke melde meg inn i Merverdiavgiftsregisteret. De sa også at alt opptil 300 eksemplarer av ett verk, var å regne som kunst. Fyren jeg snakket med sa også at digital kunst var innafor dette, men fortalte også at det var helt umulig for dem å følge med på digitalt kunstsalg, spesielt NFTer og på sider som Etsy, der man bare får betalt bulk for alt man har tjent den måneden. Han sa det var lurt å opprette ENK uansett, fordi jeg kunne få skattefradrag på utlegg for bedriften... ...Men hvis jeg ikke betaler skatt, hva skal jeg liksom få tilbake for mine utlegg? Skal Staten betale MEG for at jeg har kjøpt masse greier på Panduro? Det høres ut som masse papirarbeid for ingenting? Slik jeg forstår dette, er det sånn her: - Man skatter ikke på kunst - Kunst er alt under 300 kopier av noe, uansett medium - ENK er mest for deg sjøl, ikke for noen etat - om man selger kunst (og er derfor... valgfritt?) - Hvis man tjener under 50 000 i året på salg noe som helst trenger man ikke bry seg med papirarbeid? ...Har jeg skjønt det rett? Anonymkode: 7c689...304
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 Man skatter av kunstsalg, men det er ikke mva på det. Anonymkode: 10402...57b 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #3 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man skatter av kunstsalg, men det er ikke mva på det. Anonymkode: 10402...57b "Du kan selge så mye kunst du vil, uten å betale skatt på gevinsten – så lenge den har hengt på veggen. – Det er skattefritt å kjøpe og selge kunst og antikviteter så lenge det er til privat bruk, forteller advokat og fagsjef Gry Nilsen i Skattebetalerforeningen." ...Det er jo til privat bruk? Det er ingen bedrifter som kjøper kunst av meg? Anonymkode: 7c689...304
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #4 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Du kan selge så mye kunst du vil, uten å betale skatt på gevinsten – så lenge den har hengt på veggen. – Det er skattefritt å kjøpe og selge kunst og antikviteter så lenge det er til privat bruk, forteller advokat og fagsjef Gry Nilsen i Skattebetalerforeningen." ...Det er jo til privat bruk? Det er ingen bedrifter som kjøper kunst av meg? Anonymkode: 7c689...304 ....så lenge den har hengt på veggen, altså et kunstverk du har eid og hatt på din egen vegg og deretter selger. Anonymkode: 10402...57b 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #5 Skrevet 3. juni 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: "Du kan selge så mye kunst du vil, uten å betale skatt på gevinsten – så lenge den har hengt på veggen. – Det er skattefritt å kjøpe og selge kunst og antikviteter så lenge det er til privat bruk, forteller advokat og fagsjef Gry Nilsen i Skattebetalerforeningen." ...Det er jo til privat bruk? Det er ingen bedrifter som kjøper kunst av meg? Anonymkode: 7c689...304 Men du som selger selger ikke som privatperson, men som bedrift. Du selger ikke din private kunst som du har eid, men produktet du lager, og det må du skatte av. Anonymkode: 1c9fd...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #6 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men du som selger selger ikke som privatperson, men som bedrift. Du selger ikke din private kunst som du har eid, men produktet du lager, og det må du skatte av. Anonymkode: 1c9fd...0a7 Okei? Dette var jo et av de innledende spørsmålene jeg hadde til fyren fra Skatteetaten, som ga et svar som lignet setningen jeg ga deg. ...Hva er skatt på kunst, da? Hvor mye? Billedkunst, altså. Anonymkode: 7c689...304
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #7 Skrevet 3. juni 2022 Jeg fant også dette: "Kan man tjene 50 000 skattefritt? Hvis enkeltpersonforetaket ditt omsetter for mindre enn 50 000 kroner i året leverer du kun Skattemelding for næringsdrivende (RF-1030). Hvis du omsetter for mer enn 50 000 kroner må du som regel levere Næringsoppgave 1 (RF-1175) sammen med skattemeldingen." ...Så jeg må basically ha ENK for å bevise at jeg ikke har tjent mer enn 50 000, for der går skattegrensa? Faen så mye stress bare for å tjene bittelitt. Jeg hadde jo aldri klart å tjene så mye på et år, ikke slik ting ser ut nå. Skal jeg virkelig opprette et ENK for å bevise at jeg bare har tjent kanskje 15 000 på et år, som jeg uansett ikke skal skatte av? Faen asså. Velvel, får vel bare gjøre det. Anonymkode: 7c689...304
