AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #1 Del Skrevet 3. juni 2022 Utgangspunkt nå: 83 kg 172 cm. Jeg har det siste året gått ned ca 8 kg ved å trene. Jeg har ikke fokusert på kosthold eller slanking, men allikevel etter mange år som sofagris klart å skru opp til så høy aktivitet at 8 kg er borte og det er vel kanskje mer og, ettersom muskler veier mer enn fett. Men jeg har også spist både sjokolade og potetgull, og fråtset i karbohydrater til tider (litt for glad i gjærbakst). Nå har jeg startet med å logge kalorier i lifesum, fordi jeg har tenkt at jeg kan fortsette enda mer resultater ved også å tenke over hva jeg spiser, og fokusere på å spise sunt. Kunne tenkt meg å gått ned til rundt 70 kg. Lifesum vil at jeg skal spise 1581 kalorier om dagen, og det har så langt ikke vært et problem. Jeg går ikke rundt og føler meg sulten. Men nå har jeg blitt vant til å trene en del, så i går ble det feks til at jeg spiste 1595 kalorier og hadde et aktivitetsoverskudd på 800 kalorier. Om det blir slik på daglig basis, risikerer jeg da å gå i sparebluss pga aktiviteten, eller går det greit? Formålet med treningen min er at den skal være helsefremmende, jeg bygger verken muskler aktivt eller trener meg opp til å slå løyperekorder. Jeg bare gjør litt forskjellig med jogging, vekter, yoga og YouTubevideoer fordi jeg liker det, og fordi det forhånd gir meg et lengre og bedre liv. Anonymkode: 058b0...b3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 3. juni 2022 #2 Del Skrevet 3. juni 2022 Hva som er "lurt" vil jo være litt opp til deg. Hva føler du er greit? Hva er du villig til å leve med over tid? Hvor mye fokus vil du legge på dette? Det som normalt sett er "lurt" om man vil gå ned i vekt, er jo å øke treningsmengden (Det har du allerede gjort) og redusere kaloriinntaket. (Som du vurderer å gjøre.) Når det gjelder nedgang i antall kalorier, så må man jo helst være i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. (Altså spise mindre enn man forbruker.) Hvor stort det er greit at dette underskuddet er, vil kanskje variere gjennom perioden. For min del virker det best hvis jeg ikke er helt konsekvent. (Altså at jeg av og til har dager der jeg ikke er i underskudd i det hele tatt, og at jeg er i ganske stort underskudd andre dager.) Men det er kun det som fungerer for meg. For meg har den store forskjellen ligget i at ved å telle kalorier i en periode, så fikk jeg et forhold til kalorimengden i en del mat. (Jeg trodde jeg visste alt fra før, men fikk faktisk noen overraskelser.) Det gjorde at det var lett å "ta bort" eller erstatte mat fra kostholdet mitt, som det ga meg lite glede å spise, men som inneholdt MYE kalorier. I noen tilfeller reduserte jeg mengder. I andre tilfeller sluttet jeg nærmest å spise/drikke enkelte ting. Og for andre ting igjen, så erstattet jeg noe med mindre kaloririke ting, som for meg var matmessig likeverdige. (Bytte ut ris med grønnsaker jeg liker, eller erstatte rømme med "drømmelett") Fordelen med dette var at jeg fikk "flere kalorier" å kunne bruke på ting som virkelig ga meg noe. Som en god is på en varm sommerdag. Eller en sjokoladebit når jeg hadde skikkelig lyst på en. Og kanskje til og med uten at jeg overskred ukens kaloribudsjett i det hele tatt. Jeg vet ikke om det egentlig ble noe godt svar på det du spurte om. Men det er nå min mening om hva som er "lurt" Husk at du sikkert har brukt en del tid på å gå opp i vekt. Du kan tåle å bruke en del tid på å gå ned og stabilisere også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå