Gå til innhold

Far tror ikke på utredninger gjort med barnet tidligere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Far tror ikke på funn i utredningene så han har gått til lege for ny sjekk av allergi, bak min rygg en gang. Så trodde han ikke på at barnet hadde astma, når vi endelig hadde fått det under kontroll så tror han ikke på det. Han har gitt barnet hostesaft i mange måneder i stedet for medisiner. Så har vi fått på plass at barnet trenger medisiner og fått kontroll på det igjen. 

Så når alt er fint, barnet puster godt og er sjeldent syk så skal barnet ha flere måneder uten medisiner for at far skal tro på det. Allerede dag 3 våkner jeg av at barnet hoster om natten. Dag 5 har barnet vondt i halsen etter hosting om natten. 

Altså han har alltid fått tilbud om å bli med til legen, men enten har noe dukket opp eller så gidder han ikke. Så tar han med til lege og får påvist disse allergien på nytt. På nytt måtte barnet gjennom mange blodprøver pga fars greie. På nytt må barnet slite med pusten for at far skal tro på det. 

Når jeg sier at barnet hoster igjen så får jeg beskjed om at det ikke skjer hos far, så det tror han ikke på. Barnet forteller igjen om bruk av hostesaft. 

Hva gjør man?? 

Anonymkode: b7571...d25

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Far tror ikke på funn i utredningene så han har gått til lege for ny sjekk av allergi, bak min rygg en gang. Så trodde han ikke på at barnet hadde astma, når vi endelig hadde fått det under kontroll så tror han ikke på det. Han har gitt barnet hostesaft i mange måneder i stedet for medisiner. Så har vi fått på plass at barnet trenger medisiner og fått kontroll på det igjen. 

Så når alt er fint, barnet puster godt og er sjeldent syk så skal barnet ha flere måneder uten medisiner for at far skal tro på det. Allerede dag 3 våkner jeg av at barnet hoster om natten. Dag 5 har barnet vondt i halsen etter hosting om natten. 

Altså han har alltid fått tilbud om å bli med til legen, men enten har noe dukket opp eller så gidder han ikke. Så tar han med til lege og får påvist disse allergien på nytt. På nytt måtte barnet gjennom mange blodprøver pga fars greie. På nytt må barnet slite med pusten for at far skal tro på det. 

Når jeg sier at barnet hoster igjen så får jeg beskjed om at det ikke skjer hos far, så det tror han ikke på. Barnet forteller igjen om bruk av hostesaft. 

Hva gjør man?? 

Sette opp et møte med far og lege. Starte en dialog på fvk. Jeg ville vurdert å holde tilbake samvær og involvert barnevern om jeg ikke var trygg på at barnet den medisinske oppfølgingen den har behov for hos far. Jeg ville kommunisert disse tingene tydelig til far.

Anonymkode: ef2b2...639

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Bor du og far sammen? 

Uansett ville jeg startet hos lege, forklart at far gambler med barnets helse og bedt om råd, evt bedt om en time hos familievernskontoret. 

Bor dere ikke sammen ville jeg gjort det klart at du er forberedt på å be om mindre samvær for far om han gambler med barnets helse på denne måten siden det kan dokumenteres.

Anonymkode: 31c7a...926

• Liker 4
Skrevet

Dette høres da veldig rart ut??? Merkelig type.

For det første burde han da vel tro på utredningene som allerede har blitt gjort, og det er ikke ok at han gjør det bak ryggen din, han vet hva han driver med. Ville tatt en ordentlig alvorsprat med han, det er ikke greit at han gjør dette mot barnet, men heller ikke deg. Det sliter jo på et forhold om han skal gå bak ryggen din og ikke kommunisere med deg.

Hvis han skal ha så mistillit til eventuelle utredninger som er gjort av profesjonelle så greit det, men å ikke gi barnet medisin frem til han kan få en til bekreftelse på at utredningene er blitt gjort riktige, er ikke ok. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sette opp et møte med far og lege. Starte en dialog på fvk. Jeg ville vurdert å holde tilbake samvær og involvert barnevern om jeg ikke var trygg på at barnet den medisinske oppfølgingen den har behov for hos far. Jeg ville kommunisert disse tingene tydelig til far.

Anonymkode: ef2b2...639

Måtte ha samtale med barnevernet første gang det var holdt tilbake astmamedisin. Nå er det barnelege som mener at vi skal se over sommeren uten. Det har ikke gått en uke en gang og jeg ser at barnet er plaget. Jeg har forsøkt å ringe legen igjen, men får ikke svar. 

Far mener at da er det mitt renhold i hjemmet som er problemet. Jeg vasker barnets rom annen hver dag med miljøvennlige produkter. Siden jeg selv har astma så kjenner jeg plagene godt og passer godt på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor du og far sammen? 

Uansett ville jeg startet hos lege, forklart at far gambler med barnets helse og bedt om råd, evt bedt om en time hos familievernskontoret. 

Bor dere ikke sammen ville jeg gjort det klart at du er forberedt på å be om mindre samvær for far om han gambler med barnets helse på denne måten siden det kan dokumenteres.

Anonymkode: 31c7a...926

Nei, vi har ikke bodd sammen på 4 år. 

AnonymBruker
Skrevet
girlie93993 skrev (5 minutter siden):

Dette høres da veldig rart ut??? Merkelig type.

For det første burde han da vel tro på utredningene som allerede har blitt gjort, og det er ikke ok at han gjør det bak ryggen din, han vet hva han driver med. Ville tatt en ordentlig alvorsprat med han, det er ikke greit at han gjør dette mot barnet, men heller ikke deg. Det sliter jo på et forhold om han skal gå bak ryggen din og ikke kommunisere med deg.

Hvis han skal ha så mistillit til eventuelle utredninger som er gjort av profesjonelle så greit det, men å ikke gi barnet medisin frem til han kan få en til bekreftelse på at utredningene er blitt gjort riktige, er ikke ok. 

Han står så fast på sitt at jeg ikke kommer noen vei. Medisinering kun annen hver uke gir ikke kontroll på astmaen. Jeg får prøve flere ganger for å nå den legen og be om en hastetime så fort som mulig. For jeg vet at han ikke stoler på noe som kommer fra meg. Det er også jeg som har hatt all helsemessig oppfølging fra fødsel. Hadde han nå ennå ville blitt med meg på timene så hadde det hjulpet noe  

Til andre går han å sier at han tar all oppfølging. For det kan jo se sånn ut når han tar ekstra sjekk etterpå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du kan jo be om journalutskrift eller bekreftelse fra lege? Da får jo far svart på hvitt hvilken utredning som er gjort og funn, da kommer det ikke bare fra din munn. 

Anonymkode: a6a7c...b81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men du kan jo be om journalutskrift eller bekreftelse fra lege? Da får jo far svart på hvitt hvilken utredning som er gjort og funn, da kommer det ikke bare fra din munn. 

Anonymkode: a6a7c...b81

Da sier han at ting kan ha endret seg, så han ber om ny runde

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

F.eks så sa jeg til barnelege at ja jeg har merket at barnet reagerer på en matvare. Barnet reagerte med mageknip etter måltid med det. Barnet hadde fått påvist dette på papiret også. 

Neste gang jeg hadde barnet så forteller barnet om måltid med akkurat dette i hos far. 

Jeg har ikke snakket med barnet som er 5 år om at den ikke tåler dette. Det er en enkel sak å fjerne fra kosten sin uten store omveier. Så da har det faktisk skjedd at barnet fikk noe den ikke tålte. 

Før det så forteller barnet bestemt om en annen ting vi var usikre på reaksjoner på. Frukt av et slag og utslett pluss svie rundt munnen. Så vi ble enige om å holde dette unna barnet til vi visste mer. Barnet blir sint når jeg nekter barnet frukten og mener det fikk det hos pappa. Jeg ringer pappan og spør og han nekter for å ha gitt det. Så sender jeg melding etterpå å skriver at hvis han har gitt dette og nekter på det nå så setter han barnet i en ufin situasjon der barnet ikke blir trodd for noe som kanskje stemmer. 

Da innrømmet far at barnet fikk denne frukten likevel. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor går legen med på å utsette barnet for gjentatte utredninger? Det er jo helt hinsides å holde på slik, det er nesten som at jeg ikke tror på dette. 

Anonymkode: c8e9e...a45

• Liker 5
Skrevet

Medisinering kun hver annen uke, skriver du. Det betyr vel at dere har 50/50.

Han utsetter barnet for plager og nekter å gi medisiner. Du har grunn god nok til å ta opp at du skal ha omsorgen, så får han bli helgepappa isteden.

You can't fix stupid. Du kan bare sørge for at barnet får mindre plager og medisinene som er avtalt med legen. Faren kan ikke bare bestemme å slutte å gi medisiner.

Faren stoler ikke på deg, men på medisinpakkene står det at legen har skrevet ut medisinen, hvilken dato det er hentet ut, og doseringen. Han skal ikke overprøve legen. Faren er ikke lege.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvorfor går legen med på å utsette barnet for gjentatte utredninger? Det er jo helt hinsides å holde på slik, det er nesten som at jeg ikke tror på dette. 

Anonymkode: c8e9e...a45

Nei, det stemmer. Dette har holdt på i 3 år. Jeg gir beskjed om hva barnet skal begrense seg på under utredning eller etter utredningen er gjort. Far gir det likevel fordi han ikke tror på meg. Jeg gir beskjed om hvilke lege han kan ringe for å sjekke fakta. Han ringer ikke så bestiller han en runde til 6-12 mnd senere. 

Jeg er så lei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ops2 skrev (2 minutter siden):

Han utsetter barnet for plager og nekter å gi medisiner. Du har grunn god nok til å ta opp at du skal ha omsorgen, så får han bli helgepappa isteden.

You can't fix stupid. Du kan bare sørge for at barnet får mindre plager og medisinene som er avtalt med legen. Faren kan ikke bare bestemme å slutte å gi medisiner.

Faren stoler ikke på deg, men på medisinpakkene står det at legen har skrevet ut medisinen, hvilken dato det er hentet ut, og doseringen. Han skal ikke overprøve legen. Faren er ikke lege.

Jeg har advokat på saken etter i dag, jeg har også fått tak i barnelegen (tilslutt) og bedt om time så fort som mulig. Jeg sa bestemt at det er bare tull å utsette barnet for slik hosting i flere mnd. Pipingen vil legen høre godt allerede etter en uke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
ops2 skrev (3 minutter siden):

En gang sa jeg også til far at jeg mistenkte dårlig hørsel på barnet vårt. Nei, det hadde ikke han opplevd. 

Enden på visa var at barnet har behov for dren så det var noe med hørselen. 

Vi har et barn med matallergi, dyreallergi, astma og snart dren. Hvordan far følger opp, det aner jeg ikke. Barnet forteller ofte om å ha fått ting hos pappa, men pappa nekter. Men så har jeg tatt han i løgn før, så han stoler jeg ikke på når det kommer til slikt. 

Jeg håpet på hjelp fra barnevernet, men de mente far ga god nok omsorg og hvis jeg holdt tilbake samvær kunne jeg bli anmeldt. De så ikke på dette som ille nok til å holde samværet tilbake. Jeg har også forsøkt med samtaler på hs. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare jeg sier til faren at barnet bruker str 28 i sko så kjøper ham bevist 27. Det er slik han er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager gir han hostesaft? Hostesaft som en får kjøpt på apotek har i ingen vitenskapelig effekt på hoste, tørr eller slimete. 

Her tenker jeg at du faktisk må sette hardt mot hardt. Far er en fare for barnet!

§ 30.Innhaldet i foreldreansvaret.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Har foreldra sams foreldreansvar, skal dei ta avgjerdene saman. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov.

Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad.

Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode.

Samvær skal være til det beste for barnet. Når barnet endre opp syk av å være med far, må man stile spørsmåltegn om hva som er det beste for barnet!

§ 43.Omfanget av samværet mv.

Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær.

Anonymkode: b654b...9f8

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om du kanskje bør gå til sak for å få tildelt hovedomsorgen? Bv har dessverre få virkemidler i «foreldrekonflikter». Om dere begge drev på på denne måten overfor barnet ville det jo ikke vært nok til at bv overtok omsorgen f.eks. Så dermed er omsorgen hos far «god nok». 

Anonymkode: 32453...e36

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det alltid en hysterisk mor som er opptatt av å sette all mulige diagnoser,, her typ 6-7stk,  kontakter barnevern og lager mye støy  som har best omsorgsvene? 

Tror her at det er veldig bra for barnet med en viss balanse

Anonymkode: 452a9...bd9

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det alltid en hysterisk mor som er opptatt av å sette all mulige diagnoser,, her typ 6-7stk,  kontakter barnevern og lager mye støy  som har best omsorgsvene? 

Tror her at det er veldig bra for barnet med en viss balanse

Anonymkode: 452a9...bd9

Hm, har mor satt diagnoser? Jeg trodde det var legen som gjorde det. Og det kan godt være legen som har involvert bv også. Det ville ikke vært så rart med denne faren her.

Anonymkode: 32453...e36

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...