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #8 Skrevet 3. juni 2022 Min bestefar solgte en del kunst, han hadde ikke ENK. Han solgte for mer en 50 000 de gangene han hadde utstilling. Det er vel bare å skrive opp på skattemeldinga? Anonymkode: 8b353...47b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #9 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men du som selger selger ikke som privatperson, men som bedrift. Du selger ikke din private kunst som du har eid, men produktet du lager, og det må du skatte av. Anonymkode: 1c9fd...0a7 Definisjonsspørsmål! Behøver ikke være slik Anonymkode: 13da6...20b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #10 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min bestefar solgte en del kunst, han hadde ikke ENK. Han solgte for mer en 50 000 de gangene han hadde utstilling. Det er vel bare å skrive opp på skattemeldinga? Anonymkode: 8b353...47b ...Hæ, kan man bare skrive det opp sånn, uten å ha en bedrift man selger det fra? Det gjør jo alt så mye enklere. Må man ikke likevel bevise salg med kvitteringer og lignende? Anonymkode: 7c689...304
Chailatte Skrevet 3. juni 2022 #11 Skrevet 3. juni 2022 (endret) Du må skatte på kunst du selger på den måten du skal jo (så lenge du ikke selger biittelitt som hobby). For å finne ut hvor mye du skal betale i skatt må du regne ut sånn ca hva du tror du kommer til å tjene på å selge kunsten din. Deretter forhåndsbetaler du skatten (skatt regnes ut for deg og du får en faktura 4 ganger i året tror jeg). Ved årsslutt regner du ut hvor mye du faktisk har solgt og finner deretter ut om du har skattet for lite og må betale restskatt eller om du får igjen på skatten fordi du ikke har tjent summen du opprinnelig oppga. Første året du selger kan være tøft da noen ofte ikke opplever profitt før de har holdt på en liten stund, men likevel må betale forskuddsskatt. Forskjellen fra vanlig salg er at når inntekten du har tjent på kunst når 50.000 så trenger du ikke registrere deg i mva registeret og betale moms. Kunst kan være så mangt, og feks tattoveringer går under kunstkategorien, derfor er ikke mva oppgitt på kvitteringen når du er hos en tattovør. Når du oppretter ENK vil du få invitasjon til gratis skattekurs hos skatteetaten. Der får du vite alt du trenger 😁 Den siste delen av kurset omhandler moms og da kan du dra, for den delen angår ikke deg. Det er en stund siden jeg har hatt ENK derimot, og vet at regler og lover ang å føre regnskap har endret seg... jeg tror du MÅ ha et godkjent regnskapsprogram for å føre bilag nå, så dette er lurt å sjekke opp. Dette fordi skatteetaten skal ha dette regnskapet til skattemeldingen din. Endret 3. juni 2022 av Chailatte 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #12 Skrevet 3. juni 2022 Man henger vel som regel kunst på veggen og ikke på greip? Anonymkode: 3d96f...a97 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #13 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man henger vel som regel kunst på veggen og ikke på greip? Anonymkode: 3d96f...a97 Man kan også ha den stående på et bord eller i en hylle. Eller annet. Anonymkode: 10402...57b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #14 Skrevet 3. juni 2022 Det er ikke moms på kunst. Dersom produktet ikke kommer inn under kunst, blir det varesalg og det skal beregnes moms. Du må undersøke om du kommer innunder definisjonen kunst. Dersom du driver næring må du skatte av overskuddet i næringen. Dersom du kun driver med hobby blir det ingen skatt. Men er det kun hobby har du normalt sett heller ikke noe overskudd, da det er en av definisjonene på hobby. Dersom jeg har hatt et bilde hengene på veggen og selger det videre med stor gevinst etter noen år blir det ingen skatt. Var det som var ment med teksten over her. Anonymkode: 731b4...a80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå