AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Lik meg er en barne- og ungdomsserie som blir sett av utrolig mange barn og ungdom. Der normaliserer de at 14 og 15 åringer kan ha sex.. Da jeg fikk vite dette av dattera mi så sa jeg at hun ikke se serien mer, da mange i klassen hennes faktisk har «prøvd ut» hvordan sex er. Hun mener jeg er alt for streng, og at alle barn skal få lov til alt siden det er et åpent samfunn nå. Hun er 14. Lar dere barna deres se på denne serien? Anonymkode: 696d3...71e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #3 Skrevet 3. juni 2022 Mange som ser på Lik meg fordi det ikke startet slik, er først den sesongen som nettopp kom ut som er sånn, den forrige "begynte" å være sånn. de andre sesongene er helt uskyldige, typ som JENTER og MIA, med typisk tenåringsdrama. Nå viser de nok at barna i serien har vokst opp, så sikkert derfor de tar det opp. SYnes selv den var litt drøy siden de spiller elever som fyller 16 år, men er temaene de tar opp som er viktige, sexpress og å være usikker etc. Anonymkode: ff300...190 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #4 Skrevet 3. juni 2022 Nå aner ikke jeg noe om den serien. Men my two cents er at det kanskje er viktigere å snakke skikkelig med dem om det å være trygg i seg selv og sine grenser, og ikke la seg presse til noe de ikke vil, heller enn å forby noe de alle ser på uansett? Anonymkode: 67ecb...ab3 17 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #5 Skrevet 3. juni 2022 Liker det ikke. Eneste positive ved det jeg kan se er at det er bra om ungdommene ligger med jevnaldrende i det minste, og ikke langt eldre folk. Vi vet jo at det er mange unge som utnyttes av eldre ungdommer og voksne. Så... bedre at de utforsker med jevnaldrende og jevnbyrdige enn at de besudles av folk som burde holde seg unna. Anonymkode: 25a8a...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #6 Skrevet 3. juni 2022 Jeg tenker at så lenge tenåringene prøver seg fram med jamnbyrdige i samme alder, og at de er undervist i samtykke, beskyttelse, konsekvenser osv., er det ikke noe galt i dette. Det er naturlig for dem å være nysgjerrige, og jeg mener voksne plikter å gi dem verktøy til å prøve seg fram så trygt som mulig. I stedet for at du får moralsk panikk her, snakk heller med datteren din om hva samtykke innebærer. At man når som helst - selv underveis - kan si nei eller stopp, og at det skal lyttes til. At alle kjønn skal respekteres, og at man ikke skal tro at for eksempel alle gutter vil hele tiden. At ingen skal gjøre noe med den andre uten å ha spurt eller snakket om det først. Hva de forskjellige prevensjonsformene beskytter og ikke beskytter mot. Da er det større sannsynlighet for at hun tar gode avgjørelser og passer på deg selv. Sex kan du ikke hindre, om hun virkelig vil - men du kan kanskje hjelpe henne å hindre traumer, graviditet og sykdommer. Anonymkode: b272d...96c 14 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #7 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at så lenge tenåringene prøver seg fram med jamnbyrdige i samme alder, og at de er undervist i samtykke, beskyttelse, konsekvenser osv., er det ikke noe galt i dette. Det er naturlig for dem å være nysgjerrige, og jeg mener voksne plikter å gi dem verktøy til å prøve seg fram så trygt som mulig. I stedet for at du får moralsk panikk her, snakk heller med datteren din om hva samtykke innebærer. At man når som helst - selv underveis - kan si nei eller stopp, og at det skal lyttes til. At alle kjønn skal respekteres, og at man ikke skal tro at for eksempel alle gutter vil hele tiden. At ingen skal gjøre noe med den andre uten å ha spurt eller snakket om det først. Hva de forskjellige prevensjonsformene beskytter og ikke beskytter mot. Da er det større sannsynlighet for at hun tar gode avgjørelser og passer på deg selv. Sex kan du ikke hindre, om hun virkelig vil - men du kan kanskje hjelpe henne å hindre traumer, graviditet og sykdommer. Anonymkode: b272d...96c Ja. Mener at det er forsket på og at ungdom som er godt informert debuterer senere 🤔 Anonymkode: 25a8a...2c7 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #8 Skrevet 3. juni 2022 Men.. Det ER jo normalt å eksperimenrere med sex i den alderen. Like normalt som å vente til man er 18, 19 eller 20. Anonymkode: 26d40...8a2 9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #9 Skrevet 3. juni 2022 Typisk nrk dette. De skal alltid sjokkere seksuelt. Venstrevridd strategi, eneste friheten vi har i Norge er seksuell. I tillegg til oppussing, innendørs, må vite. Venstresiden blir bare mer og mer vulgær. Tror velgerkveget kan roes ned med regelmessige lønnsøkninger og sex. Gi oss friheten tilbake heller, og kontrollen på våre egne liv. Det må aldri bli normalt at unger som ikke kan lage seg mat skal kunne ha regelmessig sex. Sex er fullstendig misforstått. De kaller det moderne, og frigjort, er ingen av delene, bare misforstått og misbruk av primitive virkemidler. Anonymkode: a3c71...812 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #10 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Lik meg er en barne- og ungdomsserie som blir sett av utrolig mange barn og ungdom. Der normaliserer de at 14 og 15 åringer kan ha sex.. Da jeg fikk vite dette av dattera mi så sa jeg at hun ikke se serien mer, da mange i klassen hennes faktisk har «prøvd ut» hvordan sex er. Hun mener jeg er alt for streng, og at alle barn skal få lov til alt siden det er et åpent samfunn nå. Hun er 14. Lar dere barna deres se på denne serien? Anonymkode: 696d3...71e Normaliserer de ang 14-15 åringer i serien? Hovedrollen fyller 16 år i serien, og er over den seksuelle lavalderen. Det er ikke uvanlig å ha sex når man fyller 16. De viser det jo bare sånn livet er. Hvorfor reageres det ikke på drikkingen hvis man først skal reagere på noe? Man har faktisk lov til å ligge før man har lov til å drikke alkohol. Anonymkode: c02dd...c7f 11
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #11 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg tenker at så lenge tenåringene prøver seg fram med jamnbyrdige i samme alder, og at de er undervist i samtykke, beskyttelse, konsekvenser osv., er det ikke noe galt i dette. Det er naturlig for dem å være nysgjerrige, og jeg mener voksne plikter å gi dem verktøy til å prøve seg fram så trygt som mulig. Helt enig. Naturen går sin gang uansett. Men det er fryktelig unødvendig å dytte på denne utviklingen, spesielt av voksne mennesker som lager riksdekkende tv, betalt av alle nordmenn. Journalister i Nrk har ikke oppdrageransvar for barna våre. Helsesøster burde fått noen timer til undervisning i skolen heller. Anonymkode: a3c71...812 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #12 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Lik meg er en barne- og ungdomsserie som blir sett av utrolig mange barn og ungdom. Der normaliserer de at 14 og 15 åringer kan ha sex.. Da jeg fikk vite dette av dattera mi så sa jeg at hun ikke se serien mer, da mange i klassen hennes faktisk har «prøvd ut» hvordan sex er. Hun mener jeg er alt for streng, og at alle barn skal få lov til alt siden det er et åpent samfunn nå. Hun er 14. Lar dere barna deres se på denne serien? Anonymkode: 696d3...71e Hva er problemet? Mange 14-15åringer har sex. Slutt å vær så prippen Anonymkode: c71d8...041 3 1
MuffinStud Skrevet 3. juni 2022 #13 Skrevet 3. juni 2022 Jeg synes serien ikke skal fremme debut i den alderen. Men "normalisere" i den forstand at det ikke er sykeliggjort er jeg kanskje ikke så imot. Barn okjektiviserer/seksualiserer og barn "leker doktor". Og ja, de både tenker på og prater om sex. Jeg ble også overrasket engang da min datter var på fest med de andre jentene og de hadde snakket om hvilke av guttene i klassen som kunne like å få en ringer i rompa. 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hun mener jeg er alt for streng, og at alle barn skal få lov til alt siden det er et åpent samfunn nå. Er du helt rettferdig mot din datter her? Jeg har mine tvil på at det var akkurat slik hun sa det. En god samtale starter med å lytte og forstå. Hvis din datter er 14 så er det ikke mange årene igjen før hun er både 16 og 18. Hun kommer til å ha spørsmål. Vil du at hun skal spørre deg eller ikke? Denne gangen kan det hende at hun angrer på at hun innlemmet deg. Ønsker du å være lykkelig uvitende eller ønsker du å være tilstede? Hvis jeg var deg, ville jeg gått til henne og sagt at jeg beklager at jeg ble overrumplet. Og kanskje dere kan serien sammen. Husk at du ikke er ansvarlig for innholdet. Det er ikke slik at du fremmer budskapet ved å se på uten å gi uttrykk for misnøye. Det viktigste er ikke din moralisering, men å hjelpe din datter å sortere inntrykkene hun sitter igjen med. 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #14 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er problemet? Mange 14-15åringer har sex. Slutt å vær så prippen Anonymkode: c71d8...041 Jeg ser heller ikke problemet. Spoiler Nå starter serien faktisk med en 16-års bursdag. Ikke 15-års bursdag og ikke 14-års bursdag. Det gjøres ikke noe galt ved å fremstille en 16-års jentebursdag sånn en 16-års jentebursdag ofte er og de som har fulgt med vet at det er snakk om to samtykkende som begge har fylt 16 år . Ser virkelig ikke problemet. Hvis dette blir feil for folk, så burde også lavalderen bli 18 istedenfor 16. Anonymkode: c02dd...c7f 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #15 Skrevet 3. juni 2022 Meget vanlig å eksperimentere/debutere i den alderen. Anonymkode: 82bb8...39d 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #16 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Meget vanlig å eksperimentere/debutere i den alderen. Anonymkode: 82bb8...39d Nei, ikke ifølge forskning. Men alle på den alderen går rundt og tror at alle andre har gjort det. Anonymkode: 87685...d32 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #17 Skrevet 3. juni 2022 jeg hadde sex første gang som 15 åring, hun var 14. Anonymkode: 915ff...35d 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #18 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, ikke ifølge forskning. Men alle på den alderen går rundt og tror at alle andre har gjort det. Anonymkode: 87685...d32 "Debutalderen i Norge har vært stabil i mange tiår. Gjennomsnittlig debutalder for jenter er cirka 16,7 år og for gutter cirka 17,9 år." https://www.bufdir.no/Foreldrehverdag/Ungdom/Ungdom_og_seksualitet/ 16 år er altså vanlig debutalder for jenter. Anonymkode: c02dd...c7f 3
Anonymbruker*** Skrevet 3. juni 2022 #19 Skrevet 3. juni 2022 Noen tenåringer debuterer tidlig. De er en minioritet, men så sjeldent er det heller ikke. Det hjelper verken å tie det ihjel, påføre skam eller si til en tenåring på 14-15 "det må du ikke gjøre, punktum". Det virker som denne serien kanskje har skapt åpning for dialog om temaet, utnytt det! Nå har jeg ikke sett denne NRK serien, men er budskapet virkelig at sex i denne alderen skal normaliseres? Eller prøver de å belyse problematikk rundt og utfordringer tenåringsjenter ofte opplever relatert til sex i den alderen. Dette er jo tross alt en NRK ungdomsserie og ikke Euphoria. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #20 Skrevet 3. juni 2022 I episoden "Nå kan du ligge" får den ene jenta en dildo i 16-årsdagen? Det kan selvfølgelig oppfattes som vulgært, men for meg er det også en ærlig representasjon av hvordan tenåringer kan være i denne alderen. Husket jeg og ei venninne ga en venninne på 16-årsdagen blant annet en ridepisk slik at hun kunne temme "bjørnen" (kjæresten), en lyspære siden hun nå kunne ha sex med lyset på. Og sikkert noen kondomer og. Anonymkode: 08a15...75d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå