Gå til innhold

Pleier folk vanligvis å assosiere nakenhet med sex?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet selvsagt at man ofte er nakne under sex og at nakenhet og seksualitet hører sammen. Bare sier det først, for å unngå billige morsomheter. 🙂

Men - er det sånn at folk flest tenker på f.eks. nakenbading som noe "litt på kanten", som noe de fleste ikke gjør? At de som gjør det er litt seksualiserte? I hvert fall hvis de ikke bare gjør det spontant i skogen/på fjellet, men kanskje oftere, på strender der mange andre også gjør det. Vil man bli oppfattet som spesiell, fetisjistisk, swingers-aktig eller i hvert fall "annerledes" og mer sex-frigjort enn andre dersom man soler og bader uten klær?

Vi begynte å lure da vi var på en tur forleden. Vi kom inn på det å være på spa, med regler om å ikke være påkledd. Der man var naken og måtte se og bli sett uten klær. Nesten uten unntak var folk skeptiske, signaliserte at dette var spesielt og slett ikke noe for dem. Vi som synes det er helt fint og greit følte oss raskt litt promiskuøse, nesten litt blotteraktige.

Er det vanlig blant folk å tenke sånn eller overreagerer vi?

Anonymkode: cfc23...811

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg vet selvsagt at man ofte er nakne under sex og at nakenhet og seksualitet hører sammen. Bare sier det først, for å unngå billige morsomheter. 🙂

Men - er det sånn at folk flest tenker på f.eks. nakenbading som noe "litt på kanten", som noe de fleste ikke gjør? At de som gjør det er litt seksualiserte? I hvert fall hvis de ikke bare gjør det spontant i skogen/på fjellet, men kanskje oftere, på strender der mange andre også gjør det. Vil man bli oppfattet som spesiell, fetisjistisk, swingers-aktig eller i hvert fall "annerledes" og mer sex-frigjort enn andre dersom man soler og bader uten klær?

Vi begynte å lure da vi var på en tur forleden. Vi kom inn på det å være på spa, med regler om å ikke være påkledd. Der man var naken og måtte se og bli sett uten klær. Nesten uten unntak var folk skeptiske, signaliserte at dette var spesielt og slett ikke noe for dem. Vi som synes det er helt fint og greit følte oss raskt litt promiskuøse, nesten litt blotteraktige.

Interessant tema. Ja, jeg tror folk flest forbinder nakenhet med sex. Nakenhet har blitt så fremmedgjort. På 70- og 80-tallet solte de fleste damer seg toppløst. Da var det helt naturlig og ingen fokuserte mer på det. Når noen gjør det nå så tror jeg de lang større grad blir vurdert som et seksuelt objekt. Aktive naturister tenker nok ikke på denne måten, men alle de som ikke har noe naturlig forhold til nakenhet tror jeg forbinder det med sex.

Anonymkode: 74852...2d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at de som er komfortable i sin egen kropp kan skille på seksualisert nakenhet og bare nakenhet som nakenbading, naken på spa eller annet. Mens de som er usikre gjerne knytter nakenhet hos voksne kun med sex.

Anonymkode: b7eb7...485

• Liker 2
Gjest Paramount
Skrevet (endret)

Jeg forbinder nakenhet med noe seksuelt i de aller fleste tilfeller. Det er mye mer nærliggende for meg å tenke seksuelt dersom jeg ser en attraktiv kvinne på en nakenstrand, enn om jeg ser samme kvinne på butikken med klær på. Nokså normalt vil jeg tro. Nå tenker jeg vanligvis ikke på sex i noen av disse tilfellene, men jeg kjenner det i hele nervesystemet, på en slik måte at jeg vet at jeg er klar på ett sekund dersom det ligger til rette for det. Lysten ligger der under huden som en oppdemmet foss. Og det er en ubeskrivelig deilig følelse i seg selv, det er en slags mental orgasme, som gjør deg glad faktisk.

Så det å tenke at enkelte kan ha et 100% nøytralt forhold til nakenhet, og i tillegg kalle det et naturlig forhold til nakenhet, er for meg bare merkelig. Nakenhet er seksuelt for meg, alltid. Men oppføre deg gjør du uansett, med eller uten klær. Nakenhet betyr ikke at du må eller skal ha sex, om lysten er aldri så stor. Vanlige regler for god oppførsel gjelder både med og uten klær.

Jeg synes at en naken kvinne, i en hverdagslig sammenheng, er enda mer fristende og sexy enn en kvinne som ligger naken i sengen og venter. Vet ikke hvorfor, men "naturlig" nakenhet er herlig, og har enda mer ved seg enn naken-for-sex. Det signaliserer tillit, frimodighet, en livslyst og et nivå av trivsel og trygghet som er frekt og opphissende, og treffer meg midt i hjertet.
Så for meg er nakenhet spesielt hot og tiltrekkende når det ikke handler om sex, dvs å være naken i situasjoner hvor normen er at du bruker klær. En kvinne som står ved kjøkkenbenken og smører seg en brødskive, splitter naken, er mye mer opphissende enn en kvinne som ligger klar i sengen. Moralen er at det er i hverdagen grunnlaget for god sex legges, det kan kanskje flere kjenne seg igjen i.

Endret av Paramount
selvmotsigelse
Skrevet (endret)

For min del er ikke nakenhet noe som bare hører med til sex, men jeg tenker at det er privat. Ikke alle er komfortabel med å vise seg naken enten de har god eller dårlig selvtillit og det er helt greit. Jeg synes for eksempel ikke at det å dusje med fremmede mennesker, nakenbading og naken det ene og andre er noe som faller seg naturlig. For min del er det privat, men det betyr ikke at jeg tenker på sex sex sex eller at jeg er usikker på min egen kropp etc, det er bare noe som er privat,  som jeg ikke føler å dele med kreti pleti og det bør også respekteres uten å tildele meg en haug av ting jeg ikke synes som at jeg f.eks har et unaturlig forhold til kropp f.eks bare fordi jeg selv synes en naken kropp er privat og verken noe jeg selv føler for å dytte på andre fremmede mennesker eller bli påtvunget overalt. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drar noen ganger på nudiststrand. Det er overhodet ikke noe seksuelt med nakenhet for meg i en sånn situasjon. Jeg drar dit fordi jeg synes det er mer praktisk å bade uten badetøy.

Men det er et paradoks at folk som aldri har vært på en nudiststrand snakker om det som om det er noe pirrende og skandaløst. Jeg tror de hadde blitt ganske skuffet hvis de hadde prøvd.

Anonymkode: c72c9...7d1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg har vert naken på the well og Faris bad det det er helt naturlig. Så har jeg vert på mange nakenstrender i Spania og hellas uten at det er snakk om sex. I Spania og hellas har det vert flere steder flere hundre nakne og det er helt naturlig.

I Danmark er det mye mer naturlig enn i Norge. I Danmark har de også familierom ves skiftning i svømmebasseng. På badestrender i Norge er det kanskje mer sex en ellers jeg har sett, men der er det også naturlig for noen bare å gå naken. 

Jeg elsker å gå naken og det er mye mer deilig å bade naken og blant annet slippe våte badetøy. Det burde vert mye mer naturlig å være naken. Men jeg elsker sex også om det er gjensidig ønske fra begge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke sex og nakenhet er det samme, men det er nok veldig vanlig å mene det. Særlig her i Norge virker det som mange tenker sånn. Jeg kan gå på the Well og bade naken uten at det gjør at jeg tenker noe seksuelt. Jeg er dame da. Men de fleste damer jeg kjenner er skeptiske og vil ikke gå dit. De er redde for å vise seg nakne og se nakne menn. Jeg tenker ikke sånn på det når jeg er et sånt sted. Jeg synes det er litt hysterisk å være så opptatt av at nakenhet alltid skal forbindes med noe seksuelt. Nakenhet er naturlig og ikke nødvendigvis seksuelt. Selv om jeg ikke vil være naken i alle sammenhenger selvfølgelig. Jeg har heller ikke lyst til å bade på nudiststrand. Prøvde det engang og syntes det ble litt kleint. Synes det er litt annerledes enn på spa hvor det er lov å være naken. 

Anonymkode: ad1b2...56b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke sex og nakenhet er det samme, men det er nok veldig vanlig å mene det. Særlig her i Norge virker det som mange tenker sånn. Jeg kan gå på the Well og bade naken uten at det gjør at jeg tenker noe seksuelt. Jeg er dame da. Men de fleste damer jeg kjenner er skeptiske og vil ikke gå dit. De er redde for å vise seg nakne og se nakne menn. Jeg tenker ikke sånn på det når jeg er et sånt sted. Jeg synes det er litt hysterisk å være så opptatt av at nakenhet alltid skal forbindes med noe seksuelt. Nakenhet er naturlig og ikke nødvendigvis seksuelt. Selv om jeg ikke vil være naken i alle sammenhenger selvfølgelig. Jeg har heller ikke lyst til å bade på nudiststrand. Prøvde det engang og syntes det ble litt kleint. Synes det er litt annerledes enn på spa hvor det er lov å være naken. 

Veldig enig med deg

AnonymBruker
Skrevet
feliek54 skrev (3 timer siden):

Veldig enig med deg

Takk for det :)

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil tro det er stor forkjell mellom kjønnene her, mannfolk vil i de aller fleste tilfeller, så lenge de er i den rette alderen, ha problem med å ikke bli tent av å se nakne kvinner, så sant de er heterofile og da svirrer jo tankene om sex konstant mens de er der.

Kvinner derimot har nok ikke noe problem med å legge sånt mer til siden, så sant det da ikke er drømme hunken de har foran seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok forskjeller i tenkemåten spiller inn her. 

Jeg kunne fint sittet i et rom med 100 nakne menn uten å tenke en eneste seksuell tanke. Å kun se en naken mannekropp gjør ingenting for meg. Men sett en mann i et rom med 100 nakne damer. Han sitter ikke å tenker på hva han skal ha til middag, for å si det sånn. 

Om folk er nakne på nudiststrender og andre steder der det er en greie, så vær så god. Kommer jeg selv noen gang til å sette mine bein på et sånne steder? Nei. Jeg bader gjerne naken, men da KUN på øde steder og alene eller sammen med mannen. 

Anonymkode: 19346...111

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2022 den 11.40):

Jeg tror det ligger dypt forankret i vår moderne kultur at nakenhet=sex. Det er veldig sjelden man ser en naken kropp (kanskje bortsett fra partners og barns), uten at det handler om sex. Vi er opplært til at slik er det, og hele samfunnet bygger opp under denne forestillingen ved å seksualisere nakenhet i media og reklamer. Naturlig nakenhet blir stadig sjeldnere. Snart ikke engang mulig å påtreffe et nakent menneske i en garderobe eller en dusj, engang. Sosiale medier fyrer også opp under denne forestillingen om at nakenhet alltid er seksuelt ved å rett og slett forby all nakenhet. 

Jeg personlig skulle ønske at det ikke var sånn, for jeg har erfart noe annet og bedre.

I godt voksen alder har kona og jeg blitt naturister. Vi elsker å dra på familievennlige naturistresorts i Europa og opplever en helt fantastisk frihet og avslapping på disse stedene. Jeg kan ligge på solsenga og se rundt meg på alle de andre nakne og flotte menneskene i alle størrelser, former og farger uten å bli det minste opphisset. Det er bare utrolig fint å kunne være 100% seg selv sammen med andre som også bare er seg selv. Det er vanskelig å forklare, det må oppleves.

Men vi har ikke fortalt noen at det er slike steder vi ofte drar når vi tar oss noen barnefrie feriedager. Spesielt kona mi er veldig redd for at det skal bli misforstått hvis vi forteller at vi trives med denne ferieformen. Vi vet hva det er og vi skammer oss ikke for å være naturister, men vi er redd for at det kan bli misforstått om vi forteller det. Å forsøke å forklare en som er overbevist om at naturisme handler om sex og swinging, at det slett ikke handler om det, er omtrent som å overbevise en vaksineskeptiker om at vaksinen fungerer og er trygg. Tror jeg. Det siste har jeg prøvd uten spor av hell, det første har jeg ikke våget å prøve... 🙂

Anonymkode: 35d60...dd8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forbinder ikke nakenhet med sex. Nakenhet er naturlig og fint. Jeg er kvinne, om det er relevant. 

Anonymkode: 714e0...2c4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...