Gå til innhold

hvis man jobber to røde dager på rad....rettigheter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har man da rett på en ekstra fridag? hvis man jobber feks pinseaften og 1.pinsedag

Anonymkode: 8d38d...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer nok helt an på bransjen. Hadde ikke rettigheter på det den gangen jeg jobbet på bensinstasjon, for eksempel. Hvis min turnus rullerte inn i helligdager, så gjorde den det. Fikk ikke noe mer eller mindre fri av den grunn. 

Anonymkode: efac1...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pinseaften er ikke rød dag. Ellers kommer det nok an på bransjen. 

Anonymkode: a91b2...d69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er pinseaften helt rød-  Husker ikke fra min tid i turnusarbeid. I helsevesenet så utløser arbeid to røde dager, såkalt F3 dager som gir en kompensasjonsfri dag. Men ofte så gjennomsnittsberegner man. Dvs at man lager en turnus som omfatter både påske og røde dager i mai og juni. Dersom man har halvparten av de røde dagene fri i denne perioden så vil man ikke få F3 selv om man jobber to røde dager etter hver andre. Kan være at dette er utdatert kunnskap…

Anonymkode: f4770...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er pinseaften helt rød-  Husker ikke fra min tid i turnusarbeid. I helsevesenet så utløser arbeid to røde dager, såkalt F3 dager som gir en kompensasjonsfri dag. Men ofte så gjennomsnittsberegner man. Dvs at man lager en turnus som omfatter både påske og røde dager i mai og juni. Dersom man har halvparten av de røde dagene fri i denne perioden så vil man ikke få F3 selv om man jobber to røde dager etter hver andre. Kan være at dette er utdatert kunnskap…

Pinseaften er rød fra klokka 12. jobber i helsevesenet. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette avhenger av mange ting, bl.a. tariffavtale og lokale avtaler på arbeidsplassen. På min arbeidsplass har man unntak fra å ikke kunne jobbe to røde dager etter hverandre, nettopp fordi det betyr at det er mulig med noen dager sammenhengende fri i f.eks påsken. Pinseaften er for øvrig ikke en rød dag. 

Anonymkode: 8b73f...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, den er ikke det, for da hadde ikke butikker osv holdt åpent. Det er vel « aften» tillegg etter klokken 16, så alt kommer an på arbeidstid, bransje, avtale osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette avhenger av mange ting, bl.a. tariffavtale og lokale avtaler på arbeidsplassen. På min arbeidsplass har man unntak fra å ikke kunne jobbe to røde dager etter hverandre, nettopp fordi det betyr at det er mulig med noen dager sammenhengende fri i f.eks påsken. Pinseaften er for øvrig ikke en rød dag. 

den er jo rød fra kl 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pinseaften er rød fra klokka 12. jobber i helsevesenet. TS

Da er det rødt i helsevesenet, ikke i andre bransjer. Tror nok helsevesenet har norn veldig gode avtaler ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

den er jo rød fra kl 12?

Du får helligdagtillegg fra kl 12, men det regnes ikke som en rød dag i turnusplanlegging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får helligdagtillegg fra kl 12, men det regnes ikke som en rød dag i turnusplanlegging. 

åååå da har jeg ikke rett på f3 :) takk for svar. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

den er jo rød fra kl 12?

Den er ikke rød i kalenderen i hvert fall. Ikke tro at det er mye rødt for de som jobber i butikker osv etter kl 12. at helsevesenet har gode avtaler er klart, så at noen har tillegg etter 12 tror jeg på. Altså, det kommer an på bransje og avtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...