Gå til innhold

Menn som bruker kattedame som hersketeknikk, hva er greia med det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det både her på KG men har også hørt det fra folk på jobb, byen, venners venner osv. Hvorfor har menn behov for å bruke kattedame som hersketeknikk? Hva vil de oppnå? Jeg blir så nysgjerrig, men de klarer jo ikke begrunne når jeg spør.

Her er noen av kattekommentarene jeg har fått:

- du kommer til å ende opp som en ensom kattedame siden du er så stygg (jeg har katt men er ikke ensom. Hørt om venner? Familie? hobbyer?)

- kos deg med kattene dine du siden ingen mann vil ha deg (ja, jeg koser med kattene mine hver dag, noe annet ville jo vært litt rart eller?) 

- du kan bare gi opp dating og skaffe deg flere katter.

Menn som sier sånt, er de sjalu fordi de ikke har råd til sin egen Maine Coon, eller hva er greia? Jeg opplever ofte dette som hersketeknikk fra menn som skal gjøre narr av meg fordi jeg er singel og stygg. Hvorfor sier menn så stygge ting? Og hater de katter? Er så nysgjerrig på psykologien bak. Jeg kjenner ingen damer som ville snakket sånn til menn... "kos deg med hundene dine siden du er så stygg" f.eks, er jo ikke normalt å snakke sånn til folk. Jeg blir ikke lei meg  av selve kattekommentarene (bortsett fra når menn roper til meg at jeg er stygg) men jeg skal da ikke skamme meg fordi jeg har katt? 

Mange spørsmål men håper noen kan svare :) 

Takk / Shokran / Merci for svar. 

Anonymkode: 9b7e7...984

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel fordi det er en stereotypi fremstilt i filmer og diverse, at en skrullete ensom dame har masse katter. Derfor bruker de det som et stikk, fordi de antar at de fleste vet hva som forbindes med det. 

Den mannlige versjonen er vel datamaskin/anime/cosplay osv i den verdenen. 

Anonymkode: cb664...dd3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det du får slike kommentarer egentlig? Av tilfeldige folk på gata?

Anonymkode: 4078e...2be

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det sies at menn liker damer som er glad i dyr.  Du får si takk for komplimentet neste gang

Anonymkode: 21205...f87

• Liker 2
Skrevet

Må innrømme at av de eksemplene du oppgir hadde jeg reagert mer på at folk faktisk fikk seg til å si direkte til deg at du er stygg? Hva f... er det med folk? Det med kattene er jo ikke veldig hyggelig heller, for den del.

I hvilke situasjoner er det de sier sånt? Er det når de har blitt avvist? 

Uansett, folk som oppfører seg sånn vil man ikke ha noe å gjøre med likevel, så det er jo ikke noe tap at de forsvinner ut av livet ditt.

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (6 minutter siden):

Må innrømme at av de eksemplene du oppgir hadde jeg reagert mer på at folk faktisk fikk seg til å si direkte til deg at du er stygg? Hva f... er det med folk? Det med kattene er jo ikke veldig hyggelig heller, for den del.

I hvilke situasjoner er det de sier sånt? Er det når de har blitt avvist? 

Uansett, folk som oppfører seg sånn vil man ikke ha noe å gjøre med likevel, så det er jo ikke noe tap at de forsvinner ut av livet ditt.

Jeg er ikke noen Kaia Gerber for å si det sånn, er fullt klar over at jeg er stygg. Selv om jeg er morsom, men det bryr ikke menn seg noe om. Jeg har hatt flere mannlige kollegaer som har vært veldig til å erte meg på jobb, sagt det er trist jeg er en patetisk kattedame og sånn. Ene gangen ble det en personalsak for jeg følte meg mobbet. Men den mannlige kollegaen hadde 0 selvinnsikt, sa at han sa jo bare fakta og at jeg måtte tåle litt tulling som den eneste single i avdelingen.. 

Merker generelt at menn hater katter og blir sinte når jeg sier jeg har katt. Så jeg tør nesten ikke nevne det. Er det virkelig så mange kattehatere i Norge blant menn? Har opplevd det på Tinder, var på date for en stund siden og da jeg sa jeg hadde katt fikk jeg høre at jeg var stygg og det ikke var rart jeg var singel :( Sier ikke at alle menn er sånn, men tydeligvis så tiltrekker jeg meg de som liker å erte. 

Vil ikke si jeg er noe spesielt sær og rar selv om jeg har 2 Maine Coon-katter. Og jeg nevner ikke kattene med mindre noen spør. Forresten så er ikke katter noe substitutt for menn, det er hyggelig selskap men jeg er jo sosial med venner og sånt som vanlige folk. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror du skal ta en skikkelig vurdering av hva slags type folk du omgir deg med, og holde deg langt unna slike mennesker. Har ALDRI opplevd at voksne mennesker har sagt sånt til andre, selv om jeg ikke tviler på at det forekommer. Fy f.. for idioter. Slike mennesker er bare å holde seg langt unna. Unngå all kontakt. I det heletatt, mennesker som gjør sånt har sannsynligvis ekstremt dårlig selvfølelse selv. Det som kommer ut gjenspeiler hva folk føler om seg selv. Så på en måte er det synd på dem. Om du er tøff så kan du prøve å svare det: "Oi, du må virkelig ha det vondt med deg selv når du har behov for å si sånt til andre mennesker. Trenger du en venn?"

Anonymkode: ae560...5c5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes millioner av mennesker som liker å trykke andre ned. Noen har bedre oppfinnsomhet enn andre. 🤷‍♂️

Anonymkode: 46510...eb7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke noen Kaia Gerber for å si det sånn, er fullt klar over at jeg er stygg. Selv om jeg er morsom, men det bryr ikke menn seg noe om. Jeg har hatt flere mannlige kollegaer som har vært veldig til å erte meg på jobb, sagt det er trist jeg er en patetisk kattedame og sånn. Ene gangen ble det en personalsak for jeg følte meg mobbet. Men den mannlige kollegaen hadde 0 selvinnsikt, sa at han sa jo bare fakta og at jeg måtte tåle litt tulling som den eneste single i avdelingen.. 

Så bra at du tok det opp! Sånn oppførsel er fullstendig uakseptabel, og hvis det ikke tas seriøst av leder så bytt jobb! Håper vedkommende fikk en skikkelig tydelig skrape fra ledelsen. Mobbing er oppsigelsegrunn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Merker generelt at menn hater katter og blir sinte når jeg sier jeg har katt. Så jeg tør nesten ikke nevne det. Er det virkelig så mange kattehatere i Norge blant menn? Har opplevd det på Tinder, var på date for en stund siden og da jeg sa jeg hadde katt fikk jeg høre at jeg var stygg og det ikke var rart jeg var singel :( Sier ikke at alle menn er sånn, men tydeligvis så tiltrekker jeg meg de som liker å erte. 

Vil ikke si jeg er noe spesielt sær og rar selv om jeg har 2 Maine Coon-katter. Og jeg nevner ikke kattene med mindre noen spør. Forresten så er ikke katter noe substitutt for menn, det er hyggelig selskap men jeg er jo sosial med venner og sånt som vanlige folk. 

Menn som hater katter er det minst attraktive som finnes. Vær glad for at de viser sitt sanne ansikt med en gang. Hvis de synes du er så stygg, hvorfor sveipet de på deg på tinder da?? Veldig rar oppførsel. 

Hva jobber du med, siden du har så mange drittsekk-kollegaer? I mine jobber, har jeg kun én gang møtt en fyr som ikke liker katter, og det var en grinete eldre mann. 

Anonymkode: e39f1...09e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Om du er tøff så kan du prøve å svare det: "Oi, du må virkelig ha det vondt med deg selv når du har behov for å si sånt til andre mennesker. Trenger du en venn?"

Dette 🙌

Anonymkode: e39f1...09e

AnonymBruker
Skrevet

Floskelen har blitt så stereotyp,at den brukes av kvinner om seg selv også.  Det samme med å " være blond" . 

Egentlig ingenting å la seg påvirke av. 

Menn har det på samme måte med andre begrep: Mors lille Ole, Peter Pan, Lillegutt , evig ungkar ,player etc. 

Anonymkode: 6db2f...44c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror kattedame er ment nedsettende for selvstendige damer som liker katter.  Samfunnets generelle kvinnehat, er en kvinne ugift og barnløs, skal hun bare deppe og prøve å finne seg en mann, ikke kose seg med kattene sine.

Jeg er kattedame (m mann)

Anonymkode: e1d89...f49

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er klart noen av oss er mindre attraktive enn andre - men wow, for noen ekle folk du har havnet i nærheten av! Tenk å snakke slik til deg? Her tror jeg faktisk ikke problemet er utseendet ditt eller katter, men at disse folka rett og slett er RÆVA mennesker. 

Skjer dette liksom... Ofte? Men hva i alle dager, liksom, jeg skjønner ikke. 
Jeg kjenner flere uattraktive (men kjempehyggelige) folk og de får ikke høre at de er stygge hele tiden, folk bare ignorerer dem i stedet. Ikke noe gøy, dét heller, men det er i alle fall ikke direkte slemt, slik du beskriver. 

Anonymkode: 08818...ccc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her må det ligge mere bak enn det ts fremstiller det som.

Sier ikke at det er jug, allikevel er det noen steg som mangler i presentasjonen har jeg en sterk følelse av.

Fint opplegg for sympatierklæringer dog.

Anonymkode: b5531...fbf

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må det ligge mere bak enn det ts fremstiller det som.

Sier ikke at det er jug, allikevel er det noen steg som mangler i presentasjonen har jeg en sterk følelse av.

Fint opplegg for sympatierklæringer dog.

Hva mener du? Virker nesten som du føler deg truffet. det er foreløpig flere menn som skriver her på KG "du kommer til å ende opp som kattedame" og lignende. Det er så rar ting å si, men du mener det er en hyggelig måte å diskutere på? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du? Virker nesten som du føler deg truffet. det er foreløpig flere menn som skriver her på KG "du kommer til å ende opp som kattedame" og lignende. Det er så rar ting å si, men du mener det er en hyggelig måte å diskutere på? 

Mente forøvrig og ikke foreløpig, sorry! Litt jetlagged her. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Direkte angrep, whatabout og lite konstruktivt.

Det mangler flere elementer i narativet til ts er min opplevelse, og da lurer jeg på om dette er en trolletråd spesiallaget for KGs enklere sjeler.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, for noen drittsekker. Til kollegene som kritiserer deg for å ha katt ville jeg ha sagt noe sånt som. «For meg som må være sammen med nek i løpet av arbeidsdagen er det fint å kunne komme hjem til mer intelligente vesener». 

Anonymkode: d191c...1de

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er klart noen av oss er mindre attraktive enn andre - men wow, for noen ekle folk du har havnet i nærheten av! Tenk å snakke slik til deg? Her tror jeg faktisk ikke problemet er utseendet ditt eller katter, men at disse folka rett og slett er RÆVA mennesker. 

Skjer dette liksom... Ofte? Men hva i alle dager, liksom, jeg skjønner ikke. 
Jeg kjenner flere uattraktive (men kjempehyggelige) folk og de får ikke høre at de er stygge hele tiden, folk bare ignorerer dem i stedet. Ikke noe gøy, dét heller, men det er i alle fall ikke direkte slemt, slik du beskriver. 

Anonymkode: 08818...ccc

Har skjedd noen ganger, men lenge siden nå altså. Han kollegaen min på jobb fikk jo en advarsel så det roet seg etter det. Men vet han syns jeg er teit som tok det videre. Uansett så er poenget at det er en utrolig teit hersketeknikk! Jeg forstår fortsatt ikke poenget? Ser det mye i media også, er jo en stereotyp. 

Hvorfor er det bedre å ha katt om man har samboer enn om man er singel? Og hvorfor er katt verre enn hund, høne eller minigris? Jeg forstår bare ikke hensikten til menn når de holder på sånn.. Blir single menn med katt dømt og? Jeg syns det er kjempesøtt når jeg hører om menn som har katt (og dyr generelt), da tenker jeg de er bra mennesker :) 

Er noe annet om man har en hel koloni, da skjønner jeg at folk begynner å lure. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...